Tchill
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Proficiat alle drie!

Wat ik mij afvraag is wat voor vragen zijn gesteld op de mena iq test en zijn er voorbeelden?
Deugd is weten, de deugdzame is gelukkig, er wordt alleen gezondigd uit onwetendheid.

tiktaalik
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Je kan alle vragen vinden op voormelde website en bij mensa.be / nl. Cijfermatig, reeksen, logica...

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Lekker simpel testje. Hooguit enkele opeenvolgende eenheden waarmee maar een beperkte complexiteit wordt bereikt. Meestal leidt dat tot hele simpele reeksen en het onderstaande reeksje laat zien dat dat weinig geweldig is.

Afbeelding

En welk van de onderstaande vier volgt logischerwijs op de bovenstaande drie?

Afbeelding

Is het een cyclisch patroon zoals de 1,0,-1,0 uit vraag 7 (waar men overigens, zonder al te ver te zoeken, behalve met 1 ook met 6 kan antwoorden) of is het een patroon waarin geen enkel figuur het zelfde is? Het is een beetje alsof je vraagt wat er volgt op 1,2,1.... het is tegelijk te simpel en in gevallen die moeilijk dreigen te zijn te dubbelzinnig.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vraag zoals bovenstaande vind ik dus lastig...Wat verwacht de vragensteller? Ik zou dus de rondjes kiezen, maar je kan ook voor het verschil gaan...
ik ben ik, ik leef nu

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De vraag zoals bovenstaande is ook geen goede vraag. Het is vergelijkbaar met zo'n Rorschach vlek.

Eigenlijk is die dubbelzinnigheid in die vragen niet het punt dat ik wilde maken maar het is meer de simpelheid van de vragen (en dubbelzinnigheid is dan vaak een gevolg). Een letterreeks A,D,G,J is te simpel om hoog IQ te testen, maar met zo weinig complexiteit kun je er ook niet veel beters van maken.

Die ene vraag met de drie figuurtjes geeft aan hoe simpel het is, het leidt zelfs tot dubbelzinnigheid. De patronen zijn te simpel en niet sterk. Het is vaak:
- simpele transformaties als rotaties en verplaatsing, soms zijn de transformaties niet constant of zijn ze verschillend voor meerdere objecten.
- simpele analogiën. Bijvoorbeeld het gebruik van figuurtjes of het alfabet in plaats van natuurlijke getallen.

en dan toegepast in

- simpele relaties. twee sets van twee objecten waarbij de objecten een vergelijkbare relatie hebben. Een 'hand' staat tot 'arm' zoals een '....' staat tot 'been'.
- simpele numerieke (of de analogiën met alfabet of figuurtjes) reeksen met slechts enkele combinaties van operatoren als optellen en aftrekken delen en vermenigvuldigen. Soms worden twee reeksen door elkaar gezeefd.
- reeksen in een tweedimensionaal patroon. Hetzelfde als het voorgaande maar nu kunnen relaties in twee richtingen worden gelegd.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

northern lady schreef:Vraag zoals bovenstaande vind ik dus lastig...Wat verwacht de vragensteller?
Same here...
northern lady schreef:Ik zou dus de rondjes kiezen, maar je kan ook voor het verschil gaan...
ik was voor de driehoekjes gegaan! :P
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Charlottesuzanne
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Met wat tinus zegt ben ik het eens, de test (mensa thuistest) oogt erg simpel...
Het lijkt mij moeilijk, zo niet onmogelijk, om een slagingskans voor de echte test te berekenen op basis van deze test.

Of is het juist de dubbelzinnigheid die maakt, dat er n.a.l. v.d. antwoorden die men geeft, hb op te sporen is?
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn zou het de bedoeling kunnen zijn dat als je bijv. antwoord A geeft ,dit aangeeft dat je de 'flow' niet ziet, geef je als antwoord: B, dan zie je de 'flow' wel.

