Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: 30 dagen

Het idee refereert ook aan mijn immer aanwezige faalangst: de meeste van mijn tekeningen liggen al vrij snel in de prullenbak omdat ik ze niet goed genoeg vind, maar als ze onderdeel uitmaken van een project als dit mag dat natuurlijk niet :wink:.
Dat was ook een van de gedachten achter mijn minischilderijtjes. Plus de routine opbouwen om nu toch echt elke dag aan het werk te gaan.
Maar ik loop nu al 'achter', omdat ik vandaag met twee grotere bezig ben. Wat natuurlijk op zich heel mooi is. Maar die krijg ik zeker niet af in een dag (olieverf). Misschien moet ik het maar aanpakken zoals die man met die boeken (link van Vincent) en voor noodgevallen een paar die bijna af zijn achter de hand hebben...Of is dat nou vals spelen :?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dertig dagen lang elke dag 10 complementjes uitdelen of elke dag een goede daad doen is ook een leuke uitdaging.

Verder, ik vindt alcohol meer een voedingstof dan een drug. C2H5OH is een van de meest voorkomende moleculen in ons dieet. Ik schat een vierde plek na H2O, C12H22O11 en C6H12O6. :roll:
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Jelte
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Tinus schreef: Verder, ik vindt alcohol meer een voedingstof dan een drug. C2H5OH is een van de meest voorkomende moleculen in ons dieet. Ik schat een vierde plek na H2O, C12H22O11 en C6H12O6. :roll:
Serieus? Ik vraag me af hoe dat in m'n limonade komt dan. Is het dan ook zo voedzaam als je er te veel van binnen krijgt. Laat dit in ieder geval de alcohollist maar niet horen. :D Succes met de goede voornemens.

@Nickname. Is het doel de schilderijtjes eerst af te maken of simpelweg elke dag de penseel over het doek heen halen? Ik vind dat het geen vals spelen is door je doel te wijzigen of halve schilderijtjes af te maken. Of half uitgelezen boeken uitlezen. Ja toch! Het gaat erom dat je het gewoon probeert. Lukt het niet om wat voor reden dan ook en je valt terug in oude patronen, heb je overigens weer een kans om een ander doel te stellen.
Laat het vanavond gebeuren...

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Jelte schreef:
Tinus schreef: Verder, ik vindt alcohol meer een voedingstof dan een drug. C2H5OH is een van de meest voorkomende moleculen in ons dieet. Ik schat een vierde plek na H2O, C12H22O11 en C6H12O6. :roll:
Serieus? Ik vraag me af hoe dat in m'n limonade komt dan. Is het dan ook zo voedzaam als je er te veel van binnen krijgt. Laat dit in ieder geval de alcohollist maar niet horen. :D Succes met de goede voornemens.

Te laat ... :wink:
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Nickname. Is het doel de schilderijtjes eerst af te maken of simpelweg elke dag de penseel over het doek heen halen? Ik vind dat het geen vals spelen is door je doel te wijzigen of halve schilderijtjes af te maken. Of half uitgelezen boeken uitlezen. Ja toch! Het gaat erom dat je het gewoon probeert. Lukt het niet om wat voor reden dan ook en je valt terug in oude patronen, heb je overigens weer een kans om een ander doel te stellen.
Ik meende dat van dat vals spelen niet serieus hoor. Verkeerde smiley gepakt, moest een knipoog staan.
Het doel is eigenlijk drieledig. Elke dag de penseel over het doek halen. Leren om iets af te maken en niet eindeloos te blijven twijfelen of het niet anders/beter kan.
En tegelijk een serie kleine schilderijtjes maken om te verkopen op de kunstmarkt.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jelte, jij als eerste serieuze 30-dagen-avonturier binnen dit topic, hoe gaat het nu met je?!
Ik ben bijzonder benieuwd, vooral ook omdat ik me kan voorstellen dat de uitdaging die je op je hebt genomen, een pittige is!
Ik hoop echt dat het je iets brengt (wat dan ook, tevredenheid, een les, een ervaring... :wink:)!

(Ik hier zit nog steeds in de brainstorm-fase, zal eens een lijstje voor mezelf opstellen vandaag.)
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

pfffff... mijn 30-dagen lukt iig voor geen meter!
Ik laat het lekker morgen opnieuw ingaan :mrgreen:
we blijven positief
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

That's the spirit Yet :D.

