Poppetje
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

HB en ADD? Ritalin?

Ik heb al wat eerdere topics gelezen, maar wil toch een nieuw draadje starten.

Ik weet dat er regelmatig misdiagnoses worden gegeven. Zelf ben ik formeel HB getest. Omdat ik al heel lang met depressies te maken heb, ben ik sinds enkele maanden wederom onder behandeling van een psychiater en psycholoog. Ik slik Prozac. Voor de depressie, maar ook omdat ik een eetstoornis heb (BED). Mijn stemmingen zijn wel verbeterd door de Prozac.

Nu was ik vorige week bij de psychiater en hij vindt dat ik hem zo doordringend aan kan kijken... :shock:
Hij is bang dat we in "gestaar" vervallen, omdat hij zich ervan bewust is dat hij ook iemand doordringend aan kan kijken.
Ook heb ik verteld dat ik slaapproblemen heb. Heel erg. Zodra ik tussendoor wakker word, lijkt het net alsof er onmiddellijk een knopje om gaat en mijn gedachten beginnen op volle toeren te draaien. Alsof ik niet kan stoppen met denken. Erg lastig.
Ook kan ik me moeilijk zetten tot werken.
Ik heb moeite om zelfs mijn eigen kind te zien als zij mij toevallig eens buiten tegen komt (op een onverwachts moment). Ook word ik onrustig als er veel mensen zijn. Alsof de indrukken teveel worden. Ik "herken" dan ook vaak geen mensen op straat, wat voor hele vervelende situaties kan zorgen. Zeker bij mensen die dit niet van mij weten.
Daarbij zijn mijn eetbuien lastig te beheersen. Ondanks de Prozac.

Het voorstel van de psychiater was om eens Ritalin uit te proberen. Uit bovenstaande zaken concludeert hij dat ik misschien wel eens ADD zou kunnen hebben. Volgens hem bestaat dit (logisch) in verschillende gradaties. Hij hoopt dat ik daardoor minder afdwaal met mijn gedachten en daardoor ook minder naar het eten grijp. Dat ik me beter kan concentreren op het werk en daardoor ook beter kan slapen. Let op: ik heb géén label gekregen (zit ik ook niet op te wachten). Het is iets om uit te proberen.

Nu slik ik dus sinds 5 dagen Ritalin bij de Prozac.
Slapen gaat nog niet beter. Misschien wil ik te snel :wink:
Wel merk ik dat het werk me nog steeds aanvliegt. Mijn nieuwe leidinggevende geeft veel onduidelijke opdrachten met een deadline. Ik merk dat ik duidelijkheid en structuur mis. Het maakt me onrustig. Moet ik die medicijnen verder gaan ophogen om rustiger te worden? Ermee spelen?

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen HB en ADD? De overeenkomsten?
Er worden zoveel vergissingen gemaakt!
Ik slik al veel medicijnen ivm PTD (Dystrofie). Ik vind eht heus niet erg om eens iets te proberen, maar hoe weet je nu of dit voldoende helpt?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat ik niet al te verwarrend / onduidelijk over kom...

Gr. Pop
Eerst zullen ze je negeren, dan zullen ze om je lachen
Vervolgens zullen ze je bestrijden, tenslotte zal je winnen
(Mahatma Ghandhi)

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: HB en ADD? Ritalin?

Kan het niet zijn dat een deel van je "nieuwe problemen" komen door de zogenoemde bij-effecten van prozac?
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Rottie
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

De vraag is: Hoe oud wil je worden?
Door het slikken van al die chemische preparaten doe je je lichaam geen plezier! Al je klachten komen voort uit een tekort aan mineralen en vitamines.
Het is algemeen bekend dat zowel Prozac als Ritalin erg slecht is voor je lichaam. Omdat het je complete systeem uit balans brengt, terwijl balans juist geboden is.
Je schijnt geen probleem te hebben om maar eens iets te proberen, maar doe je dat ook met een nieuwe auto met benzinemotor, stop je daar dan ook "om te proberen" maar eens diesel in?
Een auto is te vervangen, een lichaam niet!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Door het slikken van al die chemische preparaten doe je je lichaam geen plezier! Al je klachten komen voort uit een tekort aan mineralen en vitamines.
En hoe weet jij dat? ben je misschien arts? Heb je Poppetje onderzocht?
MIsschien handig als je je eerst even voorstelt voor dat je hier een 'diagnose' gaat stellen?

