Ampersand
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Zelfhulpboeken

Zelfhulpboeken, zinvol of niet?

Mijn kast staat er vol mee, de meest uiteenlopende onderwerpen ( fobie, angst, etc.) komen aan bod.
Of ik er echt iets aan gehad heb, nee, niet echt, ik herkende namelijk in elk boek wel iets van mezelf,
en de meeste methodes om jezelf "te veranderen" komen ook steeds weer terug.

Ik ben er eindelijk achter gekomen, dat er niets "mis" met me is, en dat ik mezelf gewoon moet
accepteren zoals ik ben. (Na tig testen).

Ik wil hier niet mee zeggen dat die boeken voor veel mensen geen hulp zijn, alleen voor mij niet.

De tweedehands boekverkoper zal blij met me zijn...
Ampersand = ET = ...

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Zelfhulpboeken

Zonder achtergrond informatie is het wat lastig om uberhaupt iets te kunnen roepen. Zelfhulpboeken zijn over het algemeen zinvol gezien de reflectie die ze bieden.

Suus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Uit dat soort boeken pik ik meestal één hoofdstuk / één deel waar ik wat mee kan en dit pas ik ook toe, voor de rest vergeet ik het weer net zo snel als ik het gelezen heb :wink:
Ik herken de valkuil wel, je hebt een workshop gevolgd en wilt het geleerde daarna direct in de praktijk brengen en beheersen. Dat lukt bijna nooit. Mijn strategie is om van eigen kracht uit te gaan en dit steeds bij te sturen waar ik denk dat het zinvol is.
Het lastige is dat sommige boeken zoals over mindfulness en NLP het principe prediken als zijnde DE OPLOSSING.
Maar er bestaat helemaal geen DE OPLOSSING. Er is wel een route die leidt naar een zinvol en bewust bestaan. En die is voor iedereen uniek.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb ook best veel van die zelfhulp boeken, waar ik niet zo veel mee doe en kan.
Zo heb ik de rust nietvoor mindfulness ,zelfs het boek uitlezen al :-)
En een paar gekregen overzelfvertrouwen voor vrouwen :roll:
.
Ik stel voor dat we een boeken ruil ervan maken, misschien helpen we elkaar wel.

Momenteel heb ik boeken over ADHD voor volwassenen uit de bieb gehaald, kijken of er een tip of 10 in staan.inmiddes wel vastgesteld dat ik het wel een lichte vorm heb.

Helaas roepen veel van die zelfhulp of opvoedingsboeken ( heb ik ook een plank vol) vaak bij mij meer vragen op, of verward mij nog meer.
En helpen soms geen ene moer.

Dan kan je soms beter een cursus doen.
t !!!@#$???

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Waar ik heel veel aan heb afgezien van literatuur zijn de ervaringen van anderen, meestal via fora en bijna exclusief engelstalig. Het steekt me ongeacht het probleemgebied een enorm hart onder de riem en laat me ook meteen voelen niet alleen te zijn voor waar het (de) ervaring(en) betreft.

Google is je vriend.

Guinevere
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

nathalie schreef: Zo heb ik de rust nietvoor mindfulness ,zelfs het boek uitlezen al :-)
Daar heb ik een praktische oplossing voor, Mindfulness reminders :D

Je slaat het boek op een willekeurige pagina open en leest een citaat, en klaar!
Net zo zinvol vaak want ook ik krijg het echt niet voor elkaar om een heel boek te lezen.
Dan zit ik al aan de andere kant van de wereld met mijn gedachten.
Ik doe ff een willekeurigebladzijde.

"Verlangenloosheid is je grootste verlangen" - Alexander Smit.

Sunny
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mijn manier:
Alleen de hoofdstukken lezen die ik relevant vind.
Je kan er best wat uit halen, net als een psych/maatsch werk IRL.
Alles zomaar klakkeloos overnemen. mmmmwwwaaa not dus.

Bij "erg grote problemen " (vul zelf maar in) kan IRL misschien beter zijn.

Voor beide geldt: als je jezelf niet in de ogen wil/kan/durft te kijken helpt het niet

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”