Wat heb je met muziek ?

Ik zing
4%
2
Ik bespeel een instrument
26%
14
Ik heb altijd al een instrument willen bespelen
4%
2
Ik heb altijd al willen zingen maar het kwam er niet van
6%
3
Ik zing, bespeel een instrument en luister veel naar muziek
43%
23
Ik doe zelf niets op muzikaal gebied maar luister wel veel naar muziek
15%
8
Ik doe zelf niets op muzikaal gebied en luister eigenlijk nooit naar muziek
2%
1

Totaal aantal stemmen: 53
Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Muzikaal hoe dan ook, of juist niet

Ik ben erg benieuwd naar de eventuele interesse in muziek onder de hb'rs en hoop dat jullie een stem uit willen brengen op hetgeen dat voor ieder van jullie van toepassing is. Een reactie met wat meer nuance wordt evenwel op prijs gesteld. Persoonlijk ben ik altijd sowieso wel geinteresseerd in hetgeen mensen bezig houdt maar ik hoop (stiekem) ook een beetje op wat muzikale interactie in de toekomst. Zelf heb ik welgeteld een enkele maal op een podium gestaan in wat kleinere gelegenheden maar naar waarheid was dat allemaal dusdanig slecht uitgebalanceerd qua afzonderlijke volumes dat ik ernstig betwijfel of mijn stemgeluid en/of gitaarspel ooit is opgemerkt door iemand anders als mijn buren en/of poes Binkie :lah:

Mijn eigen affiniteit met muziek
Ik zing - technisch niet altijd onverdienstelijk (denk ik [snorkel] ) maar ik heb zeker niet een heel mooie stem - doch vind ik het heerlijk om te doen.
Ik speel gitaar - omdat ik het een fantastisch instrument vind maar naar waarheid is het niet mijn ding gebleken en heb ik er niet de vingers en de soepele polsgewrichten voor en ontbeer ik de juiste 'feeling'.
Ik speel mondharmonica - preferabel blues en naar eerlijkheid is dat wel mijn instrument en is hetgeen ik ermee kan doen niet onverdienstelijk maar doe ik er nog maar zelden iets mee omdat ik de buren niet tot last wil zijn :motz: (harmonica's zijn nogal luidruchtig).

Als ik een optie ben vergeten, en dat zal vast..., hoor ik het vast nog wel.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Muzikaal hoe dan ook, of juist niet

Ik heb ingevuld dat ik zing, instrument bespeel en veel muziek luister. Maar eigenlijk is het zong en speelde.... ik heb in een koor gezeten, veel lol bij gehad ookal zing ik niet erg goed. Heb jaaaaren viool gespeeld als kind maar een slecht opgevangen basketbal heeft daar een einde aan gemaakt. Daarna djembe gaan spelen, maar meer gewoon een beetje rammen dan echt les ofzo. alhoewel ik wel een paar keer een cursusje gedaan heb voor de technieken enzo.
Nu luister ik vooral veel muziek, en zing ik (hard) mee in de auto.... soms dans ik ook in de auto (in de file) krijg dan vaak grappige reacties (bouwvakkersbusje met zwaaiende en lachende mannen omdat ik keihard zingend en headbangend in de auto zit....).

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik speel piano en dwarsfluit. Ik heb op beide tien jaar les gehad, niet tegelijkertijd hoor.
Pianoles ging eigenlijk als vanzelf. Mijn vader speelde in een jazzbandje, dus er stond een piano bij ons thuis.
Mijn broer en ik leerden ons zelf noten lezen, dus volgde er automatisch les.
Op mijn zesendertigste heb ik een dwarsfluit aangeschaft en ben ik gaan lessen.
Een paar jaar geleden mocht ik de piano van mijn moeder hebben. (Een Yamaha).
De hamertouwtjes bleken gebroken te zijn. Ik heb hem voor €250,= laten repareren en speel er
nu iedere dag op. Sinds kort studeer ik voor mezelf sonates van Haydn en Mozart in.(Heerlijk!!!)
@Barbara. Lekker he, dat meezingen? Ik download muziekbladen van populaire songs en begeleid mezelf
op piano.In de auto keihard een CD opzetten en inderdaad meezingen ( meer bleeerrren en dan
rare gezichten van mede weggebruikers krijgen..... :oops: )
Gitaarspelen zou ik ook wel willen leren, als begeleidingsinstrument van mijzelf terwijl ik zing.
Ik hou van klassiek tot pop. Hardrock echter niet.
Mijn favoriete zangeressen: Barbra Streisand, Celine Dion, Katie Melua. Maar ik kan ook
zomaar een voor mij onbekende artiest horen op de radio waar ik kippenvel van kan krijgen.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb eigenlijk mijn hele leven (61) gitaar gespeeld.
Wel steeds met tussenpozen van soms een paar jaar niet, of weinig.
Pas toen ik 35 was heb ik goed les gekregen.
Ben later in bandjes gaan spelen.
Electrisch en akoestisch.
Heb muziek gemaakt in Cuba 3 weken met locals en daar ook les gehad elke dag een uur.
Heb een jaar of 5 met een dichter door het land opgetreden.Vooral improvisatie.
Begeleid nu een band van Visio (visueel gehandicapten met beperkingen).
Heb inmiddels van deze hobby mijn werk gemaakt , en geef les aan zo'n 35 leerlijngen per week.
Om mijzelf in te dekken ga ik zeggen dat ik eigenlijk geen liedje kan spelen maar wel weet hoe het instrument werkt.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zing. Hard en vals maar vol overgave, en vanuit het oogpunt van volksgezondheid alleen wanneer ik alleen thuis ben of in de auto zit. Met de muziek flink hard zodat ik mijzelf niet hoor om het ook voor mijzelf draaglijk te houden. Maar het is ontzettend lekker om je longen uit je lijf te zingen!

