Ik studeer klarinet aan het conservatorium van Brussel, en ben momenteel op Erasmus in Spanje. Mijn nieuwe klarinetleraar heeft er al verschillende keren op gewezen dat mijn techniek ok is, en dat ik een groot inzicht in de muziek heb, en duidelijk muzikale ideeën over de stukken die ik speel. Maar er is een soort psychologische blokkade.
In mijn introductietopic legde ik al uit hoe ik er, mede door gesprekken met deze leraar achter kwam dat ik vermoedelijk HB ben. En daar werd ik op een van de typische kenmerk van HB gewezen: faalangst.
Bij het woord faalangst denk ik altijd aan mijn jongere zus, wiens leven door faalangst bepaald wordt. Een ernstig geval dus, en daarom had ik zelf nooit in die richting gedacht, maar het zou weleens kunnen.
Podiumangst heb ik niet. Ik heb het zelfs altijd leuk gevonden om op een podium te staan: ballet, toneel, voordracht, piano, dwarsfluit, daar heb ik allemaal geen probleem mee. Het is echt enkel en alleen met de klarinet, niet alleen op het podium, maar ook in de les of tijdens het studeren.
Het probleem bestaat ongeveer uit:
-niet luid genoeg spelen, omdat ik angst heb om gehoord te worden en slecht beoordeeld te worden
-nooit erin slagen van de eerste keer te spelen zoals ik het wil, altijd de tweede keer (mijn leraar heeft al eens gegrapt dat ik het examen best twee keer afleg)
-me na een enkel foutje niet meer kunnen herpakken en tijdens het spelen blijven piekeren en daardoor nog meer fouten maken
-beter presteren als ik met anderen samenspeel (bijvoorbeeld als de leraar meespeelt, of in het harmonieorkest)
-het niet in staat zijn uitbundig te spelen, en extreme emoties als woede en passie tot uiting te brengen in mijn spel; angst om te overdrijven.
Iemand met gelijkaardige ervaringen? Of een verklaring en beter nog, een oplossing? Op internet wordt faalangst bij musici altijd gelinkt met podiumangst, maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar specifieke informatie (boeken, artikels, websites,...) over faalangst bij musici zonder podiumangst. Enig idee?