Tinus schreef:De standaard deviaties als 15, 16, 17 of 24 zijn geen intrinsieke eigenschappen van de testen en volledig willekeurig.
Alleen een eeuw geleden had die deviatie een werkelijke betekenis omdat het IQ geen omgerekende score op een willekeurige schaalverdeling was maar een directe weergave van een score: het quotient tussen mentale leeftijd en werkelijke leeftijd. Deze score was overigens niet normaal verdeeld dus ook de betekenis van dat IQ is aan interpretatie onderhevig. Je kunt het niet vergelijken met de scores die worden omgerekend volgens een normale verdeling, en 132 bij een sd van 16 is niet de hoogste 2%.
Misschien wel dat de handleiding bij een bepaalde test voor uniformiteit kan zorgen en dat de naam van een test dan ook iets zegt over de betekenis van de score. Maar omdat die omrekening naar IQ willekeurig is kan er worden afgeweken en het is dus niet zeker.
Het is beter om het na te vragen bij de persoon of instantie die de test heeft afgenomen. Tevens ook kun je dan nagaan wat de precisie en foutmarge is voor de score. Als die Ravens test bijvoorbeeld enkel een 60 vragen is, zonder een opvolgende test, dan heb je enkel een ruwe score tussen de 0 en 60. Een score van 58 of meer is dan bijvoorbeeld ongeveer het 95e percentile of meer, niet echt heel precies en een enkel toevallig foutje heeft ook een groot effect.
Indien een IQ-test niet alleen een percentiel maar ook een score oplevert dan is de SD een intrinsieke eigenschap van de test. Aan de hand van de gemiddelde waarde (bij IQ-testen 100) en de SD kun je dan voor elke score berekenen hoeveel mensen die score kunnen halen. Dit omdat de resultaten van IQ-metingen een binominale verdeling volgen. Hiermee wordt dan ook berekend welke scores je nodig hebt op een specifieke IQ-test om bij de top 2% te horen.
De tests zijn bij mij afgenomen op een zitting in Utrecht geregeld door Mensa.
Daarom dacht ik dat Rianne, als testbegeleider bij de Mensa testen, makkelijk zou kunnen achterhalen wat bij die testen de SD zou zijn. Aan de hand van mijn testresultaten kan ik het niet bepalen omdat zowel een SD van 16 als van 24 daarbij mogelijk zijn.
nathalie schreef:Kirth , zijn je kinderen dan niet getest met de Wisc of zo ? of nog niet ?
Ik weet niet of er speciale mensa testen bestaan voor kinderen
Of ze ook gewoon worden toegelaten met een > 130
Riante vast wel.
Nathalie, mijn zoon (7) is getest (WISC-III) omdat hij op school niet lekker mee komt.
Hij haalt extreme resultaten (rekenen hoogste van de klas en taal laagste) terwijl hij zo goed als niets lijkt te doen.
Ook op de test heeft hij extreme scores gehaald (2x 14 en 3x 7) waardoor het eindresultaat niet geheel representatief is (woorden van de psycholoog). Hierbij gaf zij ook aan dat hij bij een aantal onderdelen niet geconcentreerd was (2 met resultaat 7) waardoor die scores waarschijnlijk hoger hadden moeten zijn.
Mijn vrouw is zeer verdrietig omdat het eindresultaat haar erg tegenvalt.
Zij is met feiten te overtuigen, dus wil ik haar met feiten overtuigen dat het resultaat enkel een indicatie is dat zijn inteligentie lager is dan ze verwachte, maar waarchijnlijk niet zo laag als de test aangeeft.
Nu kan ik aan de hand van het gemiddelde IQ van mijn vrouw en mij berekenen wat de verwachte IQ-score is die onze kinderen zouden halen (gemiddeld 60% van de afwijking van de ouders). Doordat ook dit een binominale verdeling is (met een SD van 12) kan daarmee bepaald worden hoe groot de kans is dat een kind van ons in de IQ-range valt die uit zijn testresultaat kwam.
Het resultaat van zijn test gaf een IQ-range met een betrouwbaarheid van 95%. Deze betrouwbaarheid is onafhankelijk van de losse testresultaten waardoor iemand die 10x een 10 haalt dezelfde betrouwbaarheid gegeven wordt als iemand die 5x een 5 en 5x een 15 scoort. Mijns inziens is de betrouwbaarheid lager wanneer op losse onderdelen extreme resultaten behaalt worden, zeker als de psycholoog al aangeeft dat hij volgens haar op 2 of 3 onderdelen beter had gekunt.
Afhankelijk van de SD´s van de testen die ik gedaan heb varieert daarbij de kans dat hij in die range valt van 0,6% tot 3,9%.
Om dit geheel correct te berekenen heb ik dus de correcte SD's nodig anders ben ik appels met peren aan het vergelijken. Een IQ-score van 130 op een IQ-test met SD van 15 is gelijk aan een IQ-score van 148 op een IQ-test met een SD van 24 (97,7% scoort lager), maar beide scores optellen en middelen geeft een score van 139 die niets zegt.
Nu denk ik mijn vrouw aan de hand van de betrouwbaarheid van de testrange en de kans dat hij in die range valt op basis van erfelijkheidsstudies wel te kunnen overtuigen dat hij waarschijnlijk zo'n 10 punten boven de bovengrens zit. We hebben nog een heel traject te gaan om hem aan het werk te krijgen, maar ik wil niet nu al opgeven vanwege een enkele tegengevallen testscore.