Eerst wat informatie over mij, zodat jullie misschien beter in kunnen schatten wat er 'mis' (of anders, of goed?) is met mij:
Kenmerken:
- Extreem goed geheugen. Weet nog veel details van toen ik kind was. Vooral zo vanaf mijn 3e jaar (tot en mijn 3e jaar weet ik eigenlijk niet echt iets bewust te herinneren). Ook voor de rest werkt mijn geheugen goed en gebruik ik bv nooit een agenda. Weet en onthou veel, van belangrijke dingen tot totaal nutteloze dingen inclusief details waarvan ik zelf niet snap waarom ik dat nog weet.
- Chaotisch. Ben slecht in structureren en opruimen. Toch weet ik alles te vinden in de chaos. Agenda? Na de brugklas niet meer gebruikt. Bureaublad? 1 puinzooi aan icoontjes.
- Veel nadenken over alles. Ik denk zeer veel na. Soms teveel en dan kan ik niet slapen. Over belangrijke dingen, en onbelangrijke dingen. Ook over de maatschappij en hoe ik problemen kan oplossen. Ook zorgt dit soms voor angsten, want ik denk bv ook bij nieuwe dingen na over wat er allemaal mis kan gaan. En dan durf ik het niet meer...
- Sneller bang. Ik vermoed omdat ik zoveel nadenk, ik ook sneller angst voor iets heb. Voor ik iets doe zie ik al de scenario's waar het mis kan gaan. Van de ene kant goed, maar van de andere kant ook heel beperkend... En door de angst kan het dan ook juist weer mis gaan.
- Creatief. Mensen staan er soms van versteld hoe ik met oplossingen kom voor problemen. Of nieuwe ideeën heb. Dat zijn meestal leuke ideetjes, bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem of wat leuks om te doen en wat geld mee te verdienen. Soms ook grotere ideeën die best wel eens een succes in ondernemen zouden kunnen zijn of bijvoorbeeld impact kunnen hebben op de maatschappij en milieu.
Ik kon bijvoorbeeld ook altijd heel goed tekenen, een stuk beter dan mijn leeftijdsgenootjes. Mijn tekeningen hingen vaak op aan het raam van de klas. Als kind deed ik dat ook graag. Nu jaren niks meer mee gedaan.
- Beetje introvert (maar wel sociaal!!), dromerig (veel nadenken over vanalles) en observatief. Gevoelig en 'merk' veel. Ik krijg ik altijd veel informatie van de omgeving mee. Als er bijvoorbeeld iets op straat ligt en iedereen loopt langs, dan ben ik de persoon die het ziet liggen. Ik zie veel indrukken en gezichten van mensen, en dus ook als ze boos zijn. Soms analyseer ik dat teveel en trek ik me dat aan of werkt het vermoeiend. Maar het gaat onbewust en heel snel, je doet er weinig tegen.
- Zeer snel reactievermogen, hand-oog coördinatie. (hoge gevoeligheid?) Weet niet of het wat ermee te maken kan hebben. Maar was wel opvallend bij sport en spel. En als ik bijvoorbeeld auto rij, dan denk ik dat ik normaal of zelfs rustig rij maar anderen beschouwen het meer achtbaanrit (maar echt bang is men weer niet).
- Beelddenker.
- Top down denker: eerst het grote geheel. Dan de details. Niet andersom, want dan vind ik er niks aan en weet ik eigenlijk niet wat ik aan het doen ben want ik zie er het nut niet van in.
- Zelf veel leren. En snel/gemakkelijk leren.
- Vrijwel altijd willen weten waarom iets is of gebeurt.
- Wikipedia 'verslaafd'. Kan uren lezen over totaal verschillende onderwerpen. Zorgt gelukkig wel voor een zeer brede algemene ontwikkeling.
- Mensen lijken mij soms niet te begrijpen of denken soms dat ik 'domme' dingen zeg? Maar als ik dat merk en vervolgens mijn verhaal herhaal en iets meer stappen vertel / uitleg. Dat ze het dan pas snappen wat ik bedoel. Ze gaan dan van iets heel simpels uit (wat eigenlijk zo simpel is waarvan ik denk: dat zou ik toch nooit bedoelen!), terwijl het eigenlijk juist veel complexer zit en zij het zelf niet eens meer snappen.
