Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Èchte matches met vrienden

Sommigen van jullie hebben het over honger naar uitdaging, over soms klikt het wel, soms niet, over overeenkomstige interesses, over opleiding en achtergrond. Dat alles is niet waar het om gaat. Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit. En die persoon heeft misschien wel hele andere interesses, een hele andere achtergrond, heeft wel een goede baan waar jij die niet hebt, geen communicatieve vaardigheden waar jij die wel hebt. Dat zijn klikken van een ander niveau, van een andere dimensie. De klik waar ik het over heb is een diepgaand, allesoverstijgend, essentiëel gevoel van verbondenheid.
Hoe weet jij dat mensen die het hebben over achtergrond, interesses, communicatieve vaardigheden etc niet die zelfde diepgaandere, allesoverstijgende, essentiële "klik" bedoelen ???
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

MariekeV
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik zal nog eens een topic openen op dit forum :shock:

Vervelend die vijandigheid van enkelen. Ik schrik van de bedreiging die dit onderwerp blijkbaar voor sommige mensen met zich mee brengt en hen in een soort aanvalsmodus zet. Dat heb ik eerder ervaren, en ja Nickname, ook binnen Mensa. Maar net als hier zijn de reacties overal wisselend. Er zijn er wel die het (willen of kunnen, daar heeft @nouk een punt) begrijpen.

Marleen en Moira beschrijven het zoals ik het ook ervaar. De toelichting van Arjan over de tolerantiezone met de illustratie erbij onderbouwd mijn gevoel. Voor zover ben ik blij met de herkenning hier!

En de term is dan onbelangrijk. Ik zou nooit Extreem HB of überHB (die term pikte ik ook meteen op als overduidelijk ironisch) gebruiken als kapstok. Het is gewoon de grote complexiteit van het vinden van mensen op dezelfde golflengte die ik benoemde.

En ik herhaal dan maar dat dat voor mij een combinatie is van binnen mijn tolerantiezone liggen èn als persoon matchen. Simpeler dan dat kan ik het niet stellen.

Anyway, I'm not here to get my ears washed. In de mannenwereld waarin ik werk zijn er al genoeg die dat proberen te doen. Voor diegenen: Away' n bile yer heid! (te lezen met een dik Schots accent).

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

MariekeV schreef:Ik zal nog eens een topic openen op dit forum :shock:
Dat hoop ik wel, want de vonken vliegen er vanaf. En dat mag af en toe best!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marleen schreef: Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit.
Hier kan ik mij helemaal in vinden, Marleen, maar ik zie niet waarom dit perse met intelligentie te maken mòet hebben.
-Under Construction-

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben nog steeds blij dat je dit topic geopend hebt.

Marleen, ik zal het topic van Moira nog eens zoeken, ik kan me niet herinneren het gelezen te hebben.
Wat jij schrijft daar kan ik me wel in vinden.

Ik merk dat ik bij sommige contacten vaak op de fiets al bezig ben te bedenken: Waar hadden we het de vorige keer over, wat heeft ze toen verteld, wat kan ik nu vragen? Bij anderen hoeft dat helemaal niet, dus als ik er heel eerlijk naar kijk, zit er iets niet goed als ik dat wél doe.
Laatst was ik bij een vriendin (intelligent en tevens midden in de maatschappij staand) en bij haar word ik altijd een soort van ge-reset. Ga ik heen met een kop vol gedachten, kom ik terug met een leeg hoofd. Overigens zonder dat ik dan continu heb gepraat, het is meer de atmosfeer die bij haar in huis hangt, denk ik.

Ik heb er lange tijd een soort sport van gemaakt om me aan te passen. Of het nu was op het feestje van een neef, bij een baantje in de winkel, een commissie bij een vereniging, een weekend weg met 'nieuwe' mensen: Ik redde me wel. Maakte praatjes, toonde interesse, etc.
Maar altijd al had ik moeite te switchen. Kwam ik bij een familieverjaardag vandaan, dan kon ik niet direct door naar een festival met vrienden. Die omschakeling was te groot.

Nu probeer ik dus iets te veranderen. Weet nog niet precies hoe en wat... maar het begint met het besef :)
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Marieke, ik zie niemand hier tegen jou persoonlijk tekeer gaan. Sommigen wel tegen elkaar, i.m.o. maar dat hoef jij je niet aan te trekken.

