Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Werkeloosheid

Aangezien er verschillende mensen in hetzelfde schuitje zitten:
Hoe gaan jullie om met werkeloosheid?
Met het eindeloos solliciteren, jezelf moeten verkopen, steeds maar weer afwijzingen krijgen, de financiële onzekerheid, het gemis aan een duidelijke invulling in je leven, weten waar je heen gaat, de onzekerheid van je situatie die dat geeft etc...

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Werkeloosheid

Je zou mij nu werkeloos kunnen noemen. Heb mijn business verkocht en doe nu even niets. Bekijk mijn voorstel-post "groet uit Rotterdam" voor meer details. De business was nog in volle groei dus leverde op het moment niet heel veel op maar genoeg om 1 tot 1.5 jaar uittezingen zonder m'n hand op te hoeven houden. Maar wat dan? Eerlijk gezegd zie ik wel. Ik ben er nu echt niet mee bezig maar weet wel dat het op zijn pootjes terecht komt. Ik ben alleen van mening dat ons 'soort' mens niet in een loonslaaf-functie past. Dat we voor onszelf moeten zorgen, als je begrijpt wat ik bedoel. Wat dat betreft heb ik dat eigenlijk altijd al gepraktiseerd en zal mijn toekomstige bezigheid om geld te verdienen ook in die lijn liggen. Oh ja, ben ook in loondienst geweest, maar werd altijd als de creatieve vrije jongen getypeerd en gelukkig ook redelijk met rust gelaten. Maar daarom weet ik destemeer dat een dienstverband niet bij mij past, en mijnsinziens dus bij HB in het algemeen. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Met andere woorden; heb je die invulling weleens tegen het licht gehouden? Om iets 'voor jezelf' te beginnen? 'Het heft in eigen handen' te nemen?
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik kan mezelf ook werkloos noemen.

Tot kort geleden was ik 'herstellende van ziekte' en deed ik vrijwilligerswerk en van tijd tot tijd een cursus.

Nu doe ik niks en vliegt het me soms wel aan. Uit ervaring weet ik dat als ik nu ga solliciteren, ik waarschijnlijk snel iets heb. In de categorie 'maakt niet uit wat, als ik er maar geld voor krijg'.
Maar het is de bedoeling dat ik deze keer goed kijk wat ik nu eigenlijk wil, in plaats van zomaar iets aan te nemen en vervolgens de dagen af te tellen tot het weer klaar is.

Dus... er wordt aan gewerkt... maar het is niet altijd leuk.
Always remember to live
Never forget to give

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben geen ondernemerstype, waardoor ik het ZZP-verhaal niet zo zie zitten. De zekerheid die een werkgever kan bieden, vind ik fijn, ondanks de nadelen die het ook kan geven. Of dat aard van het beestje is of enkel nog onzekerheid weet ik niet. Nu gaat HB misschien wel moeilijker samen met een werkgever, maar maakt dat ook van iedere HB'er een goede ondernemer?

Ik weet uit ervaring dat ik niet zomaar aan werk kom, ook niet in de categorie 'als ik maar iets kan doen om geld te verdienen'. Fysiek werk is voor mij geen optie en op veel lagere functies willen ze me ook niet, omdat ik dan te hoog geschoold ben. Echter op de hogere functies, heb ik vaak niet het juiste diploma of onvoldoende ervaring. De werkgever van mijn tijdelijke werkplek nu wil mij graag behouden. Nu is de vraag of de gemeentelijke subsidiepotjes mee gaan werken, maar hier ligt op dit moment mijn grootste kans.

Het lange solliciteren, steeds afgewezen worden en steeds toch maar weer de moed, het vertrouwen en enthousiasme moeten vinden om door te blijven gaan met solliciteren en werk zoeken vind ik best lastig en maken me ook met enige regelmaat onzeker. Daarnaast de financiële onzekerheid en het niet weten 'waar mijn leven heen gaat' hebben mij vaak onrust gegeven. Dat was mijn aanleiding voor dit topic, hoe mensen omgaan met geen werk kunnen vinden. Voor degene die in datzelfde schuitje zitten dan.

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Niet iedereen is meteen geschikt als ondernemer nee, maar daar zijn basis-tools en principes voor. Waar ben je tot opgeleid als ik vragen mag?
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Op mijn huidige werkplek maak ik al wel kennis met de meer ondernemende kant, maar ben ik nog niet zelf de werkgever/ZZP'er.

Mijn achtergrond is nogal specifiek. Met het oog op herkenbaarheid laat ik het hier even in het midden om voor mezelf de vrijheid te behouden hier te blijven schrijven.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik ben ook werkeloos. Sinds februari 2011 alweer. Ik ben ook arbeidsongeschikt voor 62%, en dat maakt het een lastig iets.

De (financiele) onzekerheid was heel groot, maar nu is daar iets meer duidelijkheid ingekomen. We kunnen net rondkomen, en dit blijft zo tot augustus volgend jaar.

Solliciteren hoef ik gelukkig niet, hoewel ik wel word geacht te kunnen werken. Ik kijk wel rond, maar ben al 2x de " net niet kandidaat" (nr 2 dus) en heb het donkerbruine vermoeden dat dit echt wel met mijn ziekte te maken heeft.

Nu lopen er 2 dingen.
1. Morgenochten 0900 een sollicitatie voor een 18 urige (leuke!) baan op 1 uur rijden afstand (en dus waarschijnlijk fysiek net te zwaar voor me)

2. een bezwaar bij het UWV waarbij de hoorzitting inmiddels is geweest en is aangegeven dat mijn bezwaren waarschijnlijk gegrond zijn, zodat ik mag verwachten dat mijn afkeuringspercentage omhoog gaat. Als ik 80-100% ga worden (wat niet geheel onlogisch zou zijn) dan krijg ik een nette uitkering waar ik tevreden mee ben.

