Thanks voor jullie reacties allemaal!
Rianne schreef:Ik heb ook een tijdje met dit onderwerp gestoeid.
Voor mij was er geen onbalans in manipuleren-openheid maar meer tussen manipuleren-respect.
Hoeveel ruimte laat je de ander om zich te bewegen? En hoe respectvol is dat? En moeten mensen ook niet fouten mogen maken om daarvan te leren (langere termijn) ?
Voor mij heb ik de oplossing gevonden in een waardenafweging. Waar streef ik in een bepaalde situatie naar? Hoe verhoudt zich dat tot respect voor het individu? Ook korte-lange termijn afwegingen spelen vaak een rol.
Mijn eigen integriteit/schuldgevoel is hierin voor mij de beste graadmeter. Kan ik mijzelf in de spiegel aankijken zonder me schuldig te voelen. Wanneer iemand me aanspreekt op mijn gedrag, kan ik het dan uitleggen en verantwoorden?
Weet niet of dit je helpt?
Jawel, integriteit is ook iets waar ik wel mee worstel. Ik vraag nu vaak anderen om raad en het feit dat ik dan al niet meer kan manipuleren omdat ik er iemand bij betrokken heb helpt al mee om 'zuiverder' met situaties om te gaan.
Nesjamag schreef:Telkens ik iemand op een of andere manier manipuleer ervaar ik minder connectie met die mensen. Ik voel me sowieso al niet passen in deze wereld en anders zijn van normale mensen. Als ik daarbij mensen nog eens manipuleer duurt het niet lang vooraleer ik mij nog verder verwijderd voel van hen en de mensheid in het algemeen. Dat doet me dan teleurstelling, isolement en wanhoop ervaren, echt niet leuk.
Aan de andere kant is manipulatie soms nodig, omdat ik anders toch niets kan aanvatten met mensen aangezien ze mij helemaal niet kunnen begrijpen op sommige gebieden. Ik kan mij pas echt op mijn plaats voelen bij iemand die ik niet moet manipuleren, extreem zeldzaam.
Dit vind ik mooi gezegd van jou, dit is ook precies hoe ik het voel. Maar het lukt mij niet zo goed om
niet te manipuleren. Dat gevoel heb ik zelf althans, maar ik probeer het ook nog niet zo lang dus het zal wel beter gaan op den duur.
Arjan schreef:Anyway, wat ik bedoel: alle talenten zijn ten goede en ten kwade aan te wenden.
Dat is een mooie dooddoener zeg

de rest van je post is wel een mooie samenvatting.
Ik ben er erg mee bezig, met dit onderwerp, misschien is dat 'gewoon' een levensfase en gaan anderen er minder bewust mee om. Ben het er wel mee eens dat iedereen manipuleert. Het nadeel is voor mij dat mensen me nooit leren kennen en ik dacht dat het een kwestie was van iets meer mezelf laten zien, maar dat blijkt vooralsnog moeilijker gezegd dan gedaan.