Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Jaloezie

Beste mensen,

wellicht door een gebrek aan doorzettingsvermogen heb ik geen studie op hbo/wo niveau afgerond, hoewel ik het cognitief gezien zou moeten kunnen. Dientengevolge heb ik ook geen baan op dat niveau. Desalniettemin heb ik het altijd best naar mijn zin gehad op mijn werk; nu bemerk ik alleen een bepaald patroon waar ik last van heb en ik ben benieuwd of dit voor jullie herkenbaar is.

Ik werk doorgaans niet met 'gelijkgestemden' samen (weet er even geen betere omschrijving voor); wellicht hierdoor heb ik veel last van jaloezie en afgunst. Ik ben nu eenmaal een snelle denker, ambitieus, zit vol ideeen en loop vaak al snel in de kijker bij het management. Dit wordt mij niet in dank afgenomen door mijn directe collega's, die meestal geen flauw idee hebben waar ze mij moeten plaatsen. Ik val standaard buiten de groep, doe geen doorsnee dingen, stel geen standaard vragen. Maar zo ben ik nu eenmaal.

Wat doen jullie? Aanpassen, of 'go with the flow'?
De zee is eigenlijk één grote vissoep met nét iets te veel bouillon

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Jaloezie

Niemand?

spooky
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Domme vraag misschien van mij maar is aanpassen en 'go with the flow (meanstream)' niet ongeveer hetzelfde?
Of bedoel je met 'go with the flow' je eigen weg volgen?

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

spooky schreef:Domme vraag misschien van mij maar is aanpassen en 'go with the flow (meanstream)' niet ongeveer hetzelfde?
Of bedoel je met 'go with the flow' je eigen weg volgen?
Hi Spooky, ik denk verrek dat je gelijk hebt. Maar dat is niet wat ik wilde zeggen [propeller]

Ik bedoelde jezelf aanpassen aan de rest van de wereld (klinkt dramatischer dan bedoelt) of 'go with the flow' en dus accepteren dat het is wat het is, maar vooral jezelf blijven.

:D

spooky
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Er al aan gedacht om eventueel toch verder te studeren al dan niet in zelfstudie?
Weet niet in hoeverre dat in Nederland gemakkelijk gaat.
Hier in België maakt het op zich niet uit in welke vorm van secundair je bent afgestudeerd (algemeen - technisch - beroeps) al wordt hogeschool en zeker universiteit afgeraden indien je beroeps hebt gedaan. Maar ze weigeren je niet automatisch zolang je maar diploma van het 6e middelbaar hebt.
Maar weet natuurlijk niet hoe de regeling in Nederland is.

Indien dat niet tot de opties behoord kan je je nog altijd in de mate van het mogelijke aanpassen maar zonder jezelf te verloochenen of te kort te doen.

Warme groet,
Spooky

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Hi Spooky,

ja, dat zou zeker moeten kunnen. Ik heb wel een propedeuse op HBO, dus word ook toegelaten op de universiteit (heb een jaar rechten gestudeerd aan de uni). Probleem is dat ik faalangstig ben geworden ne niet meer goed durf te beginnen met studeren, bang dat ik er weer de brui aangeef. Ik kan er ook niet goed mijn vinger opleggen, waarom het studeren niet goed lukt.

Ik ga binnenkort over naar een nieuwe afdeling binnen mijn werk, ik ga daar proberen met cursussen een verdiepingsslag te maken.

Bedankt voor je reactie!

reinier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Klinkt herkenbaar. Hoewel je wel alle capaciteiten (cognitief) hebt voor de universiteit er niet doorheen komen wegens andere oorzaken als gebrek aan doorzettings vermogen....of zoiets als nooit hebben leren leren.

Ook ik heb alleen maar een VWO diploma, geen enkel officieel ander papiertje....nouja wel een rijbewijs bv.
Na het voortijdig stoppen van mijn studie aan de TH (nu TU delft) heb ik altijd werk en kennis opbouw gecombineerd , in bedrijfstakken waar dat normaal is. Hiermee ben ik niet tegen jalouzie aangelopen, wel om andere redenen (eigenwijsheid) van bedrijfstak veranderd....naar een bedrijfstak (ICT) waar eigenwijsheid mits gesteund door opgebouwde kennis en ervaring een pre is en gezien wordt als standvastigheid en overtuigend optreden.

