johandilima
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Word je van leren nu slimmer of juist niet?

Waarom automatiseren slecht is voor je IQ!

http://www.infodilima.nl/index.php/8-on ... sen-erosie

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Word je van leren nu slimmer of juist niet?

Efficiënt gebruik van meer geautomatiseerde denkpaden levert op dat je weer energie overhoudt voor de nieuwe dingen die je er bij kunt leren!
Metafoor: Autorijden. Eerst ben je volledig bezig met je auto en zie je weinig van je omgeving. Het autorijden is later geautomatiseerd en je gaat om je heen kijken tijdens het rijden: -Waar ben ik? Volgende stap: Je verkent je omgeving. Volgende stap, je weet nog gerichter en verder ergens heen te rijden zonder dat het concentratie-inspanning kost en luistert ondertussen naar een informatief programma op de radio, terwijl je weet waar je heen gaat.
Energie en nieuwsgierigheid zorgt er voor dat je overal steeds nieuwe dingen ziet en uit wil zoeken. Nieuwsgierigheid kan trouwens ook weer energie geven.

Automatiseren geeft geen erosie in je hoofd, maar is juist reserveren van energie voor het proces van verdere vertakkingen=zien van nieuwe interessante bergpaadjes, waarvan je weer het fijne wil weten in het leerproces.

EDIT: Tekst aangepast.
Laatst gewijzigd door Alexandra op di 11 okt 2011, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als je niets automatiseert, moet je alles wat je doet bewust uitvoeren (en misschien ook iedere keer weer opnieuw leren?). Je bewustzijn heeft daardoor geen capaciteit meer over om je met wezenlijke dingen bezig te kunnen houden. Overigens schijnt het onderbewuste/geautomatiseerde deel veel efficiënter te zijn.

Misschien relevant:
http://www.adrforum.info/index.php?opti ... 44&lang=en
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Waar is dat artikel op gebaseerd Johandilima?
De logica lijkt uit losse brokjes associaties en ideetjes opgebouwd omtrent werking van het brein.
Heel creatief, dat wel.

klein voorbeeldje: zonder consolidatie leer je niet lezen, bouwt zich de cijferherkenning niet op ... ga dan maar eens een IQ-test maken.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Ja, ik denk dat je van leren slimmer wordt.

Volgende paradoxaaltjes
  • Kun je door te veel te leren te slim worden?
  • Ergo: kun je dommer worden door niet te leren?
  • Als je dom bent, word je dan slimmer van leren?
  • Als je niet kunt leren, blijf je dan dom?
  • Is meemaken, ervaren ondergaan ook leren?
  • Is theorie voorafgaand aan praktijk de beste leermethode?
  • Is proberen (iets te doen, of proberen te denken) en leren synoniem?
En dan gaat het niet over leren= studeren= blokken.

Ik voel me verlichter (meer geleerd) als ik door associaties en door-denken tot nieuwe
inzichten kom. Kan ook gebeuren als ik op mijn buik in het bos naar een stermosje
lig te kijken.

NB Binnenkort ga ik een tijdje niks doen, om te leren.
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

Kwabbernoot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat is slimheid?

Bgie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ben ook niet akkoord met het artikel, al zet het je wel aan het denken.

Automatiseren is dan het uitdunnen van verbindingen, die eigenlijk ook niet nuttig/nodig zijn.

Als je ongebreideld creatief wil zijn, dan moet je LSD nemen. Spijtig genoeg is creativiteit alleen puur fantasie, en totaal onpraktisch.
Je moet ook filteren, het kaf van het koren scheiden.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Bgie schreef: Spijtig genoeg is creativiteit alleen puur fantasie, en totaal onpraktisch.
Wow... wat zeg jij nou? Ik zou graag wat uitleg hierbij lusten...
-Under Construction-

Bgie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dat hierboven was nogal gehaast geschreven, net zoals dit :-)

Wat ik bedoelde:

ultiem creatief zijn... het maximaal unieke, en alle bestaande kennis verwerpend (=tegen het automatiseren van kennis)
Even een voorbeeld hiervan, een gedicht:
"z aelmkjrsd lkfj5iovxwlsekmfjezalkjmrip dfsoipfqezrajlkmlkmjdfsqoipufqdsiop uerzalkjmfdsqfslm q5kjoie zap rdfsq5lm kqfs5l mkj"

Creatief? Of onzin?

Creatief zijn betekend ook rekening houden met grenzen (al ga je er over, ga je verder)
Een computerprogramma dat willekeurige woorden uitspuwt is daarom niet creatief.
Je vertrekt van een platgetreden paadje (iets 'geautomatiseerd') en gaat dan creatief verder. Je gaat wel over de grens van het normale, maar belangrijk is toch een besef dat er een grens ligt.

Anders zijn de wartaal van een gek, en de hallucinaties van een junkie de ultieme creativiteit. En dat vinden de meeste mensen toch niet.

Dat was zo'n beetje mijn redenering. Dus automatiseren (iets leren, iets als 'normaal' erin pompen) is ook nodig voor creativiteit. Zonder een besef van wat werkelijk is, wat gekend is en wat als verworven kennis beschouwd wordt, is creativiteit slechts wartaal.

Hoop dat dit wat duidelijker is :-)

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Sommige kunstenaars hebben hun beste werk onder invloed van alcohol, pillen en/of drugs gemaakt. Creatief?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben van mening, dat je je hele leven lang leert, maar of je daar slimmer van wordt?........
Dat kan, maar hoeft niet per definitie. Mensen leren uit ervaringen, die ze hebben opgedaan. Dit zie je vooral bij de ontwikkeling van kinderen.( Als je een vinger in de vlam van een kaars houdt, dan doet dat pijn).
Je kunt je algemene kennis opvijzelen door veel te lezen/leren. Word je daardoor slimmer of weet je dan gewoon veel?......
Je kunt iets uit een boek leren en het geleerde reproduceren. Ben je dan slim?......
Ik denk dat in dit opzicht met creativiteit iets heel anders bedoeld wordt, dan "iets creeeren", nl. het creatief denken. Oplossingen vinden, verbanden leggen. Niet het reproduceren van het geleerde, maar het geleerde gebruiken om te produceren, eigen inzichten verwerven, inzichten kunnen bijstellen enz.
Of zie ik dit verkeerd?.....

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Creatief denken kan toch ook ontwikkeld worden, niet? En ook omvat slimheid (hoe je het ook bepaalt) toch wel meer dan creatief denken?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb eigenlijk geen in idee in hoeverre je creatief denken kunt ontwikkelen. Hoe zie jij dat Tinus?

En uiteraard bestaat slimheid niet enkel uit creatief denken, maar als ik de reacties op de TS begrepen heb, kwam ik tot de conclusie dat slimheid tegenover creatief zijn kwam te staan. ( Misschien heb ik dat verkeerd geinterpreteerd hoor!) Bijvoorbeeld dat verschillende kunstenaars tot de mooiste creaties kwamen in "benevelde" toestand. Daarna kwam ik uit op "creatief denken" vs "iets creeeren". Ik ben er wel van overtuigd, dat het een het ander niet uitsluit.
Maar dan kom ik dus weer met een volgende vraag: Wat wordt er verstaan onder slimheid?
"Pienter zijn" is weer iets anders dan "hoogbegaafd" zijn. (Heb ik gelezen in een topic tijdens mijn voortselrondje), terwijl je wel een hoog IQ kunt hebben.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Terug naar “HB in het dagelijks leven”