Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Niet concreet / gericht kunnen nadenken ???

@nouk schreef:
Thom schreef:Ik ben goed in het spelen van rollen.
Ik heb hier al vaker met mensen over van gedachten gewisseld. Ik blijf erbij dat zoiets niet bestaat. Al die rollen die jij denkt te spelen, dat ben jij gewoon. In die situatie, onder die omstandigheden ben je zo, in andere weer anders. Het voelt misschien als rollen, maar toch ben jij dat zelf met al jou aspekten. Daarom zeg ik ook, de waarheid bestaat niet. Er is geen definitie te geven. Dan zou je star en stug zijn, als je dat zou willen nastreven en zou je een deel (of meerdere delen) van jezelf ontkennen. Waarom niet gewoon accepteren dat je een kneedgum bent. De materie is dan misschien vast, maar je kunt meerdere vormen aannemen, terwijl je toch jezelf blijft. Pas als je van jezelf een bepaalde vorm niet meer màg aannemen (of van een ander natuurlijk) dan ben je jezelf niet meer.
Je hebt gelijk, Anouk, maar... (ja, daar is die maar :mrgreen:) zelf heb ik ook met mijn kameleon-eigenschappen geworsteld. Eerst beseffen dát je het doet, dan beseffen dat al die aspecten jou net zo goed zijn en dat je als een kameleon aanpassen juist een belangrijk deel van jouw identiteit is (want iedereen heeft verschillende kanten in zichzelf, maar niet iedereen kan zich zo naadloos aansluiten aan een omgeving zonder zichzelf te verloochenen), maar... Toch bleef er iets onbestemds knagen. Uiteindelijk heb ik het voor mezelf kunnen terugbrengen op het gevoel van meegesleept te worden in wie ik ben onder invloed van mijn omgeving. Zoals een kameleon zijn kleur automatisch aanpaste, deed ik hetzelfde met de aspecten van mezelf. Het appèl dat anderen op je doen haalt niet altijd dat aspect naar voor dat je op dat moment wil laten zien, en toch gebeurde het. Het was dat gevoel van afhankelijkheid tav de omgeving dat dat gevoel van geen identiteit hebben gaf. Het is pas nu ik de controle heb, dat ik een stevig ik-gevoel heb. Ik pas me nog steeds naadloos aan en soms beantwoord ik een appèl zonder dat te willen, maar ik heb nu het overzicht en de controle. Ik kies en ik kan een interactie onderbreken en een ander aspect naar voren schuiven. Ik heb trouwens lange tijd gedacht dat ik wel gek moest zijn, omdat ik zo makkelijk kon schakelen. Ik weet nu beter. Ik ben gek om andere redenen :mrgreen:
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Moira schreef:
@nouk schreef:
Thom schreef:Ik ben goed in het spelen van rollen.
Ik heb hier al vaker met mensen over van gedachten gewisseld. Ik blijf erbij dat zoiets niet bestaat. Al die rollen die jij denkt te spelen, dat ben jij gewoon. In die situatie, onder die omstandigheden ben je zo, in andere weer anders. Het voelt misschien als rollen, maar toch ben jij dat zelf met al jou aspekten. Daarom zeg ik ook, de waarheid bestaat niet. Er is geen definitie te geven. Dan zou je star en stug zijn, als je dat zou willen nastreven en zou je een deel (of meerdere delen) van jezelf ontkennen. Waarom niet gewoon accepteren dat je een kneedgum bent. De materie is dan misschien vast, maar je kunt meerdere vormen aannemen, terwijl je toch jezelf blijft. Pas als je van jezelf een bepaalde vorm niet meer màg aannemen (of van een ander natuurlijk) dan ben je jezelf niet meer.
Je hebt gelijk, Anouk, maar... (ja, daar is die maar :mrgreen:) zelf heb ik ook met mijn kameleon-eigenschappen geworsteld. Eerst beseffen dát je het doet, dan beseffen dat al die aspecten jou net zo goed zijn en dat je als een kameleon aanpassen juist een belangrijk deel van jouw identiteit is (want iedereen heeft verschillende kanten in zichzelf, maar niet iedereen kan zich zo naadloos aansluiten aan een omgeving zonder zichzelf te verloochenen), maar... Toch bleef er iets onbestemds knagen. Uiteindelijk heb ik het voor mezelf kunnen terugbrengen op het gevoel van meegesleept te worden in wie ik ben onder invloed van mijn omgeving. Zoals een kameleon zijn kleur automatisch aanpaste, deed