Ik ben er trouwens uit: het wordt tekenen. Morgen even een berg papier en houtskool inslaan, en wat pastelkrijt voor als ik de geest krijg :mrgreen:.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En ? Hoe staat het met de diverse dertig dagen projecten.
@Jelte. Lukt het met het zonder roken en drugs en wat doe je als alternatief.
@Yet: Lukt het nu wel? Wat voor zinvollere/uitdagender activiteiten ben je gaan doen? Maar als het je inderdaad lukt om minder op internet rond te hangen zal je dit wel niet lezen :wink:
@Laatbloeier: al een lijstje op gesteld? en iets kunnen kiezen? anders doe je tocht gewoon elke dag een ander ding van je lijstje?
@Kakelot: al iets getekend? Niet wachten tot je de geest krijgt, maar gewoon beginnen dan volgt die geest vaak vanzelf.(is mijn ervaring)
@Vincent: ben jij nu inderdaad elke dag een boek aan het lezen? Bepaald soort boeken? En zag ik het goed dat je ze in het lees-topic plaatst?

Ik heb mijn plan iets aangepast omdat de winkel geen dertig minidoekjes in voorraad had. Ik heb nu dertig doeken in diverse formaten staan, waarvan ik ook al aan een aantal ben begonnen ( en die maar niet af komen) en vanaf vandaag voltooi ik elke dag één schilderij(tje).

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@ nickname: ja, I'm on a roll! Lees in principe alles, als het rond de 200 blz. Is dan is het haalbaar. Loop ietsjes achter maar het mag geen strijd zijn.

Vanaf woensdag gelezen:

Dan Brown - the lost symbol
J Salinger - catcher in the rye
Jonathan Foer - eating animals
En nu Notes from the underground van Dostoyevsky

Ga je je schilderwerken ook hier plaatsen? Lijkt me leuk!
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@Vincent, wow, ik vind het knap! Bevalt het je ook, zoveel te lezen in korte tijd? En doe je alleen fictie? (Ik zag al enkele boeken van je staan in het 'Wat ik aan het lezen ben-topic' :)).

@Nickname, ik heb reeds een lijstje (dat ook best nog wat kan groeien), een definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt. Toch maar knoopje hakken, binnenkort...

Mijn lijstje tot nu toe: 30 dagen elke dag...
  • ...geen forum
  • ...een klein tekeningetje maken (niet origineel qua idee, wel leuk en nuttig!)
  • ...minstens een kwartier schrijven over een 'dilemma' (soort schrijftherapie)
  • ...een interessant stuk tekst op internet lezen of TED-/youtube-filmpje bekijken
  • ...een stukje voorbereiden voor een cursus die ik wil gaan geven
  • ...een stukje aan mijn (zelf)studie werken
Give me a break!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Leuke lijst, zou de mijne kunnen zijn.
Als je niet kunt kiezen, doe je het toch gewoon allemaal. Als je je aan het eerste punt houdt houd je tijd genoeg over voor de rest. :mrgreen:
En anders gewoon een dobbelsteen opgooien. Of misschien nog beter...pendelen :wink:

@Vincent: net als Laatlboeier benieuwd hoe het je bevalt.
En ik denk niet dat ik wat ik maak hier op het forum ga zetten.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het gaat redelijk met de 30-dagen ... het lijkt een beetje op herordenen agenda, op time management (mijn invulling van de 30 dan hè). Overzichtelijk maken en bewust kiezen wát je wil doen op een dag (en lange termijn) & inplannen hoe je dat gaat doen.
Kijken hoe dit bevalt.
Je moet weten dat ik meestal grootse plannen heb, mijn tijd verlummel & vervolgens last minute mijn dingen doe (studie, werk, alles, ...) lekker druk op de ketel of dingen half of niet af. Kwalitatief iig minder, onderpresterend.
Dus vandaar dit als 30-dagen project.
Ik hoop dat het zo bevalt dat ik daarna ook 'met beleid' tijd verlummel. :wink:

Leuk om te lezen hoe het met de andere 30-dagers vergaat.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Je moet weten dat ik meestal grootse plannen heb, mijn tijd verlummel & vervolgens last minute mijn dingen doe (studie, werk, alles, ...) lekker druk op de ketel of dingen half of niet af. Kwalitatief iig minder, onderpresterend.
Dus vandaar dit als 30-dagen project.
Ai, dat patroon herken ik.
Het gaat redelijk met de 30-dagen ... het lijkt een beetje op herordenen agenda, op time management (mijn invulling van de 30 dan hè). Overzichtelijk maken en bewust kiezen wát je wil doen op een dag (en lange termijn) & inplannen hoe je dat gaat doen.
Kijken hoe dit bevalt.
Dat is ook zoals ik het momenteel ook probeer aan te pakken.
Mooi dat het redelijk gaat. Wat zou je nog anders willen doen?

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Hoi Vincent,
Ben ik een beetje aan het doen, ongeveer.

Hoi Vincent,
Ben ik ook een beetje aan het doen, dat boeken-lees-idee, ongeveer.

