Even ik in het kort; ik ben Hilleke (althans zo noem ik mij hier, in feite een verkorting van mijn 3e voornaam) 35 jaar, muzikaal, theatraal, ik heb "iets" met taal.. "altijd al anders dan de rest gevoeld, maar dat uitte zich niet in schoolprestaties... (Havo niet afgemaakt, hoogst behaalde diploma mbo+, hbo geprobeerd, gefaald door gebrek aan inzet...) Geen baan langer volgehouden dan een maand of 3 (behalve het schoonmaakbaantje dat ik in de vakantie had; ze waren allang blij dat er iemand was die het wilde doen..)
gescheiden bijstandsmoeder van 2 eveneens pientere dochters (4 en 8 jaar, beide met voorsprong op de basisschool gekomen; oudste heeft dat nooit laten zien...en is daardoor ipv versneld, juist vertraagd..huidige school staat gelukkig open voor mijn gedachtenkronkels

De wat langere versie...
Onlangs werd ik elders op het wereldwijde web attent gemaakt op een stukje uit het boek "Bright minds, Poor Grades" van dr Michael D. Whitley, over onderpresteren en ik schrok me werkelijk rot... dat ging over MIJ....
Had ik me na 34 jaar worstelen met mijn gebreken... (chronische onrust/irritatie/rissigheid/extreme alertheid in lijf en hoofd (dwz zeer snel afgeleid).. niet in staat het huishouden te voeren, (tot het vervuilende aan toe), totaal gebrek aan zelfdiscipline, verantwoordelijkheid ergens voor nemen, "angst voor succes", nooit geleerd me ergens ECHT voor in te zetten, eersteklas chaoot, rampenplan wb planning en organisatie... (voor mezelf dan...) moeite hebben met "doen"/ in actie komen zelfs al gaat het om dingen die ik erg leuk vind om te doen. Altijd maar weer falen in wat ik begin, afschuiven van verantwoordelijkheden/afhankelijkheid van anderen (want anders 0,0% inzet) eenzaamheid, sociaal onhandig enz... enz...
sinds ca. anderhalf jaar de herkenning in het profiel ADHD (+ therapie + medicatie; die mij gelukkig wel helpen de onrust/overmatige alertheid/agitatie e.d af te zwakken ) i.c.m. bovengmiddelde intelligentie op meerdere vlakken (nooit getest overigens, bang om (zoals mij vaak) het "net niet" te halen en het feit dat sommige intelligenties niet makkelijk te meten zijn (bv muzikaliteit)...)
En dan wordt door het lezen van een paar bladzijdes uit een boek opeens een hele andere kijk op mijn problematiek belicht.. Een chronische onderpresteerder die bovengenoemde (discipline, verantwoordelijkheid, initiatief nemen, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen e.d.) gewoon nooit geleerd heeft en dit nu op haar 35ste zich nog eigen moet maken. (dus toch gewoon een luie donder...

Hopelijk heeft mijn oudste het truukje sneller door dan ik...

Niet alles is kommer en kwel hoor! Ik kan mijn creatieve ei (tot op zekere hoogte) goed kwijt bij de musicalvereniging waar ik al 12 jaar lid van ben. (volgende week heb ik uitvoering van mijn 11e musical voor deze vereniging, drukke periode voor de boeg dus).. En regelmatig heb ik onbedwingbare creatieve neigingen (gewoon even iets handwerken ofzo, geen technische hoogstandjes, maar even functioneel freewheelen met naald en draad... onder het mom van: het is koud.. ik kan een muts kopen, maar ik kan ook even een paar uurtjes met een bol wol en een haaknaald aan de gang... Dan heb ik wel een uniek exemplaar die me een fractie kost van een exemplaar uit de winkel..)
en daarbij heb ik mijn ultieme vakantiebestemming gevonden in het fenomeen Buitenkunst... Een week creatief bezig zijn, back to basics in de Drentse buitenlucht. (even zeer beknopt beschreven)
Wat de uitdaging op het intellectuele vlak betreft, heb ik momenteel mijn hoofd vol van het "sponzen" over HB / onderpresteren / (mis)diagnose adhd enz...
Verder heb ik mijn handen vol aan o.a. het leren organiseren van een huishouden

Enfin ik wil weer veel te veel in 1 forumpost vertellen; waardoor de samenhang volgens mij ver te zoeken is.. Maar jullie moeten het er maar mee doen; ik ga t niet herschrijven..

Vragen staat uiteraard vrij... (alleen mogelijk antwoord ik de komende anderhalve week niet direct ivm de genoemde musical-uitvoering van volgende week)
Groetjes.. Br.... ik bedoel Hilleke...