Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het is eenzaam aan de top...

Arjan schreef: De Amerikanen maken nog een stapje met hun onderverdeling begiftigd, hogelijk begiftigd, exceptioneel begiftigd en diepgaand begiftigd... daar worden we niet vrolijk van hier. (Het is ook nog steeds taboe in Nederland, inclusief in het HB wereldje, om die onderverdeling te suggereren. Hoogbegaafd is al erg genoeg, blijkbaar. Er liep ooit een verschrikkelijk topic over dat ik niet meer wil overdoen. Dat mensen in de top hun hele eigen problemen tegenkomen is nog erg onderbelicht en ongewenst. Dat benoemen doet je al snel als 'elitair' gelabeld worden. /terzijde)
We gaan geen verschrikkelijk topic overdoen, toch? Ik denk dat we met zijn allen toch wel door hebben dat er gradaties zijn in HB zijn en dat daar eigen problematiek bijhoort. En dat vind ik best interessant...

Er loopt hier een topic over de volwassen versie van 'mijn poëzie-album'. Eentje die ik best wil invullen, maar dat niet doe, omwille van de volgende vraag: "als ik één ding moet noemen dat ik leuk vind aan HB zijn:...". Ik weet mijn antwoord: "alle remmen los en gaan met die banaan". Dàt is wat ik het leukste vind aan HB zijn en dàt is wat ik zeer weinig ervaar. Dat komen 'we' wel vaker tegen, nietwaar? Maar 'we' komen dat tegen bij normale mensen. 'Ik' kom dat ook tegen bij het overgrote deel van de HB'ers. Gelukkig heb ik wel een vriendenkring waarin die paar andere megabrains rondlopen. Dus erg veel problemen ondervind ik hier niet van, nee. Bovendien kan ik ondertussen accepteren dat het nu eenmaal zo is. Maar de honger is er meestal wel. En ze wordt nooit volledig gestild. Want praten met die paar HB'ers is leuk, maar... Ik zou toch echt graag eens een intellectuele uitdaging tegenkomen en me daar aan kunnen wijden. Had ik geen dyscalculie gehad, dan was ik waarschijnlijk fysicus geworden. Helaas, het is niet zo. En dus is het aan mij om een wetenschappelijk gebied te vinden waarin ik de nodige intellectuele uitdaging en wie weet zelfs begeleiding kan vinden, als onderzoeker. Gelukkig ben ik sociaal gezien redelijk normaal. Ook al val ik vroeg of laat door de mand als raar, mensen lijken me het wel te kunnen vergeven. En tegenwoordig stoort het me niet meer dat sommigen dat niet kunnen: hun probleem. Maar ook al heb ik geen problemen meer met het HB-zijn of die label, ik voel me nog steeds alsof ik verhonger. Ik weet dat ik 'meer' nodig heb, maar wat? En hoe?

Dat zijn voor mij de duidelijkste, meest prioritaire problemen, die naar voor komen. En mijn vraag dus: wie herkent zich hierin? En waar loop jij tegenaan?
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Het is eenzaam aan de top...

Die honger ken ik en ik word er bij tijd en wijle depressief van. Maar ik heb geen idee waar jij of ik die intellectuele uitdaging vandaan moet halen :(.
Mijn werk heeft wel uitdagingen maar niet intellectueel. Huishouden en kids kent uitdagingen maar niet intellectueel. Contacten kennen uitdagingen maar wederom, niet intellectueel (vaker hb uitjes dus). Van tijd tot tijd doe ik een uitdagend spelletje op snelheid, en dan steeds mn statistieken verbeteren. Kan je nagaan hoe kansloos :o
Tijd (nor money) over voor een uitdagende opleiding (liefst iets bèta) heb ik niet. Pindakaas.