Mogelijk heb ik geluk want in mijn (huidige) directe omgeving heb ik collega's die ook dit (HBO) werk doen terwijl ze om meerdere redenen niet een dergelijke opleiding hebben gehad maar wel de capaciteiten. We waardere elkaar vanwege onze verschillen en overeenkomsten...ieder zijn eigen sterke en minder sterke punten. Samen zijn we daarmee een heel goed team.

Ik kan niet voor jou denken wat het beste bij je past, maar ik zou mezelf nooit aan willen passen aan het gemiddelde om me heen. Wel zou ik degenen om me heen voor hun goede prestaties waarderen en ze dat laten merken. Ongeacht of ik hetzelfde sneller dan wel beter zou kunnen.

Ik heb van de week een lezing bijgewoond van een top coach ...deze zei oa dat er ook waterdragers nodig zijn in elk team.Zowel sport als bedrijfs team. Alleen individuele toppers winnen geen wedstrijd. Er moet ook waardering zijn voor het hele team , uitgesproken, zodat de waterdragers ook dat water willen dragen voor de toppers.

"Go for the flow" maar met duidelijke waardering voor de collega's zou dus mijn insteek zijn.
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Waw Reinier,

dat was voor mij een heel waardevol antwoord. Zo had ik het nog nooit bekeken namelijk.
Voorzichtig heb ik in de spiegel gekeken en de conclusie getrokken dat er een waarheid schuilt in jouw woorden, voor mij. Misschien lig ik zel fwel ten grondslag aan de houding van anderen tov mij.
Pf, niet direct een leuke gewaarwording, maar wel een belangrijke.
Ik denk dat ik, onbewust, zelf dit gedrag oproep bij anderen. Als ik nu een manier vind om mijn gedrag iets aan te passen, waardoor het beter overkomt, hoef ik daarbij niet mezelf te verloochenen.

Poeh, flinke klus!

Reinier, dankje!

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Hoi Reinier,

Heb ooit in een team op een ICT afdeling bij een bank gewerkt samen met

een socioloog
natuurkundige
aardrijskundige
psycholoog
waterbouwkundige
techneut (TH)
en één programmeer nerd

Het team werkte als een gesmeerde machine!
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

marco-polo schreef:Hoi Reinier,

een socioloog
natuurkundige
aardrijskundige
psycholoog
waterbouwkundige
techneut (TH)
en één programmeer nerd

:lol:

Hermes
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Heel herkenbaar. Ik heb dit al bij meerdere bedrijven meegemaakt en zo onderhand begint het me duidelijk te worden dat ik op dit niveau en deze functie in geen enkel bedrijf pas. Daarom ben ik weer gaan studeren (deeltijd) en wil ik eind dit jaar/begin volgend jaar een bedrijf starten.

Zonnetje
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Hermes schreef:Heel herkenbaar. Ik heb dit al bij meerdere bedrijven meegemaakt en zo onderhand begint het me duidelijk te worden dat ik op dit niveau en deze functie in geen enkel bedrijf pas. Daarom ben ik weer gaan studeren (deeltijd) en wil ik eind dit jaar/begin volgend jaar een bedrijf starten.
Waw, mag ik vragen op welk vakgebied?

Hermes
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

In de grafische branche.

galileo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

reinier schreef:Wel zou ik degenen om me heen voor hun goede prestaties waarderen en ze dat laten merken. Ongeacht of ik hetzelfde sneller dan wel beter zou kunnen.
Ik heb dat ook geleerd, omdat ik ook veel last had van jaloezie omdat ik veel dingen beter kon dan de anderen, waardoor ik soms erg geïsoleerd was.
Anderen complimenten geven heeft me erg geholpen in het sociale stuk, maar voor mezelf loste dat uiteraard niet echt iets op.

reinier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

marco-polo schreef:Hoi Reinier,

een socioloog
natuurkundige
aardrijskundige
psycholoog
waterbouwkundige
techneut (TH)
en één programmeer nerd

Nee, ik heb nooit op een bank gewerkt. Wel weet ik dat er meer ict teams dit soort samenstellingen kennen. En inderdaad vullen mensen met dit soort diverse achtergronden elkaar vaak uitstekend aan.
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )

Terug naar “(de weg naar) Werk”