@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: IQ en afkomst

Spinner schreef:Sociale onderklasse betekent voor mij mensen die langdurig in uitkeringen zitten of laaggeschoold en laagbetaald werk doen met weinig groeimogelijkheden.

Armoede is in deze context niet alleen financieel (en nee, ik heb geen exact getal) maar ook dat mensen niet buiten de hen bekende kaders komen, geen nieuwe ervaringen opdoen en in mijn optiek dus niet groeien.

Heb een dorp vol van deze mensen in de buurt. Is ook niet het enige dorp in deze streek waar dat zo is.

gr [propeller]
Dan ben ik het met je eens. :mrgreen: *
Tegen dit licht gehouden, moet mijn man wel héél intelligent zijn. Zijn vader was vuilnisman, maar hij is uiteindelijk wel mooi met mij getrouwd... :rofl3:

* Alhoewel ik zeker niet zou durven beweren dat -een eventueel gebrek aan- intelligentie datgene is wat die mensen in die sociale onderklasse houdt. Ook interesse en motivatie spelen een rol.
-Under Construction-

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Spinner schreef:Mbt de sociale onderklasse: ik las laatst een komische observatie dat bij de recente rellen in Engeland, in een bepaalde wijk een boekhandel de enige winkel was die niet geplunderd was. En dat het eigenlijk ook wel jammer was dat de relschoppers niet af en toe een goed boek lezen.
gr [propeller]
En welk boek werd deze 'relschoppers' aangeraden te lezen, als ik zo vrij mag zijn? The Road to Wigan Pier, by any chance?
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Als ze elkaar via hun Ipads en Galaxy's kunnen waarschuwen waar de politie staat, zaten ze vast niet in dat filmpje.

Wat me opviel in de wiki was het volgende zinnetje: "large section of the population which is economically working class but culturally middle class"

Ik vind het er steeds meer op lijken dat een economische middenklasse zich cultureel gedraagt als de "arbeidersklasse", maar dan op zijn slechtst.
De sluwheid die daar soms bij getoond wordt, vind ik iets anders dan intelligentie, om het on topic te houden. Er zit namelijk weinig lange termijnblik bij.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Spinner schreef:Als ze elkaar via hun Ipads en Galaxy's kunnen waarschuwen waar de politie staat, zaten ze vast niet in dat filmpje.

Wat me opviel in de wiki was het volgende zinnetje: "large section of the population which is economically working class but culturally middle class"

Ik vind het er steeds meer op lijken dat een economische middenklasse zich cultureel gedraagt als de "arbeidersklasse", maar dan op zijn slechtst.
De sluwheid die daar soms bij getoond wordt, vind ik iets anders dan intelligentie, om het on topic te houden. Er zit namelijk weinig lange termijnblik bij.

gr [propeller]

Als je de documentaire in z'n totaliteit bekeken zou hebben zou je weldegelijk de link hebben kunnen maken met intelligentie. Namelijk dat de geinterviewde kinderen alles behalve dom zijn. Sterker nog, zij gaven blijk van een scherpzinnigheid en analytisch vermogen die je uberhaupt zelden aantreft bij mensen, ongeacht in welke kring je verkeert.

Wat betreft de "large section of the population which is economically working class but culturally middle class", dit is wat ik op een ander draadje bedoelde met de 'verarming van de middenklasse'. Sinds WOII hebben wij in een soort 'vooruitgangs-bubbel' geleefd met het idee dat de toekomstige generaties het in principe beter zullen hebben dan de voorgaande generaties. Wij zullen nog gaan meemaken dat hier een kentering in komt. Het Westen verarmd en een deel van de Westerse middenklasse glijdt af naar beneden...

Ik heb een aantal mensen in mijn vriendenkring die een adellijke achtergrond hebben. Cultureel gezien behoren zij de hogere middenklasse (hebben prestigieuze opleidingen, volle boekenkasten, contacten etc) maar een deel behoort economisch gezien tot de arbeidersklasse. Zij hebben geen baan, of een baan op een lager niveau dan waarvoor zij gestudeerd hebben, of een oneindige reeks laagbetaalde traineeships. Dat wordt er mee bedoeld. Mensen die qua achtergrond, qua bagage, tot de middenklasse behoren, maar niet meer in staat zijn om hun achtergrond te kapitaliseren in termen van een goed betaalde baan.

