Phileine2 schreef:Mijn ervaring is juist dat die échte klik niet zoveel met interesses en levensfase te maken heeft.
Ik bedoel dan vooral een soort golflengte. Dat je uit compleet verschillende werelden/milieus kunt komen, verschillende leeftijd en dan toch een bijzondere klik hebt.
Althans, ik denk dat dat een intelligentie-klik is.
Jij zegt hier precies wat ik eerder geschreven heb in het topic dat Moira een aantal maanden geleden gestart heeft. Ik zal het hieronder nogmaals plaatsen:
[...]We leven allemaal op dezelfde aardbol, maar niet in dezelfde wereld voor mijn gevoel. We leven naast elkaar en langs elkaar. De mensen die in mijn wereld rondlopen, zitten op dezelfde golflengte als ik. En dat zijn er heel weinig. Ik heb er maar een paar gekend. Ongetwijfeld lopen er ergens nog meer rond, maar komen we elkaar niet tegen. [...]Ik raak daarvan overstuur. Ik blijf alleen op de wereld over, hoeveel mensen er ook om me heen zijn: zíj zitten nl. niet in mijn wereld.
En omdat ik al in geen jaren mensen ben tegengekomen die op dezelfde frequentie leven als ik, ben ik bang, dat dat ook niet meer gaat gebeuren. Waar kan ik ze vinden? Zoeken is als naar een speld in een hooiberg.
Ik kan uit eten gaan met anderen, potje poolen, naar een museum. Ik merk dat ik er niet echt van genieten kan, betrap mezelf erop de vraag te stellen: wat doe ik hier? Zijn deze mensen aardig? Ja. Vind ik poolen leuk? Ja. Wat is er dan mis? Wat mis ik dan? Waarom ben ik op dat moment tóch alleen?
Er is momenteel één persoon bij wie ik los kan. Helaas woont hij met zijn gezin in het buitenland en zien wij elkaar maar één à twee keer per jaar, maar ik kan daar heel erg naar uitkijken.
Dit is voor mijn gevoel waar dit topic over gaat.
Sommigen van jullie hebben het over honger naar uitdaging, over soms klikt het wel, soms niet, over overeenkomstige interesses, over opleiding en achtergrond. Dat alles is niet waar het om gaat. Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit. En die persoon heeft misschien wel hele andere interesses, een hele andere achtergrond, heeft wel een goede baan waar jij die niet hebt, geen communicatieve vaardigheden waar jij die wel hebt. Dat zijn klikken van een ander niveau, van een andere dimensie. De klik waar ik het over heb is een diepgaand, allesoverstijgend, essentiëel gevoel van verbondenheid.
De klik die je het gevoel kan geven: Ik ben niét alleen op de wereld.