Is het niet een kwestie van het kaf en het koren scheiden?
Ik bedoel, er hebben hier misschien 15 mensen gereageerd, waarvan 5 nogal fel (ik gok zomaar wat hoor). Misschien zitten er 2 of 3 tussen die jou enorm goed zouden liggen... maar nu is iedereen al afgeschreven?

Ik probeer aan te geven, nu is iedereen kennelijk over één kam geschoren en afgeserveerd. Maar op zo'n manier kom je toch niet verder dan de eerste indruk?

(Dit is geen vriendjes-hengel-poging, ik probeer alleen samen te vatten wat er nu gebeurt, in mijn ogen)
Always remember to live
Never forget to give

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

@nouk schreef:
marleen schreef: Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit.
Hier kan ik mij helemaal in vinden, Marleen, maar ik zie niet waarom dit perse met intelligentie te maken mòet hebben.

Voor mij heeft dit overduidelijk wel met hoogbegaafdheid (en dat is meer dan intelligentie alleen) te maken. Alleen niet 100% dekkend.
Er zijn ook niet-hoogbegaafden waarmee ik 'het' wel heb. Maar niet veel!

MariekeV
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wees gerust Phileine, er is heel wat meer voor nodig om mij van mijn stuk te krijgen hoor. Ik kan die felle toon in de discussie wel waarderen, maar soms is het wel erg fel in dit topic.

Ik zeg ook 'enkelen' hierboven, ik scheer zeker niet iedereen over één kam. Kaf en koren inderdaad.

En Nouk, het heeft per sé met intelligentie te maken juist vanwege die tolerantiezone.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:
@nouk schreef:

Voor mij heeft dit overduidelijk wel met hoogbegaafdheid (en dat is meer dan intelligentie alleen) te maken. Alleen niet 100% dekkend.
Er zijn ook niet-hoogbegaafden waarmee ik 'het' wel heb. Maar niet veel!
Okee, ik zie wat je zegt. -edit- Ik heb het antwoord al gelezen, sorry, was te snel... :)
Laatst gewijzigd door @nouk op za 14 apr 2012, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ah okee, ik dacht dat je weg was. Mijn schots is niet zo goed :lol:

Misschien heb ik dan je hele post verkeerd begrepen. Had nog geen koffie op :oops:

Goed te zien dat je er nog bent iig!
Always remember to live
Never forget to give

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Nickname
Jij legt woorden in mijn mond, ik zeg dat helemaal niet.
Ik zeg dat het voor mij voor het hebben van die klik absoluut niet van belang is of de ander dezelfde interesses, achtergrond etc. heeft.

@nouk
Ik zeg dat ik heb gemerkt bij mij, dat de enkele mensen met wie ik de klik heb mogen ervaren Hb zijn/waren en zelfs über-hb, om de term er nog maar eens even lekker in te gooien. Dus ja, voor mij is dat zo. En nee, die klik heb ik nooit gehad met een niet Hb-er.

We hebben in Moira's topic ook al mogen ervaren dat het onderwerp erg gevoelig ligt. Sommigen voelen zich zelfs persoonlijk aangevallen. Erg jammer, er wordt immers geen waardeoordeel opgehangen aan meer of minder Hb en de manier waarop mensen het diepgaande contact met anderen wel of niet kunnen ervaren.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:
MariekeV schreef:Ik zal nog eens een topic openen op dit forum :shock:
Dat hoop ik wel, want de vonken vliegen er vanaf. En dat mag af en toe best!
Ik ben het hier helemaal mee eens. Waarom zo bang zijn voor emotionele reacties? Ik vind het vaak juist erg interessant door de gevoeligheden, irritaties en pittige woorden heen te prikken om te kijken wat erachter zou kunnen liggen. (Zeker!) ook wat mijzelf betreft.

