Ik heb de diagnose dyslexie, ADHD, borderline gehad en de instellingen hadden altijd een vermoeden van Asperger waar ze nu ook een uitgebreid onderzoek naar gaan doen.. (reden dat ik dit doorzet en toelaat is een heel ander verhaal

)
Vanuit mijn eigen ervaring ben ik van mening dat een diagnose af en toe zeker te snel gestelt kan worden zonder echt het totaalplaatje te krijgen van de persoon zelf.
Vooral het niet helemaal kunnen begrijpen speelt een grote rol waardoor een psycholoog/psychiaters vanuit een ander perspectief naar problematiek kijken... (en in mijn geval neigen naar ADHD en autisme.
Zij hebben nooit gedacht aan hoogbegaafdheid.
Deskundigen die wel achtergrond hadden over hoogbegaafdheid en mensen die zelf hoogbegaafd waren wezen mij erop dat ik juist geen adhd zou hebben, en dyslexie kwam voort door mijn beelddenken en mijn autistische trekken kwam voort omdat ik mij afsloot omdat ik geen aansluiting vond en kon leiden tot een persoonlijkheids crisis maar waren verdwenen als ik tussen gelijken zat.
Nu wilt de psychologische intstelling heel graag dat ik niet teveel denk en een pilletje slik. Ritalin of antidepressiva.
Misschien ben ik wel gek, maar wel geniaal gek.
Ik ga dat niet wegstoppen met een pil. Het enige wat ik jarenlang zocht was begrip en vond dat pas een jaar geleden bij een psychologe die ervaring had met zowel hoogbegaafdheid en alle andere diagnoses. Bij haar kon ik merken dat zij verstand had tussen de verschillen hierin,
Ik kan diagnoses ook niet zo goed plaatsen in tijd.. Ik kan mij zeker wel adhderig voelen, of autistisch en af en toe heb ik ook een persoonlijkheidscrisis en schrijf ik rechtsomkeert. Mijn gedrag veranderd gewoon enorm door mijn omgeving en is situatie afhankelijk. Ik vind het daarom moeilijk om mij volledig aan een bepaalde kapstok te hangen voor een langere termijn.
Neemt niet weg dat diagnoses niet te stellen zijn maar ben daar enorm huiverig in. Juist omdat het imago van diagnoses vooral gericht zijn (naar mijn idee) op beperkingen,
In mijn ogen vind ik het eng en riskant om mensen een te snelle diagnose te geven omdat deskundigen soms heel rancuneus kunnen zijn dat er niks te veranderen meer valt en vele leggen het daarbij neer..
Ik spreek liever van een gave en bekijk graag de andere kant van een diagnose en wat voor eventuele extra's het je kan geven. (kan begrijpen dat dit soms bj mensen in de verkeerde keelgat schiet)
Het is namelijk niet alleen maar beperkingen. Zo lijkt het soms de wereld ingebracht te zijn. Er wordt naar mijn mening te weinig aandacht besteed aan de andere kanten van een diagnose..
De nadruk wordt teveel gelegd wat je
niet kan met zo'n diagnose terwijl wat je juist
wel kan, een mooie eigenschap kan zijn.
volgens mij zat ik een beetje op de afdwaalspoor en nogmaals, ik spreek vanuit mijn ervaring en perspectief. Kan begrijpen dat anderen het anders zien

In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.
En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.