Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Hb en suïcide

Als je iets te zeggen hebt, zeg het dan.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Odran Oel schreef:
Nesjamag schreef:Ik zie wel die big picture.
Het 'zien van de big picture' was de grootste oorzaak van mijn decennia's durende depressie, een gebied waar ik niet meer in terug wil stranden. Ik begrijp dat je jezelf vrijwel alleen waant waar het de waarneming van de catastrofale beslommeringen van de mens als destructieve soort omvat maar niets is minder waar.

er is een film gemaakt door Lars von Trier: Melancholia die gaat over het 'vergaan van de wereld'
misschien vind je het wat :tear:

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nooit van gehoord maar ik ga er zeker even naar op zoek, dank je voor de tip :)

Dykje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik lees altijd dat er een oorzakelijk verband gelegd wordt tussen suïcide en depressie. Daar zet ik mijn vraagtekens bij als het om hoogbegaafdheid gaat. Natuurlijk kan een hoogbegaafde depressief zijn, dat klopt. Maar er is nog een andere oorzaak denkbaar: het er gewoon uit willen stappen omdat je het kúnt, omdat je weet hebt van je eigen nietigheid in het grote geheel, of omdat je moeite hebt zin te blijven geven aan al die gekkigheid om je heen. Daarvoor hoef je niet depressief te zijn en helpen dus ook therapeutische gesprekken of medicatie niets. Suïcide als ultime zelfbeschikking van een heldere geest. Als je de betrekkelijkheid van alles in ziet houd je op te bestaan. Tenzij je iets beters te binnen schiet en je verliefd wordt of zo. Nou ja, zo werkt het voor mij, elke dag is een nieuwe keuze te blijven en dat doe ik dan ook met veel plezier.
Zijn hier mensen die dit herkennen?

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Depressie is een belangrijke risicofactor, maar niet de enige, dat klopt. Zelf ben ik me bewust van mijn nietigheid en vind ik geen zin in de dingen om me heen. Heeft me nooit aangespoord tot suïcidale gedachten of plannen, eerlijk gezegd.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Moira schreef:Depressie is een belangrijke risicofactor, maar niet de enige, dat klopt. Zelf ben ik me bewust van mijn nietigheid en vind ik geen zin in de dingen om me heen. Heeft me nooit aangespoord tot suïcidale gedachten of plannen, eerlijk gezegd.
als je 'geen zin in de dingen om je heen hebt' en geen suïcidale gedachten of plannen -niet dat het een perse tot het ander leidt- maar waar ben je dan gelukkig mee? welke zin heb je dan in het leven of hoe bouw je je leven op?

ik ben er zelf wel uit hoe dat te doen maar toch nieuwsgierig naar die van jou

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik hoef niet belangrijk te zijn om gelukkig te zijn of zin te vinden in het leven, dus nietigheid boeit me niet. Integendeel... Het is voor mij een bron van verwondering, liefde, mededogen. Grootsheid. Zingeving vind ik niet in de dingen om me heen. Zin vind ik in mezelf en geef ik aan mijn leven. Ik vind het niet erg om slechts een druppel op een hete plaat te zijn, er hoeft niets voort te vloeien uit mijn acties. Ik heb niemands goedkeuring, dankbaarheid of waardering nodig om liefde en zingeving te vinden.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dank je Moira voor je antwoord.
Ik denk en voel daar anders over. Maar mensen verschillen dat is bekend.

Ik heb geen goedkeuring van anderen nodig om liefde en zingeving te vinden maar wel waardering en aandacht, (h)erkenning en een respons). Ik heb andere mensen nodig om mijzelf een mens te voelen en te groeien in m'n ontwikkeling. Maar ik bepaal wel wat en wie, maar zonder anderen en wat ze doen kan ik niet.

Fatima
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

dat laatste triggert me: IK BEPAAL wat en met wie. Daarmee krijg je geen waardering omdat jij geen verbinding maakt met anderen. Als je verbinding wil leggen om waardering te krijgen moet je het samen met die lijn leggen zodat je die waardering kunt krijgen.
Resistance is your mind. Acceptence of what is= being. Acceptence is not labeling it but know that you want to get out of it. .Surrender reconnects you with the source of being and improves your quality of life. @ bij mijzelf.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Fatima, ik bedoel met bepalen met wat en met wie, geen autoritair uitgangspunt. Mijn persoonlijke kenmerken geven bij anderen aan of het zou kunnen klikken met elkaar en over wat dat dan zou kunnen gaan. Ik ga toch niet met iemand waar ik niet toe aangetrokken voel en er ook geen aanleiding is 'zomaar' contact zoeken? Als iemand mijn hulp nodig heeft is wat anders of als het zakelijk moet idem.
Is dit duidelijker?

Fatima
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Yep. Bedankt voor je uitleg.
Resistance is your mind. Acceptence of what is= being. Acceptence is not labeling it but know that you want to get out of it. .Surrender reconnects you with the source of being and improves your quality of life. @ bij mijzelf.

Terug naar “HB links en recensies”