Helaas is het qua instrumenten spelen nooit erg gelukt. Verder dan een blokfluit als kind ben ik nooit gekomen. Maar ik heb een vrijwel eidetisch geheugen voor liedjes en songteksten. In mijn hoofd staat er vrijwel altijd een liedje op (of twee tegelijk :roll: ), de keuze van liedje wordt vaak getriggerd door waar ik mee bezig ben. Al zet mijn innnerlijke DJ niet altijd de muziek van mijn keuze op en loop ik regelmatig met een banaal liedje in mijn hoofd. Ik kan wel bewust wat anders opzetten dan, meestal helpt dat. (Ga, weg, 'Music was my first love...'!)

Qua smaak zit is all over the map, van Bach tot Rammstein en van Wagner tot Zappa, Pink Floyd tot Within Temptation. Een neiging naar het zwaardere werk en symfonische rock dus. Maar 80's en 90's disco, ook goed, al zat ik zelf in de punkscene toen. En ook tegenwoordig zit er nog goed spul tussen, ik hang niet in het verleden. (En *plop* daar is Adele met 'someone like you'.) Hoe dan ook, zonder muziek kan ik geen dag.

:band:

EDIT: Luister maar even mee,

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zing, soms goed, soms vals. Vaak is het neuriën in plaats van zingen.
Naar muziek luisteren doe ik graag, denk dat dit gedeeld wordt door bijna iedereen in deze generaties.

Ooit heb ik eens 45 minuten concert in mijn hoofd gespeeld en speelden er tot 13 instrumenten gelijkertijd (ik voegde ze een per een toe). Maar dit was toen ik iets jonger was en eigenlijk enkel om mijn concentratie/visualisatie te testen. Ik doe soms van die rare dingen in mijn hoofd om mezelf te testen/uit te dagen. Op muzikaal gebied was dit het toppunt van mijn leven tot nu toe I guess :p

Hilleke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik ben ontzettend muzikaal, ik heb er alleen nooit echt wat mee gedaan.

Ik stond er vroeger al om bekend dat ik "uit elk voorwerp muziek kreeg" zo speelde ik het wilhelmus op de elastiekjes van mijn beugel, of maakte ik een muziekinstallatie van gebruiksvoorwerpen. Ook percussie lag mij altijd wel.
Voor verschillende popliedjes heb ik een tweede melodielijn (tweede stem) bedacht.. Sterker nog, ik zing (en zong vroeger ook vaak) al automatisch de 2e stem als ik een popliedje hoor...

Toen ik een jaar of 12 was heb ik een jaartje orgel-les gehad en dat was het wat echt les betreft...

Verder zing ik al mn hele leven :) men zegt dat ik dat goed kan... tja, dat zal dan wel :D:D

Al op de kleuterschool was ik al te porren om met kerst een liedje te zingen voor de hele school.
Op de basisschool hield ik het meestal bij playbacken. Maar eenmaal op de middelbare school was ik al gauw op vrijdagmiddag in het muziekgebouw te vinden om liedjes in te studeren voor schoolconcerten (voor 300 man publiek)

Ook trad ik met enige regelmaat op in gelegenheidskoortjes en sinds een jaar of 12 heb ik mij aangesloten bij een musicalgezelschap, waar ik mijn muzikale ei een beetje kwijt kan...