Het is maar een gedachte..

Zelf wil ik de echte test een keer maken.
In Amsterdam leek me perfect, probleem is echter dat ik niet in het land ben in september.
Hopelijk komt er binnenkort weer een testzitting in Amsterdam!!
Ciao!

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Charlottesuzanne schreef:Met wat tinus zegt ben ik het eens, de test (mensa thuistest) oogt erg simpel...
Het lijkt mij moeilijk, zo niet onmogelijk, om een slagingskans voor de echte test te berekenen op basis van deze test.
Inderdaad.
Ik had altijd het idee dat Mensa dit met opzet deed om mensen over te halen de echte test te doen, tegen betaling. :-)
Look where you're going.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

(Ik heb vannacht gedroomd dat ik de test ging doen. Spontaan liep ik er binnen, en ik dacht nog: als ik het zó doe, ben ik niet zenuwachtig van tevoren. Ik ben niet van plan om de test te gaan doen, vanuit een onduidelijke mix van niet durven en voor mijzelf niet het belang ervan inzien.)
Give me a break!

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Terence schreef:
Charlottesuzanne schreef:Met wat tinus zegt ben ik het eens, de test (mensa thuistest) oogt erg simpel...
Inderdaad.
Ik had altijd het idee dat Mensa dit met opzet deed om mensen over te halen de echte test te doen, tegen betaling. :-)
Dat had ik nou ook. En na het doen van de echte Mensatest, heb ik nog steeds het idee dat ze je in de maling nemen....
Feit blijft dat je vooral goed moet zijn in 1 ding...en dat ben ik toevallig :)

Charlottesuzanne
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Aan de andere kant.. Als je hb bent is het logisch dat de test simpel overkomt.. Je bent immers hb [propeller]

Alsnog voelt het alsof het niet correct is.
Over de eindtest kan ik nog niets zinnigs zeggen maar de uitslag van de pre-test was voor mij aanleiding om nog heviger te gaan twijfelen aan mijn wel al dan niet hb zijn.

Het lijkt mij onmogelijk of iig zeer onwaarschijnlijk dat er wereldwijd zo'n 110.000 mensen (Mensa leden) zich in de maling laten nemen..
Naar wat ik hier en daar lees, volgen er redelijkerwijs een aantal aanpassingen in het leven van een 'vers' ontdekte hb'er?
Ik meen dat men toch anders tegen zichzelf gaat aankijken na 'het feest der herkenning'.
Voor mij persoonlijk geldt dit zeker.
Uiteraard blijft daar het punt van testen, ik zou mezelf niet zijn als ik de feiten en/of bewijzen niet zou willen hebben...

In the mean time maar gewoon even doorgaan met ZIJN.

Ciao!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Charlottesuzanne schreef: Het lijkt mij onmogelijk of iig zeer onwaarschijnlijk dat er wereldwijd zo'n 110.000 mensen (Mensa leden) zich in de maling laten nemen..
Ik denk dat het er wel zo'n 6-7 miljard zijn die zich graag (onbewust) in de maling laten nemen. Alleen al zo'n principe als cognitieve dissonantie is iets waar we dagelijks mee om moeten gaan. Daarbij komt dat van die 110.000 mensa-leden vast ook wel een heleboel echt slim zijn. Belangrijkere test om lid te worden is misschien je eigen vertrouwen dan die enkele opgaven.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Charlottesuzanne
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Daar heeft Tinus voor mij weer gelijk..
Het gaat mij niet om het lid worden van Mensa, ik wil gewoon weten hoe de vork in de steel zit wat mezelf betreft.
Nu moet ik zeggen dat ik idd bevestiging zoek in de vorm van een test.. Op zich misschien niet zo heel intelligent.

