Mooi topic en wat schrijven jullie er mooie dingen in!
Toen ik dit plaatje zag dacht ik: Dit symboliseert vrijheid, maar nu nog de juiste woorden vinden ..pff dat is niet makkelijk.
Boeiend!
Een bijzonder voorbeeld van geestelijke vrijheid vind ik in een geschiedenisverhaal over ene Hannes Bogaard.
Hannes Bogaard was een man in de Haarlemmermeer die veel onderduikers een plaats gaf. Hij was al op leeftijd toen hij door de Duitsers opgepakt en gemarteld werd voor verhoor. Vastbesloten niets prijs te geven, heeft hij vreselijke dingen moeten doorstaan. Niemand kreeg grip op zijn innerlijke motivatie."Doet u maar met mijn lichaam wat u wilt. Mijn geest kunt u niet opsluiten" In de gevangenis vond men hem op den duur eigenlijk wel leuk, want hij kon daar heel hard gaan zingen en gek doen en ook vond men hem wel aardig. Uiteindelijk is hij zelfs weer vrij gelaten omdat niemand echt wat met hem kon! Helaas werd hij later alsnog verraden en opgepakt en afgevoerd naar het concentratiekamp, waar hij-naar men zegt- met opgeheven hoofd is ingewandeld. Ik krijg daar kippenvel van.
Ik denk dat deze man ondanks alles, geestelijke vrijheid en kracht in zich hield, wat alles overstijgt.
Misschien heeft vrijheid met 'ergens' intrinsiek achter staan(keuze) en het dan ook in je gedrag kunnen verwezenlijken te maken.
Verhaal van Hannes Bogaard is te vinden in het boekje: 'Wacht binnen de dijken' geschreven door oud- burgemeester van de Haarlemmermeer
cor van Stam