Omdat me in mijn voorstel topic voor mijn voeten werd geworpen wat ik nu eigenlijk kom doen, meteen maar mijn vraag. Sorry lang verhaal, en ik heb het al wat ingekort zelfs...
Op zich weet ik al een jaar of twintig dat ik hoogbegaafd ben omdat ik als puber bij een opmerkzame psychologe belande. Ik ben destijds getest en kwam ruim boven de range van de test uit. Niet letterlijk want dat is natuurlijk onmogelijk, maar zo werden de resultaten mij toegelicht toen. Nu leidde dat bij mij als dertienjarige alleen tot de conclusie dat ik blijkbaar een vreemde was. Het hielp mij mijn mismatch met de sociale omgeving op het VWO verklaren, ik nam dat voor lief aan en ging mijn eigen weg. En zo denderend waren mijn schoolresultaten niet, dus het vermeende begaafde aan me nam ik ook met een korrel zout.
Destijds had ik een handvol vrienden: mensen die met me mee konden komen tot een level van echte communicatie. Maar er bleef altijd iets knagen: er was een stapje hoger, dieper, sneller, breder, abstracter ook, waarin ze niet meekwamen. Op volle snelheid varen was er niet bij.
Op de uni hoopte ik dat ik dat soort mensen zou tegenkomen. En ik ontmoette ook een stel mensen dat een stuk met me mee kwam, en één die ècht meekwam (nog altijd mijn beste vriendin) en waarmee het volle kracht vooruit gaat.
Maar ja hoe leuk en vast ook hoogbegaafd mijn andere vrienden zijn, maar één vriendin die ècht helemaal meekan is wat weinig hè. Dus ben ik lid geworden van Mensa om wat meer mensen te ontmoeten waarmee ik dat zou vinden.
Nu ja ik iets raars zeggen misschien: ik vond ze er nauwelijks. Ik ontmoette een heel aantal mensen bij verschillende gelegenheden, oprecht extreem intelligente mensen hoor, maar na twee jaar actief rondneuzen heb ik er evenzoveel mensen aan overgehouden die nog dat stapje extra kunnen zetten.
En het is nu niet dat ik te lelijk ben om aan te zien, sociaal onhandig ben of Aspergeriaanse trekjes heb of iets dergelijks. Ik maak makkelijk en oprecht contact met mensen gewoonlijk.
Ik hoop dat mijn verhaal niet uit de hoogte overkomt of zo. Zit me eigenlijk af te vragen of er mensen zijn hier die het herkennen, het maar zo spaarzaam vinden van èchte matches met mensen en het onbegrip als je dat probeert te bespreken met mensen, zelfs andere hoogbegaafden?