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik zocht ook de bevestiging in de vorm van een test. Of het nou intelligent is of niet, voor het eerst in mijn leven voel ik me in ieder geval niet dom! :)

Charlottesuzanne
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mijn excuses, door te schrijven dat 'bevestiging zoeken middels een IQ test misschien niet echt intelligent is' ben ik nogal A-sociaal en scheer ik alle testnemers over 1 kam.
Dit is absoluut niet correct.
Het is meer een schop onder mijn eigen k*nt, ik zou geen test nodig moeten hebben, wel wat meer vertrouwen.
Nogmaals excuses.

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Zo heb ik het niet opgevat hoor, Charlottesuzanne, ik denk dat jij (en ikzelf) er net zo over denken als velen: waarom zouden we een test nodig hebben!? Ik bleek hem achteraf nodig te hebben om het echt zelf te geloven en er anderen eventueel mee om de oren te kunnen slaan mochten ze twijfelen, haha ;) (heb het amper mensen verteld maar het idee dat het kan is al genoeg LOL )

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik zou de test juist weer niet willen doen voor bevestiging, maar voor mogelijk lidmaatschap om meer 'peers' te vinden in de omgeving. Toch speelt er ergens wel een stemmetje, wat als ik de test nu niet haal? Maar dat is ook een beetje beïnvloed hier, doordat zo'n test vaak als 'bewijs' wordt gezien. Met ben je het en zonder niet. Het gaat mij veel meer om de diepgang, wijze van denken ed die mij trekt naar hoogbegaafden. Wat maakt zo'n test dan nog uit? Waar ik nog wel eens nieuwsgierig naar ben, maar dan heb ik een grotere test nodig, hoe de verdeling van mijn profiel zou zijn. Ik roep vaak, ik ben wel slim, maar niet handig. Op praktisch vlak weet ik simpele dingen soms niet te verzinnen.

Happy One
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Voor iedereen hier die twijfelt of je de test wel of niet haalt: er is prima indicatiemateriaal beschikbaar.

Zoals bekend wordt de FRT van Daniels afgenomen. Deze bestaat uit 45 vragen waarbij 8 vakjes gevuld zijn met een figuurtje en waarin je voor het 9e vakje zelf een keuze uit 6 verschillende figuurtjes mag maken.
Niet de moeilijkheidsgraad maar de tijdsdruk is het grote probleem, je krijgt slechts 20 minuten. Tel daarbij op dat niet iedereen even goed is in het maken van vragen onder tijdsdruk (met een al dan niet door jezelf opgelegd portie stress - faalangst), en je begrijpt dat het zomaar mis kan gaan.

Goed, heeft het überhaupt zin om te gaan? Voor een betrouwbare indicatie moet je pertinent niet afgaan op de uitslag van de Nederlandse Mensa thuistest. Voor mij onbegrijpelijk dat deze bejaarde test die bovendien een onbetrouwbare indicatie geeft nog niet is vervangen voor wat beters. Maar niet getreurd, er is beter materiaal voor handen.
Bijvoorbeeld de test van de Mensa in Noorwegen. Wanneer je in Google MENSA NORGES HJEMMETEST intypt kun je 'm maken.
Hier gaat het om 35 vragen waar je 25 minuten voor krijgt. Om de echte test beter te benaderen denk ik dat 15 minuten een beter beeld geeft van je prestaties. Dwing jezelf om de test in 15 minuten te maken en bekijk je score.
Ongeveer hetzelfde (ook hier teveel tijd maar wel een goede test) geldt voor de Deense variant. Typ in Google in
Test din IK - Mensa Danmark en maak de test. Neem wel fors minder tijd!
Deze beide testen geven volgens mij dezelfde vragen als de echte Mensa test, dus dat helpt in ieder geval.

Tot slot: de beste indicatie krijg je met wat meer moeite.
Mensa Nederland heeft samen met Intermediar een test ontwikkeld die een betrouwbaar beeld moet geven van je IQ. Typ -mensa intermediair iq test- in en je krijgt 'm op Google als eerste vermelding.
De test heeft 26 vragen die in veel gevallen weggelopen lijken te zijn uit de echte test en je krijgt slechts 10 minuten de tijd. Eén nadeel: je moet jezelf registreren, maar dat kan eventueel met een anoniem emailadres. Je kunt de test slecht één keer maken!
Deze test geeft vervolgens je IQ.