Mijn duit, sorry, kan je niet van dienst zijn.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wel, ik heb wel een tip voor jou ;) er zijn namelijk een aantal erg leuke sites waar je veel kunt bijleren, of je nu de nodige achtergrond hebt of niet (bij voorkeur niet, maakt het uitdagender toch? :mrgreen: )

- Open culture
- Brain pickings
- iTunesU
- GoogleTalks
- TED.com

Om er maar een paar te noemen... Inspirerend én gratis. Bovendien zijn er bibliotheken vol met boeken over allerhande onderwerpen. Een uurtje per dag naar een lezing kijken, een cursus volgen of een boek lezen, geeft al een heerlijke boost :D

Eerlijk gezegd ben ik goed bezig met mijn 'wat en hoe', maar ik hoor graag andere tips... Arjan claimt dat er een heel eigen problematiek is voor de zeer hoogbegaafden and beyond (oid), maar welke dan? Ik ben best nieuwsgierig naar dat waar anderen tegen aan lopen... Misschien komt dat bij mij nog. Voorlopig heb ik het te druk met andere zaken :mrgreen: Bovendien heb ik nog nooit een HB'er horen vertellen over het feit dat ze niet per sé met alle HB'ers aansluiting vinden (dwz: dat ze op de rem moeten staan). Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met die ervaring...
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Moira schreef:Ik denk dat we met zijn allen toch wel door hebben dat er gradaties zijn in HB zijn en dat daar eigen problematiek bijhoort. En dat vind ik best interessant...
Mee eens, iemand met een IQ van 135 en iemand met een IQ van 191 kunnen onmogelijk absoluut gelijk zijn ondanks dat ze de term "hoogbegaafd" delen.
Ik vind het ook interessant om te leren over de verschillen, hopelijk wordt er veel gepost in dit topic.
Look where you're going.

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Terence schreef:hopelijk wordt er veel gepost in dit topic
...of het is ECHT eenzaam aan de top Moira...

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Er druppelen wat pb'tjes binnen... Maar verder blijft het akelig stil hè ;) jammer, maar begrijpelijk... Ik vroeg me af of dit echt taboe was en dat blijkt toch werkelijk te kloppen.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Waarom?
Ik denk dat veel mensen op dit forum net als ik moeite hebben met bepalen of ze vergelijkingsmateriaal hebben. Wie kent zijn IQ ongeveer en weet wat het IQ is van de andere hb'ers om hem/haar heen?
Pas dan wordt het voor mij makkelijker om onderscheid te maken tussen een IQ kloof en simpelweg persoonlijke (emotionele) problemen. :)
Look where you're going.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja, daarom vond ik het ook zo verwarrend in het begin. Ik merkte dat ik inderdaad meer aansluiting vond dan bij de gemiddelde mens, maar dat die rem niet helemaal los kon. En dat dat niet zozeer draait om kennis, maar om dat ongrijpbare 'andere'. Alleen had ik geen referentiekader. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen, waar ik me bewust van was, die 'slimmer' is (wel meer ervaren of een grotere kennisbasis). Toegegeven, ik functioneer niet op topniveau nu en ik pas me makkelijk aan aan mijn omgeving, dus het zal weinig mensen opgevallen zijn. Maar het is wel een bevreemdend gevoel... Vooral ook omdat niemand anders ook zoiets meldt. Zelf denk ik niet een totale genie te zijn (hoewel :mrgreen:), dus er moeten toch enkelen zijn die op mijn niveau/level/wolkje of hoger staan/zweven/onderstebovenhangenterwijlzeinhunneuspeuteren. Just sayin'...

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Moira schreef:Ik ben nog nooit iemand tegengekomen, waar ik me bewust van was, die 'slimmer' is.
Wat nou? We hebben elkaar al 2x ontmoet!

De verschillen met niet-HB'ers zijn voor mij wel duidelijk aanwezig. Verder heb ik hetzelfde als jij, ik kom op de HB uitjes allemaal mensen tegen die meer kennis van bepaalde zaken hebben dan ik en omgekeerd. Maar nooit dat ik het gevoel het dat iemand overduidelijk op een nog hoger niveau zit.

