Wel ervaart ee aantal van ons, ik in ieder geval, dat als er een echte, diepgaande klik wordt ervaren met iemand, dat die persoon dan ook Hb blijkt te zijn.
Kom er later uitgebreider op terug.
Zeer graag zou ik mezelf vrij kunnen uiten, maar ik besef zeer goed dat ik daar enorm mee moet oppassen omdat zeer weinig mensen mij kunnen volgen of mijn perceptie delen. Ik zou liever direct tot zeer diep niveau gaan en mensen lopen daar zeer snel van weg, ze vinden dat vaak veel te intens. Wat anderen al veel te diepgaand vinden is voor mij doorgaans nog maar basis. In mijn ervaring zijn mensen vlug om weg te lopen. In vergelijking met mij vind ik normale mensen ook nogal oppervlakkig en met nogal een vlakke persoonlijkheid. Ik kan daar mezelf zijnde niet in vinden, ik moet meer hebben en durf van mezelf zeggen dat ik liefst zeer intens en intiem wil leven. In veel grotere mate dan de meeste mensen.Laatbloeier schreef:Hoe ligt dat voor jullie (in het algemeen hier)? Durven jullie je voor je eigen gevoel voldoende open te stellen?
Voor mij wel in ieder geval en hoewel zoiets zich meerdere malen kan manifesteren met verschillende contacten went het maar bitter slecht, tot het punt dat je jezelf sneller af gaat sluiten en daarmee eigenlijk hetzelfde doet als degenen waar je deze ervaringen mee had, om de verwachte teleurstelling bij voorbaat al de kop in te willen drukken.Arjan schreef:Het is me al een paar keer overkomen dat iemand waarmee ik een èchte en diepe verwantschap voelde, deze vanaf de andere kant ook gevoeld werd, maar het contact toch niet (intens) bleef of werd omdat het te invasief was voor de ander.
Dit is wel zo'n kernpuntje voor veel mensen
Duidelijker kun je het niet stellen. Zo worden die zeldzame ervaringen steeds zeldzamer of zelfs onmogelijk. Lichtpunt: wanneer je je er bewust van bent kun je dit proces bewust beleven en leren bijsturen. Dat vreet een enorme hoeveelheid energie en vergt incasseringsvermogen, maar het loont zich op termijn.Odran Oel schreef:Voor mij wel in ieder geval en hoewel zoiets zich meerdere malen kan manifesteren met verschillende contacten went het maar bitter slecht, tot het punt dat je jezelf sneller af gaat sluiten en daarmee eigenlijk hetzelfde doet als degenen waar je deze ervaringen mee had, om de verwachte teleurstelling bij voorbaat al de kop in te willen drukken.
Phileine2 schreef:In mijn geval: Ik kan mensen idd volgen en vaak ook een antwoord geven waar ze wat aan hebben. Ik vind het gewoon niet zo moeilijk om te luisteren en dan te reageren.
Maar dat kan ik bij veel mensen. En dan is het verleidelijk te denken voor de ander: Het klikt tussen ons. Misschien ervaar ik dat zelf helemaal niet zo.
Aan de andere kant: Als iemand mij goed begrijpt denk ik ook dat het klikt. Hoewel dat de andere kant op misschien niet zo is. Best verraderlijk eigenlijk.
Tolle schreef:...Bij navraag blijkt dat mensen het ook prettig vinden om hun probleem feitelijk geanalyseerd te krijgen. Alsof je hun probleem op een rijtje zet.
Zó herkenbaar. Ik heb het niet alleen in privésituaties, maar ook op het werk. Bijvoorbeeld bij vergaderingen.Phileine2 schreef:Idd, daar zat ik ook aan te denken. Als je het verhaal aanhoort en het daarna samenvat, voelen mensen zich ook al geholpen. Ook al heb je dan geen advies gegeven.
Deze post van jou, Nesjamag, vind ik erg mooi en ook intrigerend, omdat het voor een (groot) deel mijn eigen gevoel over dit onderwerp verwoordt. Je klinkt voor mij dapper trouwens, ik zie geen bitterheid, juist veel zelfinzicht!, ondanks je kennelijk moeilijke jeugd.Nesjamag schreef:Zeer graag zou ik mezelf vrij kunnen uiten, maar ik besef zeer goed dat ik daar enorm mee moet oppassen omdat zeer weinig mensen mij kunnen volgen of mijn perceptie delen. Ik zou liever direct tot zeer diep niveau gaan en mensen lopen daar zeer snel van weg, ze vinden dat vaak veel te intens. Wat anderen al veel te diepgaand vinden is voor mij doorgaans nog maar basis. In mijn ervaring zijn mensen vlug om weg te lopen. In vergelijking met mij vind ik normale mensen ook nogal oppervlakkig en met nogal een vlakke persoonlijkheid. Ik kan daar mezelf zijnde niet in vinden, ik moet meer hebben en durf van mezelf zeggen dat ik liefst zeer intens en intiem wil leven. In veel grotere mate dan de meeste mensen.
Ook merk ik van mezelf dat ik tekenen toon die duiden op zeer weinig vertrouwen.
