Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Èchte matches met vrienden

Mijn ervaring is juist dat die échte klik niet zoveel met interesses en levensfase te maken heeft.
Ik bedoel dan vooral een soort golflengte. Dat je uit compleet verschillende werelden/milieus kunt komen, verschillende leeftijd en dan toch een bijzondere klik hebt.

Althans, ik denk dat dat een intelligentie-klik is.
Always remember to live
Never forget to give

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zarathustra schreef:Ik heb dat verhaal van Jensen eerder gehoord, en het maakte toen mij nieuwsgierig hoe IQ 150+ mensen het leven ervaren. En guess what; het zijn gewone mensen, en niet de uber HB'ers zoals miora noemt. Hele slimme mensen neigen nogal arrogant te zijn (ze denken dat ze alles weten), maar mijn inziens is een HB'er iemand die zichzelf in twijfel kan en durft trekken. Veel mensen kunnen niet eerlijk zijn op die manier. (eerlijk op een manier dat je weet dat je niet alles kan weten, en bepaalde visie ook slechts een visie is, en dat er ook anderen mogelijk zijn. Als iemand meer open staat voor al die mogelijkheden en er actief mee bezig te zijn, hoe meer iemand zich verdiept. En in mijn ervaring zijn er veel mensen die zich niet willen verdiepen, die houden het (bewust of onbewust) liever oppervlakkig)
Je doet hier nogal wat aannames zeg! Über HB'ers <> gewone mensen is er al één. Dan kom je met dat hele slimme mensen neigen tot arrogantie en alles denken te weten, en zichzelf niet in twijfel kunnen en durven te trekken. Waarop baseer je dat in het algemeen en waarop baseer je dat dit anders is voor de 150+ groep t.o.v. de 130+ groep? In feite zeg je dat 150+ ers per definitie arrogant zijn. Het über in überHB wordt denk ik niet bedoelt als 'beter' of 'boven de mensen gesteld' maar slaat puur op het hoge IQ van de betreffende hoogbegaafden.

Jouw beweringen zie ik ook niet terug in de dagelijkse praktijk. Natuurlijk zijn er nare, arrogante mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben, maar die zijn er op ieder niveau. Maar die zijn er op ieder niveau (gelukkig!) weinig. Het merendeel van de extremere HB'ers qua IQ is eerder onzeker, terughoudend en zeker niet arrogant. Juist omdat er uit onbegrip vaak negatief op wordt gereageerd.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Arjan schreef:
Zarathustra schreef:In feite zeg je dat 150+ ers per definitie arrogant zijn
Zo las ik het in ieder geval helemaal niet en volgens mij staat dat er ook helemáál niet.
-Under Construction-

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@nouk schreef:
Arjan schreef:
Zarathustra schreef:In feite zeg je dat 150+ ers per definitie arrogant zijn
Zo las ik het in ieder geval helemaal niet en volgens mij staat dat er ook helemáál niet.
Je hebt gelijk, ik had moeten zeggen: In feite zeg je dat iedereen die zich überHB noemt per definitie arrogant is.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Arjan schreef:
@nouk schreef:
Arjan schreef:
Je hebt gelijk, ik had moeten zeggen: In feite zeg je dat iedereen die zich überHB noemt per definitie arrogant is.
Het komt op z'n minst arrogant over, vind ik, ja. Op zich niks mis met arrogantie, maar het woord über gebruik je toch niet lichtzinnig. Ik vind het in ieder geval een zeer foute woordkeuze. Je weet als je dat woord gebruikt waar het mee geassocieerd wordt, toch? Waarom zou je dat willen?
-Under Construction-