ik hetzelfde met de aspecten van mezelf. Het appèl dat anderen op je doen haalt niet altijd dat aspect naar voor dat je op dat moment wil laten zien, en toch gebeurde het. Het was dat gevoel van afhankelijkheid tav de omgeving dat dat gevoel van geen identiteit hebben gaf. Het is pas nu ik de controle heb, dat ik een stevig ik-gevoel heb. Ik pas me nog steeds naadloos aan en soms beantwoord ik een appèl zonder dat te willen, maar ik heb nu het overzicht en de controle. Ik kies en ik kan een interactie onderbreken en een ander aspect naar voren schuiven. Ik heb trouwens lange tijd gedacht dat ik wel gek moest zijn, omdat ik zo makkelijk kon schakelen. Ik weet nu beter. Ik ben gek om andere redenen :mrgreen:
Een nog niet goed uitgewerkt idee... Het is niet het een of het ander, maar misschien allebei. Volgens de kneedgumtheorie is mijn flexibiliteit een gegeven en zou ik er vooral voordeel van hebben. Het is namelijk een illusie te denken dat de omgeving zich aan mij zal gaan aanpassen, dus zal ik mij aan moeten passen aan mijn omgeving wil ik iets gedaan krijgen? Maar tegelijkertijd kan die flexibiliteit ook ten koste gaan van mijn eigen behoeften. Waaronder het gevoel van een min of meer bestendige identiteit. Als je omgeving gaat bepalen wie je bent, welke rol je speelt en wat goed voor je is, is het einde zoek. Ik voel het duidelijk wanneer ik mezelf kan zijn in gezelschap en wanneer ik gewenst gedrag ga vertonen. Misschien niet op het moment zelf, maar zeker achteraf. Het gevoel om opgeslurpt te worden door het moment ken ik maar al te goed. Ik kan het alleen niet zo goed verwoorden als jij, Moira. Ik zit nog wel met het verschil tussen de theorie en het in de praktijk kunnen toepassen. Daar wordt overigens aan gewerkt.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Thom schreef:
Moira schreef:
@nouk schreef: Ik heb hier al vaker met mensen over van gedachten gewisseld. Ik blijf erbij dat zoiets niet bestaat. Al die rollen die jij denkt te spelen, dat ben jij gewoon. In die situatie, onder die omstandigheden ben je zo, in andere weer anders. Het voelt misschien als rollen, maar toch ben jij dat zelf met al jou aspekten. Daarom zeg ik ook, de waarheid bestaat niet. Er is geen definitie te geven. Dan zou je star en stug zijn, als je dat zou willen nastreven en zou je een deel (of meerdere delen) van jezelf ontkennen. Waarom niet gewoon accepteren dat je een kneedgum bent. De materie is dan misschien vast, maar je kunt meerdere vormen aannemen, terwijl je toch jezelf blijft. Pas als je van jezelf een bepaalde vorm niet meer màg aannemen (of van een ander natuurlijk) dan ben je jezelf niet meer.
Een nog niet goed uitgewerkt idee... Het is niet het een of het ander, maar misschien allebei. Volgens de kneedgumtheorie is mijn flexibiliteit een gegeven en zou ik er vooral voordeel van hebben. Het is namelijk een illusie te denken dat de omgeving zich aan mij zal gaan aanpassen, dus zal ik mij aan moeten passen aan mijn omgeving wil ik iets gedaan krijgen? Maar tegelijkertijd kan die flexibiliteit ook ten koste gaan van mijn eigen behoeften. Waaronder het gevoel van een min of meer bestendige identiteit. Als je omgeving gaat bepalen wie je bent, welke rol je speelt en wat goed voor je is, is het einde zoek. Ik voel het duidelijk wanneer ik mezelf kan zijn in gezelschap en wanneer ik gewenst gedrag ga vertonen. Misschien niet op het moment zelf, maar zeker achteraf. Het gevoel om opgeslurpt te worden door het moment ken ik maar al te goed. Ik kan het alleen niet zo goed verwoorden als jij, Moira. Ik zit nog wel met het verschil tussen de theorie en het in de praktijk kunnen toepassen. Daar wordt overigens aan gewerkt.
Jij verwart de kneedgumtheorie met de Barbapapatheorie.
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat een prachtige uitwisseling, @nouk, Thom, Moira! Voor mij persoonlijk enorm waardevol op dit moment (als thema). En @nouk, de term 'kneedgumtheorie', daar moet je patent op aanvragen!!! :bigups: :lol:

