Wat mezelf betreft, word ik er steeds bewuster van hoe ik vrijwel mijn hele leven me heb aangepast aan wat anderen van me verwachten. Dit alles om maar geaccepteerd en aardig gevonden te worden. In die zin is het ook steeds lastiger geworden bij mezelf te blijven en te kunnen doen wat ik zelf wil en mijn mening te laten horen. Ik heb altijd de ander voor en boven mezelf geplaatst, waardoor ik niet alleen mijn mening en gevoel aan de kant zet, maar merk dat ik vaak zelf ook niet meer weet wat deze is.
Ik heb zelf dus nooit echt mezelf kunnen zijn en me ook niet echt thuis gevoeld binnen de maatschappij. Ik heb vaak vraagtekens gezet bij het doen en laten van de 'gemiddelde mens'. Ik vind dat de samenleving vreemd is ingedeeld op een manier waarop vrijwel iedereen het merendeel van zijn tijd bezig is met dingen waarmee, als hij de kans had, hij meteen mee zou stoppen. Ik denk niet dat er inherent goede of slechte mensen zijn, maar dat uiteindelijk iedereen doet wat hij of zij denkt dat het beste is. Maar wie droomt er als kind nou van een kantoorbaan? En toch zijn er zoveel mensen die het grootste deel van hun leven daar doorbrengen.
Hier heb ik me altijd aan aangepast. Wel met een hoop vraagtekens, maar als dat is wat ik moet doen om aardig gevonden te worden en geaccepteerd te worden, dan doe ik dat maar. Op het moment ben ik dan ook druk bezig meer terug bij mijn gevoel te komen en los te breken van de verwachtingen van anderen. Dat om meer mezelf te kunnen zijn en blijer te worden van wat ik doe, in plaats van willekeurige mensen, die ik vaak nooit meer zal zien, blij maken.
Een tijdje geleden ben ik begonnen aan het boek The Gifted Adult (die ondertussen beland is op een stapel half uitgelezen boeken), waarin kort hoogbegaafdheid mooi uit werd gelegd. Het is niet meer van iets, het is anders dan iets. Er werd een voorbeeld gegeven van een kind dat al heel jong kan lezen, al voor hij het op school leert. Hij kan sneller lezen dan de gemiddelde persoon, maar om dit te kunnen moet hij het boek ondersteboven houden. Dan komt hij op school en wordt hem verteld dat wat hij doet vreemd is en niet is zoals het hoort. Hij moet het boek omdraaien en lezen zoals de andere kinderen dat doen, en vanaf dat moment krijgt het kind ontzettend veel moeite met lezen. Haalt slechte cijfers en kan niet mee met de andere leerlingen, waardoor hij blijft zitten. Ik vond dit zelf een geweldig voorbeeld van hoe een HB-er zich aan past aan wat de rest doet en verwacht en hierdoor niet uit de spreekwoordelijke verf komt.
Zodoende de vraag, in hoeverre kunnen jullie jezelf zijn? In hoeverre passen jullie je aan aan de status quo en laten jullie je eigen gevoel varen? In hoeverre voelen jullie je thuis waar jullie zijn?
En sorry voor de lap tekst..