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Onderwerp: Èchte matches met vrienden
Arjan schreef:
Zarathustra schreef:Ik heb dat verhaal van Jensen eerder gehoord, en het maakte toen mij nieuwsgierig hoe IQ 150+ mensen het leven ervaren. En guess what; het zijn gewone mensen, en niet de uber HB'ers zoals miora noemt. Hele slimme mensen neigen nogal arrogant te zijn (ze denken dat ze alles weten), maar mijn inziens is een HB'er iemand die zichzelf in twijfel kan en durft trekken. Veel mensen kunnen niet eerlijk zijn op die manier. (eerlijk op een manier dat je weet dat je niet alles kan weten, en bepaalde visie ook slechts een visie is, en dat er ook anderen mogelijk zijn. Als iemand meer open staat voor al die mogelijkheden en er actief mee bezig te zijn, hoe meer iemand zich verdiept. En in mijn ervaring zijn er veel mensen die zich niet willen verdiepen, die houden het (bewust of onbewust) liever oppervlakkig)
Je doet hier nogal wat aannames zeg! Über HB'ers <> gewone mensen is er al één.
Moira zei dat, ik was ermee oneens

Dan kom je met dat hele slimme mensen neigen tot arrogantie en alles denken te weten,
Neigen. Heb jij dat niet dan?

en zichzelf niet in twijfel kunnen en durven te trekken. Waarop baseer je dat in het algemeen en waarop baseer je dat dit anders is voor de 150+ groep t.o.v. de 130+ groep?
Dat heeft niet direct met IQ te maken.' Openess to experience'

In feite zeg je dat 150+ ers per definitie arrogant zijn. Het über in überHB wordt denk ik niet bedoelt als 'beter' of 'boven de mensen gesteld' maar slaat puur op het hoge IQ van de betreffende hoogbegaafden.
Nee...

Jouw beweringen zie ik ook niet terug in de dagelijkse praktijk. Natuurlijk zijn er nare, arrogante mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben, maar die zijn er op ieder niveau. Maar die zijn er op ieder niveau (gelukkig!) weinig. Het merendeel van de extremere HB'ers qua IQ is eerder onzeker, terughoudend en zeker niet arrogant. Juist omdat er uit onbegrip vaak negatief op wordt gereageerd.
Dat komt overeen met wat ik net schreef toch?

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zou proberen voorbij de woorden te lezen en meer de intenties proberen zien van wat Zarathustra probeert te zeggen.

Ik vertaal het zo: Sommige mensen kunnen zeer intelligent zijn, maar wanneer ze door hun intelligentie of kennis rigide worden en dan beginnen stagneren zijn ze misschien niet hoogbegaafd. Hij vindt dus het in vraag stellen van zichzelf en altijd willen verbeteren, groeien, bijleren, open staan, ... een belangrijke eigenschap van hoogbegaafdheid.

Nergens zie ik hem zeggen dat hoogbegaafde mensen arrogant zijn en ik zie hem het tegenovergestelde doen van een waarde onderscheid maken tussen een über-HB persoon en andere mensen.

Er is dus ergens een communicatiefout opgetreden. Über is misschien een te geladen woord en weekt misschien teveel emotionele connotaties los. Een reden te meer waarom ik altijd voorbij woorden probeer te kijken en in plaats daarvan op een meer analythisch-intuïtieve manier naar intentie zoek in wat mensen zeggen.
Dit laat mij toe om enorm veel mensen significant te begrijpen. Jammer genoeg gebeurt het zelden dat dit uit andere richting terugkomt en slagen veel mensen er niet in om mijn intenties te begrijpen in plaats van mijn woorden.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nesjamag schreef:ik altijd voorbij woorden probeer te kijken en in plaats daarvan op een meer analythisch-intuïtieve manier naar intentie zoek in wat mensen zeggen.
Dit laat mij toe om enorm veel mensen significant te begrijpen. Jammer genoeg gebeurt het zelden dat dit uit andere richting terugkomt en slagen veel mensen er niet in om mijn intenties te begrijpen in plaats van mijn woorden.
'K denk dat je dan iets meer nodig hebt dan alleen woorden. En op een forum heb je nu juist alleen dat.
Daarbij, als je dat doet, zijn het dus niet meer de woorden van diegene die ze spreekt, maar vervorm jij ze naar wat jij graag wilt horen, of op z'n minst denkt te horen.
Ikzelf vind dat erg lastig. Je zegt dit maar ik moet maar weten dat je dat bedoelt? Als je iemand goed kent, is dat al vervelend vind ik, maar nog best te doen, maar hier?