Maar allereerst wil ik proberen in te gaan op wat Moksha inbracht met zijn topic. Ook ik herken mij wel in wat jij hier aan de orde brengt, Moksha (d.w.z. als ik je goed heb begrepen). En ik vraag mij af of het te maken kan hebben met het feit dat jij (net als ik, en klaarblijkelijk een heel aantal andere reageerders hier) zaken nou eenmaal van enórm veel kanten bekijkt. Zodra er een bepaalde vraag of een bepaald concept aan de orde is, zie je direct ongelooflijk veel kanten aan betreffende zaak, en zie je wellicht door al die bomen het bos niet meer? Dat is althans wat ik denk te zien in jouw post en ook in die van een flink aantal reageerders. Wat minder ingewikkeld en genuanceerd denkende mensen hebben minder te ordenen in hun hoofd, en zodoende sneller een antwoord gedestilleerd uit hun 'zooitje gedachten'?

Een andere factor die jij noemt is je onzekerheid. Misschien dat deze een rol speelt in de zin van twijfel aan jezelf, en -dus- aan je denkbeelden (in de zin van: ik voel/denk dit nu wel zo, maar 'wie ben ik'?). Wat voor extra verwarring kan zorgen. Je zegt dat je momenteel in een instelling vertoeft. Je werkt op een bepaalde manier aan je herstel. Je zult ook daardoor vast rustiger in je hoofd worden, zodat het probleem dat je nu ondervindt, wellicht wat milder zal worden. Alhoewel het niet helemaal zal verdwijnen waarschijnlijk, en dan hebben we te maken met de 'aard van een mooi beestje', nl. de interessant volle bovenkamer van een hoogbegaafd mens. :wink:

Moksha, ik hoop dat ik er niet volledig naast zit en dat ik een bijdrage van nut heb kunnen leveren. :)
Give me a break!

KarenB
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

In mijn ogen maakt dat wat je net hebt beschreven veel sense.... Denk zelf dat het gevoel van "geen identiteit hebben" te maken heeft met het feit dat door mij (of misschien meer mensen zo te lezen) allerlei vraagstukken theoretisch opgelost worden, en van tig kanten belicht. Waardoor het puur rationeel wordt benaderd, en een emotionele/ gevoelsmatige reactie achterwege blijft. Omdat er geen goed of fout is, en alles genuanceerd kan worden.

Voor mij betekent dit ook dat ik bijna niet boos op iemand kan worden. Omdat ik altijd ga analyseren waar iemands gedrag vandaan komt, hoe schadelijk dat gedrag ook is voor mij bijvoorbeeld. Alsmaar weer begrip, ja en amen zeggen.

Omdat een ander wellicht iets slechts van de ene kant bekijkt, en wel de boom ziet in plaats van het hele bos, terwijl weer een ander iets van slechts de andere kant bekijkt, en dus ook wel een boom ziet in plaats van het bos, en jijzelf (of ik in ieder geval) beide kanten begrijpt en onderschrijft en alle bomen in het bos erbij wil betrekken.... is het net alsof je geen mening hebt.

Kan verder alleen voor mij persoonlijk spreken, maar ik loop aan tegen discussies die vanuit een theoretische invalshoek gestart worden (dus uit interesse om alle verschillende kanten te aanschouwen) en die vervolgens vanuit emotie en slechts 1 kant en zeer ongenuanceerd benaderd worden.

Overigens is die aanpassing/ overaanpassing die genoemd wordt in dit topic is bij mij mijn hele leven al een zodanige inperking van mijn eigen behoeften geweest, dat ik al meer dan een jaar bezig ben te leren om mijn eigen weg te volgen. En dan kom je er achter dat je geen eigen weg hebt, althans zo voelt dat! En daarom vind ik dit topic zo mooi.... Ben kennelijk niet de enige.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Karen schreef:Ben kennelijk niet de enige.
Nee, zéker niet, Karen! In jouw bovenstaande post beschrijf je op een bijna verbijsterende manier hoe ook ik al jaren aan het worstelen ben met mijn identiteit, met mijn (on)eerlijkheid (want zo voelt dit aanpassen zo vaak voor mij!) en met de problemen die ik hierdoor -soms- ondervind met (vooral dwingende...) mensen. Voor mij zo prachtig en waardevol dat er hier op deze manier over uitgewisseld wordt! (En Karen, ik waardeer jouw doordachte posts sowieso enorm, leuk dat je erbij bent!)

Ik voel mij overigens langzaamaan aanzienlijk sterker worden op dit vlak. Een stuk minder onzeker, en meer en meer vertrouwend op mijzelf dat ik het tóch wel red. Ookal vind niet iedereen mij de moeite waard.

Op dit soort momenten hou ik werkelijk van dit forum!!! :love:
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@ Thom: Maar wat dan nog, bedenk ik me ineens. Wat dan nog als je geen eigen ik zou hebben. Dat is ook een van de uitgangspunten van het Boeddhisme. Het 'ik' loslaten. Wat is daar volgens jou mis mee? Waarom is het zo belangrijk om een ik te zijn? Juist dat ikgevoel zorgt voor conflictsituaties. Ben je minder waard als je geen ik hebt om voor te strijden? Integendeel zou ik haast zeggen.
Thom schreef:Als je omgeving gaat bepalen wie je bent, welke rol je speelt en wat goed voor je is, is het einde zoek.

