Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

van vast contract naar jaarcontract

Misschien niet helemaal HB-gerelateerd maar benieuwd wat mensen er van vinden. Momenteel werk ik bij een overheidsinstelling met een vast contract. Nu ben ik in de race voor een soorgelijke functie bij een ZBO. Helaas wel een jaarcontract met intentie tot vast contract, maar mijn vervolgstudie wordt vergoed en het geboden salaris is minimaal 10% hoger dan mijn huidige situatie. Er is wel een reorganisatie maar niet op directie waar ik heb gesolliciteerd

Mijn situatie: samenwonend in mijn koophuis waarvan ik de lasten makkelijk in mijn eentje kan dragen en als ik op straat kom heb ik recht op minimaal een jaar ww.

Zelf zou ik het risico met gemak durven nemen ondanks de huidige arbeidsmarkt, mijn combinatie van werkervaring en opleiding is nog vaak gevraagd.
Mijn vraag is overschat ik mijzelf of is dit een reele afweging?

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: van vast contract naar jaarcontract

Losse contracten brengen altijd meer onzekerheden met zich mee dan vaste contracten. Een jaar is ook best snel voorbij en dan is het nog maar de vraag hoe je door een evaluatie rolt. Daarbij zou je kunnen denken aan de dynamiek van de arbeidsmarkt. Wat vandaag nog veel gevraagd is kan volgend jaar geheel in een impasse zijn aanbeland en weinig perspectief over laten. Dergelijke stappen zijn nooit zonder risico en hoewel je met veel enthousiasme het groenere gras tegemoet zou kunnen gaan moet je je misschien maar afvragen hoe belangrijk continuiteit voor je is ivm het dragen van de hypotheek.

mbl
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Je kansen om door te stromen naar vast contract bij je nieuwe werkgever, kun je natuurlijk zelf het beste inschatten.
Wat zijn de nadelen van blijven waar je zit? Ben je alleen op die 10% uit, of is je huidige baan ook onbevredigend?

En denk je snel weer ergens anders iets te kunnen vinden als dit mis zou gaan?
Volgens mij staan er in deze tijd ook een hoop managers en interimmers aan de kant die allemaal een gooi doen naar dezelfde directie-banen.
Je blijft snel aan de kant als je enige tijd uit de running raakt, "incourant".

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik vind het lastig, mijn huidige werk vind ik niet bevrediging. Maar ik ga ook niet met tegenzin naar het werk. Kans op doorstroming is als ik goed presteer 80 a 90%. Maar dat is altijd lastig in te schatten. Qua andere kansen: ik krijg nog 1x per maand een aanbod per linkedin.

Het is een lastig dilemma.

Suus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Een vast contract geeft ook geen 100% zekerheid.
Ben je overtuigd van eigen kunnen?
Denk je dat het werk je zal boeien - meer dan je huidige baan?
Weet je zeker dat je het niet voor die 10% extra doet?
3 x Ja: Dan moet je het gewoon doen, je leeft maar één keer.
Want als ik het zo lees is de kans dat je een jaar lang thuis komt te zitten, klein.

mbl
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Bij voldoende andere kansen in déze markt, zie ik niet zo'n belemmering eigenlijk.

Wat Suus zegt, eigenlijk. Ervoor gaan, als je hart bij de nieuwe baan ligt.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het is natuurlijk altijd mogelijk om de boot in te gaan, en aan de andere kant is het gras vrijwel altijd groener aan de overkant wat zoveel wil zeggen als dat je naar grote waarschijnlijkheid uiteindelijk tegen dezelfde 'problematiek' aan zal lopen als nu het geval is.

Het is grotendeels afhankelijk van je karakter wellicht, als je avontuurlijk bent zul je nooit te lang op een plek kunnen verblijven en in dat geval is de (over)stap sowieso onvermijdelijk, ongeacht externe inbreng.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Even wat losse opmerkingen

Het is maar de vraag of je, als je nieuwe jaarcontract niet wordt verlengd, wel WW krijgt. Je heb namelijk "bewust" het risico gelopen op dit scenario. Vraag dat eens goed na bij het UWV zou ik zeggen.

Een jaarcontract biedt gedurende dat jaar meer bescherming. Tussentijds ontslag bij een jaarcontract is vrijwel onmogelijk. Bij een vast contract kun je, mits aan voorwaarden wordt voldaan, ook met een maand of 2/3 op straat staan. Bij een jaarcontract weet je in ieder geval zeker dat je een jaar lang werkt.

Succes met je keuze!
LEEF!

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Heb je al geprobeerd te onderhandelen over de contractvorm? Gewoon open op tafel leggen dat je heel graag voor hen wilt werken, maar dat je daarom twijfelt. Niet geschoten is altijd mis.
Als ze toch vasthouden aan een jaarcontract, dan denk ik ook dat het belangrijk is dat je ook dan je situatie op tafel legt. "Ik heb mijn eigen koophuis, het is daarom een spannende stap in deze tijd. Hoe groot is de kans dat mijn functie verdwijnt? Of hoe groot is de kans dat ik na dit jaar nog een jaarcontract krijg? Waarom is eigenlijk voor de vorm van een jaarcontract gekozen?" Het is helemaal niet gek als je nog een gesprek aangaat. Zeker niet als je laat merken dat je erg enthousiast bent om bij hen te gaan werken.

Guinevere
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Slechte ervaring mee, maar ik zou er inderdaad open over zijn in een gesprek. Wie niet waagt wie niet wint.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik vind het zelf altijd een beetje bizar: vacatures voor functies waarbij veel ervaring wordt gevraagd en dan 'n jaarcontract bieden. Zijn ze ook nog verbaasd dat er geen goede kandidaten reageren :roll: Net afgestudeerden zijn niet goed genoeg, en het is niet zo gek dat mensen die wel voldoen niet zomaar een vast contract op 't spel zetten...
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

mbl
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is meestal een vrij rigide policy om niet meteen vast te geven.
Na 1 jaarcontract is in de huidige markt eigenlijk al best snel.
Meermalen ook gezien dat een kandidaat tegenviel en dus niet verlengd werd. Het is best moeilijk om in een paar gesprekken vast te stellen hoe iemand jarenlang zijn of haar werk zal doen...

Ik heb het destijds alleen meteen gekregen omdat ik al een jaar in detachering zat bij hetzelfde bedrijf.

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tsja, ik wil zelf inzetten op een tweejarig contract als tussenweg.
UWV --) ik heb recht op ww, dat weet ik vrij zeker (ken de sociale wetgeving goed).

Ga nog eens goed afwegen.

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Bij deze even de afronding:

Ik heb een tweejarig contract gekregen en mag zelfs onder werktijd naar studie.
Heb er zin in!

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Gefeliciteerd Kalliope!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Gefeliciteerd!
The sun is on my side