Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Traag reageren

Een tijd geleden heb ik iets gelezen over een onderzoek waaruit bleek dat creatievere mensen vaak trager reageren. Volgens mij was de uitleg dat ze allerlei associaties en mogelijkheden bedenken voordat ze aan reageren to komen. Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb en het fijne weet ik er ook niet meer van. Daarnaast meen ik me te herinneren dat er onderzoeken gedaan zijn met als resultaat dat er een redelijk hoge correlatie is tussen IQ en creativiteit tot een IQ van ongeveer 120, maar ook daar weet ik het fijne niet meer van. Misschien dat dit ook een rol speelt.

Aanvulling: de meeste bronnen die ik ken zeggen overigens dat de relatie tussen creativiteit en intelligentie zwak is.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

is er een samenhang tussen traag reageren en beelddenken?
de zon schijnt altijd

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@inge mulder: Ik kan geen correct antwoord op jouw vraag te geven (omdat ik er eigenlijk gewoon niets van ken), maar ik zie inderdaad wel een relatie tussen beelddenken en traag reageren.

Ik studeer klarinet aan het conservatorium, en ben momenteel op Erasmus in Spanje, dus alle lessen zijn in het Spaans. Gisteren had ik een masterclass, ook in het Spaans, en mijn docent zat in het publiek. De gastdocent begon mij allerlei vragen te stellen, en ik scheen daar maar geen antwoord op te kunnen vinden. Het was alsof ik het voor mij zag, maar het niet in woorden kon zetten. Ik spreek de taal vloeiend, kan zonder nadenken een conversatie voeren in het Spaans, maar bij deze gerichte vragen liep ik dus vast.

En vandaag merkte mijn docent iets op wat hem nog niet eerder opgevallen was: wanneer hij (zowel mijn docent als de gastdocent) mij zo'n specifieke vraag stelt, zeg ik vaak een hele tijd niets, en dan zeg ik uiteindelijk "ik weet het niet". Eigenlijk weet ik het wel, het staat allemaal op dat scherm in mijn hoofd, maar het lukt me niet om die beelden naar het Spaans te vertalen.

Heb ik dat in het Nederlands ook? Ja, maar we worden door ons taaldenkend gerichte onderwijs zo 'gemanipuleerd' als het ware, dat we leren die beelden in taal om te zetten, als is het dan soms met 'vertraging'. Dus, volgens mij kan het traag reageren inderdaad te maken hebben met het niet kunnen omzetten van beelden naar woorden, maar lijkt de link verkeerd, omdat we erin getraind zijn om die 'vertaling' te doen en die vertraging dus waarschijnlijk van het moment of de soort vraag afhangt.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

inge mulder schreef:is er een samenhang tussen traag reageren en beelddenken?
Zou zomaar kunnen & dan zou het ook nog eens kunnen dat dat een vergelijkbare samenhang is als die tussen snel reageren en beelddenken. ;)

In beelden denken gaat enerzijds sneller (want een beeld zegt zoveel meer dan woorden) en het reageren op iets door iemand die in beelden denkt en vanuit deze beelden iets in woorden moet zien te vatten gaat niet altijd zo vlot (zeker niet als het ook nog eens kort en bondig dient te zijn, m.n. wanneer het over niet-tastbare of minder absolute zaken gaat lijkt me dit lastiger om te zetten in woorden). De één is er ook nog eens handiger in dan de ander etc. etc. Aan de andere kant kan het ook zijn dat je juist door je beelddenken sneller kunt reageren doordat je hetgeen waar de ander over verhaalt letterlijk vóór je kunt zien (neem bv. een technisch probleem).
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

voor mij is dit ook heel herkenbaar en zeker dat je achteraf weet wat je had moeten zeggen
ik ben gauw afgeleid door het uiterlijk of optreden van mensen
ik hoor het wel maar vertraagd maar tast eigenlijk altijd af of ze het menen, hoe serieus het is of vergelijk het snel met een gesprek hiervoor

wat ik vaak doe, is nog eens op dat gesprek terug te komen en soms te zeggen, zo van 'sorry ik was er even niet bij, maar......' en dan zeg ik het alsnog
ik ben een ingewikkeld mens maar wil wel moeite doen om dat duidelijk te maken, geen misverstanden daar hou ik niet van

doet iemand dat ook wel eens? :oops:

