Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Mensa IQ test

De dingen waar naar verlangt ( echte zielsverlangens) en de talenten die je hebt, hangen nauw samen. Kijk naar wat je echt wilt en naar de dingen die je daarvoor nodig hebt. Is een iq-test daabij nuttig? Is het een talent? Nee, het is een meetinstrument. En een gebrekkige.

Zelfkennis is hier de basis. En die vind je niet in een iq-test.

Wat is de reden achter de crisis? Hoe kan een gebrekkige meetlat je zo doen twijfelen aan jezelf? Wat is hier hetgene dat jou echt raakt?
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Mijn zelfkennis en zelfvertrouwen is nog in orde hoor. Tis eerder dat de weg die ik op wilde ('de idealistische') nu moeilijker begaanbaar wordt (omdat ik nergens gelieerd aan ben). Het is sowieso moeilijk, en alle beetjes helpen daarbij om het makkelijker te maken, 'go with the flow'.
Ik wil wel verder uitweiden, maar het of ik zit vol met tegenstrijdigheden en het is niet OT hier.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maak een nieuw topic. Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensa jou had kunnen helpen op jouw idealistische route. En ik krijg het gevoel dat je even door een identiteitscrisis aan het gaan bent. Hier OT, maar wel belangrijk ;)
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

quest schreef:Is het nu zo dat IQ een biologisch gegeven is, of een potentieel gedeeltelijk aan te leren set vaardigheden ? omdat ik je eerder heb horen zeggen dat een jaartje puzzelen tot een potentiele Nobel prijs zou leiden, of was dat sarcastisch bedoeld ?
IQ is een gestandaardiseerde score op een test waarvan de items geleerde vaardigheden zijn, maar waarbij in meer of mindere mate nieuwe situaties zich voordoen. Omdat er een statistsiche samenhang is tussen de scores op subtests valt er (algemene) intelligentie factor te extraheren. Sommigen veronderstellen dat deze factor een biologische variable is (welke biologische variabele zeggen ze er dan niet bij, maar goed). Iemands' (totaal) IQ is een goede schatter voor de relatieve positie op deze (al dan niet biologische) factor. Omdat de relatieve positie nauwelijks verandert, menen sommigen dat het een 'gegeven' is. (Wie degene is die die positie dan geeft en hoe die dat doet is mij een raadsel).

Wellicht is lichaamsgrootte (niet lengte) een goede vergelijking. Rangschik de kinderen met wie je in de kleuterklas zat op hun lengte. Sommige kinderen zijn klein, sommigen zijn groot. Rangschik deze personen elk jaar opnieuw en je zal zien dat de rangnummers weinig veranderen (al verandert hun lengte wel aanzienlijk!): Kleine kinderen worden over het algemeen geen grote volwassen, en grote kinderen geen kleine volwassenen. Je grootte (relatieve lengte tov anderen) lijkt dus gefixeerd (een 'gegeven').

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

falijn schreef:Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensa jou had kunnen helpen op jouw idealistische route.
In het topic lokaal internet platform past een antwoord daarop.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”