Heej folks,
dank, dank voor alle reacties. Een gestructureerd antwoord;-), op omgekeerde volgorde van binnenkomst:
de vlagen ken ik zeker:-), ik noem mezelf ook wel eens bipolair;-). In die vlagen verzet ik daverend veel werk. Al neig ik in de vlagen die wat langer duren (meestal extra aangeslingerd door een deadline) ertoe mezelf te overwerken. Dit is gebeurt mij de laatste tijd makkelijker, naast dus de luiheid waar ik ook juist de laatste tijd meer last van heb.
En dat omkeringsproces van 'straf vermijden' naar 'wat wil ik', daar ben ik al zo'n anderhalf jaar mee bezig idd, is één van mijn groepstherapie-onderwerpen. Dus in die zin maak ik me er ook niet extreem ongerust over, omdat ik merk dat die oude manier voor mij steeds meer afgedaan heeft, al blijft het volgens mij altijd wel een beetje in mij zitten, omdat het ook een aspect is dat je gewoon nodig hebt in sociale interactie. Maar het is niet meer allesbepalend meer.
Verder denk ik dat er veel dingen zijn waar ik een passie voor heb, ben een enthousiaste persoonlijkheid;-), maar dat ik niet zo makkelijk naar mijn gevoel en intuïtie luister. Dus daar probeer ik nu werk van te maken, door telkens aan mezelf te vragen: wat wil ik nu? En: hoe voel ik me nu? En natuurlijk om in de gaten te houden of ik niet constant kritisch tegen mezelf aan het praten ben, want dat is natuurlijk ook motivatiedovend.
@nouk schreef:Mijn doel, tegenwoordig, is de dag een beetje leuk doorkomen en een béétje fijne basis proberen neer te leggen voor de dag van morgen.
Dit vind ik echt een goeie, want daar doe je het eigenlijk voor; dat je ongedisciplineerde gedrag je leven niet al te zeer verpest. Het hoeft dus niet perfect te zijn, maar ook niet te beperkend voor wat je wil bereiken. Goeie, dank!!
En dan als reactie op Laatbloeier en Zarathustra: hmm, in dat testje ben ik allebei een beetje:-D. En verbondenheid met doel? Deze studie vind ik wel leuk, en is denk ik wel één van de studies die het beste past bij wat ik later in mijn leven wil doen. Maar vind het erg moeilijk mijn studie serieus te nemen, doordat ze zo weinig van me vragen en het totaal niet aansluit bij de praktijk. Dus mijn belangrijkste studiemotivatie is nu dat ik gewoon een papiertje wil hebben waar ik mee aan het werk kan, en werk kan doen dat niet al te ver onder mijn nivo ligt... En dat ik er een stapje dichterbij banen die ik interessant vind kom. Maar het nut van de studie? Don't ask me.... Al het nuttige van de studie had ik denk ik wel in twee jaar kunnen verwerken.
Verder merk ik af en toe als ik er de tijd voor neem: 'melancholieke momentjes' helpen mij volgens mij het best om dicht bij mezelf te komen, om avontuurlijker en accepterender in het leven te staan. Wat zijn melancholieke momentjes? Alleen 's avonds over straat banjeren, met name. Gewoon even zitten met een kopje thee zonder iets te doen. Gitaar spelen en daarbij voor het vaderland weg zingen/babbelen over de dingen die in mijn hoofd en hart zitten.
Ik heb nu al wat aan jullie antwoorden gehad, zoals jullie zien;-). Dag!