Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Ervaringsverhalen gezocht voor project

Toch besloten het project ‘in te korten’ en ons te beperken tot hoogbegaafdheid (met daaronder vallende hooggevoeligheid en vaak beelddenken) en AD(H)D.
Zijn er mensen die nog ervaringen willen delen, tips hebben of iets anders? Hieronder in ieder geval een lijstje met allerlei mogelijke onderwerpen. Alles is welkom.

• Verschillende types
• Goede websites/boeken/documantaires/links etc.
• Faalangst
• Demotivatie
• Sociale isolatie
• Waardoor ontstaan meestal problemen en op welk gebied?
• Mogelijke oplossingen voor bovengenoemde
• Hoogbegaafdheid in combinatie met…
• Onderpresteren (2 soorten)
• Belangrijkste kenmerken volgens jou
• Omgang in het algemeen (hoe zou je graag behandeld willen worden? Waar loop je tegenaan/hoe word je behandelt? Etc.)
• Praktijkvoorbeelden
• Positieve en negatieve kanten van hoogbegaafdheid\
• Goedwerkende leermethodes (en jou ideeën hierover)
• Wat hebben hoogbegaafde kinderen volgens jou voornamelijk nodig? (behoefte aan…) En hoe ging het vroeger/nu bij jou? Wat minste je? Of had je wel?
• Hoe begeleid je deze kinderen (meningen, ideeën hierover)
• Veelvoorkomende problemen en eigen ervaringen hiermee
• Loop je wel eens vast (en waarmee?)
• Hoe denk je dat veel mensen tegen hoogbegaafdheid aankijken en hoe kijk je er zelf naar?
• Zijn er volgens jou duidelijke verschillen tussen hoogbegaafde jongens en meisjes (ook in de omgang)
• Heb/had je ook te maken met andere/bijkomende problemen als depressies? En hoe ga/ging je hiermee om?
• Wat vind je erg typerend voor hoogbegaafden
• Hoe denk je dat ze om school geholpen/begeleid kunnen worden, wat zijn jouw ideeën
• Wat vind je van speciale ‘leonardo-scholen’
• Hoe om te gaan met voorsprongen/achterstanden volgens jou? Versnelling, verdieping etc.
• Wat denk je dat specifiek is voor hoogbegaafde jongeren (12-18)? Op een andere manier helpen?
• Praat je moeilijk of juist makkelijk of klap je dicht? Wat denk je dat de oorzaak hiervan is en hoe ga je hiermee om?
• Je ervaringen met het onderwerp: verbinding hoofd/hart (hersenen nemen het over, gedachten niet kunnen stoppen, je afsluiten van je gevoel etc.) Hoe kun je hiermee omgaan?
• Emotionele/sociale ontwikkeling
• ‘niet anders willen zijn’
• Hoogbegaafdheid met betrekking tot opleidingen/studies (wat zijn jouw ervaringen hiermee?)
• Gevolgen bij geen herkenning/begeleiding (mogelijke)
• Hoe te leren jezelf te aanvaarden, ervaringen met dit onderwerp
• Rechtvaardigheidsgevoel (aanvaringen hierdoor, onbegrip, boosheid etc.)
• (de) motivatie (waardoor? Hoe te motiveren? Etc.)
• Problemen met leren (niet hebben geleerd te leren)
• Verveling en onbegrip (en de gevolgen hiervan op jou. Hoe dit te voorkomen etc.)
• Eenzaamheid
• ‘Angst’ voor uitdagingen
• Mindfulness?
• Jou ontdekking van je hoogbegaafdheid en hoe met deze kennis om te gaan?
• Overgevoeligheid en het niet kunnen delen hiervan
• Perfectionisme
• (zelf)Discipline
• De balans tussen over en onderprikkeling en de weg ernaar toe
• Samenwerken
• Lichamelijk (veel energie) + slaap
• Effectief communiceren?
• Intelligentietest ja/nee (wel of niet doen, gedaan/niet gedaan, redenen, eigenlijk alles wat ermee te maken heeft)
• Échte vrienden (behoefte aan vriendschap, (niet) gevonden?)
• Interpretatie van dingen
• Het aanpassen (aan anderen, aan het werk, de omgeving, de regels, sociale omgangsnormen, alles…)! (ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel)
• Enorme energie
• De zoektocht naar jezelf
• Groot verantwoordelijkheidsgevoel en hoe ermee om te gaan/ hoe ga je ermee om
• Manipulatie
• Concentratie/afleiding
• Altijd meerdere kanten zien
• Stampwerk
• Introvert en extrovert
• Eisen en verwachtingen
• Aangezien voor autisme? Of ADHD?
• Interesses
• Hoogbegaafdheid en burn-out/overspannen raken
• Hoogbegaafdheid en de tegenwoordige maatschappij (hoe ermee om te gaan, tips, eigen ervaringen)
• Erfelijkheid (jou familie?)
• Verslavingsgevoelig (ook als middel om je hoofd te stoppen)
• Minderwaardigheidsgevoelens
• Pessimistisch/optimistisch
• Eerlijkheid (wanneer dingen wel/niet zeggen etc.)
• Beelddenken, taaldenken
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ingekort??? Wel grappig als ik jullie lijst zie, eerlijk gezegd.
Ik wens jullie veel succes.

