Ik zou haast zegen: er is ook leven
zonder de intelligentie test, Etiennetje!
Op HIQ was er ooit eens, in een diep grijs verleden, een lopend topic over diezelfde Mensa test, HB zijn, hoog intelligent zijn, intelligentie testen iha, Mensalen die zich niet hoogbegaafd noemen, de voorspellende waarde van dit alles enzovoort, enzovoort..Sindsdien komen deze onderwerpen met enige regelmaat apart, of door elkaar heen, weer langs.
De enige conclusie die ik inmiddels voorzichtig durf te trekken is dat je niet teveel waarde moet hechten aan de conclusie van een intelligentie test. Tuurlijk, fijn als je >145 scoort. En dan? Dan vallen even alle kwartjes op hun plaats, if so. En daarna? Dan ben jij nog steeds E. en ik M.
Ik vind het heel gevaarlijk en zelfs onwenselijk zoveel waarde aan een IQ test (want
dat wordt gemeten) te hechten. Er zijn mensen die > 130 scoren en die toch niet HB zijn. Er zijn mensen die 110 scoren en tóch HB zijn.
Ik durf te stellen dat zolang jij zoveel waarde aan de mensa test hecht, er best veel kans is dat je die test
niet haalt. Tenzij je stalen zenuwen hebt. Beschouw jezelf gewoon als slim, Etiennetje. Of gewoon als Etiennetje.
PS Het is soms heel moeilijk om de toon van een topic te vatten, je ziet immers niet wie er tegen je aan kletst en hoe diegene erbij kijkt. Ik bedoel dit alles als hart onder de riem. Ik zeg het er maar even bij