@Poppetje. Wel een dilemma, je slikt al veel medicatie.
Ritalin geneest een eventuele ADD niet, het heeft een bepaalde werking die helpt bij bepaalde symptomen van de ADD. Maar het werkt dus ook bij mensen die geen ADD hebben. Dus je kunt nooit zeggen dat je ADD hebt omdat de ritalin werkt. Daarom zou ik eerst goed laten uitzoeken of je uberhaupt wel ADD hebt voor dat ik aan de medicatie ging.

Ik heb zelf een flink aantal ADD-kenmerken. Het zit erg in mijn familie en mijn jongste zoon heeft het in ernstige mate en de oudste wordt nu onderzocht. Ik zit er dus wel eens over te denken om me te laten onderzoeken. Maar op het moment pas ik alle tips en trucs die we voor mijn jongste gebruiken op mij zelf toe en dat heeft al een heel stuk verbetering gebracht.
Dus mijn vraag: Waarom meteen met medicatie experimenteren?

MIjn zoon gebruikt ook methylfenidiaat(werkzame stof van ritalin) en heeft daar toch wel veel bijwerkingen van. Onder andere slechter slapen en dat komt bij heel veel kinderen die ritalin gebruiken voor. Dus ik kan me wel voorstellen dat je er niet beter door gaat slapen. Ook heeft hij last van een sterk verminderde eetlust. Zo erg dat hij nu bij een diëtist loopt wegens onder gewicht. Nou zou dat misschien kunnen helpen tegen je eetbuien maar of dat de manier is. :wink:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Weet je, ik lees vaker dat mensen 'weten' dat ritalin ook bij niet ADHD'ers werkt. Wanneer ik google, kan ik niets anders terugvinden dan dat ritalin ed een paradoxale werking hebben op de hersenen bij mensen met ADHD. Wat dus impliceert dat niet-ADHD'ers die paradoxale werking niet ervaren. Dus hoe kom je aan die statement, Nickname? Voor de volledigheid: ik heb het nagevraagd bij verschillende therapeuten, psychiaters en een huisarts en die bevestigden dat niet-ADHD'ers niet rustig worden van ADHD-medicatie. Wat ik wel ook lees bij dat soort statements, is dat men het heeft over 'meer energie hebben, langer door kunnen'. Wat dus volledig naast de kwestie is, wanneer je ADHD hebt. Wat kan 'langer door kunnen' je brengen als je niet eens je aandacht kunt houden bij het bord eten voor jouw neus :roll:

Hoewel het wel verbazingwekkend is hoe weinig moeite 'eenvoudige' dingen opeens kosten. Ja, ik neem nu ook ADHD-medicatie: elke dag :shock: :shock: :shock: Whoa, Moira is zichzelluf niet meer! Eng mens op amfetamines! Met daardoor een chemisch gemodificeerde breinhuishouding. Houd haar tegen!! Alles is chemisch: ook die banaan die je nu naar binnen zit te werken :roll: Maar inderdaad: ik ben gemodificeerd. Aangenaam :mrgreen:

Toen ik begon met het ADHD-traject (pas jaren na mijn eerste zelfdiagnose), was ik weinig comfortabel met al die pillen. Ik had me voorgenomen om op de moeilijke momenten eens een pilletje te slikken, meer niet. Want ja, stel je voor dat je het elke dag neemt! Dan! Dan! Ja, wat dan, eigenlijk? :inquiz:

Wat zou er voor ergs kunnen gebeuren? Na een uitgebreide zelfanalyse, kwam ik erachter dat die angst voor ADHD-pillen vooral gebaseerd was op het 'mezelf niet meer zijn'. Je verandert hoe jouw hersenen werken en dus verander je jezelf. Maar is dat ook echt zo? En wat houdt mij tegen om het gewoon eens te proberen en te zien wat de kosten/baten-analyse is. Als er al een verandering is, dan is die niet permanent. Pil popping houdt op, verandering ook. Klaar. Niet doen, zou reageren vanuit een irrationele angst zijn. Wel doen, zorgt ervoor dat ik de kosten en baten kan afwegen en een degelijke keuze kan maken op basis van feiten.