Misschien stellen mensen zich naar aanleiding van dergelijke vraagstukken bewust of onbewust de vraag of ze er überhaupt wel over mee kunnen praten. En voelen zij zich bedreigd door mensen die méér-dan-slim zijn, terwijl zijzelf dat misschien niet zijn (of eraan twijfelen). Vervolgens moeten zij hun zojuist verworven HB-identiteit herdefiniëren. Ah, en misschien projecteer ik nu wel en zet ik zodoende mijzelf te kijk! 'Whatever...!' :P Weet je wat, zet in de plaats van het woordje ze en zij gewoon Laatbloeier neer! Ja, doe gewoon maar! Want voor anderen geldt dit misschien wel helemaal niet. Kan mij het schelen dat ik me eens helemaal bloot geef. En nu koffie, tot later! :D
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MariekeV schreef: En Nouk, het heeft per sé met intelligentie te maken juist vanwege die tolerantiezone.
Ik snap wel wat je zegt, maar misschien kun je dan toch proberen uit te leggen wat voor klik je naar op zoek bent?
Alsof je één wordt met iemand, zo'n klik?

Ik voel verschillende klikken met verschillende mensen, en de intelligentie-klik is een andere klik dan de vriendinvooreendagjeopstap-klik, uiteraard. Ik heb zelfs een soulmate. Maar geen van allen zijn klikken die ik 24/7 zou willen voelen, meemaken, ook al weet ik wel dat ze op de achtergrond aanwezig zijn, ten alle tijde oproepbaar.
-Under Construction-

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marleen schreef:zelfs über-hb, om de term er nog maar eens even lekker in te gooien.
Mij krijg je daar niet meer mee op de kast... er heeft zich inmiddels eelt gevormd :mrgreen: .
marleen schreef:onderwerp erg gevoelig ligt.
Ik vraag me af of dit een helemaal juiste aanname is. Mij stoort het onderwerp helemaal niet, ik snap zelfs het probleem heel goed, maar het is de toon van dat vorige topic die mij tegen de borst stuitte.
marleen schreef: geen waardeoordeel opgehangen
Als je de term über gaat bezigen, ben je in mijn opinie wel degelijk bezig met waardeoordelen. Maar dat kan ook aan mij liggen, uiteraard... ik kan (kòn, tot nu toe?) die term niet los zien van de associatie met de Tweede Wereldoorlog. En als de persoon die hem bezigt ook nog eens niet echt in je straatje past, dan krijg je misschien ook wel verkeerde aannames. We zijn maar mensen, hè...
-Under Construction-

setareh
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Toevallig heb ik er afgelopen weekend met mijn man nog een discussie over gehad. Het is namelijk zo dat wij best vaak bij anderen op bezoek gaan (vanuit ons eigen initiatief) maar dat er vrijwel nooit iemand "terugkomt". Ik denk dat wij met ongeveer 3 stellen een wederzijdse relatie hebben, en dat met de overige vrienden het vooral van ons uitgaat: laten wij niets horen dan is er geen contact want van hen uit horen we nooit iets. We zaten ons af te vragen hoe dat nou kan, zo vervelend zijn we nou toch ook niet :mrgreen: en als we dan bij die anderen op bezoek zijn, ervaren wij het in ieder geval als gezellig. Maar blijkbaar ervaren de anderen het toch als iets anders, en is de klik die wij enigszins voelen eenzijdig. Onze (voorlopige) conclusie was dat wij misschien minder strikt "matchen" dan anderen: wij zien vooral de overeenkomsten tussen ons en zien daar een basis voor vriendschap, zij zien vooral de verschillen en vinden dat een reden om de vriendschap minder hoog te waarderen.

Persoonlijk ervaar ik dat ook in mijn contacten: ik heb regelmatig dat ik iemand tegenkom en dan het contact wel wil voortzetten/uitbreiden, maar vanuit de ander komt dan geen reactie. Ik weet niet of de vrienden die ik heb hb zijn, maar ze zijn volgens mij wel minimaal bovengemiddeld intelligent. Maar een echt volledige klik met iemand: nooit gehad. En dat vind ik soms best jammer.
"If the human brain were so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't." (Emerson M. Pugh)

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@ Marleen
@Nickname
Jij legt woorden in mijn mond, ik zeg dat helemaal niet.
Ik zeg dat het voor mij voor het hebben van die klik absoluut niet van belang is of de ander dezelfde interesses, achtergrond etc. heeft.
Je schrijft in het door mij aangehaalde stukje letterlijk dat dat klikken van een ander niveau en een andere dimensie zijn. En dat de klik waar jij het overhebt een diepgaand, allesoverstijgend essentieel gevoel van verbondenheid is. Ik leg je dus niets in de mond ik vraag alleen hoe jij weet dat anderen het niet over zo'n zelfde gevoel hebben.