Mijn beeld is dat wanneer je de Mensa Intermediar test goed maakt binnen de tijd en de andere genoemde testen afrondt met een goed resultaat maar wel sneller dan de aangegeven tijd, dat je dan een prima beeld hebt of je de echte test gaat halen.
Het voordeel is in elk geval dat je met relevant oefenmateriaal werkt wat je zelfvertrouwen kan vergroten.
Veel succes!

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:<knip>Toch speelt er ergens wel een stemmetje, wat als ik de test nu niet haal? <knip>
Hoe je voor jezelf omgaat met een evt teleurstelling, weet ik natuurlijk niet, maar naar buiten toe hoef je helemaal niets te communiceren, je doet 'stiekem' de test, haal je hem heb je toegang tot 4500 mensa-leden, haal je hem niet is het jouw geheimpje.

Mocht je het geluk/pech hebben dat je een bekende testassistent (enkele forumleden zijn testassistent) tegenkomt, weet dan dat die geheimhouding (en eergevoel) heeft, dus die blaat niets door. Bovendien: die helpt op díé dag en weet verder niets van je resultaten. Sowieso is het hele testtraject op 'need-to-know'-basis.

Hier op het forum zit men er niet mee, aan de andere kant: in jouw regio (en zéker binnen een straal van enkele tientallen km's) gebeurt best veel bij Mensa. Up to you.
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:Ik zou de test juist weer niet willen doen voor bevestiging, maar voor mogelijk lidmaatschap om meer 'peers' te vinden in de omgeving. Toch speelt er ergens wel een stemmetje, wat als ik de test nu niet haal? Maar dat is ook een beetje beïnvloed hier, doordat zo'n test vaak als 'bewijs' wordt gezien. Met ben je het en zonder niet. Het gaat mij veel meer om de diepgang, wijze van denken ed die mij trekt naar hoogbegaafden. Wat maakt zo'n test dan nog uit? Waar ik nog wel eens nieuwsgierig naar ben, maar dan heb ik een grotere test nodig, hoe de verdeling van mijn profiel zou zijn. Ik roep vaak, ik ben wel slim, maar niet handig. Op praktisch vlak weet ik simpele dingen soms niet te verzinnen.
Ik kan mij heel sterk vinden in deze post van Esther. Overigens ook wat betreft de nieuwsgierigheid naar de 'verdeling van mijn profiel'. Ik ben op zich wel praktisch qua verzinnen van een hoe of wat, maar niet praktisch in het runnen (plannen) van een huishouden bijv. Verder herken ik mij in het fenomeen 'onderpresteerder'. Ik begrijp mijzelf hierin steeds beter. Waar het vandaan komt, bedoel ik. Heeft met persoonlijkheid te maken, jawel, hoe verrassend... :|

(Ooit heb ik een IQ-test gedaan in het kader van een beroepskeuzeonderzoek, op mijn 19de, dat is inmiddels alweer zo'n 30(!) jaar geleden :shock:, en daarop scoorde ik 'zeer hoog', zonder daarbij ooit een IQ-getal te hebben gekregen. Wel een uitgebreid verslag, waarin aangegeven werd dat ik '...op de helft van de onderdelen maximale resultaten behaalde, met name waar een beroep werd gedaan op verbale kennis en begrip, ruimtelijk inzicht, het ontdekken van wetmatigheden in aangeboden prikkels (inductief redeneren), abstract redeneren en een parate woordenschat.')

Een beetje getest ben ik dus wel, maar dus zonder een getal te kunnen noemen. En daar wordt bij Mensa wel om gevraagd natuurlijk!
Give me a break!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”