Ik ben het dus aangegaan en zolang ik het niet vergeet, stop ik er ook niet meer mee. Ben ik veranderd? Ja: de processen in Moira's vreemde brein verlopen anders. Maar ik blijf mezelf. Beter: ik ben het meer. Ik verdrink niet meer in prikkels die bij mij binnenkomen als een ramnstein-concert dat alle wettelijke geluidsnormen tart. Ik ben zowaar in staat een prikkel te selecteren, te volgen en uit te diepen. Niet dat ik dat niet al kon, ergens. Maar niet zonder de overvloedige achtergrondruis en niet zonder dat het tonnen energie kostte. Het is gewoon bizar wat een verschil die medicatie maakt :shock: dus dit is het om als normale hoogbegaafde door het leven te gaan :shock: Bijkomend, en voor mij onverwacht, verschijnsel is dat mijn stemming niet meer die ontzettend snelle en grote wisselingen ondergaat. Ik ben geen afgevlakt lithium-patiëntje, maar ik heb zowaar minder vaak en minder hevige pieken en dalen. Ik moet nu een nieuwe term gaan verzinnen voor dat neutrale, tevreden gevoel, dat ik eenvoudigweg niet ken. 'Goed' betekende voor mij al dansend door de straten zwieren (bij wijze van spreken), 'slecht' was bij de afgrond staan en proberen er niet in te stappen. Het eerste is erg fijn, tot je meerdere keren per dag omver gedenderd wordt door die blijdschap. Uiteindelijk wordt het gewoon uitputtend. Zeker omdat er alleen goed en nog hoger is, of slecht en nog dieper: geen ademruimte, waar je even kunt uitblazen. Of zelfs maar het besef dat zoiets echt bestaat.

De bijverschijnselen: ik heb sowieso last van een slaapstoornis, dus dat valt moeilijk te evalueren (omdat ik nu melatonine inneem om dat patroon te doorbreken). Ik heb inderdaad minder eetlust. Of beter gezegd: ik heb een verfijnder gehemelte gekregen. Dat brood dat hier als brood verkocht wordt, krijg ik amper naar binnen gewerkt. Er is nog een geluk luxebrood van de AH, dat zowaar meer brood dan lucht is: lekker! Enzovoort. Ik moet me vooral eraan herinneren dat ik moet eten. Wel lastig met mijn hypoglycemie, want soms is het dan 'te laat' en zit ik een paar uur misselijk te wezen. Maar ook dat is aanpassen. En: de veminderde eetlust neemt af (dus de eetlust neemt toe), naarmate ik wen aan de medicatie.

Het heeft me wel twee verhogingen van de medicatie gekost voor ik werkelijk een verandering merkte. En ik schijn gevoelig te zijn, dus niet veel nodig te hebben. Sowieso moet je de medicatie afstemmen met jouw psychiater ;)

En wat de verschillen tussen ADHD en HB betreft: http://www.lich.nl/HBvsADHD.pdf
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Moira,
Ik heb die in formatie van de neuroloog van mijn zoon. Maar ik zal het ook eens nakijken, en navragen waar dat dan op gebaseerd is. Wordt nu toch wel nieuwsgierig.
Verder vind ik mooi (en deels herkenbaar) hoe je beschrijft wat de medicatie bij jou doet.

Ik zeg overigens ook niet dat een adhd-er rustig wordt van ritalin.
MIjn zoon heeft ADD, hij hoeft ook helemaal niet rustiger te worden, in tegendeel :wink: . De medicatie helpt hem wel beter te concentreren, langer zijn aandacht ergens bij te kunnen houden, minder af te dwalen. Maar over meer energie hoor ik hem nooit. Zelf ziet hij als nadeel dat die concentratie dan ook zo werkt dat hij minder makkelijk kan omschakelen, dus dat hij eigenlijk niet veel controle over die aandacht heeft.
Wij zien wel dat de medicatie veel invloed heeft op zijn stemming. Zonder is hij heftiger in al zijn uitingen, met medicatie is hij vlakker. (Wanneer hij dan meer zich zelf is, is dan eigenlijk niet te zeggen.) In combinatie met slecht slapen en slecht eten wil dat bij hem wel eens een zombie-achtige indruk wekken.
Helaas zijn de bijwerkingen (vooral het gebrek aan eetlust) bij hem na twee jaar nog steeds niet minder geworden. WE hebben we zelfs moeten minderen met de medicatie. Wat dan weer als effect heeft dat hij vergeet te eten. (Zo blijf je wel lekker bezig :? )

@Poppetje: hoe gaat het nu bij jou met de medicatie?

