Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Jezelf blijven vs. je aanpassen

lvvtt schreef:Na heel wat jaren worstelen kan ik zeggen dat ik inmiddels geniet van het vermogen mij te ontwikkelen, waarbij ik me richt op effectieve communicatie met mijn omgeving met een belangrijke grondwaarde: met behoud van eigenheid.
Wat (de ontdekking in 2008 van) hb mij gebracht heeft is dat ik beter ben gaan begrijpen hoe ik verschil van mijn omgeving, waarbij ik tevens ben gaan zien dat, waar een ander is wat hij/zij is en het daar mee doet (c.q. moet doen) ik mijn capaciteiten (ook)kan aanwenden om contact te houden en effectief te zijn.
Positief communiceren en jezelf uitdagen daar steeds beter in te worden is een leuk spel! Heel concreet: niet nieten. Denk en praat vanuit mogelijkheden en je zult zien dat je omgeving dat oppikt.

De weg is lang en kent ook eenzaamheid (ken uw klassiekers........BOTS).

Gr.
Luc
Daar kaart je een wezenlijke aan waar ik het erg moeilijk mee heb gehad (onderstreept) en soms nog steeds heb. Wanneer eigenheid gepaard gaat met 'afwijzing' kom je flink in de spagaat. Het conflicteert. Mijn neiging was dan ontlopen, duiken, aanpassen en ondermijnen.

Een waardevol boek kwam ik toevallig in studie tegen: conflicthantering en mediation hoe dat uitgewerkt is door Hugo Prein. Hij zet conflicthanteringsstijlen tegenover elkaar met effecten. Helpt om doelmatiger je eigenheid te bewaken. Maar uitvoeren is nog een kunst hoor... je moet soms ongebruikte en ongeoefende vaardigheden aanleren/aanboren.
In feite lijkt het een klein beetje op Leary met zijn BOTS maar dan toegespitst op conflicterende belangen, situaties waarin je je laat gelden (via forceren) of juist erkenning geeft (via toedekken), confronteert (via aanpakken) of ontloopt (via afzijdig houden).
Net als bij de BOTS brengt een balans, brede 'toolbox' de meest sociaal effectiviteit mee.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hoe klassiek kun je zijn?
Ik citeerde de openingszin van het nummer 'de lange weg' van BOTS' langspeelplaat 'voor god en vaderland' uit 1976 8)

Desalniettemin en niet tegen staande dat zal Leary ook best helpen. Wat mij echter het meeste helpt is het geloof in 'mijn ongekende vermogens' en 'ja' dat is van mijzelf en ook een boek (van Anthony Robbins) :lol:

Gr. Luc
Bekijk het eens HBPositief!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

klassiek ... da's gewoon oud :lol: :mrgreen:
(ken het niet, zal straks eens opsnorren)

Anthony Robbins kende ik niet dus even gegoogled, ziet er uit als een ander soort boek, the self-help, coaching.
Leary & Prein zijn psychologen, hebben onderzoek gedaan naar interactie.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb sinds mijn jeugd het aanpassen tot een ware kunst verheven. Ik was er zo goed in, dat ik niet eens wist dat ik me aanpaste. Ik deed dingen omdat ik dacht dat het zo hoorde, omdat ze van me verwacht werden. Dit zonder dat ik het benul had dat ik ook voor mezelf zou kunnen kiezen en 'nee' zou kunnen zeggen. De fysieke klachten die ontstonden als ik wist dat er een familiebijeenkomst of afdelingsuitje aan zat te komen, bracht ik niet in verband met die gelegenheid, ik had echt geen flauw idee dat ik mijn eigen 'ik' aan het verloochenen was doordat ik me overmatig aanpaste.

Het proces dat Rianne beschrijft, is bij mij een jaar of 5 geleden op gang gekomen. En in wat Spinner schrijft, herken ik ook veel. Je eigen grenzen kennen, bepaalt denk ik in hoeverre je erin slaagt jezelf te blijven en je niet overmatig aan te passen.