Lang verhaal, maar misschien wel nodig om een beeld te krijgen:
Schoolperiode:
Van de crèche kan ik me nog veel herinneren. Het was veel spelen en ik vond het wel leuk. Niet echt belangrijke dingen behalve dat ik nog dingen inclusief details weet alsof het gisteren was... (best eng eigenlijk, voor iets van zolang geleden!)
Basisschool:
Het leren begon echt. In groepje 1 soms wat heimwee maar alles ging gewoon goed. Groepje 2 ook niet echt bijzonder. Weet wel dat het daar al begon met mijn tekeningen die op het raam werden gehangen, leuk toch!
Groep 3: het echte leren begon. Je leerde lezen, schrijven, klok lezen en tellen. Nooit echt moeilijk gevonden, maar ik heb net als iedereen gewoon moeten leren op school. Maar het ging in ieder geval heel gemakkelijk. Tellen/rekenen ook. Een keer was de juf zelfs een beetje boos omdat ik mij niet aan de opdracht gehouden had. Het was nog de fase dat men niet over de 100 ging met tellen/rekenen. Ik had dat wel gedaan want dat 'truukje' had ik al door. Daar was de juf niet zo blij mee. Ik schrok daarvan want had niet verwacht dat het 'niet mocht'... Merkte in die tijd wel dat sommige kinderen meer moeite hadden met alle leerstof, maar gelukkig ook genoeg die net zo als mij door de stof gingen.
Groep 4: de verschillen werden groter. Het schrijven, lezen en rekenen werd steeds moeilijker. Je zag steeds meer leerlingen die moeite hadden met dingen. Ik zat wel nog bij de 'top' en had niet echt moeite. Zo kwam er bijvoorbeeld hoofdrekenen en cijferen bij. In het begin soms even nadenken over hoe het ging, maar als je dat dan snapte dan ging de rest vrijwel foutloos op een strikvraag of slordigheidsfoutje na. Je kreeg ook cijfers. Dat was bij mij voor vrijwel alles rond de 9.5. Behalve schrijven. Ik schreef niet slecht maar gewoon ruim voldoende en dus best netjes. Maar dan krijg je natuurlijk geen 9 maar een 7.5. Er waren ook kinderen die meer moeite hadden. Daar werd het verschil steeds groter mee. Gelukkig was er nog steeds een groep van 'goede' leerlingen die vergelijkbaar gingen.
Lezen was ook belangrijk. Ik las vooral griezelboeken thuis. De rest vond ik saai. Ik ben nooit echt een lezer geweest. Toch zat ik toen bij de kinderen met een hoger leesniveau.
Groep 5: het begon al wat saaier te worden. De rekentruukjes waren grotendeels wel geleerd. Nieuwe dingen waren meestal of logisch of heel snel geleerd. Cijfers voor vakken als hoofdrekenen, cijferen, maar ook de leervakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis etc bleven rond de 9, 9.5. Ik had nooit zin in die leervakken, maar ik werd wel gepusht thuis om even te leren en zo haalde ik met gemak die hoge cijfers. De vakken als hoofdrekenen en cijferen kostten mij in ieder geval 0 moeite. Dat was 'logisch' voor mij. Overigens werden de verschillen steeds groter. Je zag nu duidelijk zwakke en sterke leerlingen. Ik zat in de 'top 5' sterke.
Groep 6: nu waren de verschillen tussen de leerlingen steeds groter. Je had duidelijk een groepje probleemleerlingen, dan de gemiddelden en nog eens de sterksten. Ik was bij de laatste groep. Leesniveau had ik inmiddels maximaal, als enige van de klas. Ik kreeg ook mijn eerste 10 (natuurkunde) op het rapport! Cool. De rest was 9, 9.5. De beste van de klas, net iets beter dan de overige 3 hele sterken. Ik wilde niet eens de beste zijn, maar dat ding vanzelf...
