Na het lezen van een artikel uit de krant stelde ik die vraag aan mezelf en werd ik met de neus op de feiten gedrukt d.w.z. dat ik eigenlijk veel meer (tijd ver)doe achter de computer dan realistischerwijze wel goed voor me is en dat ik naar eigen mening teveel belang hecht aan het (langdurig) gebruik van de met internet verbonden computer. Het is wel zo dat het varieert per seizoen en ietwat afhankelijk is van m'n eigen gemakzucht op enig bewust moment, en of ik dan druk ben met (of 'in de ban' ben van) een specifieke vrijetijdsbesteding maar ik kan toch wel met enige zekerheid zeggen dat de pc an sich m'n grootste vrijetijdsbesteding is danwel een significant gedeelte van m'n dagelijkse bezigheden inhoudt ("and when I snap my fingers...you'll wake up!").
Ik vind die tv-reklame van Zalando wel grappig. Die met die kleding-fontein wanneer manlief de internetverbinding van zijn vrouw met een schep in de tuin om zeep helpt.
Laatst gewijzigd door alien8 op di 11 sep 2012, 02:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Heel herkenbaar. Hoewel ik ook genoeg andere hobby's heb ervaar ik surfen om een of andere reden als laagdrempeliger, ik pak toch eerder de laptop dan het boek dat ik aan het lezen ben. Iets dergelijks had ik vroeger met de TV, welke ik inmiddels de deur uit gedaan heb. Dit zorgt ook weer voor mijn dagelijkse internet-excuus, ik wil uiteraard wel een beetje op de hoogte blijven van het nieuws e.d..
Het vreemde is dat ik er in het buitenland geen probleem mee heb om offline te zijn. Dan kan de wereld wel even zonder me. Ik reis graag, en vind het dan (tot mijn verbazing) geen enkel probleem om offline te zijn. Heel af en toe de mail checken (en vooruit, ook de blog bijhouden bij langere reizen) is dan voldoende. Bij terug komst neem ik me dan voor om minder tijd online te verdoen, maar binnen een week of twee ben ik weer terug bij mijn oude gedrag.
Herkenbaar!
Ik kan heel goed zonder, maar niet als het ter beschikking staat. Die laptop heeft zo'n verschrikkelijke aantrekkingskracht voor op (op mij?) dat ik niet in een kamer met hem kan zijn zonder constant aan hem te willen zitten... (doet me denken aan een periode lang, làng geleden ). Maar issie buiten bereik, dan kan ik makkelijk wéken zonder... (hmmm... dit doet me weer aan een periode iets korter geleden denken...)
Hoe dan ook, ik stop er veel energie in maar krijg er ook veel voor terug (kennis(sen)!).
Zo weet ik al voor ik naar de winkel ga wat ik wil hebben, voor ik naar de dokter ga wat ik mankeer en voor ik de cv-man bel wat het probleem precies is... en ook hoe ik een badkamerkraan moet vervangen, en wat de beste manier is om te revalideren na een schouder-, knie-, enkel-, of pinkblessure.
Èn heb ik jullie gevonden, uiteraard!
Ik zie de afhankelijkheid niet als iets ergs. Ik vergelijk het met boeken. Ik zou ook geen leven zonder boeken kunnen voorstellen maar bij boeken lijkt het iets veel meer onschuldigs te hebben. Internet is nog een new kid on the block.
Wat ik jammer vindt is dat ik door internet minder naar buiten kom. Vroeger moest je bijvoorbeeld naar de bibliotheek om een boek of artikel te vinden nu doe je dat vanaf je stoel thuis. Echter, het is niet hinderlijk. Zolang je aan de voorwaarde voldoet dat je niet digitale leven actief blijft is er geen probleem. Internet kan dit leven zelfs actiever krijgen. Een voorbeeld zijn de hb-uitjes waar sommigen op dit forum zich mee bezig houden.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.