Dan zijn er voor mij al twee vragen:
- Zou er dan toch geen verschil in problematiek zitten binnen de verschillende lagen van hoogbegaafd IQ, of
- Zijn we op het forum en op uitjes allemaal van ongeveer hetzelfde IQ niveau?
Look where you're going.

GéPe
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik ga even het diepe in, wel met de nodige angst- en beefgevoelens.

Sinds een kleine twee jaar weet ik iets meer over HB, sinds een half jaar weet ik mijn IQ. Fijntjes werd me verteld dat waarschijnlijk wel een 5 tal punten bij opgeteld zou mogen worden omdat er iets teveel stress in me zou huizen. Later is me verteld dat er wellicht onmeetbare facetten aanwezig zijn.
Het was eerlijk gezegd nogal een overval, een soort verzuipen en er valt veel te plekken. Een van de dingen die aandacht nodig heeft in mij intuitie, die is in de loop der jaren heftig beschadigd geraakt.
In het laatste halfjaar zijn er veel dingen door me heen gegaan.
Eén van de dingen die daarbij naar voren kwam is: wat is mijn plekje? Waar zit ik in de ladder. Jarenlang jezelf niet op een rank kunnen zetten laat zijn sporen na.
Sinds een paar maanden komt geregeld de gedachte op dat ik best afwijkend ben dat dan in de zin dat ik redelijk extreem HB ben ( in de zin van IQ of wat Moira het ongrijpbare noemt). Steeds vaker durf ik toe te geven dat dit idee klopt. Waarom? Het voelt zo, als ik het gevoel verwoord omdat er teveel geneuzel is. Beetje bij beetje tref ik mensen waarbij ik dat gevoel niet heb. Waardoor? Door de dingen die ze zeggen/tikken. Wat dat bij mij doet en belangrijk wat de reacties van anderen zijn. Contact met ze leggen is eng.

Waarom dan voelt het dan als het diepe? Lange tijd is er iets in me geweest dat zei: ho, dat kun je niet maken, pas je aan. Je doet mensen pijn, je schoffeert ze. Wie denk je wel dat je bent!
Laatst zat ik in de auto met iemand die zei dat ik me moest aanpassen, zij kon het niet en ik wel. Het besef was er ook dat als ik me niet aanpas ik wel heel erg eenzaam ga zijn in de wereld. En toch knauwde het. Wanneer mag ik mezelf zijn? Waarom mag jij dat wel?
Ondertussen ben ik Mensa lid en eerlijk gezegd ervaar ik daar hetzelfde. Er zijn wel mensen die mij niet begrijpen andersom tref ik niet zo vaak. Auw. De angst in mij is dat ik het niet herken!
Waarom niet melden of er een topic over starten? Dit is in ieder geval al een beter gremium ( weet dat het een fout woord is maar ik vind het zo mooi :D) dan wat dan ook. Het is een subset van de wereld waar ik me beter thuis voel ondanks de genoemde verschillen. Mijn hele leven ben ik bang geweest om dit stukje te uiten, hoe haal ik het in mijn hoofd om het te benoemen. Wat biedt het om dit aan te kaarten?
Ik vind het dapper van je Moira dat je het durft en je hebt gelijk dat je het doet. Ik deel je ‘gevecht’ in de zoektocht. Ook omdat je mij het besef geeft geen ubermens te willen zijn maar jezelf.
Verder durf ik te stellen dat ook ik geen supergenie ben( inderdaad :ertrink:)

Als er booswichtjes zijn verdwijn ik vanzelf wel naar het diepe :bash: :up: (maar dan reversed) en lange tenen? De eerste regels zijn niet voor niets gewijd aan het diepe.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

1) geen idee of er een andere problematiek is. Zelf ervaar ik niet echt problemen buiten degene die ik hier al beschreven heb
2) ik ervaar wel niveau verschillen, dus wat mij betreft zijn er verschillen op het forum en de uitjes.

