Dat jij bijvoorbeeld ´bruin, groen...´ noemt bij het cijfer 3, bezorgt mij de kriebels. Voor mij is het prachtige, diepe, bloedrode kleur. Als ik probeer om het getal 3 voor te stellen in een bruine kleur, voel ik me ongemakkelijk, omdat het in mijn beleving incorrect is. Het voelt als een bizarre onwaarheid, als ´fout´. Het is lastig uit te leggen... Alsof je op een dag opstaat en ineens plakt je bed aan het plafond, zijn de bladeren van de bomen paars en de wolken groen, bevriest water bij 100°C etc. Het klópt gewoon niet.
Natuurlijk heeft iedere synestheet een geheel eigen belevingswereld en kun je het niet over een kam scheren. De een kan het misschien iets gemakkelijker naar de achtergrond drukken dan de ander, zoals de een misschien beter in staat is om lawaai te negeren dan de ander, maar volgens mij is synesthesie over het algemeen juist iets dat zeer intens ervaren wordt.
Zeker niet iedere synestheet kan goed rekenen met behulp van de kleuren, Tammett is daarin eerder uitzondering dan regel. Voor mij is de 1 zonnig geel, en de 5 oranje, maar de 6 (1+5) is donkerblauw met een paarse rand. En 3 is bloedrood, 7 loofgroen, maar 21 (3x7) is transparant blauwgroen met zonnig geel. Dus eeeh... ik heb er echt niets aan. Sterker nog, ik heb de neiging de 5 maar te vermijden, omdat ik het zo'n ongelooflijk onsympathiek cijfer vind.

Succes met het bijhouden van je ervaringen!