Voor mij geldt dat ik aan mezelf ben gaan werken omdat ik een voorbeeld voor mijn kinderen wilde zijn. Niet dat grijze muisje dat geen eigen beslissingen durfde te nemen, zich altijd aanpaste ook als het niet goed voelde, en nooit voor zichzelf opkwam omdat dat zou betekenen dat je 'opviel'. Maar iemand die zichzelf durft te zijn, die haar eigenheid de ruimte durft te geven. Moest ik wel eerst mezelf vinden :wink: . En mijn grenzen leren kennen. Dat is met vallen en opstaan gegaan.
Ik ging mezelf steeds beter begrijpen door te lezen over hb en hoogsensitiviteit, ik ging bewust nadenken over situaties, over mijn aandeel in die situaties, etc. Met helicopterview naar mijn eigen situatie en omgeving kijken, helpt enorm. Ik kan a.h.w. van een afstandje analyseren wat er gebeurt en wat mijn rol in dat alles is, hoe ik me erbij voelde, etc. Die rol aanpassen, is daarna een stuk gemakkelijker. Ik speelde soms zelfs interne rollenspellen om meer grip te krijgen op mezelf (hmm, ik omschrijf het niet helemaal zoals het voelde, kan er echter de woorden niet voor vinden).

Mijn 'weg naar mezelf' heeft helaas tot veel onbegrip van mijn omgeving geleid. Want ineens ging ik 'nee' zeggen tegen uitnodigingen voor familiefeesten waar ik enorm tegenop zag, gaf ik tegengas op mijn werk, kwam ik voor mezelf op. Dat was men niet van mij gewend. En het levert nog wel eens vervelende reacties op. Dat is dan maar zo. Als ik voor mezelf kies, dan doe ik dat met een reden. Niet om een ander te kwetsen, maar omdat het voor mij goed voelt om iets wel/niet te doen. Als ik lief ben voor mezelf, ben ik een gezelliger en prettiger mens voor anderen.

Inmiddels denk ik de balans tussen 'aanpassen' en 'kiezen voor mezelf' wel aardig gevonden te hebben. Op sommige momenten is het sociaal gezien handiger om je aan te passen aan een gezelschap of aan de regels. Ik ben tenslotte niet alleen op de wereld. Voorzie ik dat ik problemen ga krijgen met dat aanpassen of voel ik me er (letterlijk) ziek door worden, dan zal ik me bij voorkeur terugtrekken uit de situatie of - liever nog - die proberen te vermijden.
Wat werk betreft: ik kies bewust mijn gevechten. Ik ga niet overal over in gesprek of discussie, ik laat mensen hun eigen fouten maken en draai me regelmatig om en denk 'laat maar'. Het is niet hun schuld dat ik vaak de oplossing al zie als zij het probleem nog niet onderkend hebben. Gelukkig heb ik een aantal fijne (hb) collega's en zitten wij vaak op één lijn m.b.t. projecten, dat scheelt dus wel. Ik ben niet de enige die vooruit denkt.
Bedrijfsuitjes laat ik al jaren voorbij gaan, zelfs als ik ze zelf organiseer. Dit is inmiddels iedereen van me gewend. Daarom was iedereen stomverbaasd toen ik vorige week aankondigde dat ik over een paar weken mee ga bowlen :lol: . Tsja ... een snelle inventarisatie leerde dat er een stel erg leuke collega's meegaan, dan wordt 't ineens een soort hb-uitje. En dat zie ik dan wel weer zitten :wink: .

Eigenlijk doe ik in de privésfeer hetzelfde: ik kies mijn gevechten bewust en stel mijn eigen welzijn voorop. Wat niet wil zeggen dat ik nooit eens iets doe waar ik geen zin in heb! Of nooit iets doe in het belang van een ander! Maar dan kies ik bewust voor die handeling, omdat hij bij mij past.
Een oude tante die alleen maar moppert bezoeken, is niet mijn favoriete tijdsverdrijf. Maar ik doe het toch, want het mens is alleen en heeft verder niemand. Op zulke momenten pas ik me even aan en zet ik mezelf opzij. Maar omdat ik het bewust doe, levert het geen probleem op.