Op zich boeit het me niet dat die niveauverschillen er zijn, ik hecht daar geen waardeoordeel aan wat de ander betreft. Maar het zorgt er enerzijds wel voor dat ik me inhoud (voor degenen die me al irl in discussies hebben meegemaakt: dat is inhouden ja :mrgreen:). Anderzijds vervult doorsnee HB contact me minder en dat moet je dan weer gaan compenseren. Lukt me voldoende, maar wanneer je een partner hebt gehad, die daarin grotendeels mee kon... En nu heb je die niet meer. Best pijnlijk, soms... De wat en hoe van een intellectuele uitdaging, weet ik voor mezelf. Die paar vrienden waar ik los mee kan gaan, van zodra ik weer top functioneer, die zijn er en die vermenigvuldigen zich wel. Maar damn, van een rijk dieet naar die paar kruimels, dat begint nu toch wel op te spelen...

@GéPé: ja, dat had ik ook: wat een pretentie! Niet alleen HB zijn, maar dan ook meteen überHB, jaja :roll: als je dan nog onzeker bent, ga je zeker daarover geen topic openen. En aangezien niemand het doet, blijf je wel met dat gevoel zitten. Onzekerheid, schaamte, het gevoel hoogmoedig te zijn, niet jezelf kunnen zijn, alienation,... Alles wat 'we' met de rest van de wereld ervaren. Maar voor sommigen geldt dat ook binnen deze groep. Het is een dubbel verwerkingsproces. En wat de rest van de maatschappij doet tov HB'ers, doet de HB-community ook met die enkelingen. Begrijpelijk, dat wel, maar moeilijk... En waar kun je dáármee naartoe? Bij welke community kun je dan terecht? Ik heb dit ook pas gedeeld toen ik niet meer onzeker was over mijn HB zijn of mijn überHB zijn. Geweldig dat je dat wel durft, GéPé!

Stina
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Oei, anderen helpen hun taboe te doorbreken is toch een stuk makkelijker dan je eigen.
Ik ben niet getest en snap ook niets van iq testen. Dit maakt het allemaal nog wat ingewikkelder voor mij.

Volgens mij zijn er belangrijke overeenkomsten en verschillen tussen pakweg 130 of 150.
De overeenkomsten zijn dat we ons allemaal anders voelen dan de rest van de wereld. Al die problemen die we daardoor ervaren zijn volgens mij best wel gelijk en meer afhankelijk van je persoonlijkheid en de bijkomende hb gerelateerde schade die je hebt opgelopen dan het daadwerkelijke iq.
Een verschil is echter dat iemand die een extreem hoog iq heeft deze problemen ook ervaart tussen veel andere hb'ers. Dit maakt het nog eenzamer en maakt dat je nog minder vaak aansluiting hebt en echt jezelf kan zijn. Ik kan gelukkig niet zeggen dat ik nooit slimmere mensen ben tegen gekomen in mijn leven. Dit vind ik dan ook een fantastisch ervaring wanneer dit gebeurd.
Terence schreef:Ook omdat je mij het besef geeft geen ubermens te willen zijn maar jezelf.
Inmiddels heb ik hier via dit forum wel wat mensen gevonden met wie ik het gevoel heb lekker te kunnen kletsen zonder mij in te houden. (zoals Gépe) Het is zo heerlijk om af en toe helemaal jezelf te kunnen zijn! Ook al blijkt dat ineens dan best moeilijk te zijn.
Tot zo ver mijn zoektocht naar mezelf.

