Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Het bewust zijn van jezelf, huh?

Dat onaangename gevoel zit hem erin dat voor een synestheet die andere kleur als klinkklare onzin wordt ervaren. En dat gevoel kun je dan niet wegdrukken met de rationele gedachte: 'het is voor iedereen anders'.
Dat jij bijvoorbeeld ´bruin, groen...´ noemt bij het cijfer 3, bezorgt mij de kriebels. Voor mij is het prachtige, diepe, bloedrode kleur. Als ik probeer om het getal 3 voor te stellen in een bruine kleur, voel ik me ongemakkelijk, omdat het in mijn beleving incorrect is. Het voelt als een bizarre onwaarheid, als ´fout´. Het is lastig uit te leggen... Alsof je op een dag opstaat en ineens plakt je bed aan het plafond, zijn de bladeren van de bomen paars en de wolken groen, bevriest water bij 100°C etc. Het klópt gewoon niet.

Natuurlijk heeft iedere synestheet een geheel eigen belevingswereld en kun je het niet over een kam scheren. De een kan het misschien iets gemakkelijker naar de achtergrond drukken dan de ander, zoals de een misschien beter in staat is om lawaai te negeren dan de ander, maar volgens mij is synesthesie over het algemeen juist iets dat zeer intens ervaren wordt.

Zeker niet iedere synestheet kan goed rekenen met behulp van de kleuren, Tammett is daarin eerder uitzondering dan regel. Voor mij is de 1 zonnig geel, en de 5 oranje, maar de 6 (1+5) is donkerblauw met een paarse rand. En 3 is bloedrood, 7 loofgroen, maar 21 (3x7) is transparant blauwgroen met zonnig geel. Dus eeeh... ik heb er echt niets aan. Sterker nog, ik heb de neiging de 5 maar te vermijden, omdat ik het zo'n ongelooflijk onsympathiek cijfer vind. :mrgreen:

Succes met het bijhouden van je ervaringen!

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Oscar, er bestaat ook zoiets als een bibliotheek :P .

En wat betreft dingen ruiken..........
Een mens kan een goede neus hebben maar zoals er mensen zijn die dingen weten/zien/horen (paranormale gaven) zijn er ook mensen die een geur ruiken waardoor ze informatie verkrijgen.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dat weet ik Willemijn :P Maar noem me maar gek maar dat kan ik niet. Ik wil een boek graag zelf hebben... Ook niet lenen van een bibliotheek.

En Akkelyn, misschien gelukkig zelfs dat ik me daar niet in kan vinden. Ja er zijn dingen die ik als onaangenaam ervaar als andere mensen iets anders zien of ervaren dan ik. Maar dat valt niet verder onder de categorie synesthesie. Misschien heb ik het ook niet en ervaar ik toevallig bepaalde dingen bij iets omdat mijn verbindingen alsnog enigszins kruislings lopen maar niet op de manier van synesthesie. Vind ik ook niet erg want ik hoef het niet te hebben.

Maar met hoe jij met sommen rekent, kan je daar een patroon in herkennen? Zoals als jij transparant blauwgroen met zonnig geel ziet dan weet jij dat dat 21 is. Maar moet je alsnog die berekening krijgen? Of zie je alsnog zoals Daniel Tammett het heeft bij de opgave 3x7 "automatisch" transparant blauwgroen met zonnig geel?

Mijn vader zei laatst dat hij de antwoorden automatisch ziet als hij een som ziet. En dit zijn sommen die ver oplopen (Als klein kind viel het me al op toen ik hem een vraag stelde met hoe lang het zou duren als ik van de flat zou tuffen wanneer het op de grond kwam. Hij het had over versnelling, luchtweerstand hoogte etc en binnen no time met een antwoord kwam ver achter de komma) Maar goed, het kan ook zijn dat hij gewoon zeer snel kan hoofdrekenen en niet iets is wat "automatisch" gaat. Maar goed, hij praat nooit echt over met wat hij allemaal kan dus aan hem heb ik praktisch niks om te te "leren" hoe ik ben.