Ben benieuwd hoeveel IQ punten zij verliezen per jaar dat ze qua loon onder de 2x modaal zitten.
"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again."

- Nelson Mandela

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tjé, Fender, bedankt voor de link! Die ga ik me eens op mijn gemak bekijken, later!
Maar één ding: wat bedoel je hier mee?
Fender schreef: Ben benieuwd hoeveel IQ punten zij verliezen per jaar dat ze qua loon onder de 2x modaal zitten.
-Under Construction-

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@nouk schreef:Tjé, Fender, bedankt voor de link! Die ga ik me eens op mijn gemak bekijken, later!
Maar één ding: wat bedoel je hier mee?
Fender schreef: Ben benieuwd hoeveel IQ punten zij verliezen per jaar dat ze qua loon onder de 2x modaal zitten.

Graag gedaan. Het is een zeer indrukwekkende documentaire. Helaas, zoals zo vaak met interessante televisie, werd het op een compleet onmogelijk tijdstip uitgezonden (2u 's nachts). Maar gelukkig heeft iemand het op You Tube geplaatst!

Edit: de docu gaat over de ruim 3,5 miljoen kinderen in de UK die onder de armoede grens opgroeien. Het is dus niet één-op-één de groep die verantwoordelijk kan worden gehouden voor de recente rellen in de UK. Maar in tegenstelling tot andere media die de oorzaak van de rellen zochten in de muziek waar de jeugd naar zou luisteren, het feit dat er te weinig voetbalveldjes zouden zijn, criminele vernielzucht, en het feit dat er te weinig boeken gelezen worden, vind ik dat deze documentaire als een van de weinigen de vinger op de zere plek heeft weten te leggen en een grotere onderliggende maatschappelijke illness heeft blootgelegd.

Mijn laatste opmerking was overigens een reactie op de relatie tussen IQ en afkomst (sociale klasse) zoals die door sommigen hier wordt bepleit. Ik ben erg benieuwd hoe het verschijnsel van neerwaartse sociale mobiliteit in deze redenering past.

- Nelson Mandela

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Is intelligentie erfelijk? Zou zomaar kunnen, maar psycho-sociale factoren kun je daarbij niet uitsluiten, wat betreft het kunnen benutten daarvan.
Zo weet ik zeker, dat mijn vader een zeer intelligente man was. Hij is als enig kind thuis opgegroeid. Heeft daarom ook niets hoeven delen met broers of zussen. Heeft HBS-B gedaan en is met allemaal negens geslaagd. Heeft gestudeerd aan de VU in Amsterdam en heeft zijn hele (werkende) leven gewerkt op de afdeling anatomie. Sociale vaardigheden bezat hij absoluut niet. Hij mengde zich nooit in discussies, maar zei dan altijd achteraf: "Ze hebben het allemaal bij het verkeerde eind, want............" en dan pas kwam zijn relaas naar buiten.
Mijn moeder is normaal intelligent. Mijn broers en ik hebben alledrie een hoog IQ en we werden in alles wat we deden gestimuleerd. Maar samen met onze ouders deden we ook dingen die verwondering opriepen en waar we dan ook alles van wilden weten. We hebben ons thuis nooit hoeven te vervelen.
Mijn moeder is trouwens ook absoluut sociaal niet vaardig en dat maakte dat het voor mijn ouders toch wel een heel eenzaam bestaan werd (en voor ons kinderen natuurlijk ook). Gelukkig kwamen mijn broers en ik tot de conclusie, dat wij dat zo dus niet wilden.
Gelukkig hebben wij ons die sociale vaardigheden wel eigen gemaakt en dat gaf een hele grote meerwaarde aan ons leven.
Verder heeft een ieder van ons te maken met een eigen persoonlijkheid. Wat past daar wel bij en wat niet? Hoe sta je in het leven? Ben je een vechter en/of doorzetter? Wat maakt jou zo uniek? Waar liggen je talenten en hoe kan je die benutten?

Beide ouders zijn opgegroeid in een lage sociale klasse, maar hebben toch bereikt wat in hun kunnen lag.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Mee eens Marlou.
Biologisch gezien is intelligentie erfelijk. Maar of het potentieel tot ontwikkeling komt is een "nurture" vraag, naar mijn mening

frenchie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tjonge jonge

Money is NIET gelinkt aan IQ.

Why ?