En nu op het knopje duwen :shock: :? :cry:

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Moira schreef:Er druppelen wat pb'tjes binnen... Maar verder blijft het akelig stil hè ;) jammer, maar begrijpelijk... Ik vroeg me af of dit echt taboe was en dat blijkt toch werkelijk te kloppen.
je redenatie klopt niet
je kan dergelijk verband toch niet logisch leggen op deze manier?

kom op Moira
Jij weet meer van methodologie, niet zo sloppy :wink:

my 2 cts:
het zou kunnen zijn dat er nog minder aansluiting is... maar hoeft niet per sé
hangt van meerdere factoren af

een ander aspect (wat begrijpelijkerwijs niemand meeneemt die geen notie heeft van testconstructie) is dat aan de uiteinden van ruwe scores de normering enorm begint te wankelen. Het meten van een IQ<40 of IQ>140 geeft gedoe. Naja je kan het wel meten maar cijfertjes betekenen minder.
Bovendien heb ik mensen meegemaakt die naar eigen zeggen onwijs 145+ zijn maar die ik eigenlijk gewoon een beetje kortzichtige en domme dingen vond verkondigen ...

Wat mij betreft: ik heb zowel onder 140 als erboven gescoord & ja ik ervaar verschillen op forum.
Verschil in hoeveel ik geniet van gedachten, humor, wat men deelt met je ...

Ik ervaar onderstaande verschillen op het forum maar komt dat voort uit verschillen IQ? Deels misschien.
*zit er enige logica in of is er geen enkele behoefte om gedachten te staven?
*verschil in flexibiliteit, beweeglijkheid, creativiteit
*hoe defensief is iemand? en vnl bezig met eigen gedachtenpatroontjes verdedigen of tot iets van synergie mogelijk
*begrip, helderheid in denken
*verschillen in kwetsbaarheden, muurtjes en blinde vlekken
*verschillen in werkelijk interesse in de ander of meer spuien
*verschillen in bewust kunnen worden van eigen biases

grtjs
Yet
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

De waarde van een mens ligt niet in zijn slimheid.
Persoonlijk vind ik het nogal simplistisch wanneer je geen extreem hoog IQ hebt om te stellen dat mensen die hoog zitten / niet te meten zijn, hoogmoedig zijn wanneer ze aangeven waar ze tegenaan lopen.
Gisteren ongeveer een half uur bezig om iemand duidelijk te maken waarom je als HB'er eenzaam kunt zijn. 'Kan je een goed gesprek voeren met iemand die zwakbegaafd is, je gevoelens delen waardoor een gevoel van wederzijdse intimiteit kan ontstaan?.'
Het kwam niet binnen; pas toen ik de vergelijking legde met het contact met een kind, viel het kwartje'.
Als dit simpele gegeven ook aan een HB'er uitgelegd moet worden............ zucht.

Ik geloof niet dat ik aan de top zit; er zijn mensen waarbij ik voel dat ze een stuk slimmer zijn en tegelijkertijd is het een zeldzaamheid dat ik het gevoel heb dat ik me tot op het bot kan delen. Dat zorgt voor een stuk eenzaamheid en vooralsnog heb ik het idee dat ik daar alleen op een zinnige manier mee om kan gaan door voor mezelf, goed gezelschap te zijn.
Intensiteit, eenzaamheid, waarom is het zo zeldzaam (het ongrijpbare andere vind ik wel mooi omschreven) en wat er mee te doen is wel een onderwerp waar ik mee bezig ben.
Qua intellectuele uitdaging heb ik gelukkig nog genoeg voor handen. Mijn Engels is te belabberd om een goed stuk makkelijk te kunnen lezen. Als ik dat varkentje heb gewassen ligt er nog een te ontgonnen gebied. En ik wil eerdaags eens naar een universiteitsbieb om te kijken of ik daar leesvoer kan scoren waar mijn hersens van gaan dansen.
Het zou een nachtmerrie zijn als dat niet het geval zou zijn.
Laatst gewijzigd door willemijn op wo 14 dec 2011, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Yet schreef:
Ik ervaar onderstaande verschillen op het forum maar komt dat voort uit verschillen IQ? Deels misschien.
*zit er enige logica in of is er geen enkele behoefte om gedachten te staven?
*verschil in flexibiliteit, beweeglijkheid, creativiteit
*hoe defensief is iemand? en vnl bezig met eigen gedachtenpatroontjes verdedigen of tot iets van synergie mogelijk
*begrip, helderheid in denken
*verschillen in kwetsbaarheden, muurtjes en blinde vlekken
*verschillen in werkelijk interesse in de ander of meer spuien
*verschillen in bewust kunnen worden van eigen biases

grtjs
Yet
Voor mijn gevoel zijn dit facetten van het 'ongrijpbare andere'.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Maar dat bedoel ik er niet mee :wink:
Ik doel op hoe mensen met elkaar communiceren en hoe hun denken en voelen daarin meezingt.

