Ik heb het gevoel dat ik niet gericht / concreet / systematisch kan denken. Dat zijn toch alvast de 3 woorden het dichtst benaderen wat ik aan mijzelf probeer uit te leggen. Ik kan het niet goed uitleggen en ik weet ook niet of hier daadwerkelijk een benaming voor is, maar ik ga hieronder mijn best doen om mijn bedoeling duidelijk te maken.
Ik ben een zeer kritisch, scherp en voorzichtig denker. Maar het lijkt alsof dit alles vanuit een impuls voortkomt waarover ik geen controle heb. Dus zodra men mij een vraag stelt - al is het een eenvoudige “wat is uw lievelingsnummer?” - kan ik daar niet gericht over nadenken. Zo ook dus met moeilijke kwesties, vraagstukken, situaties en oplossingsgericht denken. En dit lukt al zeker niet in sociale situaties.
Maar zodra ik in mijn bed lig kan ik werkelijk niet stoppen met nadenken. (Vandaar dus mijn slaapstoornis.) Dagelijks lig ik ettelijke uren voor het slapengaan te overwegen, te graven, tot inzichten te komen, oplossingen te zoeken, … Dat zijn de momenten waarin ik mijn intelligentie kan (h)erkennen. Het lijkt alsof ik word ingenomen door iets waarover ik niets te zeggen heb. Ik kan het letterlijk niet uitschakelen (of inschakelen) en vaak denk ik zelfs doorheen mijn slaap door, waardoor mijn nachten vaak één vage psychose lijken. Ik kan wakker worden met gegronde theorieën en conclusies die uit het niets lijken te komen.
Ik heb dit pas sinds kort ingezien. Ik weet maar al te goed dat ik niet door iets word ingenomen. En als ik door iets word ingenomen dan zal dat wel zijn op de momenten dat ik niet lijk te functioneren. Misschien wel door mijn minderwaardigheidsgevoel, waarvan de omvang mij onlangs pas duidelijk is geworden.
Het ergert mij dat ik dit niet kan vatten. Dat ik de oorzaak niet weet, het niet kan aanraken, er geen controle over heb. Ik kan slechts enkel het gevolg ervaren en verder van de kant toekijken. Maar dat is eigenlijk bijzaak momenteel…
Mijn grote vraag is… Herkent iemand zich of iets hier in? Ik vind het zelf nogal een vreemd, misschien wel dom onderwerp. Maar het komt voort uit een ongrijpbaar ‘gevoel’ waar ik graag een ander licht op zou willen werpen. En hopelijk kan ik hier dat licht vinden.
Groetjes,
Moksha