Om nog even terug te komen over het voetbal. Ik volg het altijd met veel interesse. Ik heb er eens over nagedacht wat me er zo in aanspreekt en ben op het volgende gekomen:
1. Ik ben altijd op zoek naar prikkels. Voetbal is een hobby waar 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar altijd wel wat over te melden valt. Je kunt er dus heel veel afleiding in vinden.
2. Films, series, romans, het is allemaal nep. Van tevoren heeft iemand bedacht hoe het af gaat lopen en alles loopt volgens een script. Sport is echt. Niemand weet op voorhand wat er gaat gebeuren en dat maakt het zo spannend.
3. Statistiek: er zit ontzettend veel statistiek in sport en het is leuk om te proberen aan de hand van deze statistieken patronen te herkennen en proberen te voorspellen.
4. Het sociale aspect. Ik had er moeite mee om contact te maken met mensen en viel vaak buiten de groep. Voetbal is een makkelijk middel om met mensen in gesprek te raken. Het is voor mij een manier geweest om een gezamenlijke interesse te kunnen delen met mijn vader, vrienden maar ook op mijn werk met collega's en klanten wat zeker helpt.
Dus voor mij is het zeker een hobby. En over het geld, volgens mij wordt er nog steeds BTW gerekend over elk voetbalkaartje, elke hotdog en elk drankje wat er verkocht wordt tijdens een wedstrijd en levert dit de schatkist nog steeds een stuk meer op dan dat het ons kost. De salarissen zijn exorbitant maar worden normaliter opgehoest door de clubs zelf. Het is wat dat betreft een bedrijfstak die zichzelf reguleert en zolang deze salarissen niet met overheidssteun betaald hoeven te worden is er volgens mij niet zoveel aan de hand (hoeveel loonbelasting vloeit er elk jaar de schatkist in dankzij de voetballerij?).
Al met al, ik vind het een toegevoegde waarde aan de maatschappij. Als mensen verder willen gaan met deze discussie misschien zinvol er een andere topic over te openen?