Ik zie de afhankelijkheid niet als iets ergs. Ik vergelijk het met boeken. Ik zou ook geen leven zonder boeken kunnen voorstellen maar bij boeken lijkt het iets veel meer onschuldigs te hebben. Internet is nog een new kid on the block.
Wat ik jammer vindt is dat ik door internet minder naar buiten kom. Vroeger moest je bijvoorbeeld naar de bibliotheek om een boek of artikel te vinden nu doe je dat vanaf je stoel thuis. Echter, het is niet hinderlijk. Zolang je aan de voorwaarde voldoet dat je niet digitale leven actief blijft is er geen probleem. Internet kan dit leven zelfs actiever krijgen. Een voorbeeld zijn de hb-uitjes waar sommigen op dit forum zich mee bezig houden.
Helemaal mee eens. Ik zat me dat exact zo nog te bedenken!
Waarom zou dat zijn, dat mensen zich op de een of andere manier schuldig voelen als ze veel tijd achter de pc vertoeven?
Ja, als je de omgeving om je heen verwaarloost, okee, maar dat is met alles zo, toch? Maar misschien voelen sommige mensen zich ook wel schuldig als ze overdag boeken lezen? Ik weet het niet...
Voor mij is 't ook erg belangrijk. Ik heb heel bewust geen mobiel internet om te voorkomen dat het te erg wordt. Thuis krijg ik ook wel te horen als ik bij de tv met mijn smartphone bezig ben. Mijn ouders lijken niet te snappen dat er nog een hele wereld achter zit en dat het ook sociaal is.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right
Liv schreef:Mijn ouders lijken niet te snappen dat er nog een hele wereld achter zit en dat het ook sociaal is.
Is hier sprake van een generatiekloof?
Hoe belangrijk is het voor mij: erg belangrijk. Zowel zakelijk als privé. Bovendien kan niemand er tegenwoordig meer onderuit. Je doet er van alles mee: bankzaken, aankopen, contacten onderhouden, eventueel radio luisteren en tv kijken, ga zo maar door! Onmisbaar geworden inmiddels. Dat was tien jaar geleden nog wel anders.
Sterker nog toen het in 1995 werd geïntroduceerd in Nederland (opa vertelt), toen eh hadden veel mensen zoiets van, oké! En nu? Langzaam maar zeker 'kreeg' je internet bij een tijdschrift, bij een familiepak chips, of wat dan ook, zo'n installatie CD'tje waarmee je het kon installeren en kon inbellen met je modem (die je soms moest kopen bij je pc).
Odran Oel schreef:("and when I snap my fingers...you'll wake up!").
Was dat niet een hitje in Nederland van The Happy Groover in 1998? Tevens uit een reclamespotje...
(ja dus, zie beschrijving)
Het is niet zozeer internet alleen, maar het hele interactieve gebeuren hierachter. Vele dingen kun je zelfs al met je smartphone doen, en dat wordt in de toekomst alleen maar meer (betalen bij de kassa, Albert Heyn experimenteert hier al mee dmv bonuskaart en streepjescode inscannen van artikelen en afrekenen met je smartphone).
Ook Albert Heijn test smartphone-betalingen
AMSTERDAM – In navolging van vele Amerikaanse winkels test Albert Heijn in Nederland nu ook betalingen via een smartphone.
Trouwens, wat ik ook heel vaak heb, dan kijk ik dus ondertussen ook tv (want multitaskend), en dan heb ik meteen de neiging van alles te googelen. Wie is die persoon eigenlijk? Hoe zit dat en dat precies? Internet faciliteert dan ook gewoon mijn honger naar informatie.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right
Liv schreef:Ik denk wel dat dat er mee te maken heeft, ja.
Trouwens, wat ik ook heel vaak heb, dan kijk ik dus ondertussen ook tv (want multitaskend), en dan heb ik meteen de neiging van alles te googelen. Wie is die persoon eigenlijk? Hoe zit dat en dat precies? Internet faciliteert dan ook gewoon mijn honger naar informatie.