@Moira: Hoe is dat bij jou gegaan? Eerst een 'officiele' diagnose gesteld en toen meteen medicatie of ook een 'gedragsmatige' aanpak. Of eerst medicatie uitgeprobeerd en aan de hand daarvan de diagnose gesteld.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eh, nickname... Dat is echt niet goed hoor! Ik begrijp niet waarom die medicatie aan jouw zoon gegeven wordt: probeer eens andere middelen. Het is niet de bedoeling dat hij zombie-achtig wordt, dat is zelfs een contraindicatie! En je hoort net controle te hebben over die aandacht met die medicatie! Ik begrijp werkelijk niet waarom jullie psychiater dit doorzet :?

Ik heb de medicatie van een vriend gebruikt (toevallig meteen de juiste dosis) en ben toen het traject ingestapt. Tegen de tijd dat ik aan de medicatie kon, had ik dus besloten het aan te gaan. Niet eerst gedragsmatig dus. Wat zou dat trouwens uithalen? Ik heb zowat alle truukjes zelf uitgevonden of opgezocht. Misschien dat ik door de medicatie waardeloze tips wel kan toepassen met succes. Wordt nog even afwachten ;)
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eh, nickname... Dat is echt niet goed hoor! Ik begrijp niet waarom die medicatie aan jouw zoon gegeven wordt: probeer eens andere middelen. Het is niet de bedoeling dat hij zombie-achtig wordt, dat is zelfs een contraindicatie! En je hoort net controle te hebben over die aandacht met die medicatie! Ik begrijp werkelijk niet waarom jullie psychiater dit doorzet :?
Omdat dit uiteindelijk na heel veel uitproberen toch de beste oplossing is. :|
Ik heb de medicatie van een vriend gebruikt (toevallig meteen de juiste dosis) en ben toen het traject ingestapt. Tegen de tijd dat ik aan de medicatie kon, had ik dus besloten het aan te gaan. Niet eerst gedragsmatig dus. Wat zou dat trouwens uithalen?
Omdat als je weet wat je hebt een aantal dingen anders kunt aanpakken, waardoor ook al een verbetering kan optreden, waardoor in sommigen gevallen (bij mijn partner bijvoorbeeld) medicatie niet nodig is.
Maar dat geldt natuurlijk alleen als je die dingen nog niet hebt geprobeerd en de aanpak op zich wel zinvol is. :wink:

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Time management, kaizen, NIET multitasken, beperken van het controleren van de mail, pomodoro techniek etc zijn een greep uit wat ik doe om mijn onderzoek gaande en gezond te houden ;) de moeite met lang concentreren, wat zich dan uit in uitstellen van langdurige taken, kan alleen met die medicatie opgelost worden, om een voorbeeld te noemen van waar 'structuur' jouw braindrain niet verhelpt.

En om op jouw vraag (of opmerking) over dat rustig worden: ik heb zelf ook ADD en ik merk een ontzettend groot verschil in de interne rust die ik nu ervaar. Er is geen storm meer in mijn hoofd en die mieren onder mijn huid zijn minder massaal. Ook ADD'ers hebben onrust, alleen op een andere (meer geïnternaliseerde) manier.

Ik kan me niet voorstellen dat dit 'het beste' is. Welke medicatie heb je allemaal geprobeerd?

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik kan me niet voorstellen dat dit 'het beste' is. Welke medicatie heb je allemaal geprobeerd?
Dat is niet iets wat ik op dit forum verder wil bespreken. DAt doe ik liever met de neuroloog waar we binnenkort weer heen gaan. Ik haalde het voorbeeld van mijn zoon enkel aan om aan te geven dat medicatie ook heel vervelende bijwerking kan hebben.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nickname schreef:
Dat is niet iets wat ik op dit forum verder wil bespreken. DAt doe ik liever met de neuroloog waar we binnenkort weer heen gaan. Ik haalde het voorbeeld van mijn zoon enkel aan om aan te geven dat medicatie ook heel vervelende bijwerking kan hebben.
Dat vermoedde ik al :) je kunt altijd een second opinion aanvragen. En verder ben ik sowieso pro google, zolang je maar een zak zout weet mee te slepen.

