TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Waarom?

Waarom wordt er tijdens de kindertijd geleerd dat vragen naar het waarom onbeleefd is? Waarom vragen de mensen zich het waarom van iets zelden af?

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Waarom?

Misschien omdat ze zich niet graag hun illusie laten ontnemen?
(bv. de illusie dat volwassenen het lang niet altijd béter weten dan kinderen?)
Laatst gewijzigd door Girafje op vr 21 sep 2012, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TB schreef:Waarom wordt er tijdens de kindertijd geleerd dat vragen naar het waarom onbeleefd is? Waarom vragen de mensen zich het waarom van iets zelden af?
Ik denk dat dit misschien cultuur of omgeving gebonden is.
Ik herken het iig niet. Ik mocht als jong kind gewoon vragen wat ik wilde. Of ik antwoord kreeg was een tweede :wink:
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kinderen schijnen echt een 'waarom-fase' door te maken. Ik vond die bij mijn eigen kinderen juist erg leuk, omdat deze vragen vaak gingen over zaken die voor mij als volwassen moeder al heel lang zo vanzelfsprekend zijn. Leuk om er weer eens vanaf het gezichtspunt van een jong kind naar te kijken. Helaas herinner ik mij zo even geen leuk voorbeeld...
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Inderdaad LB :)
Heb ik ook van genoten bij mijn dochter.
Het is trouwens niet over maar gewijzigd. Nu is het: 'hoe denk jij over ... ?'
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ga met Yet mee, ik herken het ook niet.
Mijn moeder werd wel eens moe van mij, en leraren helemaal, maar onbeleefd? Nee.
En mijn vader moedigde het juist aan.

Helaas vragen mijn kinderen het zelden. Ja, als in "waarom mag ik dat niet" ja, dat dan weer wel. :wink:
-Under Construction-

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Is dit misschien iets typisch voor HB'ers? Steeds het complete plaatje willen ontdekken via de waarom vraag?

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Laatbloeier schreef:Kinderen schijnen echt een 'waarom-fase' door te maken(...)

Ik zit er nog steeds in :mrgreen:
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mie schreef:

Haha, ik ook! Al 40 jaar en hoop het nog heel lang vol te houden! :mrgreen:
-Under Construction-

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

@nouk schreef:
Mie schreef:

Ik zit er ook nog steeds in maar merk wel dat velen daar niet zo van houden of geen behoefte aan hebben. Vraag me dan af waarom de ene wel en de andere niet?

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het al dan niet tot de kern van dingen willen komen. Dingen willen begrijpen.
De nóódzaak om dingen te kunnen begrijpen zelfs, als ik voor mezelf spreek.

Dingen niet (hoeven) weten maakt het leven voor sommige mensen makkelijker, voor anderen is het een voorwaarde om te kùnnen leven.

Edit: typfout
Laatst gewijzigd door @nouk op vr 21 sep 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

@nouk schreef:Dat zal ongetwijfeld te maken heeft met al dan niet tot de kern van dingen willen komen. Dingen willen begrijpen.
De nóódzaak om dingen te kunnen begrijpen zelfs, als ik voor mezelf spreek.

Dingen niet (hoeven) weten maakt het leven voor sommige mensen makkelijker, voor anderen is het een voorwaarde om te kùnnen leven.
Voorwaarde voor mij.
Laatst gewijzigd door TB op vr 21 sep 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@nouk schreef:
Mie schreef:

Waarom? :lol:

Bij mij thuis werd het trouwens niet gewaardeerd, mijn waarom-vragen, en afgedaan als 'gezeur', 'moeilijk doen', 'brutaal'....
Maar mijn thuissituatie was sowieso nogal naar.

Weet nog wel dat ik vroeger op mijn buurmeisje paste die toen ook vaak 'waarom' -vragen stelde.
Heb ervan genoten om haar toen van antwoorden te voorzien en te zien hoe zij dat waardeerde (het leek alsof ze dacht: eindelijk iemand die naar me luistert....maar dat kan ook invulling zijn van mij).

En oh ja :shock: , antwoord op de topic vraag: ik denk dat mensen het antwoord vaak te confronterend vinden, of het te confronterend vinden om erachter te komen dat ze niet overal antwoord op hebben.

Daaronder zit denk ik angst (voor het onbekende, het verliezen van een gevoel van veiligheid).

Afbeelding
“I say let the world go to hell, but I should always have my tea.” - Dostojewski

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Bij mij thuis werd het trouwens niet gewaardeerd, mijn waarom-vragen, en afgedaan als 'gezeur', 'moeilijk doen', 'brutaal'....

idem, vandaag heb ik nog steeds moeite om mezelf niet 'raar' te vinden. Woorden zitten in mijn geheugen gesleten.

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

TB schreef:idem, vandaag heb ik nog steeds moeite om mezelf niet 'raar' te vinden. Woorden zitten in mijn geheugen gesleten.
Ik heb dit lijstje op mijn koelkast hangen, misschien helpt het jou ook.

http://www.xi2.nl/bronnen/toptabel.html

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mie schreef:
TB schreef:idem, vandaag heb ik nog steeds moeite om mezelf niet 'raar' te vinden. Woorden zitten in mijn geheugen gesleten.

lool, voila een antwoord op mijn vraag. De topic mag gesloten worden ;-).

Mie
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

TB schreef:
Mie schreef:

lool, voila een antwoord op mijn vraag. De topic mag gesloten worden ;-).
:flipd:

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Spuit 11 nog even ;):
Ik denk ook dat volwassenen bepaalde dingen als vanzelfsprekend ervaren. Het gaat altijd zo, dus nu ook. Echter soms is het wel degelijk goed om de waarom-vraag te stellen want misschien zijn de dingen niet zo vanzelfsprekend en is er ook een andere manier mogelijk.

Of je neemt iets aan omdat je het ergens gelezen hebt en het wetenschappelijk aangetoond is. Het idee: dan zal het wel zo zijn.
Always remember to live
Never forget to give

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Uit de tv-serie Babylon 5 komt de quote: understanding is not required, only obedience.

Die is zo bij mij blijven hangen. Hoezo is understanding not required? :shock: :shock: Voor mij wel hoor!!!!

En uit het leerstijlenonderzoekje onder hoogbegaafden blijkt dat ook: hoogbegaafden hebben een sterke voorkeur voor de betekenisgerichte leerstijl. En daarbij hoort het machtig-mooie woord: WAAROM?

Helaas voelen veel mensen zich aangevallen door het wonderschone "waarom". Dan voelen ze dat ze zich moeten verantwoorden. Zeker wanneer er hiërarchie in het spel is.
En dat is volgens mij precies de reden waarom zoveel kinderen dit afgeleerd word... door ouders, leerkrachten....
Bah!

Pientje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Mijn ervaring is dat het op scholen niet altijd gewaardeerd wordt. Docenten worden zenuwachtig van lastige vragen omdat ze er zelf geen antwoord op hebben of het hun lesplanning verstoord.
Voor mij was het antwoord 'dat is gewoon zo, neem dat maar aan' echt frustrerend :boos:

Terug naar “HB in het dagelijks leven”