Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Netwerken, sociaal doen

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips, wijsheden; ik vind het heerlijk om mensen te adviseren, bijvoorbeeld (potentiële) klanten. In de wereld duiken van de klant, en dan mogelijke oplossingen bedenken en voorleggen. Zo zou ik heel graag de stap willen maken naar communicatieadviseur, met als specialiteit e-commerce. Ik heb genoeg kennis en ervaring, maar ik heb een probleem; ik vind het vreselijk om te netwerken, opdrachtgevers te strikken IRL.

Ik ben echt geen sociale nul ofzo, maar ik heb best moeite gezellige babbels te doen (terwijl ik dat ik dat doe, omdat die persoon eens van pas zal komen). Ik ben nogal to the point en acquisitie voor mijn eigen bedrijf vind ik moeilijk om die reden, tenzij iemand zelf komt met "ik heb een adviseur nodig/ een probleem op het gebied van communicatie". Is dit een HB-dingetje, of een Dharma-dingetje? Indien een HB-ding: hoe gaan jullie hiermee om?

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Netwerken, sociaal doen

MBTI heeft wel leuke antwoorden op dergelijke vragen. Google het eens en vertel wat je ervan vindt :) .

Toen ik puberde vond menselijk contact soms vrij moeilijk. Als toen de termen introvert en extravert mij bekend waren, had ik mezelf toen misschien beter kunnen accepteren. En nu nog zit ik met het probleem dat ik moeilijk contact kan maken met 'sensors', tenzij ze open voor me staan.

Yellow Lemon Tree
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Volgens mij is het zowel geen Dharma-dingetje als een HB-dingetje. Over het algemeen vinden adviseurs zogenaamde warme acquisitie makkelijker dan koude acquisitie. En een gestelde vraag is sneller te beantwoorden dan wanneer je eerst een opdrachtgever er nog bewust van moet maken dat diegene een vraag heeft en jij de geschikte persoon bent om daar een antwoord op te geven.

En ja, bij klantcontacten hoort deels gezellig babbelen, maar ik denk dat je het ook breder moet zien: een groot gedeelte bestaat volgens mij ook uit je verdiepen in de klant en het stellen van de juiste vragen. Je geeft zelf al aan dat je het leuk vindt om je in de klant te verdiepen. Wie de klant niet kent kan wel heel gezellig babbelen, maar met alleen praten over koetjes en kalfjes kom je er niet achter waar een klant behoefte aan heeft.

Als het niet je ding is om je op elke netwerkbijeenkomst te vertonen dan is het ook goed om te kijken naar andere manieren waarmee je de kans op nieuwe klanten kan vergroten. Als jij goed werk levert, zijn klanten tevreden en raden ze je misschien ook aan bij andere contacten van ze. Op deze manier laat je je netwerk voor je werken. En als klanten het niet voor je doen, mag je volgens mij ook zelf best een beetje te koop lopen met wat je hebt gedaan door bijv. dingen door te sturen met de boodschap: 'Kijk ik heb dit voor klant A gedaan, en ik dacht dat jullie het ook wel zou interesseren.' evt. met wat suggesties om het aan te passen aan hun situatie.

Overigens zelf geen echte praktijkervaring, maar dit is meer wat ik van collega's mee krijg.

Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Zarathstra, bedoel je de Myers-Briggs Type Indicator? Ik kende het nog niet, maar zojuist vluchtig gelezen, en klinkt zeker interessant. Nu eens kijken welk type ik ben :D

Yellow Lemon tree, je hebt gelijk dat acquisitie op verschillende manieren kan. Zoals jij het beschrijft, dus mond-tot-mond-reclame, is hoe ik tot nu toe gewerkt heb. Tot nu toe veel tevreden klanten gehad (ik deed vormgevingsopdrachten tijdens mijn studie), die mij vaak weer aanraadden bij anderen.
Het is natuurlijk ook een keuze die je kunt maken: ga je door op de manier die je kent, en waarvan je weet dat het werkt, of probeer je juist een een minder ontwikkelende vaardigheid te verbeteren? Een combinatie kan misschien ook. Ik ga ook kijken naar MBTI

Yellow Lemon Tree
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dharma, volgens mij ben je dan al heel goed bezig. En sja, of je er voor moet kiezen je mindere punten te verbeteren of je moet richten op dat waar je goed in bent...daar verschillen de meningen nogal over. MBTI ken ik ook en is in ieder geval interessant om een keer te bekijken.

alien8
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Dat netwerken om commerciële doeleinden zou ik ook niet kunnen. Maar zolang mijn interesse oprecht blijft wil ik best even blijven praten.

Martijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Meters maken in het kletsen en op die manier peilen of er nog werk tussenzit is ook niet aan mij besteed. Waarschijnlijk deels doordat ik introvert ben, maar volgens mij is het ook voor de meer sociaal aangelegde mensen niet altijd makkelijk.

Ik heb sinds vorig jaar een webshop in materiaal voor het bouwen van flightcases. Een verplicht veld tijdens het afronden van een bestelling is het telefoonnummer. Iedere nieuwe klant bel ik vervolgens op om mezelf te introduceren, te peilen waar ze mee bezig zijn, eventuele aanvullingen te verkopen (meer vanuit het oogpunt dat ze tijdens het bouwen niks tekort komen dan om de kassa maximaal te laten rinkelen), ze te attenderen op interessante materialen of bouwmethoden en vooral om de drempel contact te zoeken bij vragen te verlagen. Het gebeurt geregeld dat klanten dan wat uitprobeermateriaal hadden besteld om te gaan experimenteren voor een idee dat ze uit willen werken. Inmiddels ook met meerdere klanten bezig daar wat concreets mee te doen.

Het scheelt dat je dan al een handig aanknopingspunt hebt en bovendien het over inhoud kunt hebben in plaats van hopen dat tijdens algemene praatjes inhoud aan bod komt. Leuk is ook dat de meesten met een paar gerichte vragen het grootste deel van de tijd vullen; gemiddeld is de klant 70% van de tijd aan het woord. Noem het netwerken voor introverten. :P Als je eenmaal een startpunt hebt kun je op die manier gaan uitbreiden.

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als je publicaties over hb-eigenschappen leest dan hoort daar vaak bij dat er moeite is met 'koetjes kalfjes' communicatie. Dat herken ik in hoge mate voor mezelf en misschien ook wel in de bijdrage van @Dharma.
Voor mij geldt dat ik een sterke neiging heb het inhoudsniveau te zoeken en het relatieniveau nog wel eens te laten liggen (bovenstroom-onderstroom).

Desalniettemin en niettegenstaande dat......ik ben zo'n 15 jaar commercieel actief geweest en daarin succesvol. Er zijn altijd mensen die inhoud waarderen en belangrijker: mensen waarderen het bijzonder als je je afspraken nakomt (basaal fatsoen wat mij betreft, maar je slaat steil achterover als je beseft dat dat schijnbaar uitzonderlijk is).
In alle eerlijkheid: in de politiek bestuurlijke wereld waarin ik nu zit (ministerie) is het voor mij wel een uitdaging om effectief te zijn en te blijven. Er zijn nogal wat irrationele elementen die dominant zijn en daar worstel ik regelmatig mee. Wel een boeiend persoonlijk ontwikkelingstraject! :D

Daarbij moet ik wel even meegeven ESTJ te zijn. Ben je INFP dan zal het wel wat anders voor je werken..... :lol:
Bekijk het eens HBPositief!

Jeroens
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Herkenbaar verhaal wat betreft moeite hebben met koetjes en kalfjes. Ik ga me dan heel opgelaten voelen omdat ik het idee heb dat de klant voelt dat ik geinteresseerd doe vanuit een commerciele gedachte en het dus een toneelstukje is.

Maar als je goed bent in E-commerce kun je dan niet aan acquisitie doen via social media zoals twitter / linkedin / fora of facebook? Laatst een hele gave presentatie gezien van Ronnie Overgoor over dit onderwerp. Google hem eens voor meer info over dit onderwerp. Succes!

Gaetan
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Helemaal eens met Jeroen.

Ben ik ook bezig met het opstarten van een onderneming, met als doel om adviseur te worden op het gebied van management en leiderschap.

Ik heb een netwerking ontwekking strategie bedacht. Zoals vele van jullie ben ik verschikkelijk in netwerken, het lukt me gewoon niet. Dus ik dacht, ik ga klanten werven op een andere manier.
Ik ga een merk op de internet opbouwen rond mezelf en mijn diensten. Net wat Rianne doet met haar praktijk.
Ik ga een paar onderwerp uitwerken in een paar leuke site en alle search engine optimization trukjes arbij toepassen. Als je weet wat je doet is het niet te moeillijk om snel heel veel trafiek naar je site te genereeren. Dankzij reclame op de site verdien ik nog wat centjes daarbij, helpt om meer flexibiliteit te creeren rondom welke opdracht je wilt nemen.
Als 2nde stap ga ik mijn visie op mijn diensten in een boek samenvatten, en auto-publiceren. Zo kun je ook wat geld verdienen en kunnen je toekomstige klantent een idee krijgen van wat je eigenlijk te bieden hebt. Als adviseur verkoop je eigenlijk je eigen inzicht. Als je toekomstige klant al een (goede!) voorproefje daarvan kunnen krijgen, dan zal je miscchien ze prikkelen om meer over jou en je diensten te willen weten.
Ik zeg boek, kan net zo goed white papers or artikels zijn, maakt niet zo veel uit, laten we zeggen "intelectual property".

Maak jezelf makkelijk vindbaar, door een goed gebruik van alle sociale mediaen de internet. Ik heb verder hetzelde probleem met sociale media als met netwerken (ik kan niet tegen oppervlakigheid, hoe kun je iets interssant schijven in 140 tekens is voor mij onbegrijpelijk), dus ik nem niet van plan om deze te veel te gaan gebruiken.

Kort samengevat, dat is mijn plan. Belangrijk is dat je een sterke diffentiator (Iemand een betere woord?) weet te vinden. Volgens mij zijn HBs heel sterk als het gaat op inhoud. Maak er gebruik van, op papier komt het altijd heel goed over.

Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

oef, ik schaam me diep. Zo lang niet van me laten horen. Maar ik ben er weer, en heb aandachtig jullie antwoorden gelezen. Gaetan, wat jij beschrijft is heel herkenbaar. Aan de ene kant zou ik wel graag goed IRL kunnen netwerken. Maar de aard van het beestje maakt dat het echt veel moeite kost.
Vooralsnog is jouw tactiek ook mijn tactiek. Online netwerken gaat mij nl. wel heel goed af! Zeker als ik met de materie bezig kan zijn die mij interesseert.

En het gekke is, als ik voor een ander acquisitie moet doen, heb ik er 0 problemen mee. Ik was op een callcenter dan ook een medewerker die zijn nut wel bewees. Maar leuk vind ik het eigenlijk niet, dat 'slijmen' in ruil voor iets.

De inhoud is waar ik me op richt. Tegelijkertijd wil ik niet verzanden in alleen maar doen wat ik kan, dus zal, waar het kan, toch ook aan mijn IRL netwerk-skills gaan werken. Kwestie van regelmatig doen iig.

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Een keer een echt goede cursus beinvloedingsvaardigheden kan ook helpen. En dan wel een cursus waarbij de nadruk ligt op het daadwerkelijk doen en steeds feedback op je gedrag te krijgen incl videotaping. Is soms heel confronterend (als je een goede cursus hebt), maar ook heel waardevol. Want iedereen heeft punten waarvan hij/zij niet bewust is en bewust zijn daarvan helpt al ontzettend om meer resultaat te bereiken...

Dharma
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

klopt, tijdens mijn studie communicatie is hier aandacht aan besteed, en dat was erg nuttig. Wat mij betreft mocht er meer tijd voor komen (maar dat had ik met praktisch alle vakken). Zou zoiets graag weer doen in de toekomst.

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb ook een probleem.
Netwerken, praatjes maken, naar mensen toe stappen en acquisitie uit voeren kan ik als de beste.
Voor mij is dat werk, het heeft een doel en kan een toegevoegde waarde zijn.
Maar zodra ik met collega's te maken heb en moet mee gaan praten over wat ze in het weekend hebben gedaan word ik onzichtbaar.