Ilovelife
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Interessant onderwerp! Ik heb al veel gelezen over HB en AD(H)D en ritalin maar nooit over de combinatie ervan!

Ikzelf heb recent met een vriend over AD(H)D gepraat. Hij had sinds kort methylfenidaat en zei dat het hem veel hielp bij zijn universiteits studie. Ikzelf ben vrij anti pillen simpelweg omdat ik de farmaceutische industrie niet vertrouw en ik weet van mijn moeder dat ze een halve apotheek slikt dat werkt mijns inziens niet echt in haar voordeel. Aan de andere kant wil natuurlijk niet zeggen dat alles slecht is dus wilde ik het zelf uitproberen teneinde een betere afweging te kunnen maken.

Een jaar eerder ofzo ben ik er al mee naar de dokter gegaan maar meer om wat te informeren. Hij gaf me wat tips mee en adviseerde me meer structuur maar daar had ik zelf ook al aardig onderzoek naar gedaan. Ik heb al veel gedaan om de afleiding te verminderen en (soms wel soms, niet succesvol) time management trucjes toegepast. Ik heb zelfs geen TV meer en sporten helpt ook een hoop maar mijn brein zoekt gewoon continu verwoed naar afleiding. Zet me in een isoleercel en het lukt me nog om afgeleid te worden! Vroeger was dit overigens veel minder. Nu ben ik dus maar weer naar de dokter gegaan (overmorgen heb ik de afspraak met de psychiater/psycholoog) want dat ene testpilletje beviel me wel heel erg goed en ik weet zeker dat ik ADD of ADHD heb (ik vind de verschillen nog altijd een beetje onduidelijk).

Hoe dan ook ik werd dus erg rustig van methylfenidaat en met een eigen onderneming is het wel zo prettig om te kunnen focussen. Ik kreeg veel meer gedaan en vond het ook veel leuker! Dat alleen al zou voor een stuk meer balans zorgen in mijn leven. Enige mogelijke korte termijn bijwerking kan zijn dat ik de dag erna vrij depri was maar dat kan ook andere oorzaken hebben, ff in de gaten houden dus. Anders dan dat was het gewoon heerlijk. Mijn schreeuwerige gedachten werden gedempt en ik kon me eindelijk focussen. Na 3 uur was het pilletje helaas wel al uitgewerkt en wist ik gelijk niet meer waar ik de minuut ervoor nou ook alweer mee bezig was. Toen merkte ik echt het verschil.

Ik heb voorheen ook tegen mezelf gezegd dat ik de pillen alleen slik wanneer ik het nodig heb en het eigenlijk niet te vaak wil doen. Inderdaad ook vanwege de misschien irrationele angst dat het me 'verandert'.

@moira: Heb je het idee dat je ervan afhankelijk bent? Andere lange termijn veranderingen (positief of negatief?) Wat zeggen andere mensen over eventuele veranderingen in je voorkomen?

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nee, ik heb niet het idee dat ik er afhankelijk van ben. Moet een wekker zetten om het niet vergeten te nemen en in het weekend ontglipt het me vaak toch. Ik had in het begin last van een dip, de dag erna (als ik dan geen medicatie nam, dus), maar dat heb ik niet meer. Het is alsof ik makkelijker kan overschakelen tussen de minder hectische, 'normalere' gevoelsbeleving waar de medicatie voor zorgt en mijn vertrouwde, bijna bipolaire gemoedstoestand. Het was even aanpassen aan dat gevoel van rustige tevredenheid, maar nu ben ik het wel gewend.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben ook een officiele HB-er en een officiele ADHD-er..

Ik gebruik geen medicatie mbt de ADHD. Ik heb daar wel met een psychiater over gesproken, maar omdat ik al zeer veel en zeer zware medicatie gebruik voor reuma, wil ik niet het risico lopen om weer ontregeld te raken (adhd medicatie gaat daar namelijk niet zo lekker mee door 1 deur). Ik moet het dus zonder medicijnen zien te redden en dat valt niet altijd mee.