Wanneer er mensen zijn die interesse hebben in mij merk ik ook dat ik mezelf altijd voorbereid op teleurstelling en mezelf van tevoren al ga afremmen. Daarbij merk ik ook dat ik absoluut niets (terug)verwacht van mensen. Wanneer ik mezelf vrij en oprecht uit verwacht ik niets terug, idem wanneer ik iemand help met iets. Ik verwacht eigenlijk nooit iets positief van mensen terug en wanneer er gevoelens in mij opkomen die wel iets willen ben ik vlug deze in mezelf af te bouwen en mezelf eigenlijk af te schermen.
Ik blijf mezelf wel pushen om te blijven proberen omdat ik weet dat emotioneel gezien mijn reflexen niet correct zijn, toch blijkt het moeilijk te verlopen en vraag ik mij af of het wel mogelijk is om dit alles te veranderen zonder effectieve hulp of aanvaarding van anderen naar mij toe. Het lijkt een catchy situatie te zijn: ik moet wellicht leren vertrouwen, maar emotioneel gezien gaat dit misschien pas lukken wanneer ik tenminste 1 stabiel contact of relatie heb waar ik op kan vertrouwen. Maar zonder in de eerste plaats te vertrouwen is het onwaarschijnlijk dat dit ooit kan lukken.
Wel ga ik nooit weglopen of contact vermijden, dus angst zou ik zeker niet zeggen dat ik heb. Ik zou zelfs durven zeggen dat problemen die ik in dit alles niet uit angst of zo voortkomen, maar gevolg zijn van een terechte anticipatie van mensen hun gedrag en reacties.
Een belangrijk aspect op dit gebied komt ineens bij mij boven, en dat is dat ik zo vaak het gevoel heb dat mensen inderdaad dat diepgaande contact niet aankunnen, omdat ze niet eerlijk naar zichzelf durven kijken. Zichzelf ter discussie durven stellen en zichzelf écht te laten zien. Ieder mens is in bepaalde mate onzeker, dat kunnen we zonder problemen stellen, toch? We bouwen een 'ego', een masker, een persoonlijkheid op waarmee we de wereld tegemoet treden. De deuren van ons persoonlijke bouwwerkje openzetten en tegen een ander zeggen: "kom maar even binnenkijken, en let niet op de troep", dat vinden we (logischerwijs) best eng! Toch is dat noodzakelijk voor een diepgaand contact, de ander wérkelijk toelaten! (Sommige mensen hebben de deuren van hun bouwwerkje zelfs zo stevig dichtgedaan dat ze zélf niet eens meer naar hun eigen troep kunnen kijken. Gebrek aan introspectie, zelfreflectie! Mijn ervaring is dat ik met dat soort mensen sowieso slechts op de oppervlakte kan blijven. Soms zie ik hun troep als ik stiekem door een raampje een glimp ervan weet op te vangen, maar ik houd dan wijselijk mijn mond. Soms vind ik dat zó jammer! En denk ik zelfs: als je je deurtje open zou durven doen, zou ik je nog willen helpen ook, met je troep. Het is geen rare troep, het is ménselijke troep, je hoeft je niet te schamen!)Nesjamag schreef:Ik zou liever direct tot zeer diep niveau gaan en mensen lopen daar zeer snel van weg, ze vinden dat vaak veel te intens.
Ook deze is erg herkenbaar voor mij. Ben er nog niet uit waar dat mechanisme dan vandaan komt. Simpelweg vanuit zelfbescherming? Vanwege onvoldoende zelfvertrouwen, zoals jij oppert, Nesjamag? Of valt er nog meer over te zeggen?Nesjamag schreef:Daarbij merk ik ook dat ik absoluut niets (terug)verwacht van mensen. Wanneer ik mezelf vrij en oprecht uit verwacht ik niets terug, idem wanneer ik iemand help met iets. Ik verwacht eigenlijk nooit iets positief van mensen terug en wanneer er gevoelens in mij opkomen die wel iets willen ben ik vlug deze in mezelf af te bouwen en mezelf eigenlijk af te schermen.
Het drijft een zinnige kant uit, er komt heel veel los dat de kern raakt. Ongepast om te zeggen misschien, maar ik heb op dit forum de afgelopen dagen meer zinnigs gelezen dan in de hele maand hiervoor. Natuurlijk kan dat ook door mijn point of view komen hoor, ik wil niemand beledigen.Laatbloeier schreef:O, en ik realiseer mij dat we ofwel afgedreven zijn van het onderwerp zoals Marieke het neerzette, ofwel dat we het flink hebben uitgebreid... Ik persoonlijk vind het bijzonder interessant zoals het loopt (ten overvloede gezegd...), en ik hoop velen, en ook Marieke, met mij!
Hier kan ik wel iets over zeggen...Birdman schreef:Mooi topic inderdaad. Even iets anders -ik vroeg al eerder iets soortgelijks-, wanneer hebben jullie nou dat euforische gevoel van; yes! ik heb echte connectie! Over welke onderwerpen moet het dan gaan? Of aan wat voor gevoel moet er geappeleerd worden?