Aangezien ik vaak al automatisch de 2e stem zing bij liedjes, heb ik jaren bij de alten gezongen (lage dames). En ik vind het bijna jammer dat ik nu bij de sopranen (hoog) zing, omdat ik de melodielijn vaak saai vind. (terecht hoor, ik kreeg na lange repetitieavonden vaak last van mn stem omdat ik eigenlijk veel te laag zong)

Verder heb ik mijzelf wat leren pingelen op een gitaar. Wat basisakkoorden en weer speel ik regelmatig met de radio mee.. :D Op gehoor de akkoorden er uit proberen te vissen...

En dat is wat ik zo gauw kan bedenken... ik vergeet volgens mij wel e.e.a.

Och en mn dochter (bijna 9) heeft dezelfde "muziek-tics" dus een huis vol herrie .... ehhh muziek hier...
(onderweg naar school ritmes maken met onze voeten enzo... tweede stem zingen, of in canon.. erg leuk)

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik speel een beetje gitaar. In het verleden veel in kerken (opwekkingsbandjes) gespeeld, nu niets meer.
Andere instrumenten die ik graag ter hand neem zijn ukulele, bas en luit, al krijg ik uit dat laatste instrument zelf weinig.

Daarnaast ben ik gitaarbouwer, werk bij een bedrijf in electrische gitaren. Probeer nu m'n eigen atelier op te zetten waarin ik me ga richten op de bouw van luit en gitaar (alle modellen sinds 1581). Daarnaast veel reparatie en afstelling.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Ik vind mijzelf erg muzikaal. Maar oh wat ben ik stom geweest als kind. Toen mijn ouders de woonkamer opnieuw gingen inrichten (nieuw meubilair aangeschaft) kregen mijn zus en ik de vraag of we een piano wilden. Er was niet veel ruimte, dus vandaar dat dit een gewichtige keuze was. Zowel mijn zus als ik zeiden nee; mijn zus wilde gitaar spelen en ik saxofoon.
Beide hebben we mega-spijt. Mijn zus heeft (na het reguliere blokfluitonderwijs) maar liefst een half jaar gitaar gespeeld. En bij mij werd het klarinet. Dat heb ik 2 jaar gedaan. Saxofoons hadden ze niet of niet nodig in de plaatselijke harmonie en mijn oom en 2 neven speelden ook klarinet 'dus' dat werd het ook voor mij. Maar dat was toch echt niet zo stoer als saxofoon, dus hield het op.

Zingen doe ik mijn hele leven al. Klinkt niet verkeerd, maar technisch is het super-fout (volgens logopedist praat ik zelfs niet goed..... foute ademhaling)

Blokfluit heb ik later weer opgepakt. Heb ook een alt en een tenor.

Maar nu komt er hopelijk zeer binnenkort een piano in huis. Physeric speelt dat van jongs af en ik wil het zo graag leren. Al ben ik natuurlijk door die blaasinstrumenten zeer beperkt opgeleid: 1 vingersetting van 2 handen = 1 noot.... slechts 1 notenbalk hoeven te lezen; tja om straks nog piano te leren spelen, dat zal wel een uitdaging worden!

Vwb muzieksmaak ben ik ook zeer breed ontwikkeld, al ben ik voor sommige dingen echt allergisch: sommige damesstemmen (klassiek, m.n. sopraan), en sommige kakafonische muziek (naar mijn oordeel dan kakafonisch hè!). Metal en andere harde muziek heb ik ook nooit kunnen waarderen, omdat die lui zichzelf naar mijn mening overschreeuwen/-spelen.
En ik heb ook zo'n afgrijselijk geheugen als waar Arjan het over heeft. Als ik 2 noten hoor van een liedje dat ik ken, dan weet ik echt onmiddellijk welk liedje dat is. En ik associeer erg sterk in songteksten. Als iemand iets zegt waarbij ik een associatie met een liedje leg, dan zing ik dat meteen, als niet hardop dan minstens in mijn eigen hoofd!

Eén aspect mis ik nog in de vragenlijst: het bewegen op muziek. Ik kan mezelf echt helemaal verliezen op de dansvloer :mrgreen:

leuk topic!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jaaaa, dansen!! Geweldig! Vroeger begonnen met ballet, later stijldansen en tegenwoordig oriëntaalse dans (buikdans).
Qua muziek begonnen met blokfluit, daarna dwarsfluit, keyboard en de afgelopen jaren djembe. Ik heb een jaar of 5, 6 djembeles gehad, erg leuk, maar kan het momenteel helaas niet meer betalen. Ik heb van mijn oom een panfluit gekregen, daar zou ik ook nog wel eens op willen spelen, al ben ik op zich minder van de blaasinstrumenten.
Zingen, ook gedaan, in koren. Ik heb een mooie stem, maar een slechte stemcontrole en ben weinig toonvast als ik alleen zing. Enige begeleiding van logopedist gehad, maar krijg nog snel last van stemklachten als ik veel zing.