grtjs
Y
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mooi puntenlijstje van Yet.
Het lijkt mij zeer aannemelijk (logisch) dat er tussen 130-140-150 verschillen bestaan die ook duidelijk ervaren worden. Om het zelf te ervaren - dat mensen slimmer of minder slim zijn dan ik - ben ik nog niet ver genoeg in mijn positiebepaling en heb ik me nog niet voldoende onder hb-ers begeven. Gewoonlijk voel ik mezelf nogal dom.

Als aanvulling op wat er al gezegd is: ik denk dat het idee geen gelijkgestemden te vinden ook voor een deel aan karaktertrekken en persoonlijke ontwikkeling kan liggen. Mogelijk zijn er op dit forum genoeg mensen net zo slim als Moira maar zijn ze stiller, minder extravert, delen ze niet zo makkelijk wat ze denken. Misschien ook door jarenlang aanpassen en jezelf remmen. Je wordt gewoonlijk raar gevonden als je je laat gaan, dan durf je in contact met andere hb-ers wellicht niet meteen de remmen los te gooien. Misschien dat er zodoende ook een samenhang is tussen hoever iemand is in zijn persoonlijke ontwikkeling. Durf je die remmen los te gooien of ben je nog steeds bang om raar gevonden te worden door anderen?

Persoonlijk: ik vond het contact met Moira irl erg boeiend omdat zij, zo leek mij tenminste, extravert is en de rem eraf durft te halen. En slim is :).
Voor mezelf geldt in elk geval dat ik me in de meeste gevallen nog niet durf te geven (zo noem ik het even), gewoon die vele gedachten delen. Ik ben nog steeds flink geremd. Bij sommige mensen durf ik dat inmiddels wel. Maar door het jarenlange aanpassen is dat echt nog een zoektocht. Wellicht geldt dat voor meer hb-ers, waardoor contacten soms minder voedend zijn dan ze zouden kunnen zijn?

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

om eerst even aan te sluiten bij de bovenstaande posts: ik beschouw mezelf zeker niet als iemand die tegen de bovengrens aanzit. maar dat doet volgens mij niet zoveel terzake: het gaat erom dat je een bepaalde intellectuele honger wil stillen, door met gelijkgestemden te dialogeren en/of een uitdaging aan te gaan.

hiermee zou ik graag terugkeren naar een van de oorspronkelijke vragen, namelijk de nood aan intellectuele uitdaging.

ik heb dat gevoel altijd heel sterk gehad. ik heb gelukkig een universitaire opleiding kunnen volgen en na een paar jaar zwerven op de arbeidsmarkt werk gevonden dat spek naar mijn bek is. maar intellectueel niet voldoende uitdagend.

na een aantal jaren over mijn passie - alternatieve film - lezingen en lessen gegeven te hebben in mijn vrije tijd, had ik het gevoel dat ik meer wilde. ik ben dan de uitdaging aangegaan er een doctoraat over te schrijven. van intellectuele uitdaging gesproken... maar dat heeft soms wel tot vreemde situaties geleid: na een weekend of avond serieus doorwerken, had ik als ik het op het werk aankwam dikwijls het gevoel dat ik een groot deel van mijn hersenen moest uitschakelen. Bovendien heeft dat wel wat druk op de thuissituatie gelegd, met twee kleine kindjes (wie begint nu ook aan een doctoraat op het moment dat zijn eerste kindje geboren wordt en hij voltijds werkt?!).