Door de revalidatiearts (ik loop in een revalidatiecentrum vanwege de reuma) ben ik nu naar een andere psychiater doorverwezen. Hij schijnt op een totaal andere manier adhd aan te pakken en wellicht werkt dit voor mij. Ik hou jullie op de hoogte !

Ik lees dit topic zeer aandachtig mee :)
LEEF!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Door de revalidatiearts (ik loop in een revalidatiecentrum vanwege de reuma) ben ik nu naar een andere psychiater doorverwezen. Hij schijnt op een totaal andere manier adhd aan te pakken en wellicht werkt dit voor mij. Ik hou jullie op de hoogte !
Ja graag. Want ook mijn oudste heeft sinds vorige week de AD(h)D diagnose en hij wil zelf liever geen medicatie gebruiken. En bij de jongste groeit de weerstand. Wij zijn dus wel geïnteresseerd in een geheel andere aanpak.

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ben ook een 'officiële' HB-er en ADHD-er. Zelf gebruik ik wel medicatie, op dit moment Concerta. Mij helpt het wel heel erg, met name op het gebied van impulsbeheersing.

Ik heb wel gehoord dat bij een redelijk percentage van de kinderen een voedingsgerichte aanpak wel werkt, ik dacht bij ongever30 tot 50%.
Daarnaast is neurofeedback een mogelijk alternatief, hoewel ik geen idee heb over de effectiviteit ervan.
Het ADHD centrum Zuid Holland heeft ook een alternatieve, niet medicatie gerichte behandeling. Hierbij staat volgens mij NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) centraal.
Daarnaast helpt gestructureerd leven en het aanbieden van structuur vaak ook al. Er is vaak ook verbetering mogelijk zonder medicatie door wel vaaridigheden voor plannen en organiseren, impulsbeheersing en angstbeheersing (cognitieve gedragstherapie) aangepast voor mensen met ADHD te volgen.
Het kan ook zinvol zijn om tijdelijk medicatie te gebruiken om het makkelijker te maken om de benodigde vaardigheden aan te leren en te automatiseren.

Er is nog een alternatief die me nu even niet te binnen schiet

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Ik heb wel eens contact gehad met de mensen van het ADHD-centrum Zuid-Holland (Cathelijne Wildervanck)
Is echt een profi-tent. Ze zitten in Delft maar breiden hun activiteiten steeds verder uit. Binnenkort hebben ze een gratis informatieavond in Naaldwijk, maar die is al volgeboekt.

Kijk maar eens op http://www.adhd-zh.nl/page/

Ze hebben ook een nieuwsbrief waarop je je kunt abonneren.

Openlijk (en dan bedoel ik: expliciet op de website) leggen ze geen relatie met hoogbegaafdheid, maar ik denk wel dat ze veel HB'ers zullen tegenkomen daar!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Openlijk (en dan bedoel ik: expliciet op de website) leggen ze geen relatie met hoogbegaafdheid, maar ik denk wel dat ze veel HB'ers zullen tegenkomen daar!
Waarom denk je dat? Meer dan bij andere instellingen?

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Sig: DAt is het rijtje dat me bekend is.
Dieet heb ik mijn twijfels bij, structuur bieden doen we al en neurofeedback ben ik net wat over aan het lezen (verhalen van mensen die er baat bij hebben gehad ken ik al wel, kritische informatie is welkom)

Ik heb zelf ook wel eens een artikel gelezen over geheugentraining wat goed zou werken, maar kom daar verder nooit/nergens iets over tegen.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik krijg (als professional) vaak vragen hierover.
Van hoogbegaafden en van artsen en psychologen.

Binnenkort heb ik een gesprek bij een instelling waar ze ADHD diagnostiek doen en steeds vaker cliënten krijgen die zeggen dat ze HB zijn. Ze hebben mij gevraagd iets te komen vertellen over HB.
Mag ik anoniem wat verhalen meenemen van dit forum als illustratie? Of willen jullie mij jullie persoonlijk iets mailen?
Ik kan ook vragen van jullie meenemen.
Het zal vooral een verkennend gesprek zijn overigens en ik hoop dat er een vervolg uit kan voortkomen,

Terug naar “HB en ...”