Cijferen, steeds een 9.5 of 10. Die 9.5 kwam als ik een slordigheidsfoutje maakte. Maar het vak zelf was echt makkelijk. Het truukje veranderde immers niet. Ik snapte ook niet waarom mensen daar moeite mee hadden. Hoofdrekenen ook. En die leervakken? Kwestie van leren en je weet normaal vrijwel alle antwoorden in een proefwerk. Ik was soms erg snel klaar met sommige opgaven zoals cijferen. Ik kreeg dan soms het werk van een hele zwakke leerling en moest ik dat nakijken. Waarom weet ik niet precies. Misschien gaf de leraar dat zodat ik toch iets te doen had, of had hij er zelf geen zin in. Leuk vond ik het niet, maar het was misschien wel beter dan wachten tot de rest klaar was.
De afstand tussen andere leerlingen begon te groeien. Leesniveau was al het hoogst. Ook mijn leestempo van aantal woorden per minuut was het hoogst. Dit was in groep 6 zelfs nog hoger dan de leraar.
Groep 7: Eigenlijk niet anders. Hoogste leesniveau. Hoogste leestempo. Beste punten. Kon nog steeds een stuk beter tekenen dan de rest. Verschillen groter. Nog maar een stuk of 2 leerlingen die bij mij in de buurt kwamen. Ik begon me op school wel steeds meer te vervelen, maar het was nu eenmaal niet anders. Nooit grote problemen gehad of zo. Behalve dat sommigen misschien wel eens wat jaloers waren. Ook begon men toen al eens te praten over die grote middelbare school. Op de een of andere manier was het voor ons (dat sterke groepje) al vanzelfsprekend dat we naar Atheneum of Gymnasium gingen. We wisten nog niet helemaal precies wat het was, maar het was in ieder geval de school voor de zogenaamd 'slimmere' kinderen en daar moesten wij naartoe. Het is nooit iets geweest waarvoor ik koos, het was meer omdat dat gewoon normaal was voor ons om daar dan later naar toe te gaan.
Groep 8: Verschillen nog wat groter. Punten nog steeds top. Nog steeds bij de sterkste leerlingen en daarvan net de sterkste. Je kreeg de grote citotoets, ik had 549. Net geen 550, maar nog steeds heel goed. Advies van school was ook Atheneum/Gymnasium.
Verveling nam wel steeds meer toe. Het was voor mij te weinig uitdaging. Ik ben toen zelf veel begonnen uit te zoeken op de computer etc. thuis, dat was wel leuk!
De brugklas:
Daar kwam je dan, op de HAVO/Atheneum/Gymnasium school. Spannend! Nieuwe vakken, zoals Engels en Frans. Maar goed te doen! Niet meer altijd 9 en 9.5 maar ook wel eens wat lager. Had ook niet meer zoveel zin om thuis al mijn huiswerk te doen. Ik maakte meestal wel het maakwerk (want daarop werd gecontroleerd), maar het leerwerk begon ik regelmatig over te slaan. Dit kwam mede omdat de middelbare school best ver van huis was en de reistijd dus groot was. Dan had ik niet meer zoveel zin in huiswerk. Maar ik haalde nog altijd prima cijfers, 7.5, 8. Soms wat hoger, soms wat later maar ruim genoeg om naar 2 gymnasium te mogen.
2 gymnasium: Ik merkte dat ik het ook met minder leren kon halen. Mijn ouders hadden zich erbij neergelegd dat ik minder ging doen en werd wat meer mijn eigen verantwoordelijkheid. Maar ook met minder leren haalde ik het. Mijn cijfers daalden soms een beetje, maar nog steeds genoeg voldoendes. En als ik eens een onvoldoende haalde dan leerde ik de volgende keer en haalde ik een 9 en was het gemiddelde weer goed. Qua cijfers was ik heel gemiddeld. Maar qua leertijd/cijfer verhouding was ik denk ik wel bij de sterken.
3 gymnasium: natuurlijk niet meer zo makkelijk als de basisschool. De 9.5 waren ook niet meer vanzelfsprekend maar werden eerder een zeldzaamheid. Ik vond sommige vakken wel interessant, zoals natuurkunde. En als ik me daar even in verdiepte haalde ik wel hoge cijfers. Vakken zoals Frans... tsja wat moest ik daarmee? Soms een beetje leren, soms niet leren. Maar die voldoende kwam er wel. Ik deed steeds minder maar haalde het gewoon met gemak. Geen hoge cijfers, maar een 6 of een 7 gemiddeld voor een vak is toch ook prima?