Afhankelijk van wat de uitkomst gaat zijn van 1 en 2 ga ik heel misschien voor 8 uur per week voor mezelf beginnen in mijn oude beroep. Maar eerst de uitslag maar afwachten...
LEEF!

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Esther schreef:Hoe gaan jullie om met werkeloosheid?
Kun je daar mee omgaan, dan? Ik weet na 3 jaar nog steeds niet hoe dat moet. :?
C'est le ton qui fait la musique

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Als je het al 3 jaar leeft, ga je er toch op een manier mee om ;-).

Maar pittig hoor, ik ben nu 1 jaar werkzoekend en vind het al zwaar.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Grappig, ik zit naar je avatar te kijken en lees vervolgens 'ik ben al een jaar werkzoekend'. Nu zie ik voor me dat je met een vergrootglas de krant uitpluist op vacatures :)
Always remember to live
Never forget to give

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Phileine2 schreef:Grappig, ik zit naar je avatar te kijken en lees vervolgens 'ik ben al een jaar werkzoekend'. Nu zie ik voor me dat je met een vergrootglas de krant uitpluist op vacatures :)
Nee, ik zoek niet meer zo hard. Ze willen me toch niet hebben.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Volgens mij reageerde Phileine2 op Esther, niet op jou.

Peer schreef:Nee, ik zoek niet meer zo hard. Ze willen me toch niet hebben.
Doe eens niet zo zielig! Je bent een hardstikke leuke kerel waarbij het een tijdje tegenzit.

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Rianne schreef:Volgens mij reageerde Phileine2 op Esther, niet op jou.
Oeps! Iets over het hoofd gezien.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik kenh het gevoel van Peer wel...

Ik ben weer bij de laatste 2 van een hele leuke vacature. Is de 5e keer deze zomer... en 4x bleef ik nr 2, en verzon men smoezen om vooral maar niet te hoeven zeggen dat ik wel een goede kandidaat zou zijn als ik geen reuma zou hebben.

Bij het gesprek vorige week proefde ik al dat het nu weer die kant op gaat. Ze vroegen zich steeds maar af of ik fysiek wel in staat zou zijn om een uur auto te rijden.. of om de trap in het gebouw op te kunnen (zucht er is een lift) en zo ging het maar door. Ik heb nog niets gehoord, maar heb weer helemaal het gevoel dat het een hoop inspanning voor niets is geweest.

Zal ik de volgende sollicitatie gewoon maar weer eens ouderwets niets zeggen tot 1 dag na de proeftijd?
LEEF!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik was vandaag naar een banenmarkt maar kwam er niet veel verder mee.

Nu moet ik er bij zeggen dat het in Purmerend was, waar een vriendin woont, terwijl ik zelf in Alkmaar woon. Maar omdat zij toch ging, en we elkaar een tijd niet gezien hadden, ging ik ook.
Ik dacht dat ze misschien ook op Amsterdam georiënteerd waren en dat is voor mij wel een optie.
Ik had gehoopt dat er reintegratiebureaus zouden staan, gewoon om eens vrijblijvend te babbelen, maar helaas, het bureau dat zich aangemeld had was niet gekomen.
Verder veel laaggeschoold werk. Ook wel andere dingen maar het merendeel was voor de lager opgeleiden.

Verder heel leuke dag gehad met die vriendin hoor. Ze zit in een zelfde soort proces dus ik kon met haar heel fijn dingen bespreken die anderen soms niet begrijpen.

Morgen is er Careerevent in Utrecht. Ik zag het pas toen ik terug in de trein zat, in een krantje. (leef soms echt onder een steen dat ik zulke dingen niet meer meekrijg...) Hoop even heen te kunnen morgen. Dat is wel voor hoger opgeleiden.
Always remember to live
Never forget to give

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Phileine2 schreef:Morgen is er Careerevent in Utrecht. Ik zag het pas toen ik terug in de trein zat, in een krantje. (leef soms echt onder een steen dat ik zulke dingen niet meer meekrijg...) Hoop even heen te kunnen morgen. Dat is wel voor hoger opgeleiden.
Je kunt je aanmelden via de website http://www.careerevent.nl/; even het mailtje dat je vervolgens krijgt uitprinten en dan heb je je toegangsbewijs. Ik ga -tegen beter weten in- waarschijnlijk ook even kijken.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik weet het, ik had me al aangemeld.
Echter, na een nachtje slapen voel ik me nog niet topfit en realiseer ik me dat twee dagen banenmarkt (als ik career event zo mag noemen ;) ) even teveel is op het moment. Het was ook haastwerk geworden omdat ik begin van de avond weer een afspraak heb.

Ik ben benieuwd wat je er van vond.
Is het met deze opzet eens in het jaar, of vaker?
Always remember to live
Never forget to give

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vond het niet geweldig. Er was ook een stand waar je je CV kon laten checken; dat ging nergens over. Er waren ook enkele duurzame bedrijven, dar was nog wel aardig. Voor de rest.... :|

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja dat fair gedeelte had ik me ook voor opgegeven.

Was het erg druk? Weet je of er binnen een jaar nog eens zoiets is?

Jammer dat het tegenviel.
Always remember to live
Never forget to give

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik ga er standaard al niet heel omdat er ten eerste nooit mogelijkheden in Zeeland aan bod komen, en ten tweede iedereen daar in de stress schiet als je "arbeidsongeschikt" zegt....

Laat maar....
LEEF!

Terug naar “HB en werk”