Wat prachtig al deze herkenning in jullie verhalen.
Fender, ik heb je persoonlijke verhaal met bijna letterlijk ingehouden adem gelezen en nu maar even de zandloper omgedraaid.
Het duurde even voor ik nu kon reageren, want ik moest mijn verhaal herschrijven om er geen chaos van te laten worden.
Ik denk dat mijn proces hier ook mee te maken heeft.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat ik eigenlijk te maken had met twee mechanismen.
Enerzijds: het (aanvankelijk) verkeren in een situatie of omgeving waarin weinig input aanwezig is, en de gedachte dat dit het énige scenario is (i.p.v. slechts één scenario). Als gevolg waarvan je inzet op het ontwikkelen van vaardigheden om in deze context te leren functioneren.
Anderzijds: op het moment dat je (vervolgens) in een situatie of omgeving terecht komt waarin aanzienlijk meer input aanwezig is, je alles tegelijkertijd aangrijpt. Want: eindelijk input, maar ook: angst om dit aanbod weer te verliezen. Echter, aanvankelijk had ik altijd ingezet op het ontwikkelen van vaardigheden om in een input-arme omgeving te functioneren, en ik had geen flauw idee hoe ik moest functioneren in een input-rijke omgeving.
Ik herken je verhaal erg goed en geloof dat bij mij hier op jonge leeftijd ook een stuk faalangst om de hoek kwam kijken, waardoor bepaalde projecten door mij niet(meer) werden aangeraakt. Nu ben ik in de veertig snap ik die dingen gelukkig weer een beetje en gaat het weer beter.
Nu ook een stukje uit mijn leven:
Na de basisschool ging ons gezin naar Afrika. Dit was precies waar ik heen wilde en ik leerde veel in de praktijk, maar verloor een jaar op school. Terug in Nederland had ik veel zorg over mijn moeder. Gecombineerd met mijn adolescentie deed ik dus geen fluit meer op school . Ik raakte in paniek op school. In de tweede van het lyceum moest ik toch wel wat gaan doen. Ik had leuke interesses en goede vrienden, maar leren ging niet meer. Op de lagere en begin middelbare school was ik gewend alles in 1 keer te snappen. Ik onderging de lagere school en deed het automatisch altijd goed. Hierin heb ik nooit geleerd ergens voor te vechten. Projecten in stapjes zien en doorzetten of opnieuw doen kende ik niet. Dus ik moest eigenlijk leren falen op school en dan weer opstaan. Dat proces van doorzetten, opnieuw iets doen, jezelf vooral een kans geven om iets rustig te bekijken en te leren, zonder in paniek af te haken…Daar lag voor mij de kern.
Het heeft lang geduurd voor ik precies snapte wat er in mij om ging tijdens leerprocessen in praktijk en theorie en waarom ik bijvoorbeeld van tegenslag zo in paniek kon raken. Ik had een heel statisch en zwart wit beeld van mijzelf gevormd. Te slim of ineens te dom wanneer ik iets niet in 1 keer begreep, waardoor ik dus echt afhaakte in het leerproces.
Hierin zie ik ook een mogelijk verband met wat sommigen ook hier aan onafgemaakte projecten hebben. Het fenomeen afhaken en ontmoedigd zijn omdat je er bijvoorbeeld niet in gelooft dat het in meerdere stapjes wel kan lukken, die strijd/volharding om verder te gaan. Zou dat voor een deel van ons ook mee spelen ? Gestagneerd raken in het leren van strategieën om te volharden in het leren en vooral; dat mensen zichzelf misschien niet voldoende kans geven hier in te slagen?
Op jonge leeftijd ben ik gaan werken. Eerst in een verpleeghuis. Ik verdiende mijn eigen geld en woonde op kamers. Het viel me op dat mijn passie voor het verplegen en voor de mensen sterk was, maar ik was aldaar qua visie een eenling. En vallen en opstaan? Had ik nauwelijks geleerd. Leren leren geldt ook voor praktijksituaties. Een belangrijke les.
Ik ging gelukkig verder studeren . In deze studie was iemand die vermoedde dat ik heel intelligent was en flink zat onder te presteren. Deze persoon gaf me de schop onder mijn kont. Ik ben in die tijd gaan inzien dat ik meer gericht mijn best moest doen en dat hielp ook al een beetje.
Pas toen ik 40 was ontdekte ik dat ik hoogbegaafd kon zijn en volgde in dat kader een lezing over onderpresteren. Het heeft mij erg geholpen om door veel hierover te lezen mijn mogelijkheden te herzien en hierdoor gerichte en meer passende keuzen te durven maken. Mijn lat ligt nu weer op de juiste plaats en ik durf te zien dat falen niet het eind van de wereld is., Ik ga gewoon verder en geniet van de uitdagingen en successen. Ik wil het niet teveel een prestatiegericht verhaal laten worden….want dat lijkt nu toch wel die kant uit te gaan., maar grappig genoeg leidt dit inzicht wel tot betere prestaties.
Belangrijkste is dat ik me weer gelukkig voel met volgen van dingen die ik leuk vind. Ik durf te leren en bloei weer op …..
In dit kader blijf ik ik de educatieve site van Eduratio erg bijzonder vinden en die onderzoeken van Carol Dweck.