4 gymnasium. Daar kwam opeens het 'studiehuis'. (Die hervorming van het onderwijs, en naar mijn mening het EINDE van goed onderwijs in Nederland) Mijn gevoelens hierover zijn dubbel: van de ene kant ideaal (hoefde letterlijk NIKS meer te leren), van de andere kant een drama! Ik nam sinds die tijd school niet meer serieus. We kregen dus een stuk of 12 vakken. Eigenlijk alles. Je kon wel een profiel kiezen maar je had nog steeds veel vakken. Je kreeg van alles een beetje. Vrijwel alle leerstof vond ik 'logisch'. En men ging nergens meer diep op in. Het werd dus heel saai voor mij. Ook werd ik gek van meerkeuze vragen. Ik dacht er teveel bij na of zo, en dan waren soms beide antwoorden goed. Of ik had het fout terwijl het met mijn redenatie eigenlijk zelfs goed was! Zover had de leraar dan nog niet gedacht.. Na een paar onnodige onvoldoendes heb ik besloten om bij sommige meerkeuze vragen mijn argumentatie erbij te doen. Mijn punten stegen weer! Leren was ook niet nodig want het was vooral 'logisch'. Ook veel toetsen met bronnen die je dan moest verklaren. Ook ideaal als je een beetje logisch kan denken. Dus met logisch beredeneren haalde ik gewoon mijn 6je. En dat wat je moest leren had pech gehad, want ik had mijn 6 binnen. De talen waren nu al helemaal niet meer interessant. Je kreeg alleen teksten. Nou, daar hoef je niet voor te leren! En tevens leer je er ook niks van... Waardeloos.
Aangezien school niet meer interessant was en huiswerk niet meer gemaakt of geleerd werd, ben ik mijzelf maar dingen gaan leren. Ik was al een aantal jaar vrij fanatiek op de computer bezig en besloot ik mij maar eens te leren programmeren. Dat is leuk, dan kun je je eigen dingen maken en je ideeën realiseren. Dus ik bedacht mij een idee, met een doel. En dan ging ik gewoon alles bestuderen wat nodig is om dat doel op een goede manier te bereiken. Dus ik heb in de bibliotheek veel gezocht over programmeren. Paar uur gelezen. Uiteindelijk de juiste tools gedownload en een paar boekjes erbij. Niet teveel leren maar gewoon even kijken wat nodig is en hoe het globaal werkt en dan vooral doen!. Proberen proberen en nog eens proberen. Ik merk vanzelf wel hoe het gaat en wat de fout is. Dat vond ik nu wel interessant! Ik had al een idee voor een nuttig programma waar ook geen alternatief voor was. Dus toen ben ik dat programma maar eens gaan maken. En elke functie die in dat programma nodig was, heb ik mezelf dan geleerd en deels opgezocht. Dus toen ik een beetje het geheel zag, leerde ik mezelf precies die dingen die nodig waren om het doel te bereiken. Top down dus.
Een paar weken later werd dit al een klein succesje. Het functioneerde goed. Het groeide van enkele gebruikers naar een behoorlijk leuk aantal. Veel positieve reacties, dank je wel, van gebruikers. (Bijna niemand in mijn omgeving weet dat. Overigens zeg ik dit hier nu ook niet om op te scheppen, alleen om aan te geven in hoeverre ik er serieus mee bezig was en hoeverre het lukte. Omdat als ik dit niet zeg wordt het vrijwel altijd geheel onderschat.) Best leuk vond ik dat, als jongetje van 15. Ik had zelfs mijn eigen encryptiealgoritme bedacht haha. Ja, zelfs encryptie zat erin, iets waar men tegenwoordig nog wat van kan leren terwijl men ook nog eens met veel gevoeligere data werkt...
En dat geheel zonder opleiding of hulp. Gewoon door interesse, veel denken doen en proberen.
In bericht 2 gaat het verhaal verder, het past helaas niet in 1 bericht