Maar het bijhouden ga ik zeker doen.
“A clever fighter is not only who wins, but excels in winning with ease”

Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Och, ik weet niet of je het wel als iets positiefs of negatiefs moet zien. Voor mij is het neutraal.
In de kleuren zit geen logisch patroon. Als er al eens iets klopt, is dat toeval. Geel + blauw is groen, maar 1 + 4 is niet 7. Dus het rekenen en de kleuren zijn bij mij gescheiden.

DanielM
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Oscar schreef:Dag allen,

ik heb geen idee hoe ik dit goed kan verwoorden. Ik heb het nog niet echt kunnen vinden hier (of ik zoek niet goed) Maar ik heb wel eens het volgende meegemaakt, en dit gebeurd eens in de zoveel tijd. Met name als ik voor een spiegel sta trouwens. Het is echt lastig om te omschrijven vind ik maar ik doe mijn best.

Soms sta ik dus wel eens voor een spiegel, of kijk ik naar mijn hand als ik aan het fietsen ben, en dan lijkt het net alsof ik in 1 keer zeer bewust word van het feit dat ik besta. Dat ik Oscar ben. Zo zie ik eruit, dit is mijn uiterlijk en het feit dat ik dus denk. (Waarbij vervolgens de bewustwording komt van het feit dat ik dus dat ook denk.) Dit voelt als zeer onaangenaam en soms zelfs als nogal eng als het heel heftig is. Ik heb niet echt een idee hoe ik dit gevoel kan omschrijven verder maar ik vraag me af of meerdere mensen zich enigszins in dit gedeelte herkennen en of er ook misschien een verklaring voor is? Zoiets duurt niet heel erg lang, een aantal minuten en dan probeer ik me gewoon weer te focussen op wat ik aan het doen was en dan ebt het wel weg. Maar ik vind dit echt een bizarre ervaring.
Dit heb ik mijn hele leven al. Hele dagen door. Als kind vond ik het echt geweldig. Als een film. Zo rond m’n 14e kwam ik er achter dat niet iedereen zich (meer) zo bewust was van zichzelf, en dacht ik vaak: Ik wil er van af! Omdat ik net zo wilde zijn als anderen; minder bewust van mezelf en de omgeving. Puberteit en zo. Maar dat ging (achteraf gelukkig) niet, jaren mee geworsteld in de vorm van (existentiële) depressies. Totdat ik een aantal jaren geleden over kwantumfysica ging lezen, nooit meer een depressie gehad. Als je het mij zou vragen: niets om je zorgen over te maken, of bang voor te zijn. Integendeel. :wink:

Afbeelding

:-D
A man should look for what is, and not for what he thinks should be. ~ Albert

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik herken het ook, al weet ik niet of de ervaring die eronder ligt precies hetzelfde is. Ik heb eens in de zoveel tijd dat ik in de spiegel kijk en wat langer kijk en dan gewoon niet snap dat ik dat inderdaad ben. Heeft ook iets te maken met de blik van de ander. Ik probeer dan te zien wat anderen zien als ze mij zien en daar schrik ik vervolgens van. Ik voel me onzichtbaar, alsof mensen me niet echt zien. Een beetje zoals in mijn onderschrift, in dat citaat van Virginia Woolf herken ik me heel erg: andere mensen hebben een gezicht, zijn er echt, 'the things they lift are heavy'. Hoe ik mezelf ervaar is heel anders. Misschien omdat mijn hoofd soms topzwaar voelt, alsof ik veel teveel gedachten en gevoelens heb voor mijn kleine lijf.

Zoiets. Moeilijk uit te leggen.