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vind muziek heerlijk en zing graag mee, helaas vindt mijn omgeving dit meestal minder leuk... Ik heb een erg slechte stemcontrole :wink:
Ik kan heel goed die ene valse noot vinden in muziek die ik hoor (heb me een keer kapot lopen ergeren tijdens de uitvaart van een kennis waar live op een keyboard muziek werd gespeeld, my god, die toetsenist kon er werkelijk niets van...), maar om zelf een muziekinstrument te spelen... Dan ben ik zo a-musicaal als het maar kan. Kan ook geen noten (meer) lezen.
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

setareh
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Arjan schreef: In mijn hoofd staat er vrijwel altijd een liedje op
Dat heb ik dus ook, altijd een (achtergrond)muziekje in mijn hoofd. Ik ben heel veel met muziek bezig, ik hoor ook vaak leuke ritmes in het geluid van de vaatwasser en zo :mrgreen:. Vroeger in de kroeg kreeg ik de helft van de gesprekken niet mee omdat ik op dat leuke baslijntje in de muziek zat te letten :lol: .

Ik heb rond mijn 12e blokfluitles gehad (AMV heette dat geloof ik, algemene muzikale vorming). Toen op mijn 15e begonnen met les in klassiek gitaar en ook een beetje electrisch, dat heb ik 5 jaar gedaan. Toen een drumstel gekocht en op zolder bij mijn ouders gezet, maar geen les genomen, stom!! Na een half jaar mijn drumstel weer verkocht. Inmiddels was mijn aandacht verschoven van zelf muziek maken naar muziek luisteren en concerten bezoeken. Ik heb van mijn 18e tot mijn 25e heel wat concertzalen, sporthallen en stadions in binnen- en buitenland van binnen gezien voor concerten. Daarna een aantal jaren niet zoveel met muziek gedaan (behalve luisteren) en 4 jaar geleden weer begonnen met een instrument, djembé dit keer. Ik speel in een lesgroep die zo'n 4x per jaar ook optreedt, bijvoorbeeld op Koninginnedag. En een jaar geleden toch weer een drumstel gekocht en nu wél les genomen.

Aan zingen ben ik nooit begonnen, ik kan wel zuiver en in de maat zingen maar er zit weinig power in mijn stem.
"If the human brain were so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't." (Emerson M. Pugh)

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik volg al ballet van mijn 3 jaar (ik heb ook een paar jaar hiphop gedaan, maar dat lag me niet zo), en als ik niet zo'n ernstige scoliose had gehad, was ik er vast professioneel mee verdergegaan. Ik volgde les in de balletschool van mijn tante en die zei al van toen ik begon dat ik wel een uitzonderlijk goed gevoel voor ritme had.

Ik ben dan met 9 jaar ook naar de muziekschool gegaan, en studeer nu klarinet en muziekschriftuur aan het conservatorium van Brussel. Muziek is mijn leven! Er is altijd muziek rondom mij, of in mijn hoofd.

Ik heb ook altijd gezongen: thuis, bij het kinderkoor en later het gewone koor, in de auto. Heb jammer genoeg nooit zangles gehad; ik krijg wel commentaar dat ik goed kan intoneren, maar weet niet of het technisch wel zo goed is. Verder speel ik naast klarinet ook nog piano, dwarsfluit, sopraan- en altblokfluit, en heb ik een tijdje was saxofoon en basgitaar gedaan.

Blijkbaar zijn hier meer mensen die zichzelf hebben leren noten lezen of een instrument bespelen. Piano en dwarsfluit heb ik mezelf aangeleerd (ben voor beiden wel enkele jaren naar de muziekacademie geweest, maar heb daar enkel de hoogste jaren gedaan, om mijn techniek bij te schaven).

Wat smaak betreft ben ik wel voornamelijk klassiek (alhoewel ik af en toe weleens musical of jazz beluister). Stravinski is mijn favoriet (mijn obsessie beter gezegd).

Ik ben ervan overtuigd dat zingen en muziek spelen goed is voor de gezondheid en de gemoedsrust. En iemand die vals zingt, maar wel uit hart en ziel, die hoor ik nog steeds liever dan iemand die juist zingt, maar zonder enige emotie!!!