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

haags schreef:voor mij is dit ook heel herkenbaar en zeker dat je achteraf weet wat je had moeten zeggen
ik ben gauw afgeleid door het uiterlijk of optreden van mensen
ik hoor het wel maar vertraagd maar tast eigenlijk altijd af of ze het menen, hoe serieus het is of vergelijk het snel met een gesprek hiervoor

wat ik vaak doe, is nog eens op dat gesprek terug te komen en soms te zeggen, zo van 'sorry ik was er even niet bij, maar......' en dan zeg ik het alsnog
ik ben een ingewikkeld mens maar wil wel moeite doen om dat duidelijk te maken, geen misverstanden daar hou ik niet van

doet iemand dat ook wel eens? :oops:
Heel herkenbaar allemaal. Ook juist veel sneller kunnen zijn dan de rest
(-eureka!- ik kan meerdere voorbeelden noemen, over stilstaan of hollen. Dat zou daar wel eens door kunnen komen. :D )
Formules enzo... kon ik altijd heel snel en dan wist ik zelf de tussenstappen niet eens...
Ceciliadlibitum zei:
En vandaag merkte mijn docent iets op wat hem nog niet eerder opgevallen was: wanneer hij (zowel mijn docent als de gastdocent) mij zo'n specifieke vraag stelt, zeg ik vaak een hele tijd niets, en dan zeg ik uiteindelijk "ik weet het niet". Eigenlijk weet ik het wel, het staat allemaal op dat scherm in mijn hoofd, maar het lukt me niet om die beelden naar het Spaans te vertalen.
Zo'n specifieke vraag, daar loop ik ook nog al eens op vast. Zou het kunnen dat je zó veel antwoorden wilt geven, dat je zoekt naar datgene wat voor die persoon het beste antwoord is?

Over het terugkomen op eerdere gesprekken; ik zou het wel willen, meestal ben ik het dan al weer kwijt... zit ik al weer ergens anders aan te denken. (al denk ik de situatie wel eens over, en dan bedenk ik wat ik beter had kunnen zeggen.. dat hangt ook weer samen met de mate waarin ik "in mijn flow zit" /in balans ben.)

Dat herinnert mij aan het feit (misschien wel een beetje off-topic) Doorgaands ben ik in één keer klaar met iets.. in de zin van: zie ik de verbanden, dan gelijk door naar iets anders. (ik heb dan ook een hekel aan meerde voorbeelden.)
de zon schijnt altijd

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ok, maar als je een beetje in jezelf bent teleurgesteld in het niet geven van het 'juiste' antwoord dan geeft het een goed gevoel om het alsnog te doen
ook is het voor mij een 'oefening' om sneller te reageren
maar ik laat minder makkelijk iets los, dus dat is wel een verschil

Iemand
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ja heel herkenbaar.

Toevallig laatst iets geleerd hierover:

Sommigen mensen (zoals ik) zijn 'denkers' of 'kijkers'; meer van het eerst alles doordenken/ bekijken, en dan pas reageren.
Sommige mensen zijn 'beslissers' of 'doeners'; eerst reageren, en dan (verder) nadenken. Ze reageren (en beslissen zelfs!) al voordat ze alles uitgedacht hebben. Daardoor reageren ze sneller.

Voorbeeld: het in elkaar zetten van een ikea-kastje.
Sommige mensen kijken eerst, en bedenken hoe ze het in elkaar gaan zetten.
Pas als dat duidelijk is, beginnen ze eraan. Nadeel is dat je langzamer start, voordeel dat je niet snel overnieuw moet beginnen omdat je eerst goed gekeken hebt.

Anderen beginnen gewoon met de eerste 2 planken, zetten die aan elkaar en gaan dan pas nadenken over de 3e plank. Al bouwend merken ze dan of het klopt, en zo nee proberen ze meteen wat anders.
Ze komen er vaker pas halverwege achter dat iets verkeerd zit, en moeten dan opnieuw beginnen.
Voordeel is dat je sneller start, nadeel dat je vaker teurg moet komen op wat je al gedaan hebt.