Maar ook iets van, wat je soms hebt als je heel lang na gaat denken over een bepaald woord en er dan achterkomt dat dat woord eigenlijk heel raar klinkt. Dat het woord niks meer is dan een verzameling klanken, en niet datgene waar het naar verwijst.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

En ik vind het dan eng om in mijn ogen te kijken. Sowieso heb ik buien waarin ik spiegels vermijd omdat het gewoon te confronterend is.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.

Blondie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ook voor mij is het heel herkenbaar. Vooral toen ik nog een kind was, had ik dit soort ervaringen regelmatig.
Op het moment heb ik het letterlijk te druk voor dit soort bewustzijn. Het lijkt wel of er gewoon geen ruimte voor is in mijn hoofd.

DanielM
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nalle schreef:Ik voel me onzichtbaar, alsof mensen me niet echt zien.
Dat zou wel wat zijn. Onzichtbaar. Untouchable. Dan hoeven we ons nergens meer zorgen over te maken. Weg met die complexiteit. Weten wij veel. Hoe goed kennen we onszelf en de wereld die we om ons heen zien eigenlijk?
Blondie schreef:Op het moment heb ik het letterlijk te druk voor dit soort bewustzijn.
Dit is m.i. een van de redenen dat lang niet iedereen zich hierin herkent. Misschien zijn we wel gewoon te druk om het leven te ontdekken, vinden we andere dingen belangrijker. Zou me niets verbazen.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

DanielM schreef:
Dat zou wel wat zijn. Onzichtbaar. Untouchable. Dan hoeven we ons nergens meer zorgen over te maken. Weg met die complexiteit. Weten wij veel. Hoe goed kennen we onszelf en de wereld die we om ons heen zien eigenlijk?
Nee ik bedoel in negatieve zin. Dat ik dan alleen een buitenkant zie en niet mezelf zoals ik mezelf van binnenuit ken. Wat logisch is, want dat is precies wat je ziet als je in de spiegel kijkt ;) Maar het verschil is zo groot.

DanielM
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nalle schreef:
DanielM schreef:
Nee ik bedoel in negatieve zin. Dat ik dan alleen een buitenkant zie en niet mezelf zoals ik mezelf van binnenuit ken. Wat logisch is, want dat is precies wat je ziet als je in de spiegel kijkt ;) Maar het verschil is zo groot.
Oh zo. Dat het verschil soms groot kan zijn heb ik vaker ondervonden, inderdaad :D

Wat dat betreft ben ik vrij stabiel.

Beiden lelijk.

DanielM
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hier Alanis Morissette waarin bewustzijn zich bewust van zichzelf wordt.

Wat dacht je ervan om te stoppen met die antibiotica?
Wat dacht je ervan om te stoppen met eten
als ik vol zit?
Wat dacht je van dat doorzichtige lokaas
dat voorgehouden wordt?
Wat dacht je van die
altijd maar moeilijk te vatten verering?

Bedankt, India
Bedankt, schrikbewind
Bedankt, desillusie
Bedankt, zwakheid
Bedankt, consequentie
Bedankt, bedankt, stilte

Wat vind je ervan als ik jou niet van
alles de schuld geef?
Wat vind je ervan als ik voor één keer
van het moment geniet?
Wat dacht je van hoe goed het voelt om je
ten langen leste te vergeven?
Wat vind je ervan om het allemaal
stuk voor stuk te betreuren?

Bedankt, India
Bedankt, schrikbewind
Bedankt, desillusie
Bedankt, zwakheid
Bedankt, consequentie
Bedankt, bedankt, stilte

Het moment dat ik het losliet
was het moment dat ik meer kreeg dan ik aankon
Het moment dat ik ervan afsprong
was het moment dat ik neerkwam
Wat dacht je ervan om niet langer
masochistisch te zijn?
Wat dacht je ervan om te denken aan je theologie?
Wat dacht je ervan om je ongegeneerd
je ogen uit je kop te huilen?
Wat dacht je ervan om de dood
niet gelijk te stellen aan stoppen?

