Stefan schreef:Goh, mjah.. ik dacht dat epileptisch mini-aanvalletjes gewoon weleens voorkwamen eigenlijk. Niks om bang voor te zijn
Ik kan dit ook weleens hebben, al weet ik niet of de ervaring hetzelfde is. Ik word dan zelfbewust, en denk soms na over dat ik zo bewust ben van mezelf, en over dat ik daar over kan nadenken wat best cool is van het brein.. voor mij normale kost, maar ik vermoed dat er iets verschilt in de
ervaring waardoor oscar het vreemd vindt aanvoelen...
Ik heb soms ook weleens dat ik me ineens in een ander inleef.. de wereld door diegene's ogen beschouw.. ik loop dan meestal vast op gevoel (gevoelens inbeelden alsof het de jouwe zijn is wat griezelig haha)
Misschien zijn het kleine epileptische aanvallen. Laat ik me daar eens in verdiepen. Als ik mezelf daarin herkennen kan ik het "oplossen" en ben ik dat gevoel misschien ook weer kwijt. Of het nou wel of niet zo is. Maar in je tweede alinea, dat is ongeveer hoe ik het ervaar maar bij mij voelt het inderdaad vreemd en niet cool. Het overkomt me en voelt echt heel erg vreemd. Maar ook het inleven in een ander, zeer zelden heb ik dat. Misschien dat dan de "theory of mind" aangesproken wordt ofzo, want dat voel echt heel vaag voor mij!
En GermavM, "leuk" dat jij een zelfde soort al dan niet de zelfde ervaring hebt. Ik wist wel dat ik hierin niet de enige in kon zijn. Het is niet zo dat ik ook in een bepaalde angst aanval kom dat ik niet functioneer. Soms gebeurd het als andere mensen er ook zijn, en dan reageer ik nog wel op hen maar het lijkt alsnog wel alsof ik meer in mijn eigen zelf zit op dat moment.
GermavM schreef:Heb je ook weleens dat je in principe beseft dat je mens/wezen bent en je dan toch verwondert over jouw specifieke kenmerken?
Wel het beseffen van het mens zijn. Heel soms een verwondering, maar door mijn onzekerheid komt dat niet vaak naar voren. Wel het feit dat ik opgebouwd ben uit de dingen die mij mens maken dat ik me daarover verwonder. De hersenen, oren, hoe alles wordt aangestuurd zonder dat ik er zelf over hoef na te denken en dat het toch gebeurd om mij te "helpen".
Korrel schreef:Je bent in elk geval geen narcist zo te lezen.
Doe jij veel aan zelfreflectie ?
En Korrel, ja ik doe veel aan zelfreflectie. Ik weet dus sinds 2012 dat ik Asperger heb. Mijn leven hiervoor was een chaos. En aangezien eerdere pogingen tot mezelf "beter" maken mislukten heb ik na mijn juiste diagnose toch de schakeling gemaakt om dit keer echt te leren. En ik wil ook zo graag door kunnen komen als de "NT'er". Dus constant reflecteer ik naar wat iets met mij doet (Dit tot vermoeienis toe) en probeer ik bepaalde dingen die mij beperken te overstijgen weliswaar gesimuleerd.
Thom schreef:Besta je niet, als je je daarvan niet bewust bent?
En Thom, geen idee of ik dan niet besta. Ik zie het in ieder geval niet op een filosofische manier.