Maar om even back om topic te komen... ik heb zwaar het idee dat er veel te veel opgehangen wordt aan HB zijn. Natuurlijk zorgt een zelfde IQ voor een makkelijkere communicatie, maar vriendschap is zoveel meer dan dat. Toch?
Laatst gewijzigd door @nouk op vr 13 apr 2012, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik hoop dat mijn verhaal niet uit de hoogte overkomt of zo. Zit me eigenlijk af te vragen of er mensen zijn hier die het herkennen, het maar zo spaarzaam vinden van èchte matches met mensen en het onbegrip als je dat probeert te bespreken met mensen, zelfs andere hoogbegaafden?
Aan de hoeveelheid antwoorden te lezen, zijn er een hoop mensen die het herkennen. Blijkbaar een veel voorkomend gevoel...en niet iets dat enkel voorbehouden is aan de enkele 'uber-hb-er' die hier misschien rondloopt. Dus misschien toch minder aan een zeer hoog iq/ uber-hb gelinkt dan gedacht :?:

Herken ik het persoonlijk? Ja. Maar of het (alleen) aan iq verschil ligt weet ik niet. Hb voel ik me niet (ondanks mijn iq van ergens in het 99ste percentiel) laat staan über-hb.
Voor mij spelen interesses, humor, (kritisch, abstract) denkvermogen, manier van communiceren, zelfreflectie, opleiding, achtergrond, levenservaring etc allemaal een rol...en..eh ...wat is een échte match eigenlijk. :| :?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Waarom steggelen over een woord en niet over de inhoud? Als iets niet duidelijk is kan er toch naar gevraagd worden?

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom mensen dit forum bezoeken. Een veelvoorkomende reden zal vast zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Dat er meer nodig is dan enkel intelligentie om een klik te hebben lijkt me logisch, anders was iedereen hier vriendjes met elkaar.
Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt dat hb'ers tov gemiddelde mensen iets soortgelijks ervaren qua niveauverschil als gemiddelde mensen tot laagbegaafde mensen. Dit vergelijk wordt meestal wel begrepen... waarom kan (mag?) er dan niet zoiets zijn voor hb'ers tov ... hb'ers. (lees het woord dat je er wilt lezen)

Een reden kan zijn dat je je zo lang onbegrepen en niet gezien hebt gevoeld dat je blij bent het nu eindelijk gevonden te hebben?
Iedereen die hier op het forum is weet vast voor zichzelf hoe zeldzaam het is om écht contact te hebben. Of is dat een foutieve aanname van mij?
En hoe hoogbegaafd je ook bent, er is altijd wel iemand slimmer dan jij en probeer je eens in te denken hoe damn lonely dat voor diegene is.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sofie schreef:Waarom kan (mag?) er dan niet zoiets zijn voor hb'ers tov ... hb'ers. (lees het woord dat je er wilt lezen)
Ik geloof niet dat iemand dat gezegd heeft? Ik in ieder geval zeker niet. Ik ontken of onderschat dat probleem dan ook helemaal niet!
Ik wil alleen aangeven dat er meer nodig is om vrienden te maken/hebben/houden dan een gelijk IQ.
En dat het wel heel makkelijk is, om, als je geen vrienden kunt vinden die het bij je uit houden, of andersom, dat allemaal aan de HB kapstok te hangen. Een beetje zelfreflectie af en toe is best prettig.
-Under Construction-

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

@nouk schreef: Ik wil alleen aangeven dat er meer nodig is om vrienden te maken/hebben/houden dan een gelijk IQ.
En dat het wel heel makkelijk is, om, als je geen vrienden kunt vinden die het bij je uit houden, of andersom, dat allemaal aan de HB kapstok te hangen. Een beetje zelfreflectie af en toe is best prettig.
Daar ben ik het niet mee oneens.

'Voordat ik verwacht dat de ander verandert, kijk ik eerst naar mezelf.
En daarna voor alle zekerheid nog een keer'.
Dalai Lama

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@ MariekeV.
Je schreef:Maar ja hoe leuk en vast ook hoogbegaafd mijn andere vrienden zijn, maar één vriendin die ècht helemaal meekan is wat weinig hè. Dus ben ik lid geworden van Mensa om wat meer mensen te ontmoeten waarmee ik dat zou vinden.