Bedankt, India
Bedankt, Voorzienigheid
Bedankt, desillusie
Bedankt, zinloosheid
Bedankt, duidelijkheid
Bedankt, bedankt, stilte
Laatst gewijzigd door DanielM op zo 09 feb 2014, 04:07, 1 keer totaal gewijzigd.

DanielM
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Voor de goede orde, elke zin is raak voor dit topic.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Interessante reacties lees ik. Ik heb alleen even niet de fut om heel erg inhoudelijk te reageren.

Toch was het zinnetje wat ik las van DanielM: "Wat dacht je ervan om je ongegeneerd
je ogen uit je kop te huilen?"
om 1 of andere reden toch iets wat bleef hangen.

Ikzelf heb dus met Lonneke een liedje gemaakt waar ik me dingen afvraag. Daar rap ik dus ook dit zinnetje: Dus ik zou wel eens willen weten waarom,
ik met het uiten van mijn pijn en mijn tranen niet verderkom.

Ik heb altijd een gevoel alsof het weinig werkt om mezelf te uiten. Ik heb mezelf wel eens geprobeerd aan te kijken in de spiegel toen ik huilde. Ik voelde toen niets anders dan walging. Het lijkt erop alsof hoe meer ik ermee bezig ben met het bewust zijn, hoe meer ontevreden ik ben met de persoon wie ik ben. De laatste tijd ben ik daar sowieso veel over aan het nadenken.

Soms ben ik overigens ook zeer traag van begrip merk ik, het refrein wat Lonneke zingt (Ik kende haar toen kort, dus ik dacht ze schreef een refrein gewoon voor het liedje) later begreep ik dat ze dat letterlijk naar mij bedoelde als antwoord. Deed me toch wel wat :)

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Volledig offtopic, maar wat zijn jullie goed!

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik herken hier volgens mij ook wel wat in. Het is moeilijk uit te leggen, het is ook wel een poos geleden en daardoor kan ik het niet direct voor de geest halen. Op een dieper en daarmee abstracter niveau is er een bepaalde herkenning die ik niet zo goed kan duiden op dit moment. Wat ik wel weet dat het meer gaat om bewustzijn van mijn omgeving en daarmee indirect ook mijzelf. Maar dat nu hetzelfde is wat in dit topic staat beschreven, betwijfel ik toch wel.

Kwabbernoot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Een soort derealisatie?

GeneralFe26
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Typisch, maar ik heb min of meer het omgekeerde: Als ik in de spiegel kijk zie ik mezelf niet als mezelf, maar meer als ... ? Ja, wat eigenlijk.. Ik weet dat ik het ben, maar daar houd het op.
En als ik er echt over nadenk, over wie ik ben en mijn bestaan, dan lijk ik mijlen ver verwijderd van mezelf. Ik merk dat ik het moeilijk vind om uit te leggen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat het bij dus andersom is.
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zoals jij omschrijft GeneralFe26, dat 'herken' ik net zo goed, al komt het voor mij min of meer overeen met elkaar. Het zó bewust zijn van mezelf dat wat ik in de spiegel zie van 'mezelf' bijna een andere wereld lijkt. Hier heb ik me als klein ukkie heel wat tijd mee zoet gehouden. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

GeneralFe26 schreef:Typisch, maar ik heb min of meer het omgekeerde: Als ik in de spiegel kijk zie ik mezelf niet als mezelf, maar meer als ... ? Ja, wat eigenlijk.. Ik weet dat ik het ben, maar daar houd het op.
En als ik er echt over nadenk, over wie ik ben en mijn bestaan, dan lijk ik mijlen ver verwijderd van mezelf. Ik merk dat ik het moeilijk vind om uit te leggen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat het bij dus andersom is.
Heb je bepaalde onzekerheden over jezelf? Of heb je bepaalde doelen in je leven die je zo graag wilt bereiken maar het er nog niet van is gekomen?

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”