Het mooiste compliment in deze context kreeg ik vorig jaar van mijn moeder. Zij vertelde me dat ik tegenwoordig weer lijk op het kind dat ik vroeger was :D .

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

It'sYou! :knuffel:
Prachtig verhaal, prachtig geschreven.

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ItsI schreef:Het mooiste compliment in deze context kreeg ik vorig jaar van mijn moeder. Zij vertelde me dat ik tegenwoordig weer lijk op het kind dat ik vroeger was :D .
Daar springen mij de tranen van in de ogen.

frenchie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

bonjour.

Iedereen doet wat hij wilt, aanpassen of niet, maar aanpassen betekend altijd zich onderdanig stellen, dus.....

Ik pas me aan het strict minimum, ik denk dat ik heb me in mijn hele leven maar onderdanig gesteld voor:

o sensei
Een (laagopgeleide) engineering docent die was volgen mij een genius extreem
nice girls
kinderen
dieren

De rest, die moeten het zelf voor elkaar krijgen.
Ik heb tweejaren lang een krachtmeting gemaakt in een heavy industrie plant,niemand, absoluut niemand, heeft mij klein gekregen,intellectuel of lichamelijk,

van mijn klein chef (die vult formulaires op een computer en jaknikt de hele dag aan de telephone, is sterk als een chamallow en is techiek blind),

tot de baas van de bedrijf die mij inhuurde ( die moest zijn hele strategie veranderen wegens drie opmerkingen tijdens toolbox waar de klant en Mc kinsey (i am NOT impressed) aanwijzig werden

zonder vergeten de gefrustreerde wannabee stoeren jongens,die, na talloze wisseling van beledigigen en intimidatie, hebben hun eiren voor hun geld gekozen, vooral om naar huis te kunnen gaan met onbeschadige eiren.

Resultat:
Twee manden vakantie gratis (op een tijdelijk contract van zes manden, want deze "mannen" "voelden" zich bedreigd ( ik had gewoon gezegd: Get a life, dan hebben ze MIJ bedreigd, en ik heb gezegd

Jongens,jullie kunnen op mij springen, maar een per een, want vanaf twee tegen een, i beat one total loss, en vanaf drie, jullie allemal.
Er kwam niks, maar ik moest weg van de baas because die mensen krijgen het sindsdien niet meer omhoog, en het is toch sneu, behalve voor hun vrouw, volgen mij.

Dus, na die confidence, de moral:

Pas je niet aan als het echt anders kan, anders ben je een renpaard die rent met ezels, en die niet mag inhalen.
Life or no life, that is alway the question.

Dat was HB in d dagelijke leven.
Twee intellectuelen zittend gaan minder ver dan een bruut die loopt

leendegraeve
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

max66 schreef:het grappige is dat mijn man (hij HB, ik niet) vindt dat hij zich altijd "naar beneden" aan moet passen en hij ook vindt dat ie dat doet, terwijl ik vind dat hij totaal onaangepast is (dit is trouwens ook de reden dat ik voor hem viel, haha)!

Hij is sociaal best onhandig en ergert zich snel aan mensen en laat dit merken door geergerd te zuchten. Hij kan geen "kleine" gesprekjes voeren (over koetjes en kalfjes/het weer) en ziet hier het nut ook niet van in. Hij haat het als er niet gelijk tot de kern van de zaak wordt doorgedrongen.

Wat ik wel erg vind is dat hij zich tegenover onze zoon ook niet "naar beneden" kan aanpassen (vanwege iq-verschil en misschien ook karakters). Ik EIS van hem dat ie dit wel doet, hij is tenslotte de volwassene, de ouder EN slim genoeg om hier het belang van in te (moeten) zien (maar hier had ik al een ander topic over geopend).