In de boeken en artikelen die ik heb geschreven vind je ook al veel ervaringsverhalen.
Ik heb al diverse malen interviews gegeven. Daar vind je mijn eigen ervaringsverhaal in terug.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Noks schreef:Ingekort??? Wel grappig als ik jullie lijst zie, eerlijk gezegd.
Ik wens jullie veel succes.

In de boeken en artikelen die ik heb geschreven vind je ook al veel ervaringsverhalen.
Ik heb al diverse malen interviews gegeven. Daar vind je mijn eigen ervaringsverhaal in terug.
Inkorten lijkt niet onze sterkste kant... :blush:
Ik kan tegelijk wel en niet de hoofd en bijzaken van elkaar onderscheiden. Zie zoveel verbanden en alles lijkt dan soms allemaal even belangrijk. Wanneer kunnen we dan ook zeggen of iets minder/meer belangrijk is?
Ondanks dat toch wel weer een stukje verder gekomen vandaag. Bezig met een paar filmpjes, interviews, zelf artikelen schrijven en opzoeken...

Dankjewel,
ik ga zoeken!
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mijn filosofie Willow: als er zoveel dingen zijn waar ik niet uit kan kiezen dan neem ik de derde. Voor andere mensen werkt de 7e, of het onderwerp dat met dezelfde letter begint als je eigen voornaam. Heerlijk irrationeel maar op zo'n manier kiezen maakt het voor mij erg makkelijk en heb eigenlijk nooit nadeel ondervonden van gewoon iets kiezen. Wel voordeel: minder twijfel over het kiezen :)

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mijn filosofie Willow: als er zoveel dingen zijn waar ik niet uit kan kiezen dan neem ik de derde. Voor andere mensen werkt de 7e, of het onderwerp dat met dezelfde letter begint als je eigen voornaam. Heerlijk irrationeel maar op zo'n manier kiezen maakt het voor mij erg makkelijk en heb eigenlijk nooit nadeel ondervonden van gewoon iets kiezen. Wel voordeel: minder twijfel over het kiezen :)
Ik zou graag willen dat ik dat kon, maar mijn hoofd lijkt het niet toe te laten. :huh: Het blijft maar met allerlei constante beredeneringen bezig. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven... Sorry. Misschien dat het me ooit gaat lukken, ik hoop het :)

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Omscihrijven is niet nodig Willow. Been there done that :) Gewoon een dartboard en pijltjes gooien om het eerste waar je al je energie, enthousiasme en talent op gaat storten.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”