Ik heb een aantal boekverzamelingen gekregen, en na een lange tijd op zolder in de Kerstvakantie allemaal netjes in kasten gezet. Variërend van new-age, tot psychiatrie in 1940 , Freud of Kierkegard. Daarnaast koop ik elke week minimaal één boek (meestal 2e hands) en dat heb ik een paar jaar terug ook gedaan. Reisde veel met trein en kocht elke week één boek en las elke week ook één boek. Flinke voorraad dus

Nu neem ik elke avond een willekeurig boek uit de kast, en begin ik te lezen, soms ook willekeurig ergens in het boek. Als het bevalt, dan lees ik de volgende avond verder, bevalt het niet, dan leg ik het boek aan de kant, en neem ik een ander: nieuw, of een al eerder geopend boek. Ik lees nu dus ongeveer 30 dagen op deze manier, heb al veel gelezen en merkwaardig genoeg ontstaan er allerlei dwarsverbanden: opeens staat er in een bijna dood ervaring boek een zelfde soort tekst/zin/citaat als in een handboek over psychologie uit 1954. En nog iets: een schijnbaar oninteresaant boek heeft zijn moment nodig. Na een lezing over kwantummechanicatie kwam Descartes opeens veel makkelijker binnen, heeft toch niets met elkaar te maken?

gr

MP

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marco-polo schreef:Na een lezing over kwantummechanicatie kwam Descartes opeens veel makkelijker binnen, heeft toch niets met elkaar te maken?
Misschien is er ook geen causaal verband?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef: Mijn lijstje tot nu toe: 30 dagen elke dag...
  • ...geen forum
  • ...minstens een kwartier schrijven over een 'dilemma' (soort schrijftherapie)
Bedoel je dan 30 dagen geen forum? En die schrijftherapie, heb ik wel eens gelezen, dan moet je het geloof ik ook daarna opzij leggen en nooit meer teruglezen.

@ laatbloeier: Jonathan Safran Foer's 'Eating animals' was non-fictie. Hoewel voor dit doeleinde fictie zich wel wat beter leent, ben ik achter. Nu bezig in:
Afbeelding

da's wel een page-turner zeg :P

@ nickname & laatbloeier: hoe het bevalt? Opzich wel okay, het zet me toe eindelijk ff die lijst af te werken met boeken die ik altijd al wilde lezen. Ik heb een Kindle App op m'n iPhone, heb dus altijd bij me en lees echt elk kwartiertje of zelfs 5 minuten die ik kan. Gisteren zelfs in de te lange rij bij de Albert Heijn :P . Dat lezen vanaf iPhone scherm gaat overigens meer dan prima.

@MP: ja die tactiek doe ik ook: beetje boek doorbrowsen, als het 'kwartje' valt lees ik door anders parkeer ik m. Zelf lees ik, zoals hierboven beschreven, louter digitaal en groot deel ben ik van plan te halen op http://www.gutenberg.org/
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hee Vincent, wat leuk dat het zo goed gaat met je lees-marathon! En lezen op een iPhone, dat lijkt mij best lastig. Maar goed, als jij het geen probleem vindt?! :wink: (Ik las laatst in een boekje met studietips (Nog slimmer, ERG leuk boekje!!!) de tip om, zelfs als je slechts 10 minuutjes hebt, gewoon eventjes je boek te pakken. Lijkt een beetje op wat jij doet!) Verder fascineert jouw project mij sowieso. Omdat ik zelf óók nog zoveel te lezen heb! :) 'ns kijken hoe ik dit voor mijzelf in een vorm kan gieten...

Maar goed, ik wilde eigenlijk ondertussen een knoop door gaan hakken. En kom mezelf in zijn puurste vorm tegen zo ongeveer, op dit vlak! In de zin van het hebben van vele plannen en het niet komen tot keuzes waarmee ik daadkrachtig aan de slag ga.

Ik heb zelfs nog drie puntjes erbij verzonnen:
  • ...mijn dromen noteren (dit is: inspreken in een mp3-apparaatje)*
  • ...een half uurtje constructief opruimen
  • ...een soort vrijwilligerswerk doen in de richting waarin ik mij zou willen gaan begeven qua werk (hou het bewust even vaag)
*) Dat dromen noteren/inspreken heb ik een tijdje gedaan en dat leverde echt mooie dromen op op een gegeven moment, ook veel meer lucide dromen. En daar geniet ik altijd zo van! :)

Ehhh, wat betreft mijn definitieve keuze, daar kom ik op terug. Vandaag nog! :wink:
Give me a break!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En laatbloeier, wat wordt t? Inmiddels nu bezig in "The Alchemist". Mooi was ie trouwens, the kite runner.

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hee Vincent, wat leuk dat het zo goed gaat met je lees-marathon! En lezen op een iPhone, dat lijkt mij best lastig. Maar goed, als jij het geen probleem vindt?!
Ik was eerst ook skeptisch maar het valt echt reuze mee, hier een screenshot van een 'pagina':

Afbeelding

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”