Waarom? Is dat nou niet net Survival of the Fittest?

Waarbij ik niet wil zeggen dat je dingen moet doen die niet goed voelen, natuurlijk.
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Toen dit topic de 'kneedgum-kant' op ging, moest ik al snel denken aan wat er onlangs in het topic 'Waarom word ik zo gehaat?' voorbij kwam. Ik doel op onderstaande. Aan de hand hiervan overwoog ik een topic te openen over (de haken en ogen aan) 'eerlijkheid' en zie hier, deze discussie ontspint zich spontaan! :D

<naar betreffende post>
hellomoto schreef:Ik ben altijd eerlijk over mijn gevoelens (van onkunde, onmacht en minderwaardigheid) en heb ontdekt dat hoe eerlijker je bent, hoe meer op je gescheten wordt. Mijn eerlijkheid wordt voortdurend tegen me gebruikt
...en daarop sterke leeuwin schreef:Wow vooral dit raakt mij.. Ik kan nooit oneerlijk zijn, of sociaal gewenst zijn.. Nee; ik ben mijzelf en ik sta voor mijzelf!
Maar het lijkt er in deze wereld wel op alsof mensen die

"keeping up the appearances"

meer geliefd lijken. Maar ja, waar is dat dan op gebaseerd zou je zeggen?? Maar soms trekt het wel, dat schijnwereldje, want mijn wereldje vind ik bij tijd en wijle soms erg eenzaam.. :roll:
Ik voelde mij direct 'anders' dan deze posters, omdat ik wèl regelmatig een schijn ophoud en me sociaal gewenst opstel. En heel bewust ook! Thom verwoordt het heel mooi:
Thom schreef:Het is niet het een of het ander, maar misschien allebei. Volgens de kneedgumtheorie is mijn flexibiliteit een gegeven en zou ik er vooral voordeel van hebben. Het is namelijk een illusie te denken dat de omgeving zich aan mij zal gaan aanpassen, dus zal ik mij aan moeten passen aan mijn omgeving wil ik iets gedaan krijgen? Maar tegelijkertijd kan die flexibiliteit ook ten koste gaan van mijn eigen behoeften. Waaronder het gevoel van een min of meer bestendige identiteit. Als je omgeving gaat bepalen wie je bent, welke rol je speelt en wat goed voor je is, is het einde zoek.
@nouk vraagt zich af of hier wellicht sprake is van een vorm van 'survival of the fittest'. Bedoel jij hiermee, @nouk, dat de personen die het sterkst hun stempel weten te drukken binnen de groep waarin ze verkeren, nou eenmaal 'winnen', en diegenen die zich te zeer als een kameleon of kneedgum aanpassen aan deze 'stempeldrukkers', weinig meer in te brengen hebben? Misschien... Ik denk dat het vaak ook wel een kwestie is van een evenwicht zoeken. Simpelweg eentje tussen je (te zeer) aanpassen en (over)assertief zijn.

Ikzelf 'glibber' regelmatig heel bewust ergens zo'n beetje tussendoor. Soms schiet je er in mijn ogen nl. bijzonder weinig mee op de confrontatie te zoeken en je stempel te drukken. En dan laat ik mensen lekker in hun waan. Regelmatig ook om het anderen en mijzelf niet moeilijk te maken. (Bijna karikaturaal en over-simpel voorbeeldje: de afschuwelijke nieuwe jurk of in jouw ogen vreselijk lelijke kapsel dat je buurvrouw zo trots aan je komt laten zien...). Maar anderzijds kan ik er vreselijk de mist mee in gaan, en draai ik mijzelf vast in een kleverig web waaraan ikzelf mee heb gespind met mijn zgn. 'pragmatische oneerlijkheid'... Ik ben lerende! :D

(Of het niet hebben van een eigen identiteit, waar Thom zijn zorgen over uit, geen probleem zou zijn als je het op een Boeddhistische manier benadert, daar moet ik even over nadenken. En misschien hebben anderen daar nog iets zinnigs over in te brengen? Ikzelf geloof denk ik niet in het volledig afleggen van een zekere identiteit of 'ego' (die ook zo nu en dan stevig neergezet en verdedigd moet worden!). Het lijkt me een noodzakelijk instrument om je staande te houden in een wereld vol 'andere ego's'. Al is het ook hier een kwestie van het vinden van een evenwicht...)
Give me a break!

