willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Wat ik lees of gelezen heb

Ik ben dol op poëzie. Waarheid en essentie gegoten in woorden.
Zou ik de staatsloterij winnen dan zou ik de rest van mijn leven wekelijks een bundeltje kopen. Geen bonbons maar een gedicht als juweel. Om in stilte tot me te nemen en van te snoepen.
Gisteren kreeg ik het boek van MP binnen: 'Wikken en wegen' -Op weg in labyrinten en doolhoven- (www.fraaiewoorden.nl).
Geen poëzie maar de essentie van het leven is dusdanig kort, veelzeggend en poëtisch verwoord dat elke bladzijde van mij wel in een klein doosje met een strikje mag.

Margot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik vind het heerlijk om Franse boeken te lezen, zo hou ik mijn frans ook een beetje op peil. Ben nu bezig met La Cinquième Montagne van Paulo Coelho.

Résumé du livre
Neuf siècles avant notre ère, Dieu ordonne au prophète Elie de quitter Israël, tombé au pouvoir des rois impies. Son chemin le mène en Phénicie, dans la cité de Sarepta assiégée par les Assyriens. Là, il perdra tout, notamment celle qu'il aime. Et il se révoltera contre Dieu. Pourquoi le mal, la tragédie, la souffrance ? A cette question éternelle de l'humanité, un ange donnera la réponse. Elie pourra alors regagner son pays et mener le combat contre Achab et Jézabel, adorateurs du dieu Baal.

Er zijn momenten in ons leven waarop de wereld zich tegen ons lijkt te keren. De confrontatie met het onvermijdelijke lokt uiteenlopende reacties uit. Sommige mensen raken ervan buiten zinnen, anderen worden sterker, maar de verstandigsten leren ervan. De Vijfde Berg is een roman over het onvermijdelijke, maar ook over doorzettingsvermogen en hoop.

Paulo Coelho heeft zich laten inspireren door het bijbelse verhaal over de beproevingen van Elia. In hoeverre kan een mens zijn eigen lot bepalen? Op deze vraag zal elke lezer zijn eigen antwoord vinden.
Iemand anders willen zijn, is verspilling van wie je bent. Kurt Cobain

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dat lijkt me een interessant boek Margot :)

Aan het résumé te lezen zou ik het ook wel redden. Ik lees soms Frans.. je moet er echt even inraken hè... en dan hobbelt het vanzelf. Helaas krijg ik het mijn strot maar moeizaam uit. Receptief gaat een heel stuk makkelijker. Productief is zo roestig als wat.

Ik ben momenteel Pinker aan het lezen.
De stof van het denken.

LINK
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Margot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ben ook wel benieuwd naar het boek wat jij aan het lezen bent Yet...ik heb ook altijd genoeg stof om over na te denken :D Ik heb het genoteerd en wie weet, kan zomaar het volgende boek zijn wat ik ga lezen.....

Ik heb hetzelfde als jij met de franse taal hoor.....lezen en begrijpen prima...maar spreken..pffff ik blijf struikelen...
Iemand anders willen zijn, is verspilling van wie je bent. Kurt Cobain

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Heb de autobiografische trilogie van Carry Slee gelezen. "Moederkruid, "Dochter van Eva" en "Toegift".
Aangrijpend.
ik ben ik, ik leef nu

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nu aan t lezen: The lost Symbol, van Dan Brown. Lekker zo af en toe, een thrillertje...
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Bezig in:
-HB Dat zie je zò! (het informatieve boek)
-Zen en de kunst van het motoronderhoud (de roman)
-The lute in europe 2 (het koffietafelboek)
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Pas gelezen; Eten bidden beminnen (Elizabeth Gilbert) Haar naam was Sarah (Tatiana de Rosnay)
Destructieve relaties op de schop (Jan Storms) Een dialoog met de Dalai Lama (?, geen zin om naar boven te lopen)
Nu aan het (her) lezen; De serie de aardkinderen van Jean Auel en sociale psychologie (Elliot Aronson)
Op de stapel wacht oa Het proces van Kafka en de herontdekking van het ware zelf
Nothern Lady; ik vond moederkruid ook erg mooi!
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

