Op het forum lees ik van alles. Herkenbare en minder herkenbare situaties.
Ik wil graag iets met jullie delen.
Op de basisschool kon ik goed leren. Ik zat in een groep van 8 kinderen (soms 7, soms 9 er verhuisde wel eens iemand) op een dorpsschool. Mijn hoge cijfers waren geen probleem. Er zaten meer kinderen in de groep met hoge cijfers.
Achteraf vind ik het nog steeds bijzonder: van de 9 kinderen die we in groep 8 hadden, zijn er 7 direct naar havo/vwo gegaan. Eentje heeft mavo gedaan en heeft een route afgelegd waarbij hij uiteindelijk op de universiteit belandde. Er was één leerling die duidelijk niet kon meekomen met de rest (erg sneu) die een beroepsopleiding gedaan heeft.
Het gemiddelde niveau lag dus hoog en het feit dat ik goed kon leren gaf geen problemen.
In de brugklas was dat anders. In het begin deed ik wat er van me gevraagd werk (mijn huiswerk) en dat resulteerde in negens en tienen. De rest van de klas had meer moeite met leren dus al snel staken ik en een niet al te populaire jongen een stukje boven de rest uit, qua prestaties.
Daarnaast was ik nog niet zo school-rijp, ik was nog een echt kind, en voldeed mijn kleding niet aan de mode-eisen van destijds.
Ik ben niet echt gepest, ik geloof ook niet dat ik ongelukkig was. Ik was nog zo kind dat ik thuis weer in een andere wereld dook dan de school-wereld en ik denk niet dat ik er last van had.
Wel werd ik huiverig voor het moment dat we repetities terugkregen. Sommige leraren legden de blaadjes op tafel zodat niet de hele klas hoorde wat je had. (Vooral fijn voor degenen met laag cijfer maar ook voor mij).
Anderen lazen de cijfers voor en dan kwamen de reacties: Heeeeeeeeeeeeee! Wooooooooooooooow! Zoooooooooooooooooo! meer op verbaasde/afkeurende toon dan dat ze het leuk voor me vonden. Soms opmerkingen dat ik vast verliefd was op die jongen die ook zulke hoge cijfers haalde.
Veel leerlingen kwamen met flink hun best doen niet hoger dan een 7 in de brugklas. Of ze deden hun best niet, ik weet het niet.
Eigenlijk was het nieuw voor me dat hoge cijfers niet gewaardeerd werden.
In de tweede (gymnasium) werd het wel wat beter maar helaas was ook daar een groepje mensen dat het nodig vond negatief te doen over hoge cijfers.
Ik vraag me wel eens af of het stedelijk gymnasium misschien een beter plaats geweest was voor mij. Het antwoord zal ik nooit weten: op het stedelijk zaten minder mensen uit mijn dorp dus misschien was dat weer een nadeel geweest.
Ik weet niet in hoeverre het gewoon aan de puberteit lag of aan het idee dat het stoer was, maar op een gegeven moment ging ik minder mijn best doen. Ik was trots als ik iets niet geleerd had wanneer ik een overhoring kreeg en vervolgens een drie haalde.
In de hogere klassen ben ik wel weer meer gaan doen (ook omdat ik geen 'pretpakket' had en het zonder leren echt niet gehaald zou hebben) maar het idee dat het niet stoer is om goede cijfers te halen, dat heb ik onbewust nog steeds.
En soms denk ik dat dat doorwerkt in andere dingen. Dat er iets in mij zit dat zegt dat ik vooral niet mijn best moet doen.
Het is psychologie van de koude grond.... maar toch.
Is het herkenbaar voor anderen hier?
(Ik heb wel altijd vrienden en vriendinnen gehad. In de klas en buiten de klas. Ik heb geen rot-schooltijd gehad maar heb er ook niet alles uitgehaald wat er in zat)