Vroeger moest je naar de bieb (wat ik dus ook vaak deed), tegenwoordig is het inderdaad even gauw iets Googlen. Maar het nadeel hiervan is dat je elke waarheid tegenwoordig wel kunt vinden over iets. Het is vervuild met artikelen die niet altijd door feitenkennis is onderbouwd. Maar voor algemene zaken is het zeker wel van enig nut.
Waar ik dan op doel m.b.t. feitenkennis is bijv. de Wikipedia. Daar kan echt een ieder aan meeschrijven, dus echt helemaal betrouwbaar is het niet. Dat is ergens jammer. Aan de andere kant heeft het ook wel weer zijn voordelen (dat de gebrachte informatie wat omvangrijker kan zijn).
als ik uit bed kom, beneden, check ik altijd mijn mail en het nieuws. Het zelfde als ik uit werk kom, en voordat ik naar bed ga..Ik kan er ALLES vinden; mijn wereld is er veel groter door geworden
Er is een wereld voor mij opengegaan nadat ik internet heb leren kennen
in tegenstelling tot bij mijn kinderen, ken ik wel een rem..
Toen ik een jaar of 12 was kwam er internet via de kabel, sindsdien ben ik online
Ik ben altijd "online", het is meer vanwege het verwachtingspatroon van anderen (werkgever e.d.) dat ik niet altijd te bereiken ben. Daar zit wel een generatiekloof, mensen van "de oudere generatie" die ik ken gaan op een heel andere manier om met e-mail en instant messaging bijvoorbeeld.
Wordt tijd dat we nog meer mobiel worden met het internet, dan hoeven we niet meer gefixeerd op een stoel achter die lichtgevende schermen te zitten.
In aanvulling op 'opa Sonic' kan deze oude bok melden al in 1993 wereldwijd online gegaan te zijn, via een binnen de universitaire wereld beschikbare wereldwijde voorloper (Telnet als ik me goed herinner). Sindsdien ben ik 'hooked', waarbij de mogelijkheden via een 14.4Kb lijntje naar de huidige breedbandverbindingen natuurlijk enorm ontwikkeld zijn. Van email ophalen tot in de trein met wifi een forumtekst tikken zal ik maar zeggen.
Internet neemt een belangrijke plaats in in mijn leven. Alhoewel ik nog wel eens in de encyclopedie kijk is internet de primaire bron voor informatie. Alhoewel ik natuurlijk (en bij voorkeur) ook met echte mensen praat is mijn virtuele kennissenkring vele malen groter dan mijn reële. Volgens mij is bij de bepaling van primaire levensboeften, basis voor de bijstandsuitkering, een internetaansluiting inmiddels onderdeel van het pakket. Dat zegt mogelijk genoeg.......
Porcay schreef:In aanvulling op 'opa Sonic' kan deze oude bok melden al in 1993 wereldwijd online gegaan te zijn, via een binnen de universitaire wereld beschikbare wereldwijde voorloper (Telnet als ik me goed herinner). Sindsdien ben ik 'hooked', waarbij de mogelijkheden via een 14.4Kb lijntje naar de huidige breedbandverbindingen natuurlijk enorm ontwikkeld zijn. Van email ophalen tot in de trein met wifi een forumtekst tikken zal ik maar zeggen.
De Digitale Stad (DDS) was een van de eerste providers dacht ik, samen met Xs4all. 1995 heb ik bewust aangehaald vanwege met Windows '95 (wat in dat jaar werd geïntroduceerd) het internet wat meer loskwam onder een groter publiek.
De 'voorloper' die ik zelf ken en mee heb gewerkt is de zogenoemde Bulletin Board System (BBS), waarbij ik destijds met een 1200 baud modem inbelde! Dat was pas snel.
Mijn tweede modem was 9600 baud, daarna 14k4, 28k8, vervolgens 33k3, 56k6, en kabelinternet van toen nog @home (nu heet dit Ziggo). Daarna naar ADSL om vervolgens over te stappen naar glasvezel.