Laat ik eerst wat algemene informatie geven over emigranten en hun motivatie..SeventyEight schreef:Ben zelf ook een aantal Jaren geleden verhuisd. Niet geemigreerd. Maar wel van Randstad naar tegen de Duitse grens. Het laatste jaar begin ik te merken dat ik me in het verkeer in het Westen minder thuis voel. W.s. ben ik veranderdplato schreef:Ik woon 10 jaar niet meer in Nederland. Vorig jaar ben ik er een paar dagen geweest, dat was 2 jaar geleden voor het laatst. Wat mij opviel is dat de mensen agressiever zijn geworden maar ook zuur in hun visie op hun directe en indirecte omgeving.SeventyEight schreef:http://daskapital.nl/2017/01/haha_hoogb ... erklo.html
Waarom ik de link naar het bovenstaande hier post weet ik eigenlijk ook niet.
Misschien wel om aan te geven wat de status van het publieke debat/opinie omtrend HB is?![]()
Maar tolerantie en intolerantie zullen altijd bestaan. Ik ben i.i.g. niet verhuisd omdat ik me in de Randstad destijds niet meer thuis zou voelen o.i.d. Ik ben letterlijk voor de Liefde verhuisd. En nee, daar kreeg ik niet alleen goede dingen voor terug. Maar dat geeft niet.
En zo vind ik het migreren ook niet goed of fout. Wat ik me alleen wel afvraag: waarom emigreer (of vlucht) je? En waarom willen veel mensen naar (West-) Europa? Waarom reageren mensen zo op het woord hoogbegaafdheid? Is het zo bedreigend? Is het allemaal overlevingsdrang met alle gevolgen en intolerantie als gevolg? Is dit gewoon een natuurlijke cyclus of gang van zaken? Een soort, de mensheid, die opkomt, maar ook weer verdwijnt? Aan zijn eigen success ten onder gaat? Wat is dat dan, succes? Ben ik, en al die andere mensen van het programma Ik Vertrek, dan zoveel beter af?
Als iets zeker is, dan is het dat we allemaal onzekerheden hebben. In dat opzicht zijn we hetzelfde. Dat is wat "we" delen. Samen. En waar we elkaar ook mee kunnen helpen. Let's choose our battles.
Emigratie uit Nederland:
Periode 2000 t/m 2009
aantal 1.077.776 - gemiddeld 107.777
2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700
2014 - 144.134
2015 - 147.156
Aantal 840.790 (laag t/m universitair opgeleid)
* Totaal generaal 1.918.566 emigranten *
Reden:
- ontbreken vertrouwen in politiek en bestuurders
- ontbreken sociale cohesie in Nederland
- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving
Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen
- wil niet meer in een EU land wonen
Het aantal immigranten bedraagt in diezelfde periode 2.232.929. Aantal emigranten en immigranten is een mutatie geworden van plm 25% totaal. Dat vind ik hoog.
Voor mij zelf sprekend dan maar. Ik had in NL 2 bedrijven, een retailbedrijf met 5 filialen en een trainingsorganisatie mbt management, sales en social skills.
In het retailbedrijf en thuis heb ik 23 inbraken gehad alsmede een overval met een bijbehorende schietpartij. Dat wil je niet meemaken. Nog die inbraken en die overval zijn opgelost. Dan kom je in de maatschappelijke wereld terecht van een wat is hier aan de hand. Is dit leefbaar?
Smorgens vroeg moest ik om 6 uur beginnen met auto te rijden om om 9 uur een training te beginnen. Dan maak je echt hele lange dagen. Mijn behoefte om een vrij leven te hebben en te kunnen doen wat ik graag wil doen kwam steeds meer onder druk te staan. De maatschappij begon voor mij te beslissen ipv dat ik dat zelf kon doen. Los nog van een giga partij regels. Er zijn geloof ik 64.000 wetten bedacht. Als ondernemer loop je daar tegen aan. Steeds weer.
Hier woon ik weer vrij en de beschaving van mensen is groot tot zeer groot. Hier is nog een cultuur van elkaar een handje helpen. Een open communicatie, vriendelijk in de omgang en betrouwbaar in gedrag. En...nooit een file.
Ter illustratie:
De wet van Jante. Is hier heel duidelijk aanwezig. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Jante
Vooral de ruimte om te kunnen leven is voor mij aantrekkelijk. Dit hebben hier voor bv 275.000 E https://www.edc.dk/sog/?pris=1995555-2000000
Laat ik maar even stoppen, misschien later meer.Het is even bedoelt als een indruk. Behalve de cijfers dan.