@nouk schreef:
Edit: waarmee ik geenszins wil zeggen dat je over matige intelligentie moet beschikken om deze beroepen uit te voeren, maar dat je andere talenten aanspreekt.
Die vallen toch ook onder de intelligenties van Gardner? Ergo; intelligentie.
Het belangrijkste aspect van intelligentie is voor mij creativiteit en de flexibiliteit die het iemand geeft om op nieuwe situaties in te spelen. Survival of the fittest heeft alles met flexibiliteit te maken in een veranderende wereld.
Overigens was ik vergeten om te vermelden dat een passie voor je vak uiteraard erg belangrijk is. Ik gun iedereen een gepassioneerd leven. Maar met passie alleen redt iemand het ook niet, er zal iets van talent in moeten zitten, en capaciteiten om dat talent uit te bouwen.
Niet alles wat ik zeg is een waardeoordeel, @nouk, maar je lijkt te doen alsof dat wel zo is en dat komt op mij vervelend over.
@Marco-Polo: intelligentie is niet meteen begaafdheid, maar wel potentieel.
Iemand die weinig potentieel heeft, kan bij optimale ontwikkeling minder bereiken dan iemand met veel potentieel. Het is een nature+nurture verhaal, net zoals elk talent ontwikkeld moet worden.
Waarom heeft Brazilië zoveel goede voetballers? Omdat de meeste kinderen veel op straat kunnen spelen en oefenen, en de echte talenten zo tot wasdom kunnen komen. Waarom zijn er zoveel Aziatische honor students? Omdat in Azië veel nadruk wordt gelegd op schoolprestaties en de kinderen daarin hun volle potentieel kunnen ontwikkelen.
Misschien zou ik een briljante doedelzakspeler zijn geworden, maar ik heb het nooit geprobeerd en mijn sluimerende talenten zijn niet ontwikkeld.
Om afspraken te maken hoef je niet erg intelligent te zijn, maar om snel en adequaat te weten welke afspraak je wanneer inzet, heb je toch een snel brein nodig.
Anders ben je heel snel van die beursvloer af, tenzij je mag blijven met een dweil en waterbak aan het eind van de beursdag.
gr
![person [propeller]](./images/smilies/propeller.gif)