Dag Noks en Maud , IHBV,
Noks, dank voor je snelle reactie.
Ik vind het prettig te merken dat je de goede intentie begrijpt.
Mijn vragen zijn inderdaad goed bedoeld, ook al zijn ze kritisch.
Noks schreef:
We hopen dat er, o.a. voor wetenschappelijke doeleinden, te zijner tijd een wat meer valide instrument komt om hoogbegaafdheid vast te stellen. Het ontwikkelen van zo'n instrument is echter lastig en tijdrovend.
Ik zie ook dat het inderdaad momenteel nog heel moeilijk is om een valide instrument te hebben om
precies hoogbegaafdheid aan te tonen.
Om dit onderwerp te erkennen en herkennen in de context van deze maatschappij, vind ik het heel wat waard dat jullie er gerichte onderzoeken en publicaties over doen.
Dus ik ben zeer benieuwd hoe de werkwijze zo precies mogelijk zal gaan voor deze toch moeilijk te omschrijven groep/fenomeen in dit wetenschappelijk onderzoek.
We hebben allemaal gewoon verbinding met dit onderwerp, dus er zijn weldegelijk factoren die overeenkomen.
Hoogbegaafdheid is iets wat echt wezelijke betekenis heeft.
Tegelijkertijd hoop ik dat er voorzichtig gedaan wordt met conclusies. Als hoogbegaafdheid eenmaal een wetenschappelijk verklarende factor gaat worden, zou het dan ook weer stigmatiserend of vertroebelend gaan werken? Dat is in eerste instantie mijn angst.
Hoe zien jullie dit? En is er een manier om dat te voorkomen?
Nog een vraag schiet mij te binnen: Ik zie dat er bij de topics stellingen zijn geponeerd waar wij op reageren: Houdt dat in dat wij bij het beantwoorden van die stellingen bij de onderzoeksgroep horen? Hoe verwerken jullie onze antwoorden op de topics?
Wanneer we publiceren met gegevens uit onderzoek onder hoogbegaafden, vermelden we zo precies mogelijk om welke mensen het gaat. Die transparantie is nodig voor de publicaties die wij aanbieden aan tijdschriften.
Bij het onderzoek naar arbeidsconflicten hebben we zo de antwoorden van een groep mensen die lid is van Mensa en van een groep die zich herkent in het Delphi model. We hebben die laatste groep ook gevraagd of ze ooit een IQ test hebben gedaan en wat de uitslag was. In de publicaties behandelen we die groepen apart.
Bij het onderzoek naar partnerrelaties van hoogbegaafden hebben we indertijd gevraagd of men lid was van Mensa en zo niet, om hun IQ score te vermelden.
Hoe zijn jullie onderzoekspublicaties te vinden?
Ik ben geïnteresseerd en wil deze graag lezen.
Vriendelijke groeten van Alexandra