Eengineers zijn hellemal extreem begaafd, ze moeten continu improviseren, leren, afleren, en ze werken met hun handen.De meest intelligente chimp is niet degene die kijk ernstig naar een banan, maar degene die het kan vinden, maar ik heb opgemerkt dat de meerderheid heeft grote moielijkheid met goed schrijven, ze hebben gewoon een correspondantie gemist toen ze 8 : 9 : 10 werden (bad teacher, bad omgeving, bad iets), maar ik durf te zeggen dat iemand met een zittend beroep, die meestal vakken vult in formulieren op een computer en jaknikt on the phone is zeker way less smart dat de gozer die zorg voor de life support achter, because deze is echt actief met echte dingen, en als hij een fout maakt, hij voel het ( electrocutie, verbranding, ontploffing, verstikking, val, etc, etc.
Ik bedoel, de zwijn is per se smarter dan de varken, because pig life is no life, het is functioneren, zwijn life is real life, met open system ( je controleer je omgeving niet, ook je task, je bent vrij, moet het zelf zoeken, en de hersen is als een spier of een lul, gebruik je het maar een keer per week, of all day long, het maakt een verschil.

In mijn vaak, degene die veel geld maken doen HANDEL, en handel is een parasitaire activiteit.

Je heb ook de meeste voorkomende geval, degene die kruipt achter de computer om de werk van anderen te organiseren, na een jaar, de hersen is gezaakt in de broek, en de man gaat betalen om s avonds ijzer voor niks optillen tegen en spiegel in plaats van op cranen klimmen

Om mijn punt te maken, en die penibel wending van de gesprek recht te zetten, ga ik mijn kernwappen gebruiken, en die heet : dive for food
Laatst gewijzigd door frenchie op di 25 okt 2011, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee intellectuelen zittend gaan minder ver dan een bruut die loopt

frenchie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Introducing, diving for food

( Ik ben een autonoom )

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 5786900197

Mensen die heel veel geld maken zijn meestal:

Dieven
Parasieten
Slavendrijvers
Pooiers
Con artists

(bank, assurance,pensioen, dus give me your money, trust me)

Einstein was niet rijk, een kraanmachinist heeft een million onder de vingers en kan het breken in 1 second, think abou it als u naar werk gaat.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

frenchie schreef:Tjonge jonge

Dat was mijn eerste reactie ook, maar ondertussen denk ik Fender een beetje te kunnen inschatten, dus ik ga er van uit dat het een sarcastische opmerking was :wink: .
-Under Construction-

Fender
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@nouk schreef:

Dat was mijn eerste reactie ook, maar ondertussen denk ik Fender een beetje te kunnen inschatten, dus ik ga er van uit dat het een sarcastische opmerking was :wink: .

Ik realiseerde me inderdaad te laat dat een smiley aan het eind van de zin niet misplaatst zou zijn geweest. :twisted:

- Nelson Mandela

frenchie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

No problemo, maar ik heb zowel mensen meegemaakt die, na geld te hebben gestolen links en recht, dachten dat ze konden intelligentie ermee kopen.... sluw / inteligent, het is een hoer vergelijken met een princess
Met geld koop je status, met een hard l.l en real man power, verdien je het.

Vrouwen weten het, er zijn degene die haar voeden, en degene die haar behagen, en die zijn NOOIT dezelfde.
Ik hoef nooit om mijn word geloven te worden. 8)

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Why ?

Eengineers zijn hellemal extreem begaafd, ze moeten continu improviseren, leren, afleren, en ze werken met hun handen.De meest intelligente chimp is niet degene die kijk ernstig naar een banan, maar degene die het kan vinden, maar ik heb opgemerkt dat de meerderheid heeft grote moielijkheid met goed schrijven, ze hebben gewoon een correspondantie gemist toen ze 8 : 9 : 10 werden (bad teacher, bad omgeving, bad iets), maar ik durf te zeggen dat iemand met een zittend beroep, die meestal vakken vult in formulieren op een computer en jaknikt on the phone is zeker way less smart dat de gozer die zorg voor de life support achter, because deze is echt actief met echte dingen, en als hij een fout maakt, hij voel het ( electrocutie, verbranding, ontploffing, verstikking, val, etc, etc.
Ik bedoel, de zwijn is per se smarter dan de varken, because pig life is no life, het is functioneren, zwijn life is real life, met open system ( je controleer je omgeving niet, ook je task, je bent vrij, moet het zelf zoeken, en de hersen is als een spier of een lul, gebruik je het maar een keer per week, of all day long, het maakt een verschil.