KarenB
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@nouk schreef:@ Thom: Maar wat dan nog, bedenk ik me ineens. Wat dan nog als je geen eigen ik zou hebben. Dat is ook een van de uitgangspunten van het Boeddhisme. Het 'ik' loslaten. Wat is daar volgens jou mis mee? Waarom is het zo belangrijk om een ik te zijn? Juist dat ikgevoel zorgt voor conflictsituaties. Ben je minder waard als je geen ik hebt om voor te strijden? Integendeel zou ik haast zeggen.
Mooi dat je dat zegt, want dat heb ik aan den lijve ondervonden sinds IK voor mezelf heb moeten leren opkomen, zonder mezelf omver te laten duwen, zonder conflicten uit de weg te gaan. Want waar kom ik dan precies voor op?? Een opvatting over conflicten is dat die niet goed zijn en dat je die moet vermijden. Een andere opvatting is echter, dat ze bij het leven horen en dat je ze niet moet vermijden. Over "beschaving" zijn ook verschillende opvattingen: ik was te beschaafd, werd mij verteld. Ik moest maar eens heel flink een stok in een hondenhok gaan werpen om mezelf te bevrijden van het keurslijf. Helemaal trots dat ik eens keihard met de kont tegen alles en iedereen in ging. Helemaal trots dat ik eens voet bij stuk hield en mensen de waarheid zei, ook als die hard over kwam, maar gewoon omdat dat voor mij nodig was omdat ik de uitputting nabij was.
Maar vervolgens niet kunnen omgaan met de, uiteraard negatieve, reactie erop.... Doe je het dan fout? Of doe je het goed en moet je die reacties voor lief nemen?

Wat een worstelpartij was dat, en is het nog steeds als je 30 jaar niet gewend bent conflicten aan te gaan , te blijven staan daar waar jij wilt blijven staan (en dan steeds twijfelen over 'maar waar wil ik dan staan'?).

Het kostte me vreselijk veel energie om als een kameleon en steeds analyserend en begripvol met situaties en gedrag van anderen om te gaan. Het steeds afwegen van hoe nodig is het om open en eerlijk te zijn, of is het soms beter gewoon niks te zeggen? En als je niet open en eerlijk bent, betekent het dan gewoon dat je oneerlijk bent? Of betekent het dat je een ander belang zwaarder vindt wegen dan het uiten van je mening of gevoel? En dan met name andermans belang? En tegen welke prijs?
Het kost me nu evenveel energie om met conflicten om te gaan door "te blijven staan" en me niet van links naar rechts te laten slingeren, als dat het me energie heeft gekocht me beschaafd en aangepast te gedragen.

De vraag die me nog steeds bezig houdt: "laat" ik me van rechts naar links slingeren doordat ik niet sterk genoeg ben te gaan staan voor mezelf, of slinger ik van links naar rechts omdat ik zowel links als rechts punten zie die ik kan onderschrijven en ik dus gewoon niet weet te "kiezen"? Daar heb ik mezelf nog geen antwoord op kunnen geven. Ik weet alleen dat mij nu is aangeleerd trots te zijn op een EGO, dus als iemand me dat verwijt, bedank ik voor het compliment. Zelfs als het intern nog steeds een conflict met mezelf oplevert.

En dat is dus precies dat wat voelt als "gebrek aan indentiteit". Want wat wil ik nou eigenlijk, wat vind ik, en wat voelt goed? Waarom kom ik zo langzaam, of helemaal niet, tot een eenduidig oordeel of een vaste conclusie? Ik koppel het zelf aan hoogbegaafdheid, of in ieder geval aan het vele analyseren, rationaliseren, willen begrijpen, inleven in een ander, niet willen oordelen, etc. Echter: toen ik dit aankaartte bij een hulpverlener, zei ze dat intelligentie er niets mee te maken had, en ook hoogsensitiviteit niet. Vond ze allemaal onzin, ging ze niet verder op in. Was gewoon een gestoorde persoonlijkheid. Totdat ik evenlater op advies van de huisarts een andere hulpverlener zocht, die wel wilde luisteren. Meid: er is niets gestoord aan jou, je bent gewoon te veel aan het nadenken, en te intens aan het voelen. Ik vind het boeiend te lezen dat er hier meer mensen met deze "identiteitskwestie" bezig zijn, het woord kameleon gebruiken, en hele mooie beschrijvingen geven van hoe ik het ook ervaar.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef: @nouk vraagt zich af of hier wellicht sprake is van een vorm van 'survival of the fittest'. Bedoel jij hiermee, @nouk, dat de personen die het sterkst hun stempel weten te drukken binnen de groep waarin ze verkeren, nou eenmaal 'winnen', en diegenen die zich te zeer als een kameleon of kneedgum aanpassen aan deze 'stempeldrukkers', weinig meer in te brengen hebben? Misschien... Ik denk dat het vaak ook wel een kwestie is van een evenwicht zoeken. Simpelweg eentje tussen je (te zeer) aanpassen en (over)assertief zijn.
Nee, precies andersom juist. Fit = (aan)passen. Juist diegene die zijn eigen ik los kan laten en zich kan vormen naar de omstandigheden heeft de meeste kans om te overleven.
-Under Construction-