Nu ja ik iets raars zeggen misschien: ik vond ze er nauwelijks. Ik ontmoette een heel aantal mensen bij verschillende gelegenheden, oprecht extreem intelligente mensen hoor, maar na twee jaar actief rondneuzen heb ik er evenzoveel mensen aan overgehouden die nog dat stapje extra kunnen zetten.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of je deze discussie ook binnen Mensa hebt gevoerd?
En denk je dat de kans om gelijkgestemden te vinden hier groter is dan binnen Mensa?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

MariekeV schreef:...Maar ja hoe leuk en vast ook hoogbegaafd mijn andere vrienden zijn, maar één vriendin die ècht helemaal meekan is wat weinig hè. Dus ben ik lid geworden van Mensa om wat meer mensen te ontmoeten waarmee ik dat zou vinden.

Nu ja ik iets raars zeggen misschien: ik vond ze er nauwelijks. Ik ontmoette een heel aantal mensen bij verschillende gelegenheden, oprecht extreem intelligente mensen hoor, maar na twee jaar actief rondneuzen heb ik er evenzoveel mensen aan overgehouden die nog dat stapje extra kunnen zetten...
Laat ik nu net het advies gekregen hebben om toch maar te proberen lid van Mensa te worden. Met als argument dat ik er een grotere kans maak om matches te vinden... :| .

Zou het kunnen komen doordat Mensalen wel hoog-intelligent, maar niet noodzakelijkerwijs hoogbegaafd zijn (natuurlijk afhankelijk van de gebruikte definitie van 'hoogbegaafheid')?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MariekeV schreef:maar na twee jaar actief rondneuzen heb ik er evenzoveel mensen aan overgehouden die nog dat stapje extra kunnen zetten.
Waar ik dan hier over val, is het woordje kunnen. Zou het ook kunnen dat daar willen zou kunnen staan?
Misschien een rare vraag, maar zou het niet ook kunnen dat die mensen gewoon geen klik met jou voelen en dus helemaal geen stapje verder wìllen zetten? Het is maar een idee, hoor, en zonder dat ik jou daarmee als onaardig wil bestempelen, want dat wil ik zeer zeker niet, ik ken je niet, maar dat is natuurlijk wel een optie?

Als ik geen klik met iemand voel, heb ik ook helemaal geen zin om daarmee los te gaan, hoe IQ-gelijk we dan ook kunnen zijn.
-Under Construction-

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik vind intentie lezen in wat mensen zeggen niet overdreven moeilijk is, zelfs op een forum. Hier is misschien geen voor de hand liggende lichaamstaal, maar er is toch enorm veel context aanwezig waaruit zeer veel kan afgeleid worden. (btw informatietheorie, super interessant)

Kunnen of willen, ik heb me dit ook al afgevraagd. Ik vind dit moeilijk om te beantwoorden. Soms komt de indruk op dat mensen effectief anderen niet kunnen begrijpen omdat ze gewoonweg niet willen of er de moeite niet voor over hebben. Meestal vertel ik mezelf dan dat ze maar het beste doen met hun leven volgens de kennis en inzichten die ze hebben en dat het onredelijk is om meer van mensen te verwachten. Jammer genoeg zorgt dit voor een gevoel alsof er een grote kloof bestaat tussen mij en die andere mensen. Andere momenten denk ik dat (sommige) mensen gewoon de moeite niet er niet voor over hebben en dus anderen niet beter willen begrijpen. Dit vind ik wel vrij ernstig. Ik vind namelijk mensen niet meer of minderwaardig gebaseerd op hun intelligentie of verstandelijke vermogens, maar als ik merk van iemand dat ze een gebrek aan empathie hebben of gewoonweg niet geven om anderen beter te begrijpen dan durf ik ze wel als minderwaardig beschouwen. Natuurlijk bedenk ik mij dan wel dat moesten ze meer redenen begrijpen om wel te geven om anderen, moesten ze meer zelfinzicht hebben, dat ze dan ook meer zouden geven om anderen en andere beter zouden proberen begrijpen. Ik blijf mensen altijd maar kansen geven :p

Gelijk wat het is, kunnen of willen, bij beiden ervaar ik een grote kloof tussen mij en anderen. Kunnen ze niet dan kan ik mij niet begrepen voelen. Willen ze niet dan vind ik ze immoreel en dan ga ik mij dissociëren met maatschappij en mensheid. Bij beiden voel ik mij niet op mijn plaats en misbegrepen.