In mijn vaak, degene die veel geld maken doen HANDEL, en handel is een parasitaire activiteit.

Je heb ook de meeste voorkomende geval, degene die kruipt achter de computer om de werk van anderen te organiseren, na een jaar, de hersen is gezaakt in de broek, en de man gaat betalen om s avonds ijzer voor niks optillen tegen en spiegel in plaats van op cranen klimmen

Om mijn punt te maken, en die penibel wending van de gesprek recht te zetten, ga ik mijn kernwappen gebruiken, en die heet : dive for food
Ook door onderzoek ondersteund of enkel een leuk verhaaltje (dat mogelijk niet klopt)? Ik vindt dit een stereotype hb-verhaal dat te vergezocht is. Een hb-er kan zeer goed aan een onjuiste conclusie een logische verklaring koppelen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik denk dat de ontwikkeling van IQ potentieel en geld wel degelijk gekoppeld zijn, maar niet 1 op 1.

Meer geld betekent meer kansen om talenten te ontwikkelen, meer kansen om gezond op te groeien en niet wegens ziekte op achterstand te komen.
Kan me overigens ook wel iets voorstellen dat intelligente mensen afstompen in een omgeving waar ze niet uitgedaagd worden, zoals veel laagbetaalde banen.

IQ is overigens altijd een relatief begrip: het gemiddelde van een bevolking is 100, dat de bevolking als geheel intelligenter of minder intelligent is dan op een ander ijkpunt wordt daarin niet meegenomen.
Zo kan het dat mensen in absolute zin intelligenter zijn dan hun voorouders, maar toch lager scoren (en andersom). Ik heb daar geen cijfers over.

Ben het overigens niet eens met de tirade van Frenchie over handel als parasitaire activiteit en dat salaris nooit gekoppeld is aan intelligentie.
Leidend is vraag en aanbod (het topic over kapitalisme staat elders op deze site), maar met meer intelligentie wordt je beter in je vak.
Overigens ben ik blij dat mijn "engineers" niet improviseren maar vooral het handboek volgen zoals de fabrikant dat met veel zorg heeft samengesteld, want anders ben ik degene die het voelt als ze een fout maken...daarom verdien ik meer dan zij, ik zit op de hot seat waar de snelle beslissingen genomen moeten worden.
En mijn directeur verdient weer meer dan ik omdat hij het slimmer op school gedaan heeft en andere keuzes gemaakt heeft dan ik. HB? Geen idee, ik ken de man niet eens.

Toch blijf ik erbij dat intelligente mensen meer kansen hebben om zich te verbeteren dan minder intelligente mensen. Dat niet iedereen dat doet, betekent niet dat het niet kan.

gr [propeller]
Hay que ser duros

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Spinner schreef:maar met meer intelligentie wordt je beter in je vak.
Het is niet het enige in je stukje waar ik het niet mee eens ben, maar wel het belangrijkste. Dit is zó niet waar. Niet voor ieder vak heb je een hoge intelligentie nodig. Intelligentie is niet het allerbelangrijkste in ieders leven, Spinner. Dat jij daar zo veel waarde aan hecht, wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. En maar goed ook. Dan zou mijn bakker verdomd slecht brood bakken, de schilder hiertegenover niet zo verschrikkelijk strak schilderen en de mensen van de werkplaats de plantsoenen niet zo netjes bijhouden. Mijn schoonvader is zijn leven lang vuilnisman geweest. Als hij intelligenter was geweest dan hij is, had hij dat beroep niet kunnen uitvoeren. Of zich op zijn minst verveeld hebben in zijn baan. Zou hij het dan beter gedaan hebben, denk je?

Edit: waarmee ik geenszins wil zeggen dat je over matige intelligentie moet beschikken om deze beroepen uit te voeren, maar dat je andere talenten aanspreekt.
Laatst gewijzigd door @nouk op do 27 okt 2011, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Denk dat intelligentie =/= begaafdheid

Zou bijna zeggen dat er geen verband is, maar dat zou op sarcasme
kunnen wijzen.

Geld en intelligentie hebben niets met elkaar te maken: geld is slechts
een afspraak, behoorlijk simpel in principe, ga maar eens kijken op
die vermaledijde beursvloer, en om een afspraak te maken, hoef je niet
bijzonder intelligent te zijn.