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

KarenB schreef:De vraag die me nog steeds bezig houdt: "laat" ik me van rechts naar links slingeren doordat ik niet sterk genoeg ben te gaan staan voor mezelf, of slinger ik van links naar rechts omdat ik zowel links als rechts punten zie die ik kan onderschrijven en ik dus gewoon niet weet te "kiezen"?
Ook een van mijn grote levensvragen...
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

KarenB schreef:
@nouk schreef:@ Thom: Maar wat dan nog, bedenk ik me ineens. Wat dan nog als je geen eigen ik zou hebben. Dat is ook een van de uitgangspunten van het Boeddhisme. Het 'ik' loslaten. Wat is daar volgens jou mis mee? Waarom is het zo belangrijk om een ik te zijn? Juist dat ikgevoel zorgt voor conflictsituaties. Ben je minder waard als je geen ik hebt om voor te strijden? Integendeel zou ik haast zeggen.
Mooi dat je dat zegt, want dat heb ik aan den lijve ondervonden sinds IK voor mezelf heb moeten leren opkomen, zonder mezelf omver te laten duwen, zonder conflicten uit de weg te gaan. Want waar kom ik dan precies voor op?? Een opvatting over conflicten is dat die niet goed zijn en dat je die moet vermijden. Een andere opvatting is echter, dat ze bij het leven horen en dat je ze niet moet vermijden. Over "beschaving" zijn ook verschillende opvattingen: ik was te beschaafd, werd mij verteld. Ik moest maar eens heel flink een stok in een hondenhok gaan werpen om mezelf te bevrijden van het keurslijf. Helemaal trots dat ik eens keihard met de kont tegen alles en iedereen in ging. Helemaal trots dat ik eens voet bij stuk hield en mensen de waarheid zei, ook als die hard over kwam, maar gewoon omdat dat voor mij nodig was omdat ik de uitputting nabij was.
Maar vervolgens niet kunnen omgaan met de, uiteraard negatieve, reactie erop.... Doe je het dan fout? Of doe je het goed en moet je die reacties voor lief nemen?

Wat een worstelpartij was dat, en is het nog steeds als je 30 jaar niet gewend bent conflicten aan te gaan , te blijven staan daar waar jij wilt blijven staan (en dan steeds twijfelen over 'maar waar wil ik dan staan'?).

Het kostte me vreselijk veel energie om als een kameleon en steeds analyserend en begripvol met situaties en gedrag van anderen om te gaan. Het steeds afwegen van hoe nodig is het om open en eerlijk te zijn, of is het soms beter gewoon niks te zeggen? En als je niet open en eerlijk bent, betekent het dan gewoon dat je oneerlijk bent? Of betekent het dat je een ander belang zwaarder vindt wegen dan het uiten van je mening of gevoel? En dan met name andermans belang? En tegen welke prijs?
Het kost me nu evenveel energie om met conflicten om te gaan door "te blijven staan" en me niet van links naar rechts te laten slingeren, als dat het me energie heeft gekocht me beschaafd en aangepast te gedragen.

De vraag die me nog steeds bezig houdt: "laat" ik me van rechts naar links slingeren doordat ik niet sterk genoeg ben te gaan staan voor mezelf, of slinger ik van links naar rechts omdat ik zowel links als rechts punten zie die ik kan onderschrijven en ik dus gewoon niet weet te "kiezen"? Daar heb ik mezelf nog geen antwoord op kunnen geven. Ik weet alleen dat mij nu is aangeleerd trots te zijn op een EGO, dus als iemand me dat verwijt, bedank ik voor het compliment. Zelfs als het intern nog steeds een conflict met mezelf oplevert.