Kortom: ik vind het een gebrek als je je niet aan kunt passen....
Ik ben zelf een ontzettende aanpasser, geweest vooral. Tot ik inzag wat jij schrijft: "hij vindt dat hij zich aanpast, maar hij is totaal onaangepast." Als ik nu weer de neiging heb me aan te passen, denk ik, wat haalt het uit? Het is me nog nooit gelukt me aan te passen, al stopte ik er al mijn energie in. Resultaat was een gevoel van vermoeidheid en leegheid. Het is trouwens mijn ex die me vier jaar geleden op dat aanpasgedrag wees: "Jij wordt plots een andere persoon in andere groepen." Nu probeer ik vooral mijzelf te zijn, omdat ik ontdekte dat als ik mensen ontmoette die zoals mij waren, ik niet meer mijzelf kon zijn bij hen omdat ik mij zo had weggestopt. Does that make any sense?

Trouwens erg fijn om eens van een niet-HB'er te horen wat er dan zo raar is aan HB'ers, omdat ik dat zo moeilijk vind om te begrijpen. En dit forum is fijn, maar ik vind alles zo normaal en herkenbaar wat er besproken wordt, dat ik me afvraag of ik wel een probleem heb?

Ilse3
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

ItsI,

thanx voor je prachtige verhaal! Zoooo herkenbaar! Goed om te lezen dat het 'erbij hoort' dat je letterlijk ziek wordt van het vooruitzicht naar een feestje te 'moeten', Ik krijg daar steeds meer last van en ga afwisselend wel en niet. Druk met het zoeken naar ligitieme redenen...... Denk zo vaak; joh, ga gewoon, wat is er erg aan, iedereen kijkt er naar uit! Nou... wat er erg aan is????? Wat is er niet erg aan?

Dank ook voor je tips, ik ga ze toepassen! Zal nog even oefenen worden om met een helicopterview te kijken naar bepaalde situaties, en dan vooral naar de gevolgen van mijn rol daarin.

Heerlijk om op dit forum te lezen dat het wel mogelijk is om jezelf te blijven zonder extreme aanpassingen, waar je idd doodmoe van wordt......pffff..........

Thanx allemaal voor het delen! Ik denk er een beter mens van te kunnen worden, die haar Hb goed kan combineren met alles wat ze tegenkomt in live...... daarbij zichzelf terugvindend en nooit meer te verliezen...

chabeli
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ItsI, jouw verhaal bezorgt mij kippenvel. Het is zo vreselijk herkenbaar! Alleen ben ik nu pas aan het ontdekken dat ik continu mijn eigen grenzen voorbij ga/ging, omdat ik me eigenlijk altijd aan alles en iedereen aanpas en steeds doe wat van me verwacht wordt (of ik in ieder geval denk dat anderen van mij verwachten). Het aanpassen (of eigenlijk inhouden) vergt zoveel energie van me, dat nu ik twee kindjes heb, ik het simpelweg niet meer op kan brengen. Feestjes? Verschrikkelijk! Vergaderingen, uitjes, groepsdingen...laat mij maar lekker thuis lezen, of een goede wandeling doen. Ik heb het jarenlang gedaan, omdat anderen het deden en ik niet buiten de boot wilde vallen. Nu kan het me niet meer zoveel schelen dat ik buiten de boot val. Welke boot? Van een club mensen waar ik me niet prettig bij voel? Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor? Ik heb nu jarenlang mijn best gedaan om 'normaal' te zijn en wat heeft het me opgeleverd? Ik voel me niet lekker in mijn vel, mijn leidinggevende zegt niet genoeg van me te zien, en vriendschappen zijn uitgestorven. Hmm niet echt een goede score ... Dan kan ik toch net zo goed (meer) mezelf zijn...

max66
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

chabeli, het klinkt zo eenzaam.. Jij versus de rest van de wereld, zoiets?
Jij noemt aanpassen "je inhouden", maar wat houdt je dan precies in? Hoe zou je willen zijn in gezelschap en waarom lukt dit dan niet? Wat houdt je tegen om jezelf te zijn? Hier ben ik zo benieuwd naar..