Als denkers en beslissers samen moeten werken, kan de denker te snel gaan voor de denker, en de denker overrulen.

Dit heeft te maken met op welke manier je dingen doet, en niets met hoe slim je bent.
Denkers kunnen zich soms -ten onrechte!-dom voelen, omdat de doeners sneller reageren dan ze zelf doen.
Rare mensen kunnen je helpen je bewust te worden van je eigen overtuigingen.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

grappig Iemand, vooral van dat Ikea kastje
ik ga meteen beginnen en mijn zoon kijkt eerst goed....maar we komen er altijd uit
:)

DopieJopie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ha mensen, heel bekend dit probleempje! Met name misplaatste automatische pilootreacties die je dan vervolgens weer op moet lossen en waar je dan zo gauw even niet helemaal uitkomt. En dan zijn er soms mensen verbaasd als je daarna met een scherpe intelligente grap komt;-).

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja dit herken ik heel erg.

Op de lagere school ging al alles dat met tijd en planning te maken had langs me heen.

Om vier uur moeten we met de bus. Dan zijn we om zes uur bij het station en als je dan even kijkt of de ov chip kaart al opgeladen is dan moet je even smsen als die korting al bla bla bla

Andere mensen lijken te leven op dit soort informatie. Bij mij drong het nooit door. Tot ergernis van mijn medemens.

Hoe kan je nou vergeten zijn dat het PTA mapje in het linker postvakje moet. Mevrouw van Dam heeft in een gemeenschappelijke mail uitgelegd dat al de Studie traject onderdelen nu bla bla bla bla bla

Ondertussen Dacht ik eraan dat als achter de huizen een enorme oceaan zou zijn. Onze hele setting anders was. Of dat het genen wat die persoon zei net evenzogoed een geluid kon zijn. En dat als hij alle woorden in een andere volgorde zou zetten het allemaal heel anders zou overkomen. Maar dat ik het dan wel zou begrijpen.

Ik praat langzamer dan andere. Dit omdat ik geen haast heb. Maar wat ik vertel meen ik wel echt. Wat ik vertel betekend wel echt iets. Bij andere merk ik dat er sprake is van een conventionele verbale diaree. Ik praat langzaam en andere hebben me altijd laten merken dat het zo niet hoort. Ik hoor niet zo te praten. Ik hoor niet.
de meeste wegen zijn in Rome

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

opaspop schreef:... Ik praat langzaam en andere hebben me altijd laten merken dat het zo niet hoort. Ik hoor niet zo te praten. Ik hoor niet.
Jij bent ook, onderdeel van alles.

Laat mij ook maar lekker anders zijn!!

:knuffel:
de zon schijnt altijd

monique12
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Esther schreef:Snel reageren is inderdaad niet altijd het meest effectief. Maar de situaties waarin ik mezelf het meest irriteer is als ik pas wil reageren als de situatie voorbij is. Van die korte momenten waarin je een besluit neemt en ik dan net niet tot actie kom. Op moment dat ik afgeleid ben en iemand roept me bij de les, vind ik het niet erg, want dan gaat de situatie gewoon verder. Als ik een gesprek van binnen zo aan het verwerken ben, dat ik pas achteraf weet wat ik nog had willen zeggen, is het lastig maar valt er in principe nog op terug te komen. Maar sommige situaties gaan gewoon voorbij en komen niet terug. In die laatste twee situaties roep ik dan wel bij mezelf, verdorie mens, reageer dan ook sneller. Omdat ik dan niet of niet zomaar het kan herstellen. Terwijl die situaties ook triviaal kunnen zijn, toch houd ik dan de reactie vast die ik niet gegeven heb. Goed, ik maak het mezelf ingewikkeld nu..

voel je niet dom hoor Esther je verhaal omtrent traag reageren herken ik volledig en irriteer me ook aan mezelf hierover, maar is zo en probeer r mee om te gaan...... :wink:

Terug naar “HB in het dagelijks leven”