En dat is dus precies dat wat voelt als "gebrek aan indentiteit". Want wat wil ik nou eigenlijk, wat vind ik, en wat voelt goed? Waarom kom ik zo langzaam, of helemaal niet, tot een eenduidig oordeel of een vaste conclusie? Ik koppel het zelf aan hoogbegaafdheid, of in ieder geval aan het vele analyseren, rationaliseren, willen begrijpen, inleven in een ander, niet willen oordelen, etc. Echter: toen ik dit aankaartte bij een hulpverlener, zei ze dat intelligentie er niets mee te maken had, en ook hoogsensitiviteit niet. Vond ze allemaal onzin, ging ze niet verder op in. Was gewoon een gestoorde persoonlijkheid. Totdat ik evenlater op advies van de huisarts een andere hulpverlener zocht, die wel wilde luisteren. Meid: er is niets gestoord aan jou, je bent gewoon te veel aan het nadenken, en te intens aan het voelen. Ik vind het boeiend te lezen dat er hier meer mensen met deze "identiteitskwestie" bezig zijn, het woord kameleon gebruiken, en hele mooie beschrijvingen geven van hoe ik het ook ervaar.
Het lijkt er op dat wij exact de tegenovergestelde ontwikkeling door (hebben)(ge)ma(a)k(t)(en). Ik ben altijd een dwarsligger geweest. Ik ging mijn eigen gang, trok mijn eigen plan. Conflicten? Kom maar op! (Dat heb ik nog wel, want als je het goed doet, ruimt het alleen maar op :) ). Maar juist nu, naarmate ik ouder word, leer ik om mijn battles wat beter uit te kiezen en soms dingen gewoon te laten gaan. Wat een heerlijke ontdekking dat dat was, dat je ook gewoon kunt kiezen om je schouders op te halen. Maar volgens mij gaan we vréselijk off-topic... of toch ook weer niet? :)
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@nouk schreef:Nee, precies andersom juist. Fit = (aan)passen. Juist diegene die zijn eigen ik los kan laten en zich kan vormen naar de omstandigheden heeft de meeste kans om te overleven.
Ah, ik ging uit van de gangbare vertaling 'overleving van de sterkste'.
En ja, als je het zó bedoelt: voor mij is het me aanpassen aan mijn omgeving wel een manier om me als gevoelig bescheiden mens* een beetje zonder kleerscheuren door het leven de manoeuvreren. (*Klinkt 'engelachtig', wat overigens teveel eer is! :mrgreen:)

O, en ik zit meer in de richting van die van jou trouwens, Karen, en niet in die van jou, @nouk! Zo zoeken we vermoedelijk allemaal ons evenwicht... en niemand heeft ons beloofd dat er een makkelijke manier zou zijn, nietwaar?! :wink:
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef: Ah, ik ging uit van de gangbare vertaling 'overleving van de sterkste'.
Gangbaar? Sorry, maar daar zit je er echt naast. http://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest
-Under Construction-

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef: O, en ik zit meer in de richting van die van jou trouwens, Karen, en niet in die van jou, @nouk! Zo zoeken we vermoedelijk allemaal ons evenwicht... en niemand heeft ons beloofd dat er een makkelijke manier zou zijn, nietwaar?! :wink:
Op weg van het ene extreme naar het andere kom je altijd op een middelpunt uit. Waarschijnlijk ligt daar ook hier weer de waarheid? :wink:
-Under Construction-

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef: ... voor mij is het me aanpassen aan mijn omgeving wel een manier om me als gevoelig bescheiden mens* een beetje zonder kleerscheuren door het leven de manoeuvreren.
Overigens heb ik het trouwens niet zozeer over aanpassen maar over 'zijn'. Want aanpassen vergt een aktie, terwijl 'zijn' is, vanzelf gaat, en eerder juist met loslaten dan met ondernemen te maken heeft.

Voorbeeld om het te verduidelijken? Een vierkant blok kan niet door een rond gat zonder wat van zichzelf af te halen, de (scherpe :wink: ) hoekjes bijvoorbeeld. Als kneedgum kan je in een vloeiende beweging daar wel doorheen, zonder ook maar iets van je identiteit te verliezen.
Laatst gewijzigd door @nouk op wo 07 mar 2012, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

Novistar
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

pfoe.. wat een openbaringen allemaal, ik moet zeggen dat ik dit altijd onbewust met me heb meegesleept..
Wie ben ik, wie wil ik zijn en wat wil ik in mijn leven bereiken. Voorheen werd me dat altijd door anderen opgelegd; je bent dit, je kunt niet dat..
en ondertussen werd ik maar ongelukkiger. Totdat ik hier herkenning vond en erachter ben gekomen dat ik niet de enige persoon op deze aardbol ben die zich zo
kan voelen als dat ik me vaak voel(de).

Een ding weet ik nu wel voor mezelf: ik laat me niks meer wijsmaken door anderen over wat ik wel en niet zou zijn en zou moeten bereiken.
Ik ben zoals ik ben en ook al is dat niet elke dag hetzelfde (zou saai zijn toch?) ik weet nu dat ik niet alleen ben.

KarenB
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@nouk schreef:
Laatbloeier schreef: ... voor mij is het me aanpassen aan mijn omgeving wel een manier om me als gevoelig bescheiden mens* een beetje zonder kleerscheuren door het leven de manoeuvreren.
Overigens heb ik het trouwens niet zozeer over aanpassen maar over 'zijn'. Want aanpassen vergt een aktie, terwijl 'zijn' is, vanzelf gaat, en eerder juist met loslaten dan met ondernemen te maken heeft.