Tjeerd
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik doe pogingen om mijn stem en verschillende instrumenten enigszins te beheersen. Ooit blokfluitles gehad (1 jaar) en keyboardles (1 jaar), maar verder niet veel mee gedaan. Ik denk dat ik nu onofficieel het fanatiekst bezig ben met drummen, dat wilt zeggen: ik zit met drumstokken op een oefenpad te rammen om een vingertechniek en onder de knie te krijgen.

De meeste muziek maak ik met een computer, waarbij ik dit digitale drumkitje en deze keyboard/midi-controller gebruik voor invoer.

Eerder vandaag deze geluidskaart (zonder de microfoon) aangeschaft, zodat ik ook bas en gitaar kan inspelen.

Hier ook niet echt gebonden aan specifieke genres qua smaak, hoewel de voorkeur ligt bij (avant-gardistische) metal. Bij muziekproductie wisselt het ook nogal qua genres.

alien8
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb veel naar heavy metal geluisterd, nog steeds, wel minder.

Bijvoorbeeld: Ozzy Osbourne - See You on the Other Side

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zing ook graag! Vals en hard, meestal. Soms ook vals en zacht. Altijd alleen, ik ben nu eenmaal hoogempathisch :mrgreen: Tenzij de ander natuurlijk mee vals en hard zingt, dàt is het allerbeste :D

Ik luister ontzettend graag naar allerlei soorten muziek: van klassiek, over jazz, zelfs hardrock en metal tot (jawel) pop, techno, trance en meer van dat lekker dansbaar. Ooit heb ik ook een geluidsysteem om mijn vingers bij af te likken.

Ik speel verschillende instrumenten op verschillende niveaus (ik heb te weinig tijd!). Ik heb uiteindelijk toch besloten om er een nieuw instrument bij te nemen en deze keer mezelf op te leiden: de piano. Ook al lonken de hobo en de cello nog steeds (naast viool en harp, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd), na de zoveelste keer luisteren naar Philip Glass en Wim Mertens trok ik het niet meer. Ik moest en zou het leren, want ooit wil ik net zozeer mijn gevoel in die toetsen kunnen leggen. Het oefenen heeft lange tijd stil gelegen, maar nu zit ik weer te pielen op mijn elektrische piano. Die twee notenbalken vallen best mee hoor, Rianne. De een ondersteunt de ander vaak, of ze weven samen een melodie. Het enige moeilijke is dat die lesboekjes zo bottom-up zijn. Ik hoor dan hoe gebrekkig eenvoudig (want vereenvoudigd) de muziek is en dat ergert me vreselijk. Wanneer het te erg is, lukt het me niet om de twee handen tezamen te kunnen spelen, want het botst teveel voor mijn gevoel. Die sla ik dan maar over, tegenwoordig sta ik dat mezelf toe.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Hilleke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Sinds dit weekend heb ik een keyboard in huis en kan ik muzikaal weer helemaal loos gaan... Sinds mn 15e ofzo niet meer gespeeld (en daarvoor, afgezien van de orgel lessen die ik ooit had ook niet veel gespeeld eigenlijk) maar het voelt als thuiskomen.

Op gitaar red ik me aardig, maar ik heb er nooit zo'n feeling mee gehad als met toetsen blijkbaar... Ik hoef er niet eens echt bij na te denken.. :D

Nu mn vaardigheden verder opfrissen en verder vergroten :D :D

Richard38
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik red me ook aardig op gitaar en een liedje in je hoofd komt me ook bekend voor. Toen ik zelf muziek ben gaan maken ben ik ook anders naar muziek gaan luisteren, meer gedetailleerd naar de instrumenten afzonderlijk van elkaar. Daardoor zijn ook de liedjes in mijn hoofd meer gedetailleerd. Soms ook wel eens lastig om de uit knop te vinden als ik in slaap probeer te komen.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn optie zat er helaas niet bij. Ik zing wel graag, maar dan vooral onder de douche als mijn huisgenoten alsmede mijn buren elders zijn, ik heb namelijk een stem om bieten mee te snijden.
En ik kan wel een aantal instrumenten bespelen, waaronder de blokfluit, mondharmonica, orgel, piano, keyboard. Zuiver op gehoor trouwens, alleen blokfluit kan ik van blad. Maar allemaal vrij waardeloos en hooguit goed om totaal van enige muzikaliteit gespeende vrienden en kennissen mee versteld te laten staan.

Ik zou wel graag accordeon leren spelen, of viool. Gewoon om eens in een leuk folkbandje mee te kunnen doen :wink:.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb ook altijd een liedje in mn hoofd, speel blokfluit, piano en viool en zing voor mijzelf. :D
de zon schijnt altijd

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”