Hoi,
Ik lees al een tijdje mee en vind veel herkenning.
Weet sinds 11 jaar (ik ben nu 53) dat ik HB ben, na het afnemen van de WAIS. Deze test kon ik doen in het kader van een pilot van de GGZ, omdat ik tegen allerlei problemen aan liep; zowel maatschappelijk als emotioneel. Ik werkte destijds als leidster op een peuterspeelzaal.
Het vermoeden was dat ik wel eens hoogbegaafd kon zijn (ook gezien de ontwikkelingsvoorsprong van een paar van onze kinderen; onze jongste dochter was als jonge leerling net versneld van groep 2 naar groep 4).
Na de testafname dacht ik dat ik het totaal verbruid had en dat ik er uit zou komen als een soort rand-debiel. Het IQ cijfertje wees echter anders uit: 143. ik was stomverbaasd en kon het nauwelijks geloven.
Op dat moment deed ik er verder weinig mee, ook vanwege een op hande zijnde verhuizing naar een andere woonplaats, met een verandering van werkkring; weer terug naar het basisonderwijs.
In de afgelopen 10 jaar heb ik me inmiddels een stuk verder ontwikkeld; 2 post HBO-opleidingen gedaan heb een leuke baan gekregen als remedial teacher op een basischool, waarbij ik steeds vaker ook hoogbegaafde leerlingen begeleid. Daarnaast ga ik komend jaar starten met een universitaire studie; orthopedagogiek aan de VU of onderwijskunde aan de OU; kan mogelijk m.b.v. de lerarenbeurs.
Het werken met hoogbegaafde leerlingen is ontzettend leuk, maar confronteert me ook regelmatig met de dingen waar ik zelf ooit tegen aangelopen ben en regelmatig nog loop.
Daarom de stap naar Mensa gedaan om meer herkenning te kunnen vinden en gisteren de test afgelegd (ik dacht dat mijn testgegevens van de WAIS verouderd waren, blijkt dus nu niet zo te zijn). Ben bang dat ik de Menssa-test verknald heb; in ieder geval het eerste deel; ik had bij een van de onderdelen een deel van de opdracht gemist, waardoor ik eerst moest uitvogelen wat de bedoeling was, kostte dus veel te veel tijd.
Ik zie wel; ik heb altijd nog de WAIS-gegevens achter de hand.
Heb een beetje het gevoel van thuiskomen hier op het forum en ook gisteren tijdens de test-dag, dus ik ben benieuwd naar het vervolg!
Groet,
Miek