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Max66, een goede vriend van me vergeleek het eens met het verschil tussen gewoon wandelen en een hele drukke markt moeten oversteken.

Op die markt kun je niet je eigen tempo lopen, wordt je steeds gestoord door anderen die jouw pad kruisen, voor je ineens stilstaan, gewoon langzaam slenteren of zich ineens omdraaien, je tegemoet komen en dan niet weten aan welke kant ze gaan passeren, etc.
De korte afstand die je zo aflegt is veel vermoeiender dan in je eigen tempo een paar km wandelen, juist omdat je niet je eigen tempo kunt aanhouden maar je steeds moet inhouden.

Mentaal werkt het voor mij idd net zo. Als ik steeds uit mijn gedachtengang gehaald wordt omdat de omgeving het niet kan volgen, dan is dat niet alleen storend maar ook dodelijk vermoeiend.
Zeker als het thuis ook nog eens altijd het geval is; volgens jouw eigen woorden ben je niet HB dus dat betekent dat hij al terug moet schakelen zodat jij het een beetje bij kunt houden.
Bij jullie zoon kan hij al helemaal niet in zijn eigen tempo werken, en alle begrijpelijke woorden ten spijt dat de volwassene zich aan het kind moet aanpassen, soms ben je het aanpassen letterlijk doodmoe en is de energie daarvoor op.

De oplossing voor mij is dat ik zoveel mogelijk het gezelschap opzoek van mensen waar ik wel mijn eigen mentale tempo kan aanhouden, en gelukkig heb ik die mogelijkheid. Het betekent ook dat ik zoveel mogelijk vermijd om naar verplichtingen te gaan waar ik steeds stapjes terug moet zetten, want die kosten me meestal meer dan dat ze me opleveren. Ik pas me dus veel minder aan dan vroeger, en toen was ik al niet helemaal aangepast. Ik weet zeker dat dat me nog een beetje staande heeft kunnen houden. Nooit jezelf kunnen zijn is fnuikend. Ook als je je wel aan kunt passen.

gr [propeller]
Hay que ser duros

chabeli
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

max66 schreef:chabeli, het klinkt zo eenzaam.. Jij versus de rest van de wereld, zoiets?
Jij noemt aanpassen "je inhouden", maar wat houdt je dan precies in? Hoe zou je willen zijn in gezelschap en waarom lukt dit dan niet? Wat houdt je tegen om jezelf te zijn? Hier ben ik zo benieuwd naar..
Het is ook ontzettend eenzaam! Ik weet niet anders dan dat ik me al me helemaal leven heel erg eenzaam heb gevoeld. Ik heb dan in ieder geval het geluk een partner tegen te zijn gekomen waar ik wél mijn ei bij kwijt kan, die me begrijpt en intellectueel stimuleert, anders is het wel heel erg alleen.

Spinner beschrijft het goed. Naast het niet kunnen leven/werken/doen in mijn eigen tempo en niveau, begrijpen velen mijn gedrag ook niet. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat ik zo aanwezig ben, veel en snel praat, ongeduldig ben, moeilijk doe, dominant/dwingend, koppig, eigenwijs, te onafhankelijk, temperamentvol...Op anderen kom ik vast zo over, maar eigenlijk ben ik gewoon heel enthousiast, gedreven en passievol. Als je steeds maar tegen dezelfde muren aan blijft lopen, steeds maar afgeremd wordt door anderen, raak je uitgeput. Het is beide niet echt werkbaar: teveel jezelf zijn levert steeds negatieve reacties op vanuit je omgeving, maar je teveel aanpassen levert frustraties en verveling. Te weinig prikkels is vermoeiend, teveel ook. Ik ben nog steeds op zoek naar het balans ertussen. Acceptatie van mijn anders-zijn (nu ik een verklaring ervoor gevonden heb) is dan ook zeker de eerste stap; zover ben ik nu ongeveer.

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Voor wat 't waard is: ik heb gemerkt dat het me tegenwoordig veel minder moeite kost om me aan te passen wanneer de situatie daar om vraagt. Gewoon omdat ik inmiddels mezelf ken, mijn grenzen (her)ken, en honderd keer beter in mijn vel zit dan zoveel jaar geleden. De zoektocht naar 'jezelf' eindigt als het goed is met een sterker in je schoenen staan.

De eenzaamheid waar Chabeli over schrijft, herken ik van 'toen'. Die eenzaamheid ervaar ik nu niet meer, want ik heb een netwerk van leuke mensen om me heen. De een zie ik vaker dan de ander, maar het zijn stuk voor stuk contacten die me energie géven, die ervoor zorgen dat ik mijn batterij weer kan opladen. Ik kan genieten en mezelf zijn, ik hoef niet op de rem. Door de energie die ik regelmatig opdoe op deze manier, kan ik zonder al te veel problemen omgaan met een buitenwereld waar ik niet altijd even goed in pas.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat ItsI zegt...
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Herkenbaar ItsI... heeft met 'volwassenheid in het proces' te maken.
Op het moment dat je je realiseert dat je gedurende je hele leven je aangepast hebt, wordt het niet-meer-aanpassen een doel op zich.
Logisch, moet je even doorheen. Is het groeiproces.
Daarna zie je dat aanpassen een middel is om een ander doel te bereiken. Maar je bent dan wel veel zelfbewuster en doet het zonder jezelf te verloochenen, want principes blijven natuurlijk principes :lol:

Marjolijn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

@Rianne: Amen :)

Mijn zoektocht is ook nog maar net een vindtocht geworden, dus het is nu idd nog zoeken naar een evenwicht.
Ik merk al dat bewustwording heel veel doet. Je wilt meer jezelf zijn maar je hoeft niet 't koste wat 't kost jezelf te laten horen. Wanneer je bewust bent, kan je je bewust nu en dan aanpassen, zonder jezelf te verliezen. Dat voelt goed! Totaal onaangepast is ook zo onvolwassen ;)

Fiene
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Phileine2 schreef:Waar ik trouwens ook erg moe van werd: de kerk.
Vroeg op de dag, voor mijn doen. En eigenlijk een druk programma in een uur. De laatste keren dat ik er geweest ben was ik na de dienst helemaal hyper (en sprak dan nog wat bekenden bij de koffie) en als ik thuis was werd ik na een tijdje zo moe..... Dan was ik de rest van de dag moe.
Voor mij vormt het een probleem in die zin dat het bijna niet mogelijk is om nog andere dingen te plannen op die zondag.
Heb ook wel eens gehad dat ik de wekker had gezet om te gaan. Toen ik wakker werd herinnerde ik me dat er een trompet zou spelen die ochtend. Toen ben ik weer gaan slapen. Trompet op de vroege ochtend is aan mij niet besteed.
Ik zou het geschreven kunnen hebben! En moet je nagaan: ik dacht altijd dat ik de enige was die dit vaak zo ervaart! Ik heb om je laatste regel echt hard moeten lachen hoor, sorry... Die herrie aan je hoofd op de vroege morgen is ook niets voor mij!

Maar goed, het gaat over aanpassen. Omdat ik ook hooggevoelig ben voelde ik van jongs af aan kennelijk al welk gedrag er van me verwacht werd om aardig gevonden te worden. Dit resulteerde uiteindelijk 3 jaar geleden in het feit dat mijn hele nek en schouderpartij vast zat. Bij de neuroloog binnenstebuiten gekeerd en (uiteraard) niets gevonden. Nu ik sinds januari van dit jaar bij de haptonoom ben, heeft hij me geleerd om m'n grenzen aan te geven en me niet meer klakkeloos aan iedereen aan te passen. De ene keer lukt dit beter dan de andere keer.

Bedankt voor alle tips die ik hier al gelezen heb!
*But your soul you must keep, totally free*

Terug naar “HB in het dagelijks leven”