Ik herhaal mezelf, maar toch: The Malazan book of the Fallen. Zelfs als je normaal geen fantasy leest - dit is literatuur, fantasy die boven zichzelf uitstijgt. Het is moeilijk om er in te komen (je wordt in het diepe gegooid) en het zijn heel veel pagina's, maar het is zo de moeite waard. Mogelijk de beste boeken die ik ooit gelezen heb (vooral deel 8 ).
Alternatief, ook van Erikson is: This River Awakens. Een coming of age roman, gesitueerd in Canada, ik geloof in de jaren zestig. Met meerdere hoogbegaafde hoofdpersonen! Ook fantastisch goed geschreven, maar ik moet er wel een waarschuwing bij geven: er zitten zeer grafische scenes in van o.a. dieren- en kindermishandeling, en nog wat andere akelige zaken, tot in onsmakelijk detail. Dus als je daar niet tegen kan, doe het niet. Het is uiteindelijk overigens een mooi en hoopvol boek. Aan het einde was ik lichtelijk misselijk, maar niet gedeprimeerd.
(Bovengenoemde fantasy-serie is trouwens niet op die manier 'grafisch'.)
En als je iets totaal anders wil lezen dan je ooit gelezen hebt: Crack'd pot trail, van dezelfde schrijver. Kort, hilarisch, maar op een unieke (pikzwarte) manier. Het gaat over... artiesten en critici, en kannibalisme

Min of meer. Het soort verhaal dat je ofwel haat, of je vindt het geniaal (ik vind het dus geniaal). Er is geen voorkennis nodig om dit te lezen.