Spinner schreef:Ik denk dat de ontwikkeling van IQ potentieel en geld wel degelijk gekoppeld zijn, maar niet 1 op 1.
Meer geld betekent meer kansen om talenten te ontwikkelen, meer kansen om gezond op te groeien en niet wegens ziekte op achterstand te komen.
Meer geld, zeg je. In de familie? Als zijnde pa en ma die hele dagen werken om dat geld te verdienen. En de kinderen die dus naar diverse opvangmogelijkheden worden gezonden? Crèche, na- en voorschoolse opvang. Volgens mij is inmiddels wel al gebleken uit diverse onderzoeken dat kinderen daar niet gelukkiger, noch gezonder van worden.
Spinner schreef:Kan me overigens ook wel iets voorstellen dat intelligente mensen afstompen in een omgeving waar ze niet uitgedaagd worden, zoals veel laagbetaalde banen.
Veel laagbetaalde banen... Zoals? Ik ben het volstrekt niet eens met de stelling dat veel laagbetaalde banen ook geestdodende banen zouden zijn. Wat dacht je van kunstenaars? Schrijvers? Onderzoekers? Leraren? Of zijn dat niet laag-genoeg-betaalde banen? Dat mensen afstompen in een weinig stimulerende omgeving, geheel mee eens. Maar de koppeling aan salaris gaat mij te ver.
Spinner schreef:IQ is overigens altijd een relatief begrip: het gemiddelde van een bevolking is 100, dat de bevolking als geheel intelligenter of minder intelligent is dan op een ander ijkpunt wordt daarin niet meegenomen.
Zo kan het dat mensen in absolute zin intelligenter zijn dan hun voorouders, maar toch lager scoren (en andersom). Ik heb daar geen cijfers over.
Dit snap ik niet.
...
Spinner schreef:Overigens ben ik blij dat mijn "engineers" niet improviseren maar vooral het handboek volgen zoals de fabrikant dat met veel zorg heeft samengesteld, want anders ben ik degene die het voelt als ze een fout maken...daarom verdien ik meer dan zij, ik zit op de hot seat waar de snelle beslissingen genomen moeten worden.
Stel nou dat er een hele slimme engineer bij zit, die dat handboek leest en denkt: dat kan beter. Die zijn intelligentie wil gebruiken en zich gaat bemoeien met de volgende stap. Dan is hij dus eigenlijk niet goed meer in zijn eigenlijke baan, namelijk het uitvoeren en belopen van gebaande paden. Die is hij inmiddels overstegen. Toch?
Spinner schreef:En mijn directeur verdient weer meer dan ik omdat hij het slimmer op school gedaan heeft en andere keuzes gemaakt heeft dan ik. HB? Geen idee, ik ken de man niet eens.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Buiten het feit dat ik geen idee heb wat voor werk jij doet, kan het natuurlijk ook zijn dat hij met de juiste mensen heeft aangepapt. Of gewoon slim geweest is. Of stom geluk gehad heeft. Er staat hier ergens op het forum een rijtje met namen van mensen die het heel goed doen zonder daar ooit een opleiding voor gevolgd te hebben. Andere keuzes? Wellicht wel ja. Andere interesses waarschijnlijk ook.
Spinner schreef:Toch blijf ik erbij dat intelligente mensen meer kansen hebben om zich te verbeteren dan minder intelligente mensen. Dat niet iedereen dat doet, betekent niet dat het niet kan.
Meer kansen KUNNEN hebben dus. Of te wel...bla bla.
En wat is dan precies dat jezelf verbeteren? Meer geld verdienen? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Iemand die niet zo'n hoog IQ heeft, maar toch zichzelf oplegt een bepaalde opleiding te beginnen en af te maken, verbetert zichzelf aanzienlijk qua ontwikkeling, zeker een stuk meer dan, bijvoorbeeld ik, die geen zin had om te gaan studeren en nu maar gewoon huismoeder is. Ik heb, qua mentale ontwikkeling althans, behoorlijk stil gestaan de laatste vijf jaar. Maar had ik wat meer geld (en tijd) gehad, was ik wel op latere leeftijd aan een studie begonnen. Dat heeft dan dus zowel met kansen, als met geld te maken. (Ik heb overigens wel een heel goed betaalde baan gehad, meerdere eigenlijk, maar dit geheel terzijde en meer om mijn anders wat schamele imago wat op te poetsen...

)