Ik zou niet meer zonder auto kunnen, ik snap niet hoe ik ooit zonder heb gekund. In de trein word ik gek van alle herrie om me heen, maar als ik dat buiten probeer te sluiten dmv een boek of muziek, dan heb ik grote kans dat ik mijn eindpunt voorbij rijd.
In de auto heb ik eigenlijk niet zoveel last van m'n gevoeligheid voor prikkels, maar dat kan wel komen omdat ik eigenlijk standaard 10 tot 20 km/u te hard rijd met m'n muziek (hardstyle hardcore) op standje alle-dingen-in-het-vakje-van-de-deur-trillen-mee en daarom wel in mijn achterhoofd heb zitten dat ik me goed op het verkeer moet focussen om tijdig in te kunnen grijpen bij gevaar.
Maar goed, of autorijden voor jou te prikkelend is, weet ik natuurlijk niet. Dat zul je pas merken als je het daadwerkelijk doet.
Wat betreft links en rechts kun je denk ik wel gewoon met de instructeur afspreken dat hij met z'n hand aanwijst terwijl hij het zegt. En op het navigatiesysteem waar je tegenwoordig geloof ik ook mee moet leren rijden zie je (meestal ruim van tevoren al) een pijltje in de juiste richting.
Wat bij mij heel goed heeft gewerkt qua rijles is dat ik zo'n 10 dagenpakket van de ANWB heb gekozen. Niet elke week 2 of 4 uurtjes rijden, dus elke week weer het gevoel voor die auto zien te vinden en dat een halfjaar lang ofzo, nee gewoon bam: 10 dagen lang 4 uur op een dag rijden en 4 uur op een dag meerijden met de andere cursist (waar je ook veel van leert) en dan aansluitend meteen afrijden. Bij de ANWB is (of iig was) het ook zo dat je instructeur standaard mee gaat op het examen, dat weten de examinators ook allemaal, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken of de examinator je misschien wel een watje vindt dat je je instructeur mee wilt.
Nog een voordeel van de ANWB was (of dat nog zo is weet ik niet) dat je er voor een paar honderd euro meer een examengarantie bij kon kopen. Is wel veel geld voor sommigen, maar het kan je net dat beetje extra rust geven tijdens je examen omdat het niet persé nu moet lukken. Dat pakket was overigens pas voordeliger vanaf de 3e keer afrijden.
Nadeel was wel dat het in 1 keer 2100 euro kostte (zonder die examengarantie dan, want die had ik niet genomen) en dat de eerste 2 dagen in een simulator moesten. Iets wat voor de meeste mensen waarschijnlijk perfect werkt, maar waar ik absoluut niet tegen kan (misselijk, koppijn, desoriëntatie, duizelig).
Pfff, dat is wat meer tekst geworden dan de bedoeling was
Hoop dat je er wat aan hebt.
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger