Gesaro
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

18 jaar en hoogbegaafd

Hoi, ik weet al sinds ik klein ben dat ik hoogbegaafd ben en ik ben dan ook gepest op school waar ik nu naar terug kijk met verbazing, ik was toen heel erg bijdehand en was het vaak eens met de leraar omdat die vaak ook echt gelijk had.
Dit werd gezien als verraad en ik was natuurlijk ook anders.
In verband met deze sociale druk van gepest worden en omstandigheden heb ik ook mijn schooltijd in mijn ogen verkloot alleen kan ik het niet zien als een negatief punt omdat ik er interesses door heb ontwikkeld en nu nog plezier van heb.

Momenteel ben ik ontzettend aan het ontwikkelen en merk dat ik voorop loop op leeftijdsgenoten, hier heb ik gemengde gevoelens over omdat ik geen interesse heb ik de dingen die leeftijdsgenoten doen maar vaak ver vooruit denk, daarnaast ben ik ook wel erg benieuwd naar hoe ik ben als ik grijze haartjes heb!

Mijn hobbies zijn niet echt interessant voor anderen (denk ik):
- Bodybuilding (dit doe ik met groot plezier, ik vind het geweldig om mijn lichaam te vormen naar mijn ideaalbeeld, eigenlijk een soort van kunstproject dat ook nog gezond is voor mezelf)

- Martial Arts Tricking (zoek het eens op, het is een geweldige sport om te zien)

- Intermenselijke communicatie (dit vind ik vooral interessant omdat ik er in mijn dagelijkse leven mee te maken heb en het altijd anders loopt dan verwacht, hierin ontwikkel ik mij ook enorm momenteel)

- Filosoferen (spreekt voor zich, ik filosofeer graag over van alles, dit doe ik ook vaak onbewust)

- Gitaar beoefen (alhoewel ik hier echt van geniet doe ik het niet veel dit komt mede door inspiratieloosheid en kijkend naar het grote plaatje vind ik het proces van leren en kunnen minder leuk als andere dingen)

Ik zit momenteel met een hoop aan mijn hoofd omdat ik keuzes moet maken voor mijn toekomst en ik weinig begeleiding hierin krijg.
Ik heb mij op dit forum aangemeld omdat ik toch ook geïnteresseerd ben in de aanpak van problemen van andere hoogbegaafden omdat ik toch ook tegen een hoop aanloop met mijn perfectionisme en vooral denkwijze.

Dat was het zo'n beetje, ik hoop dat ik dit forum met plezier kan blijven bezoeken en hoop ook anderen te kunnen helpen!

Gesaro ~
Laatst gewijzigd door Gesaro op do 23 feb 2012, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is beter om het juiste te doen dan om iets juist te doen
Omdat ik een perfectionist ben..

Gesaro
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: 18 jaar en hoogbegaafd

Nog even mijn ontwikkeling uitgelegd;

Ik heb nu ieder jaar dat ik zo erg ontwikkel soort "ontwikkelfases" zoals ik het wil noemen, tijdens deze fasen ben ik gefocused op één of een aantal eigenschappen van mezelf waar ik verbetering in wil zien en meemaken.
Omdat ik zo ongelofelijk gemotiveerd ben en blijf als ik ergens aan begin wat ik leuk vind en ik dit duidelijk leuk vind ontwikkel ik mezelf ook iedere fase.

De fases duren ieder tussen 1 en 3 maanden ongeveer en daarmee ben ik ook iedere 1 tot 3 maanden "hetzelfde maar toch anders", dit verbaast mijn beste vriend altijd en ik snap het zelf ook niet helemaal maar het gebeurt en ik heb er plezier van!

Hierbij heb ik ook een 2 vragen:
- Maken jullie dit ook zo mee of iets wat erop lijkt?
- Kun je in al dit bepaalde hoogbegaafden eigenschappen terug vinden?

Gesaro ~

Tjeerd
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hoi Gesaro,

Die fases die je benoemd doen me erg denken aan wat preoccupaties worden genoemd. Dat begrip wordt vaak verbonden aan autistisch spectrum maar willen ook wel eens bij niet-autisten voorkomen. Volgens mij heb ik het nooit gezien als iets wat aan HB gelinkt is, maar ik weet ook niet alles (daarnaast kan sprake zijn van meerdere hersengerelateerde afwijkingen¹).

¹ Niet negatief bedoeld. We wijken sowieso al af van het landelijk gemiddelde, dus kun je het net zo goed omarmen. ;)

Gesaro
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Misschien heb ik de fases niet goed genoeg uitgelegd..

Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat ik mij volledig op positief zijn en doen gericht was.

Een keer dat ik heel erg gericht was op goed slapen, dit omdat ik best onregelmatig slapen ging en het toch eens wilde proberen om daar regelmaat in te hebben.

Eens mezelf gericht op lichaamstaal, hier heb ik ook veel van geleerd!

Al met al zou je kunnen zeggen dat ik dit meer doe om te experimenteren met van alles wat te maken heeft met alledaagse dingen, bijna al mijn interesses zijn gericht op alledaags en hoe ik dit kan optimaliseren voor mijzelf oftewel het constant willen verbeteren van mezelf.
Mijn interesse gaat dus ook niet uit naar objecten of het maken van objecten.

Is dit normaal, is dit iets wat ze egocentrisch noemen of heeft dit een andere benaming?
Egoistisch is het niet want dat ben ik zeker niet.

Tnx
Gesaro ~

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Maar je werkt dan naar een bepaald doel en binnen een bepaalde tijdspanne?

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik. Ontwikkelfases, ik had het nog nooit zo genoemd. Voor mij link ik het vooral aan perfectionisme. Ik ben niet ambitieus, wil niet beter zijn dan de rest, maar ik wil wel BETER ZIJN DAN MEZELF. Het beste uit jezelf halen, weet je wel. En op die manier is het denk ik wel gelinkt aan de hoogbegaafdheid.

Bij mij is het eigenlijk een doorlopende fases. Ik ben/was erg timide en asociaal, en ben daar voortdurend rond aan het werken door middel van verschillende kleine aspecten te veranderen (kan dat ook niet goed uitleggen). Sommige mensen begrijpen dat niet en vertellen me dat ik me nu toch maar eens moet neerleggen bij wie ik ben en mezelf te accepteren in plaats van mezelf te forceren om te veranderen. Maar de veranderingen zijn voor mij altijd positief, dus als iemand dan eens een opmerking maakt dat ze merken dat ik veranderd ben (meestal nadat ze me lange tijd niet meer gezien hebben) vind ik dat heel erg leuk. Maar bij mij gaat het dus voornamelijk onbewust en zonder duidelijk doel, al merk ik af en toe wel dat ik bij iets bepaalds me ineens heel anders voel.

Dit is dus volgens mij helemaal niet egocentrisch, enkel maar perfectionistisch ten opzichte van jezelf. Ik vind dit net iets heel positiefs, dat je jezelf veranderd, want er zijn zeker zoveel perfectionisten die de anderen proberen te verander in plaats van zichzelf.

Gesaro
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ceciliadlibitum schreef:Ik ben niet ambitieus, wil niet beter zijn dan de rest, maar ik wil wel BETER ZIJN DAN MEZELF. Het beste uit jezelf halen, weet je wel.
Dit vind ik erg duidelijk, het omschrijft eigenlijk wel heel erg mijn situatie ook wat perfectionisme betreft!
Ceciliadlibitum schreef: Bij mij is het eigenlijk een doorlopende fases. Ik ben/was erg timide en asociaal, en ben daar voortdurend rond aan het werken door middel van verschillende kleine aspecten te veranderen (kan dat ook niet goed uitleggen). Sommige mensen begrijpen dat niet en vertellen me dat ik me nu toch maar eens moet neerleggen bij wie ik ben en mezelf te accepteren in plaats van mezelf te forceren om te veranderen. Maar de veranderingen zijn voor mij altijd positief, dus als iemand dan eens een opmerking maakt dat ze merken dat ik veranderd ben (meestal nadat ze me lange tijd niet meer gezien hebben) vind ik dat heel erg leuk. Maar bij mij gaat het dus voornamelijk onbewust en zonder duidelijk doel, al merk ik af en toe wel dat ik bij iets bepaalds me ineens heel anders voel.
Dit herken ik als wat ik heb geprobeerd goed uit te leggen oftewel dit is wat ik bedoelde!!

Heel erg bedankt voor je reactie :)
Gesaro ~

Jelte
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Hey Gesaro, welkom op dit forum. Wel een leuk verhaal om te lezen. Ik herkende de fase-issue direct in mezelf. Dit heeft geen drol te maken met autisme. Wat ik van jou kan leren is de positieve insteek ofwel motivatie. Bij mij is het altijjd vanuit negativiteit. Ik ga je lezen.

Gr Jelte
Laat het vanavond gebeuren...

Stijn
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Cesaro,

Welkom hier. Interessante intro!
Je fases herken ik ook wel, al vinden ze bij mij minder gestructureerd en meer onbewust plaats.
Ik heb eens een presentatie op www.ted.com gezien die je misschien interessant vindt. De titel is iets van try something new for 30 days.

Gr. Stijn
"It's not the events of our lives that shape us, but our beliefs as to what those events mean." Anthony Robbins

Ilovelife
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hey welkom.

Die ontwikkelfases zijn ook zeer herkenbaar voor mij. Ik zie het leven als een les en probeer mij constant te ontwikkelen. Vroeger was ik een verlegen jongetje, nu heb ik me ontwikkeld tot iemand die erg sociaal is en graag met mensen (ook vreemden) omgaat. Menselijke interactie blijf ik wat dat betreft ook oneindig fascinerend vinden.

Voorheen vond ik fitnessen saai, maar nu raak ik er steeds meer door geboeid om inderdaad alles uit jezelf te halen en me ook fysiek te ontwikkelen. Vroeger had ik een hekel aan verkopen maar nu vind ik het juist leuk en verkopen komt ook in alles terug in het leven (je moet jezelf ten slotte ook vaak verkopen zogezegd). Ook spiritueel heb ik me ontwikkeld de laatste jaren en probeer ik steeds minimalistischer te leven. Zo heb ik inderdaad fases waar ik soms bewust soms onbewust doorheen ga. Ceciliadlibitum legt het zeker goed uit. Continue je skills ontwikkelen, perfectioneren als mens en dan is het inderdaad leuk als mensen zeggen dat je veranderd ben.

alien8
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wat heb je veel hobby's

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welkom Cesaro; wat een leuke introductie!
Grappig dat je (zoals gebruikelijk bij een hb-er) sneller denkt dan dat je typt 8)
We houden je wel bij hoor!

Een fase van geconcentreerde aandacht voor een onderwerp herkennen velen hier denk ik. Juist omdat het korte fases zijn zie ik geen directe link met autisme, zonder te pretenderen op dat gebied expert te zijn.
Zelf heb ik me altijd zeer herkend in het gezegde 'het bezit van de zaak is het einde van het vermaak'. Zo kon ik me mateloos interesseren voor iets (materieel of spiritueel) en als ik dan 'genoeg' wist (of 'het' had) verveelde het weer snel. Toch leer ik inmiddels ook langer te genieten van dingen die ik bereik....er is dus 'hoop' :lol: (zei de oude man).
Zie er vooral ook de voordelen van: de meeste onderwerpen die je opgeeft zijn gezond! Je kunt snel ergens diep induiken en daar kun je voordeel van hebben; zowel in kennis als in omgang.

Kortom: enjoy! :D
Bekijk het eens HBPositief!

Johanita
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Welkom Gesaro, mooi dat je zo bezig bent/blijft.
You can close your eyes to things you don't want to see, but you can't close your heart to things you don't want to feel...

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hoi Gesaro!

Ik zie dat je je intro al in februari hebt neergezet en
ik nog niet eens gereageerd heb......(schandalig :oops: ).
Dus: welkom! :D
Ik begin nu zelf al wat grijze haartjes te krijgen,
maar maak je niet druk. Ieder mens ontwikkelt zich
zijn hele leven lang!
Verder lees ik herkenbare dingen.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Terug naar “Introductie”