Voorbeeld om het te verduidelijken? Een vierkant blok kan niet door een rond gat zonder wat van zichzelf af te halen, de (scherpe :wink: ) hoekjes bijvoorbeeld. Als kneedgum kan je in een vloeiende beweging daar wel doorheen, zonder ook maar iets van je identiteit te verliezen.
Mooi omschreven! Inderdaad een wezenlijk verschil. Ik kan alleen maar zeggen dat ik vaak een kneedgum ben, maar soms een vierkant blokje dat door een rondje moet ;) In laatst genoemde geval heeft dat effect op mijn welzijn, omdat ik bewust en met actie en energie een aanpassing aan mezelf doe, wel altijd goed doordacht maar niet altijd met goed effect. Gaat vaak over relaties/ vriendschappen. Voor het overige zie ik het probleem niet, bij mezelf, omdat ik geen last heb van het kneedgum zijn :) Dat wordt pas een probleem als een ander meent dat dat een probleem is!! En dat trek ik me dan aan :)

Leuk dat je het zo helder omschreven hebt!!

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:Wat een prachtige uitwisseling, @nouk, Thom, Moira! Voor mij persoonlijk enorm waardevol op dit moment (als thema). En @nouk, de term 'kneedgumtheorie', daar moet je patent op aanvragen!!! :bigups: :lol:
Als je goed leest, is de theorie en het gebruik van het woord kneedgum van @nouk. Op de term "kneedgumtheorie" wil ik echter beslag leggen :flipd:.
@nouk schreef:Jij verwart de kneedgumtheorie met de Barbapapatheorie.
Als vormloos of kan elke vorm aannemen? Misschien dat Barbapapa dit kan, maar ik toch zeker niet. Overigens heeft Barbapapa wel een "grondvorm". Misschien zijn authentieke zelf?
Laatbloeier schreef:En ik vraag mij af of het te maken kan hebben met het feit dat jij (net als ik, en klaarblijkelijk een heel aantal andere reageerders hier) zaken nou eenmaal van enórm veel kanten bekijkt.
Precies. Dus in plaats van één antwoord, kun je wel een heel verhaal afsteken.
KarenB schreef:In mijn ogen maakt dat wat je net hebt beschreven veel sense.... Denk zelf dat het gevoel van "geen identiteit hebben" te maken heeft met het feit dat door mij (of misschien meer mensen zo te lezen) allerlei vraagstukken theoretisch opgelost worden, en van tig kanten belicht. Waardoor het puur rationeel wordt benaderd, en een emotionele/ gevoelsmatige reactie achterwege blijft. Omdat er geen goed of fout is, en alles genuanceerd kan worden.

Voor mij betekent dit ook dat ik bijna niet boos op iemand kan worden. Omdat ik altijd ga analyseren waar iemands gedrag vandaan komt, hoe schadelijk dat gedrag ook is voor mij bijvoorbeeld. Alsmaar weer begrip, ja en amen zeggen.
Ik heb er wel eens aan gedacht om mediator te worden. Zonder eigenbelang conflicten oplossen. Ik ben thuis altijd een bemiddelaar geweest. En kan pas echt boos worden als ze in mijn auto proberen in te breken.
@nouk schreef:Het lijkt er op dat wij exact de tegenovergestelde ontwikkeling door (hebben)(ge)ma(a)k(t)(en). Ik ben altijd een dwarsligger geweest. Ik ging mijn eigen gang, trok mijn eigen plan. Conflicten? Kom maar op!... ...Maar juist nu, naarmate ik ouder word, leer ik om mijn battles wat beter uit te kiezen en soms dingen gewoon te laten gaan.
Exact het tegenovergestelde! Ik begin nu elke gelegenheid aan te grijpen voor een mogelijk conflict. Een goede oefening om wel voor mijn eigen belang op te komen. Ik zou wel overal tegenaan willen schoppen, zolang ik mijn tenen maar niet breek. Boosheid (redelijk of niet) levert mij nu energie op, in plaats van het maar in te slikken en er depressief van te worden. Misschien dat wij elkaar ergens halverwege tegenkomen?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En ik vraag mij af of het te maken kan hebben met het feit dat jij (net als ik, en klaarblijkelijk een heel aantal andere reageerders hier) zaken nou eenmaal van enórm veel kanten bekijkt.
Precies. Dus in plaats van één antwoord, kun je wel een heel verhaal afsteken.
Hoewel ik dingen vaak wel van veel kanten kan bekijken en op sommigen vlakken daardoor in eeuwige twijfel kan blijven hangen, heb ik tegelijk geen moeite met concreet en gericht denken. En met concreet antwoorden op (eenvoudige) vragen.

Wel leuk om te zien hoe dit topic terecht komt bij mooie posts over aanpassen en jezelf zijn.. Ik lees nog een verder. En laat mijn gedachten er eens over gaan...al dan niet concreet, gericht of systematisch :wink:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Terug naar “HB in het dagelijks leven”