Net een gesprekje gehad met een collega.
Bekende woorden, en woorden waarvan ik gewoon niet weet wat ik ermee moet doen.
Zoals gewoonlijk.
Ik ben asociaal. Niet sociaal.
Onzichtbaar op het werk.
Ik val op met mijn verschijning maar verder vinden de mensen mij vaag.
Ze krijgen geen hoogte van me.
Ik meng me niet in gesprekken bij de lunch (het gaat nergens over)
Ik meng mij niet in gesprekken als iemand de kamer binnen loopt.... (nogmaals het gaat nergens over)

Ze willen dat ik mee gaat lunchen.
Eigenlijk wil ik dat niet.
Want het is niet interessant..
Laat me gewoon lekker met rust ;-)

Wat moet ik daar nou mee doen?
Cursus alledaagse onzin leren praten?

Voor werk en uitdaging kom ik uit de kast en probeer wel op dit niveau met mensen te communiceren.
Maar dat gewone sociale gedoe komt mijn strot uit.

Wie heeft tips?

Zucht....
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

alien8
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

SJ, je moet je collega's een beetje opvoeden hoe om te gaan met jou. De vervuiler betaalt.

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ben nu wel benieuwd waardoor je verschijning opvalt SJ [propeller]

En idd opvoeden. Het interesseert die mensen verder ook niet wat je bent of doet, ze willen alleen niet afgewezen worden.

Ik sta op mijn werk ook bekend als gereserveerd, eerst bleef iedereen daardoor weg maar nu vinden veel mensen het juist wel leuk (en vragen ze wederom of ik kom eten enzo... :cry:) ik denk omdat ze zien dat ik bij iedereen hetzelfde ben en het dus niet aan hun ligt.

AltijdOpZoek
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

SJ, voor alledaagse onzin praten heb je denk ik geen uitgebreide cursus nodig. De trucjes in 'how to make friends and influence people' werken volgens mij ook al prima: luisteren, vragen stellen en geïnteresseerd zijn.

De vraag die ik heb is: wat is het nut van moeite doen voor het omgaan met mensen die niet op jouw niveau zitten?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@SJ en anderen: het 'moeten' praten van onzin (...en wat is onzin? ...zijn alledaagse bezigheden altijd onzin?), het zet me aan het denken. Ik herken het niet in die zin dat ik het zelf prima kan, en zelfs leuk vind. Ook met mensen (ver) beneden mijn denkniveau. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat jij/jullie het daarom ook zouden moeten kunnen dan wel leuk moeten vinden, uiteráárd niet! Maar ik vraag me af of jullie het ALTIJD moeilijk of vervelend vinden, of vooral als jullie mensen niet 'aardig' vinden (ik weet even geen beter woord dan 'aardig'). Op zich zie ik 'small talk' (want ik denk dat we het daar over hebben) als iets in de lijn van glimlachen naar elkaar, of elkaar groeten, maar dan een wat uitgebreider variant. Snappen jullie wat ik bedoel? Het is sociale lijm in één van z'n vormen. Ikzelf heb er wél veel moeite mee als ik mensen niet leuk vind, als mensen totaal niet mijn type zijn. Zijn mensen gewoon erg aardig, vind ik ze sympathiek maar verder niet 'diepgaand' interessant, dan vind ik het heerlijk om een praatje te maken in de wandelgangen, of evt. in de pauze van werk. Sommige van mijn buurvrouwen, of moeders op het schoolplein horen in deze categorie. Maar er zijn er ook (alhoewel weinig gelukkig!) die ik hautain vind, blahblah-types*, die ik mijd als de pest!

Herkennen jullie hier iets van, of is bij jullie alle small talk gewoon vervelend en iets om te mijden? Ik ben werkelijk benieuwd!

*) Blahblah-types zitten nogal stevig in mijn irritatie-zone!!! :?
Give me a break!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik had hier nog niet gereageerd, omdat ik 't idd ook niet herkende. Wat Laatbloeier zegt juist wel. Sommige types zijn vreselijk, maar ik kan met veel mensen prima een simpel gesprekje voeren.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De meeste small-talk is niet veel anders dan wat hier op het forum wordt besproken. Ik vraag me af of bij hb-ers de onderwerpen die bij small-talk voorkomen een probleem zijn of dat er andere aspecten een rol spelen. Misschien is bijvoorbeeld het ontbreken van richting of een doel dat er voor zorgt dat een hb-er zich ongemakkelijk voelt? De snelheid van het gesprek kan traag zijn? De hb-er heeft hoge verwachtingen van zijn prestatie in het gesprek? Etc.

In grote groepen is het makkelijk om mee te doen met de small-talk: laat de anderen praten.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terug naar “HB en werk”