Mijn ervaringen met hoogbegaafden of mensen die mij begrepen zijn extreem beperkt, maar wel positief. Ik ben niet gewoon begrepen te worden of mijzelf op redelijk niveau uit te drukken, maar af en toe is dat toch al eens gelukt. In mijn onmiddellijke omgeving (Gent) zijn er jammer genoeg geen enkele mensen die ik ken waarmee ik dit kan.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat ik zo apart vind is dat ik soms, met mensen die ik nog maar heel kort ken, met één of twee gesprekken en enorme diepgang bereik.

En dan word ik me bewust van anderen waarbij dat na bijvoorbeeld vier jaar vriendschap nog niet gelukt is.

Dan ga ik me afvragen of ik in iedere vriendschap die diepgang zoek, of dat leuke dingen doen zonder diepe gesprekken, ook goed is. Waar wil ik mijn tijd aan besteden?
Always remember to live
Never forget to give

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ÜberHB'er is ironisch bedoeld. Zelfrelativering, er gaat niets boven.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Phileine2 schreef:Mijn ervaring is juist dat die échte klik niet zoveel met interesses en levensfase te maken heeft.
Ik bedoel dan vooral een soort golflengte. Dat je uit compleet verschillende werelden/milieus kunt komen, verschillende leeftijd en dan toch een bijzondere klik hebt.

Althans, ik denk dat dat een intelligentie-klik is.
Jij zegt hier precies wat ik eerder geschreven heb in het topic dat Moira een aantal maanden geleden gestart heeft. Ik zal het hieronder nogmaals plaatsen:

[...]We leven allemaal op dezelfde aardbol, maar niet in dezelfde wereld voor mijn gevoel. We leven naast elkaar en langs elkaar. De mensen die in mijn wereld rondlopen, zitten op dezelfde golflengte als ik. En dat zijn er heel weinig. Ik heb er maar een paar gekend. Ongetwijfeld lopen er ergens nog meer rond, maar komen we elkaar niet tegen. [...]Ik raak daarvan overstuur. Ik blijf alleen op de wereld over, hoeveel mensen er ook om me heen zijn: zíj zitten nl. niet in mijn wereld.
En omdat ik al in geen jaren mensen ben tegengekomen die op dezelfde frequentie leven als ik, ben ik bang, dat dat ook niet meer gaat gebeuren. Waar kan ik ze vinden? Zoeken is als naar een speld in een hooiberg.

Ik kan uit eten gaan met anderen, potje poolen, naar een museum. Ik merk dat ik er niet echt van genieten kan, betrap mezelf erop de vraag te stellen: wat doe ik hier? Zijn deze mensen aardig? Ja. Vind ik poolen leuk? Ja. Wat is er dan mis? Wat mis ik dan? Waarom ben ik op dat moment tóch alleen?
Er is momenteel één persoon bij wie ik los kan. Helaas woont hij met zijn gezin in het buitenland en zien wij elkaar maar één à twee keer per jaar, maar ik kan daar heel erg naar uitkijken.

Dit is voor mijn gevoel waar dit topic over gaat.
Sommigen van jullie hebben het over honger naar uitdaging, over soms klikt het wel, soms niet, over overeenkomstige interesses, over opleiding en achtergrond. Dat alles is niet waar het om gaat. Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit. En die persoon heeft misschien wel hele andere interesses, een hele andere achtergrond, heeft wel een goede baan waar jij die niet hebt, geen communicatieve vaardigheden waar jij die wel hebt. Dat zijn klikken van een ander niveau, van een andere dimensie. De klik waar ik het over heb is een diepgaand, allesoverstijgend, essentiëel gevoel van verbondenheid.

De klik die je het gevoel kan geven: Ik ben niét alleen op de wereld.

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Met excuses voor degenen die dit al eerder gelezen hebben.
Voor mij houdt trouwens de mate van intelligentie absoluut verband met de mogelijkheid die klik te ervaren. Dat kan ik inmiddels wel met zekerheid zeggen.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”