Bij mij wordt die in ieder geval wel bepaald door een heel scala aan aspecten, waarbij intelligentie zeker een onderdeel is maar niet allesbepalend. Waarbij ik overigens niet zeg of wil beweren dat de interesses, achtergrond etc het zelfde moeten zijn. Wel aanvullend, overlappend, aansluitend oid.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marleen schreef: @nouk
Ik zeg dat ik heb gemerkt bij mij
Zo staat dat er toch niet echt.
Dat alles is niet waar het om gaat. Het gaat om die klik met die persoon die op jouw golflengte zit.
-Under Construction-

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@nouk schreef: Ik snap wel wat je zegt, maar misschien kun je dan toch proberen uit te leggen wat voor klik je naar op zoek bent?
Voor mij gaat het er een beetje om, als de wereld zou vergaan en alleen de ander en ik zouden overblijven, of het dan nog leuk zou zijn. Of het dan een volwaardig contact zou zijn.

Of dat je met vriend A leuk over sport kunt praten, met vriendin B leuk kunt winkelen en met nicht C naar concerten gaat. En dat het elkaar in balans houdt, maar dat er niet één is met wie je al je tijd zou willen doorbrengen.
Always remember to live
Never forget to give

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik weef nog even verder vanuit mijn eigen draadje, even los dus van de discussie en de bijdragen hierboven. Mag wel, lijkt me. Ook houd ik het even bij mijn persoonlijke ervaring en gevoel aangaande dit vraagstuk, ervan uitgaande dat ook dit interessant kan zijn binnen deze uitwisseling. Misschien zelfs in de zin van een voorbeeld van eenzelfde gevoel van frustratie op het gebied van diep contact met mensen, zonder dat daar direct een buitengewone, eenzaam hoge intelligentie aan ten grondslag ligt.

Ik zie mijzelf soms als een computer (om die uitgekauwde metafoor er maar weer even voor in te zetten) die tot veel in staat is, tot het bezig zijn met en uitwerken van ingewikkelde vraagstukken, maar die niet de allerkrachtigste en snelste processor heeft. Niet zo snel als sommige andere 'modellen' hier op het forum althans. :wink:

Ik herken mij in die zin wel in de omschrijving binnen het Delphi-model, waar je verder je vraagtekens bij zou kunnen zetten als zijnde een goede maatstaf voor hoogbegaafdheid (althans, zo zet ik die zelf neer, die vraagtekens). Het volgende vind ik absoluut op mijzelf van toepassing: autonoom, hoogintelligent denken, rijk geschakeerd voelen, hoogsensitief, gedreven, nieuwsgierig, schepppingsgericht, creatief, snel, intens en complex. Misschien ben ik niet hoogbegaafd, als in het 99ste percentiel, maar wel in het bezit van een complexe innerlijke wereld. En dát is wat ik het meeste mis, in algemene zin, in de medemens. Dat is mijn gemis! Heeft iemand er iets aan?
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Phileine2 schreef:
@nouk schreef: Ik snap wel wat je zegt, maar misschien kun je dan toch proberen uit te leggen wat voor klik je naar op zoek bent?
Voor mij gaat het er een beetje om, als de wereld zou vergaan en alleen de ander en ik zouden overblijven, of het dan nog leuk zou zijn. Of het dan een volwaardig contact zou zijn.
Okee, dat is duidelijk! Ik denk wel dat iedereen misschien wel graag zoiets zou willen, en de essentie van dit topic is dus dat hoe hoger je HB gehalte, hoe minder makkelijk je dat zult vinden? Bon. Daar kan ik me helemaal in vinden.

Het is dus puur een theoretische vriendschap die je zoekt. Want laten we eerlijk zijn, de kans dat dat* gebeurt is erg klein. Die ander, als je hem/haar al vindt, heeft ook zijn eigen leven, zijn eigen besognes.

* dat, als in dat de wereld vergaat en jij met hem/haar zult overblijven.
-Under Construction-

Terug naar “HB in het dagelijks leven”