mai-sze
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Herlezen: She's become undone van Wally Lamb. Een van de mooiste boeken die ik heb gelezen de laatste jaren. Over een jonge meid, haar opgroeien in een gezin waarvan de ouder uit elkaar gaan en de moeder psychotisch raakt. Dochter beschermt zichzelf door heel dik te worden, maar besluit in een later moment in haar leven alsnog om te gaan leven, waardoor ze geen suicide pleegt.
Het is niet te vatten in een paar zinnen, maar ik vind het een van de mooiste boeken in mijn boekenkast. Het is geschreven door een man, maar Doloris wordt een heel bestaand persoon in het boek, waar je niet meer omheen kunt of wilt.

mai-sze
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De nederlandse titel is: Walvismuziek.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afbeelding

Godsdienst verklaard - de oorsprong van ons godsdienstig denken

In het boek uitgebreide verhandelingen over psychologie en aangeboren hersensystemen. Soms heb je even niet eens door dat het een boek is dat het verschijnsel godsdienst probeert te verklaren. Maar dat mag voor mij in ieder geval de pret niet drukken, want ik vind het allemaal reuze interessant! :)
Give me a break!

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nu aan het lezen:

"De mythe van de moederliefde" (Badinter)
Is moederliefde een aangeboren eigenschap,
die verankerd ligt in de vrouwelijke
natuur? ... dat moederliefde een vrij jong
product van een beschavingsgeschiedenis is"

Veroorzaakte bij de verschijning in 1980 (!) een storm
van reacties, zeer lovend tot uiterst negatief ...

Ligt te wachten in de kast, en daar verheug ik me op:

"De vergissing van Descartes"(Damasio)
In tegenstelling tot het oude Cartesiaanse dualisme
en in weerwil van al diegenen die het functioneren
van de menselijke geest graag vergelijken met de koele
berekeningen van een computer, bewijzen recente
bevindingen van de neurologie dat het zonder emoties en
gevoelens onmogelijk is werkelijk rationeel te zijn.

"Wat we nog niet weten" (Maddox)
Wetenschappelijke ontdekkingen als zwaartekracht,
atoomenergie en DNA waren eerst onvoorstelbaar,
maar hebben nu een diepgaande invloed
op ons leven en onze cultuur. ... alles wat we weten maar
een fractie is van wat er nog te ontdekken valt

NB Gelukkig hoef ik als notoire snellezer niet
lang te wachten ... het zijn wel telkens 300-400
blz met kleine lettertjes en veel noten ...

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

"Agent 6" (schrijver weet ik zo niet, boek ligt thuis en ik zit op m'n werk). Over het hoogtepunt van de koude oorlog. Pure wilskracht dat ik het uitlees, want het is oh zo saai geschreven, er gebeurt geen fluit, en daarnaast erger ik me aan het feit dat alle gesproken stukken cursief gedrukt zijn want dat levert een zeer rommelige bladspiegel op.

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Aan het lezen:

Afbeelding

Geweldig!
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

http://cloudappreciationsociety.org/clo ... ers-guide/

The Cloudspotters Guide (van Gavin Pretor-Pinney)
&
verzamelde originele verhalen van Sherlock Holmes (van Doyle)

(@ Maisz-ze: She's become undone heb ik lang terug gelezen. Idd erg goed boek. grtjs)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Afbeelding
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Gisteren de nieuwe Connie Palmen besteld; over haar rouw na de dood van Hans van Mierlo.
Als het goed is, wordt'ie morgen bezorgd! (oh, 't is inmiddels na middernacht.... alles vwb tijd: -1)

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

And next, m'n "1 boek per dag voor 30 dagen" resolutie begint aardig vorm te krijgen :P

Afbeelding

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

And next:

Afbeelding

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zoals ook in "30 dagen" topic geplaatst, nu bezig in:

Afbeelding

Terug naar “Links en Recensies”