Eerlijk gezegd raak ik wat geïrriteerd door jouw verhaal. Zeker, er zijn studiebegeleiders die waardeloos zijn en misschien is de jouwe dat ook. Maar je weet niet uit te leggen wat je bedoelt, dus misschien heb je gelijk. Maar ik kan dat niet beoordelen afgaande op jouw verhaal. Het doel van jouw scriptie is leren omgaan met literatuuronderzoek. Het allerbelangrijkste onderdeel daarvan is kunnen inkaderen. Vind je inkaderen moeilijk? Klopt, dat is het ook. Neemt niet weg dat het mogelijk én nodig is. Maar nee, jouw studiebegeleider is een zeur omdat hij wil dat je eerst inkadert. Tsk... Verder zie je 100 verbanden. Mooi. Of die ook echt zijn? Kan... Feit is dat je verbanden niet alleen moet zien, je moet ze ook kunnen bewijzen met (jawel!) literatuuronderzoek: refereren, refereren, wie zijn best doet, kan het leren

verder heb je helemaal niets aan die 100 verbanden. Je moet net leren selectief zijn met de gebieden die je onderzoekt en nog selectiever met datgeen wat je aan wil tonen in die gebieden. Maar nee, jij weet beter, toch? En 'ze' zijn te dom om die logische verbanden te zijn. En je mag dat niet eens opschrijven in jouw scriptie om te laten zien hoe goed je wel niet bent in verbanden zien! Wat erg zeg... En verder vind je x en y helemaal hetzelfde, ook al is er 3% verschil. Waar denk je mee bezig te zijn? Een kinderboek aan het schrijven of wetenschappelijk onderzoek? Als ik jouw studiebegeleider was, had ik met deze attitude echt een hartig woordje met je gepraat. Waarom zou ik mijn best doen voor iemand die denkt het beter te weten en die niet bereid lijkt te zijn om bij te leren?
Nogmaals, dit is het beeld dat ik krijg als ik lees wat je schrijft. Er kan meer aan de hand zijn en misschien heb je volkomen gelijk, maar op basis van de informatie die je verstrekt, kan ik alleen maar dit eruit halen. Geen idee waarom het me zo raakt, trouwens. Maar dat doet het wel.