Misschien off topic: begaafdheid- intelligentie-talent-potentie- zit er serendipiteit
in ons menselijk bestaan?

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@nouk schreef: Edit: waarmee ik geenszins wil zeggen dat je over matige intelligentie moet beschikken om deze beroepen uit te voeren, maar dat je andere talenten aanspreekt.
Die vallen toch ook onder de intelligenties van Gardner? Ergo; intelligentie.
Het belangrijkste aspect van intelligentie is voor mij creativiteit en de flexibiliteit die het iemand geeft om op nieuwe situaties in te spelen. Survival of the fittest heeft alles met flexibiliteit te maken in een veranderende wereld.

Overigens was ik vergeten om te vermelden dat een passie voor je vak uiteraard erg belangrijk is. Ik gun iedereen een gepassioneerd leven. Maar met passie alleen redt iemand het ook niet, er zal iets van talent in moeten zitten, en capaciteiten om dat talent uit te bouwen.

Niet alles wat ik zeg is een waardeoordeel, @nouk, maar je lijkt te doen alsof dat wel zo is en dat komt op mij vervelend over.

@Marco-Polo: intelligentie is niet meteen begaafdheid, maar wel potentieel.
Iemand die weinig potentieel heeft, kan bij optimale ontwikkeling minder bereiken dan iemand met veel potentieel. Het is een nature+nurture verhaal, net zoals elk talent ontwikkeld moet worden.
Waarom heeft Brazilië zoveel goede voetballers? Omdat de meeste kinderen veel op straat kunnen spelen en oefenen, en de echte talenten zo tot wasdom kunnen komen. Waarom zijn er zoveel Aziatische honor students? Omdat in Azië veel nadruk wordt gelegd op schoolprestaties en de kinderen daarin hun volle potentieel kunnen ontwikkelen.
Misschien zou ik een briljante doedelzakspeler zijn geworden, maar ik heb het nooit geprobeerd en mijn sluimerende talenten zijn niet ontwikkeld.

Om afspraken te maken hoef je niet erg intelligent te zijn, maar om snel en adequaat te weten welke afspraak je wanneer inzet, heb je toch een snel brein nodig.
Anders ben je heel snel van die beursvloer af, tenzij je mag blijven met een dweil en waterbak aan het eind van de beursdag.

gr [propeller]
Hay que ser duros

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Spinner schreef: Niet alles wat ik zeg is een waardeoordeel, @nouk, maar je lijkt te doen alsof dat wel zo is en dat komt op mij vervelend over.
Veel van wat jij zegt, Spinner, komt inderdaad op mij over als een waardeoordeel met zelfs een 'tikje' minachting en daar wil ik wat tegenwicht aan geven. Het lijkt af en toe alsof jij denkt de waarheid in pacht te hebben. Ik zal proberen jouw teksten wat minder letterlijk te nemen. Misschien kan jij dan proberen wat meer nuance in je teksten te leggen? Of in ieder geval wat meer ruimte te laten voor enige nuance.
-Under Construction-

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@nouk schreef:. Misschien kan jij dan proberen wat meer nuance in je teksten te leggen?
Nee, meestal niet. Is nu eenmaal mijn schrijfstijl. Ik werk bovendien in een beroep waar doortastend optreden noodzakelijk is, daar ga je ook zo van praten.

Ik vind het niet erg als iemand in staat is mij uit te leggen waarom mijn beeld/stelling niet klopt, maar tot die tijd heb ik die mening.
Dat het echte leven niet zo zwart-wit is als je in een paar regels kwijt kunt, is voor mij vanzelfsprekend, maar als je niet oppast kun je het nergens meer over hebben. Ik ben allergisch voor wollig taalgebruik en veel mitsen en maren.
Of in ieder geval wat meer ruimte te laten voor enige nuance.
Die ruimte is er altijd, mensen moeten hem wel nemen.
Ik doe alleen niet erg veel moeite meer om te begrijpen wat mensen bezielt die op een volstrekt ander intellectueel niveau dan ik functioneren. Ik begrijp het toch niet, zij begrijpen mij niet. De fricties die dat oplevert vind ik vervelend, verder maakt het me weinig uit.
Voor sommige mensen klinkt dat als dedain. Ik erken gewoon dat er verschillen zijn die soms onoverbrugbaar zijn.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”