pas twee jaar geleden ben ik erachter gekomen dat ik HB ben. en er vielen heel veel puzzelstukjes op hun plaats, en ik werd bevestigd in het gevoel dat ik dat doctoraat MOEST afmaken. bloed, zweet en tranen.
het is nu net ingediend en ik voel me verloren. ik snak alweer naar een volgende uitdaging… al kan ik, mede door de persoonlijke situatie, ook wel een rustmoment gebruiken. maar een rustmoment lijkt altijd verloren tijd voor iemand wiens hoofd niet stilstaat…

enfin, dit is mijn persoonlijk verhaal. wat ik ermee wil zeggen, is: als je de nood voelt, zoek dan een uitdaging waar je even zoet mee bent en zet je tanden erin!
beauty will reign

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Er is in het verleden - op HIQ - een discussie hierover geweest, maar toen waren het ouders die het over hun kinderen hadden. En dan "durft" men blijkbaar wel. Maar oh wee als het over onszelf gaat.

Kijk, het verschil tussen een IQ van 130 en 145 is een complete standaarddeviatie! Dat is echt wel wat!

Vwb de verschillen tussen deze 'groepen' heb ik altijd uitgelegd gekregen dat je de eigenschappen en de problematiek moet zien als een glijdende schaal. Ze komen dezelfde dingen tegen maar in verschillende heftigheid. Op zich zijn er geen eigenschappen bekend die de ene groep wel en de andere groep niet zou hebben.

Maar ook deze discussie zou je helemaal naar de prullenbak kunnen verwijzen met vragen als: wat is hoogbegaafdheid, wat meet IQ en wat zegt dat over een mens?

Verschillen tussen HB'ers? Ja, die ervaar ik (gemeten in 99e percentiel) ook, maar die hang ik niet op aan 98e of 99e percentiel, maar meer op het verschil in ontwikkeling van kind tot aan volwassenen nu. De verschillen in levenservaring.

Zo merk ik dat hoogbegaafden met een goede universitaire opleiding en wellicht ook promotie, werkzaam in onderzoek andere hoogbegaafden vaak 'stumpers' vinden. Dat is werkelijk waar het enige type HB'er waar ik dit bespeur. Maar ik wijt dat dus niet aan iq-score maar aan verschil in opvoeding en krijgen/benutten van kansen. Naar mijn mening verwarren deze mensen kennis en de met een WO-studie gepaarde kennis over denken en redeneren met intelligentie. En kunnen zij zich moeilijk verplaatsen in mensen die die vaardigheden niet opgedaan hebben (blinde vlek, is voor hen zo vanzelfsprekend)

Maar, zeg ik er meteen bij... dit zijn mijn persoonlijke ervaringen (met enkele honderden, misschien wel duizenden hoogbegaafden) die je ook nog moet zien met de kanttekening dat er in mij nog steeds een klein stukje woede zit dat ik mijn studie niet heb afgerond. Ik sluit niet uit dat enige jaloezie/minderwaardigheidsgevoel mijnerzijds hier mee speelt. :wink:

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

natuurlijk zijn er verschillen naargelang het iq, persoonlijkheidskenmerken en context.

ik wilde gewoon terugkeren naar de oorspronkelijke vraag:
Maar de honger is er meestal wel. En ze wordt nooit volledig gestild. Want praten met die paar HB'ers is leuk, maar... Ik zou toch echt graag eens een intellectuele uitdaging tegenkomen en me daar aan kunnen wijden.
iedereen doet dat op zijn manier - en ik heb voor mij een manier gevonden. zonder hoogmoed of grootheidswaanzin, integendeel. ik wijd me daaraan omdat het een roeping is en omdat ik vind dat ik ook de verantwoordelijkheid heb mijn krachten aan te wenden en er in de toekomst hopelijk ook gebruik van te maken om anderen dingen door te geven.
en ik wilde gewoon zeggen: probeer voor jezelf een doel of enkele doelen scherp te krijgen.
beauty will reign

Terug naar “HB in het dagelijks leven”