Zeer herkenbaar!! Voel me ook altijd zo dom omdat ik zo traag ben. Dan hoor je mensen zeggen: hoogbegaafden denken zo snel. En dan denk ik: zie je wel, ik denk helemaal niet snel, ik ben dus dom.
Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen 'denken' en 'reageren'. Ik herken ook uit andere reacties hierboven het zo fel nadenken en meerdere opties zien, niet kunnen kiezen en daardoor te laat reageren.
Soms word ik zo overvallen door een situatie dat ik precies niet meer kan denken, en dus ook niet kan reageren. Het voelt dan echt alsof mijn hoofd leeg is

Ook denk ik dan uren later: goh, verdorie, DIT had ik moeten zeggen, en toen DAT en oh, toen... maar op de moment zelf: noppes

Ik ervaar dit zelf ook als heel frustrerend en soms zijn zaken inderdaad al 'gepasseerd' en heeft het nog weinig zin om erop terug te komen.
Blij te lezen dat meer mensen dit hier schijnen te hebben.
Zelf heb ik ook veel last om te begrijpen wat andere mensen bedoelen met de dingen die ze zeggen, waardoor ik dan ook bij wijze van spreken vertwijfeld in mijn haar sta te krabben en mogelijkheden overweeg van wat ze zouden kunnen bedoelen. Dat verhindert mij ook te reageren en maakt me dus ook 'traag'. Maar daarover in een andere post meer.
"Conversation needs translation" (Marillion); "Am I enough of a freak to be worth paying to see?" (Marillion)